Lange relatie loopt niet lekker

24-03-2015 16:45 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een hele tijd mee. Nu heb ik zelf een probleem waar ik niet uitkom. Mijn vraag of jullie dit herkennen en advies hebben.



Mijn man en ik zijn beiden midden 40. We zijn ongeveer 20 jaar getrouwd. We houden zielsveel van elkaar en toch loopt de relatie niet lekker.



Het lijkt alsof we de sleur niet kunnen doorbreken. We verschillen erg in karakter. Dat vond ik vroeger juist zo leuk, nu irriteert het mij. Ik wil plannen maken, erop uit, ben onlangs van baan gewisseld. Mijn man daarentegen houdt niet van veranderingen. Het lijkt wel of de afgelopen jaren onze karakters steeds meer gaan botsen. De intimiteit is er nog wel, maar in de slaapkamer spatten de vonken er helaas ook niet echt meer af.



Mijn man wil geen relatietherapie. Daar hebben we het al eens over gehad.



Hoe kunnen we de sleur doorbreken en onze relatie weer nieuw leven inblazen?
Alle reacties Link kopieren
Goed weekend gewenst RT.

Ik hoop voor je dat het huis voor jou is
life's a beach and then you die
Alle reacties Link kopieren
RT, kan jij al een ander huis kopen zolang je op papier nog getrouwd bent? En hoe lang blijf je eigenlijk fiscaal verbonden aan je soon-to-be ex? Als hij je wil uitkopen zorg er dan voor dat jij de zaken behoud die je zeker wilt hebben. Sta daar gewoon op. Niet alleen de grote dingen, meubels en wasmachine ed. (Al mag hij jullie bed zo hebben) maar realiseer je dat jij straks anders alles van blikopener tot verlengsnoeren en linnengoed tot tuinmeubelen nieuw moet kopen. Tip; maak dus een lijstje. En blijf daar heel zakelijk in als hij moeilijk doet. Hij is de initiator van dit alles geweest en zijn keuze heeft consequenties.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Wat leuk en wat spannend!!! Ik vraag me af hoe je nu naar je zelf kijkt? Je gaat tot het gaatje in je therapie bij de psych, je blijft de deur uit gaan voor sociale contacten maar ook om naar het strand te gaan met je dagboek onder je arm, je koopt een huis waar je verliefd op bent. Is er iets in je wat je zelf ook verbaasd, dat je nu eigenschappen in je zelf naar boven trekt die je verrassen en die je als fijn ervaart?
Alle reacties Link kopieren
@baributara Dank je wel! Jij (en alle anderen) natuurlijk ook een heel fijn weekend toegewenst!



@sweetfirefly Vanaf 2012 is het wanneer je in gemeenschap van goederen getrouwd ben een stuk eenvoudiger een huis te kopen dan voorheen. Echter, wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Dan is het sowieso geen probleem (aldus de advocaat). Mijn financiële situatie is goed. Ik zou mijn huis kunnen kopen voordat ik überhaupt uitgekocht ben door mijn man. Da's wel een hele relaxte gedachte.



@waterplant Ik snap niets van mezelf . Ik zit in een achtbaan wat emoties en gebeurtenissen betreft. Ik heb weinig tijd (omdat ik eigenlijk alles volplan) om dagen achter elkaar te piekeren, maar wil absoluut mijn 'piekermomenten' toelaten. Vandaar de lange wandelingen en het dagboekje.



Ik heb goed nagedacht of ik grote beslissingen, zoals de aankoop van een huis, nu moet doen of dat ik moet wachten totdat alles in een rustiger vaarwater is. Maar het is goed zo. Ik neem misschien snel beslissingen, maar het zijn geen overhaaste en ondoordachte beslissingen.



Al met al, voel ik mij soms een klein bang meisje en het andere moment een powervrouw.



Mijn man moet het etiketje ex-man gaan krijgen. Dat is gek genoeg iets pijnlijks.
Dat is ook pijnlijk, dat maakt het definitief.



Maar vindt je het niet enorm leuk van je zelf dat je in staat bent om snelle goede beslissingen te nemen en de zelfdiscipline hebt om het maximaal goede uit de periode te halen. Ik ben gewoon bijna jaloers op je mentaliteit. Ondanks al je verdriet en die enorme teleurstellingen die je keer op keer te verwerken krijgt behoudt je met een rationele blik het overzicht. Dat is echt super knap. Jij denkt blijkbaar dat het normaal is of dat je je alsnog te veel laat meeslepen in je verdriet maar het is absoluut het tegenover gestelde.



Hoe fijn is het om vanaf nu te leven in de wetenschap dat je niet makkelijk klein te krijgen bent omdat je in tijden van totale tegenslag je iets in je zelf kan aanboren waardoor je niet volledig kopje onder gaat.



Mijn man is op het moment herboren dus ja, ik heb voor nu ongelooflijk mazzel en ik zou niet met je willen ruilen, maar de rijkdom om te beseffen dat je zo op je zelf kan vertrouwen is in mijn ogen absoluut begerenswaardig.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt onmogelijk een powervrouw zijn zonder het bange meisje
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 13 juni 2015 @ 10:58:

Dat is ook pijnlijk, dat maakt het definitief.



Maar vindt je het niet enorm leuk van je zelf dat je in staat bent om snelle goede beslissingen te nemen en de zelfdiscipline hebt om het maximaal goede uit de periode te halen. Ik ben gewoon bijna jaloers op je mentaliteit. Ondanks al je verdriet en die enorme teleurstellingen die je keer op keer te verwerken krijgt behoudt je met een rationele blik het overzicht. Dat is echt super knap. Jij denkt blijkbaar dat het normaal is of dat je je alsnog te veel laat meeslepen in je verdriet maar het is absoluut het tegenover gestelde.



Hoe fijn is het om vanaf nu te leven in de wetenschap dat je niet makkelijk klein te krijgen bent omdat je in tijden van totale tegenslag je iets in je zelf kan aanboren waardoor je niet volledig kopje onder gaat.



Mijn man is op het moment herboren dus ja, ik heb voor nu ongelooflijk mazzel en ik zou niet met je willen ruilen, maar de rijkdom om te beseffen dat je zo op je zelf kan vertrouwen is in mijn ogen absoluut begerenswaardig.Ik had het niet beter kunnen verwoorden!
Het is confronterend om een huis te kopen voor jezelf, maar het is ook prettig om je eigen plekje te hebben en verder te gaan. Blijven hangen in het heden, heeft weinig zin. Ik hoop voor je dat ze je bod snel zullen accepteren!
Alle reacties Link kopieren
@waterplant Wat een positieve woorden over mij. Ik moet bekennen dat ik soms best angstig ben hoor. Dan denk ik dat de echt grote klap waardoor ik even uitgeschakeld ben, nog gaat komen. Maar laten we hopen dat het een gedachte is die geen werkelijkheid wordt.



Ik ben nu wel erg met mezelf bezig. Daar moet ik aan wennen. Dat voelt egoïstisch. Ik wil daar wel een beetje voor waken.



Overigens vandaag gewoon een echte huildag gehad. Verdriet, maar ook enorme woede. Nog steeds.... Ik vind haar gewoon zo'n rotwijf en het voelt alsof zij mijn man heeft afgenomen (in die woede wil ik niet denken aan mijn en zijn aandeel in dit verhaal). En dat gevoel 'gebruikt' te zijn. Dan ga ik heel lang onder de douche staan om me 'schoon te douchen'. Rationeel slaat dat dus echt helemaal nergens op.



Fijn dat jouw man op dit moment herboren is. Maar neem je er genoegen mee als het bij momenten (periodes) blijft? Ook als er over de lange termijn gezien geen opwaartse lijn te zien is? Trouwens nu ik zo typ: denk nou niet dat ik een of andere deskundige ben hoor. Als er iemand een bende van haar relatie maakt, ben ik het wel.



@ RubberDucky Ik wil ook vooruit kijken. Ik kan lering uit het verleden trekken, maar ik kan het niet veranderen. Op de toekomst kan ik wel invloed uitoefenen. Morgen hoop ik wat van de makelaar te horen.
Gelukkig mag je in je hoofd oneerlijk, partijdig en irrationeel zijn en de meest verschrikkelijke dingen over haar denken. Ik denk heel eerlijk dat ik dat ook zou doen . En dat je egoïstisch bent is logisch, egoïsme heeft een heel negatieve bijklank alsof het blijvend een karaktertrek is maar dan kan niet bij iemand met zulke lieve vrienden. Eerst puinruimen om verder te kunnen betekent veel met je zelf bezig zijn want anders schuif je het gewoon voor je uit en ben je alsnog een keer aan de beurt.



Wat betreft mijn man weet ik niets. Is dit periodiek of niet. Ik geniet er van maar ben ook achterdochtig, is dit intrinsiek wat hij voelt of is he fase om mij blij te maken me rustig te houden. Ik zie wel dat hij veel meer geniet van zijn eigen leven nu, dat hij echt interesse toont, het leven meer waardeert. Laatst zei hij uit het niets wat hij een mooie karaktertrek aan mij vond en dat was mijn vermogen om van alles iets te maken en dat hij daar zo heerlijk van mee kon 'profiteren'. Ik heb er behoorlijk van langs gekregen in mijn leven en het heeft me het besef opgeleverd dat het leven tijdelijk is en ik wil het dus leuk hebben. Als je vandaag niet geniet van wat je hebt dan baal je dat je er niet van genoten hebt als het leven echt tegen zit, is wel mijn credo. Ik denk dat dat nu wel tot hem doorgedrongen is dat ik er zo in sta en , hoewel ik veel kan hebben, uiteindelijk voor me zelf zal kiezen als het gaat om hoe om te gaan met het leven.



Investeren is goed, incasseren hoort bij het leven maar tot waar is altijd heel moeilijk maar ik ben niet iemand van het eindeloos kansen geven. Verliezen gaat altijd gepaard met veel verdriet maar ik kan dat wel los zien van 'het leven'. Vandaar ook mijn bewondering voor je. Veel mensen kruipen in een hoekje en komen daar niet meer uit. Jij bent niet zo bang voor het verdriet dat je verstart en dat is veel belangrijker dan je nu in ziet. Da is een onvervreembaar deel van je en niemand kan dat ooit afpakken en hou je je hele leven, dat maakt je vrijer omdat je een overlever bent. Je komt hier alleen achter als het leven je forse klappen uitdeelt want anders is het enkel theorie en er komt een dag dat je je ex dankbaar bent omdat zijn trouweloosheid heeft geleidt tot Twix 2.0, de verbeterde versie. Ik hoop oprecht dat je hier nog post als die dag aanbreekt.
Alle reacties Link kopieren
Heel mooi verwoord, waterplant. Dat stukje over dat verstarren is heel herkenbaar. En oh zo waar. De kunst om je angsten te onderkennen maar je er niet door laten leiden... dat is inderdaad iets waar je je hele leven profijt van hebt.



Dus RT, natuurlijk voel jij je soms ontzettend klote en lig je een keer 's nachts wakker en wurg je die vrouw bij wijze van spreken in je hoofd... maar daarna sta je op en ga je iets doen waar jij baat bij hebt. Dat is geen egoïsme maar survival, net als waterplant zegt. Dat de dag komt dat je je ex dankbaar bent, daarvan ben ik ook overtuigd. Het gaat allemaal niet snel en het is allemaal niet makkelijk (understatement), maar jij komt er wel.
Alle reacties Link kopieren
Je bent een powervrouw
Had je al iets van de makelaar gehoord?



Zal heel dubbel voelen deze stap die je nu neemt.

Je wilt heel graag weer een vertrouwd plekje voor jezelf en toch had je nooit verwacht dat je in je eentje een huis zou kopen.



Wat het waard is, ik vind je ongelofelijk stoer mens!
Alle reacties Link kopieren
voor jou
Alle reacties Link kopieren
Ik word een beetje geleefd deze week. Druk op werk (fijn) en..... Binnenkort wordt het voorlopig koopcontract getekend!



Enerzijds heel erg blij, maar ik moet toegeven dat ik het ook wel moeilijk vind. Gelukkig krijg ik veel steun van mijn vriendinnen. Ze willen allemaal helpen klussen (dat gaat wat worden, want we zijn geens van allen echt handig volgens mij. Misschien ontdekken we onze handige kant nog ). Sorry vriendinnen ;-)!



Ik ben wel blij als ik eindelijk een eigen plek krijg. Leven uit een koffer vind ik nu wel genoeg geweest.



Van man hoor ik echt helemaal niets. Ik kan er nog steeds niet bij: hoe kunnen wij zo gevaren zijn? Hoe erg zijn wij veranderd?



Vanavond langs het graf van mijn ouders geweest. Het regende en het rook heerlijk naar die regen. De serene stilte, de mooie bloemetjes. Ik voel dat ze meekijken en goedkeuring geven. Best wel zweverig, maar het voelt fijn.
anoniem_222655 wijzigde dit bericht op 18-06-2015 00:22
Reden: Verkeerde dag
% gewijzigd
Het blijft vreemd hè dat iemand zo de deur na een huwelijk van 20 jaar kan dichtgooien. Nu doet het verdriet maar als je zelf niet zo ben zal dat je altijd blijven verwonderen. Je kan 100 worden, al lang gelukkig zijn met een ander en toch zal dat je nooit duidelijk worden. Die man die je dacht te kennen kan blijkbaar een slot gooien op zijn gevoelens en op personen in zijn leven. Snappen zal je dat nooit en dat voelt nu nog als heel frustrerend.



Wel leuk om met je vriendinnenclub te gaan klussen en je zal merken dat klussen iets meditatiefs heeft. Het zal janken worden omdat de scheiding steeds meer vorm krijgt maar het zal ook voldoening geven omdat je verder gaat met je leven. En wat altijd leuk is om, tussen het bouwmateriaal in de tuin, chinees te eten en wijn/bier te drinken en te proosten op je nieuwe huis. Het komt goed vrouw, en al duurt het nog een jaar voor de heftigste pijn voorbij is, je hebt het dan tenminste in een omgeving die je zelf gecreëerd hebt.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat het is met klussen? Naarmate je het vaker doet, word je beter. Ik denk dat jouw vriendinnen en jij het samen best goed zullen redden en dat je achteraf terugkijkt op een goede tijd samen.

Natuurlijk zul je steeds een bitterzoet gevoel hebben, maar probeer toch ook open te staan voor de goede dingen die jouw nieuwe huis en de omgang met je vriendinnen je zullen brengen.



Dat je er maar een fijn plekje van mag maken!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een tijd mee maar heb nog niet echt gereageerd.



Ik heb echt bewondering voor jou hoe je met alles om gaat! Het moet zo bizar zijn om dit te overkomen na 20 jaar huwelijk.

Wat klussen betreft; ik heb onlangs om dezelfde rede als jij klussen in huis gedaan die ik nog nooit eerder heb gedaan. Met bloed, zweet en tranen is het gelukt. Dat voelt wel erg goed moet ik zeggen. Ik hoop dat jij ondanks alle ellende ook dat gevoel mag ervaren met je vriendinnen.
Alle reacties Link kopieren
@rubberducky Dat klussen wordt vast lachen: 1 vriendin heeft al 'ruzie' met haar man. Hij wil zich ermee bemoeien, maar dat 'mag' niet van haar. . En hij maar 'mopperen' dat ze thuis toch ook nooit klust....



En dat dubbele gevoel is er zeker. Vraag me niet waarom, maar er zijn momenten (zoals vanavond) dat ik naar mijn ex (ik moet dit woord toch echt gaan gebruiken) wil. Het liefst stap ik in de auto naar hem tie. Waarom? Om herrie te schoppen? Om te zien hoe gelukkig hij is? Om hem te zoenen?



@vaika Ben jij ook sinds kort uit een relatie? Hoe gaat het nu met je? Ook zo'n 8-baan aan gevoelens en gebeurtenissen? Petje af hoor dat je die klussen hebt opgepakt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zin in mijn nieuwe huis. Ongeacht hoe en wanneer uitkopen plaatsvindt, gaat de financiering lukken. Dit is wel een enorme luxe positie, dat realiseer ik mij wel.



Komende week zouden de advocaat en ik (bijgestaan door de man van een vriendin) contact met elkaar hebben. Hij werkt samen met een makelaar als het ik goed begrijp. Het huis moet getaxeerd worden. En dan kan het bedrag bepaald worden waarvoor mijn man me moet uitkopen. Ik weet niet of mijn ex daar moeilijk kan over doen of dat het lang duurt voordat ik geld krijg. Ik zal me goed laten voorlichten.



Ik ben wel de veel met mijn ex bezig. Had gehoopt dat het minder werd. Niet dus.
Je bent aan het accepteren ,frustreren,en verwerken van verdriet, dat heeft tijd nodig.

Je zal het vast zat worden zoveel tranen maar laat het komen. gun jezelf per dag een uurtje dat je mag zwelgen, huilen boos zijn.

Je bent al zo goed bezig, en houd je sterk.

Wat een kracht dat je zelf een huis kunt kopen en straks zelf de inrichting mag bepalen. Heerlijk het je eigen maken.

Je kunt maar zoveel aan. Doe het in stappen rustig en wel overwegend. Zoals je altijd op je zelf kan vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:RaiderTwix schreef op 20 juni 2015 @ 00:42:

@vaika Ben jij ook sinds kort uit een relatie? Hoe gaat het nu met je? Ook zo'n 8-baan aan gevoelens en gebeurtenissen? Petje af hoor dat je die klussen hebt opgepakt!



Ja, een paar maanden nu. We waren niet zo lang samen als in jouw geval (4 jaar) maar ik was voor het eerst in mijn leven zo zeker dat dit degene was met wie ik oud zou worden. Ook ik ben voorgelogen en bedrogen en kan de persoon die ik dacht te kennen niet rijmen met de persoon die mijn ex nu is. Het voelt alsof ik in een hele slechte film zit.



Het gaat heel wisselend. Inderdaad achtbaan gevoelens. Ik herken een heleboel dingen die je schrijft, alle emoties en dubbele gevoelens. Ik ben heel boos op hem en wil hem nooit meer spreken maar aan de andere kant mis ik hem ontzettend en zou ik hem het liefst opzoeken.

Dank je :-) Ik ben in het huis blijven wonen en merk dat het heel goed is om alles opnieuw te verven en te veranderen. Het verdriet is er nog maar langzaam aan wordt het huis weer van mij en kan ik wat meer rust vinden.

Ik hoop dat het nieuwe huis jou ook rust zal brengen
Alle reacties Link kopieren
Het voorlopig koopcontract is getekend! Spannend hoor! Ik kan er half augustus al in. Echt snel. Alles lijkt wel snel te gaan. In dit geval is dat fijn.



@vaika Ik weet wel zeker dat dit huis mij rust gaat brengen.

Jouw gevoel van in een slechte film beland te zijn, overvalt mij ook wel eens. Ik kan er denk ik steeds beter mee omgaan, maar ik heb toch echt mijn jank- en piekermomenten.



Vandaag heb ik een afspraak bij mijn therapeut. Dat heb ik nu echt nodig. Het helpt mij mijn gevoelens te ordenen, maar ook om mijn gevoelens toe te laten en te voelen. Mijn ex en zijn vriendin heb ik daar echt al meerdere malen helemaal verrot gescholden. Ik heb om van alles en nog wat zitten janken. Het is pittig, maar goed, die bezoeken aan mijn therapeut.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je nieuwe woning!

En een goede sessie bij de therapeut gewenst.
life's a beach and then you die

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven