Wanneer overstap naar peuterbed?

19-04-2024 13:30 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wanneer zijn jullie met kind(eren) overgestapt naar dekbed, kussen? En wanneer naar een peuterbed?

Ons zoontje word in juni 2 jaar.
Het liefst wil ik hem niet in de winter laten overstappen naar een dekbed, omdat eronder slapen wennen zal zijn en dat wil niet dat hij het s’nachts koud krijgt.

Dus ik twijfel om deze zomer over te stappen naar een deken. (In z’n ledikant) Of eigenlijk liever volgend jaar voorjaar want hij slaapt nu nog prima in z’n slaapzak. Of is 3 jaar erg laat?
Kan je een peuter dekbed in ledikant gebruiken? Om nu een ledikant deken te kopen en erna weer peuter dekbed vind ik ook weer zonde.

En wanneer gingen jullie over naar een peuterbed?

Veel vragen haha, bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren Quote
Of eigenlijk liever volgend jaar voorjaar want hij slaapt nu nog prima in z’n slaapzak. Of is 3 jaar erg laat?
Maakt toch niet uit? Als hij er lekker in slaapt, lekker laten slapen. Is geen wet van meden of perzen hoe wat waar wanneer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een dekbed mag vanaf 2 jaar. Wij zijn toen overgestapt en hebben de zijkant uit het ledikant gehaald, zodat ze er zelf in/uit kon. Met haar 3e verjaardag kreeg ze een eenpersoons bed en dat heeft ze nu als puber nog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dekbed meteen met het peuterbed wat ze kregen. In geval van de oudste was dat met 2.5 jaar, omdat er een broertje kwam.

In geval van de jongste ook met 2.5 jaar. Het was een vrij natuurlijk moment toen.

Ze kregen een bed met een dekbed en een prachtig dekbedovertrek. En een heel plat kussen in het begin. Daar ligt de jongste van 7 nog op, maar begint inmiddels om een gewoon kussen te vragen, dus die komt er binnenkort aan. Oudste kreeg denk ik ook met ongeveer zijn leeftijd een groot kussen, ook weer op een natuurlijk moment.

Dekbed goed strak instoppen in het bed. En je trekt het nog eens recht als je zelf naar bed gaat. Als je in de herfst begint, duurt de winter natuurlijk nog lang en ben je al flink gewend met zijn allen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is onze oudste met 2 jaar overgegaan naar een éénpersoonsbed en dekbed, was toen voorjaar. Onze jongste ging toen in het ledikant, maar was het niet goed gegaan, hadden we een extra ledikant bijgekocht.
De jongste gaat wat langer in zijn ledikant slapen.

Sommige kindjes kunnen met 2 jaar prima over, maar als het niet nodig is en je zoon slaapt nog prima in het ledikant, zou ik hem lekker laten liggen. Tot volgend voorjaar kan prima als hij nu nog 2 jaar moet worden. Hier is dochter van een vriendin net naar een peuterbed overgegaan, die wordt over een maandje 3 jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter ging met 2.5 ongeveer over naar een peuterbed (zijkanten van haar bedje af).
Ze had lang 's nachts niet in de gaten dat ze het deken weer kon pakken, gevolg: wakker van de kou.
Daarom nog een hele lange tijd lekker in haar slaapzak in het peuterbed gelegen.
Gaf geen problemen, ze vond het gevoel van vrijheid heerlijk, maar toch nog veilig en warm in haar slaapzak, met dekbed om te oefenen en extra warmte net als 'gewoon' in bed.
gerbera88 wijzigde dit bericht op 19-04-2024 13:53
Reden: aanvulling
7.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze gingen hier van ledikant naar gewoon bed met uitvalbescherming. De jongste had als tussenstap nog een tijdje een matras op de grond zodat hij zelf naar ons toe kon komen. OUdste was denk ik 2, jongste nog geen 2 toen ze het ledikant uit gingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier bij beide kinderen bewust in voorjaar / zomer overgegaan vanaf de slaapzak naar een peuterdekbed. In het begin trapten ze het dekbed vaak (onbewust?) deels van zich af en vonden ze het nog lastig om het zelf weer over zich heen te leggen. In de wat warmere nachten is dat een minder groot probleem dan in de winter (dan moet je er alsnog een paar keer per nacht uit om het dekbed recht te leggen als je pech hebt). De oudste was toen ongeveer 2,5 en de jongste was net 2.

De oudste lag nog in een ledikant toen ze het dekbed kreeg. Een maandje later de zijkant van het ledikant eruit gehaald en voor haar derde verjaardag heeft ze een peuterbed gekregen (eenpersoonsbed past niet op haar kamertje).

De jongste is nogal avontuurlijk, die wist met slaapzak en al uit haar ledikant te klimmen. Dat vonden we een beetje gevaarlijk, dus daar was de zijkant al uit haar ledikant vóórdat ze overging naar een dekbed. Zij ligt nu (ze is bijna 3) nog steeds in het ledikantje (zonder zijkant dus, zodat ze er zelf in en uit kan). Zodra ze haar ledikant ontgroeit gaan we een stapelbed kopen (ze liggen nu ook al samen op één kamer).
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn met 1 jaar + 7 maanden overgegaan naar een peuterbed (1m40). Vanaf 2 een tijdje slaapzak + dekbed (en kussen). Inmiddels wil ze geen slaapzak meer aan (2,5 jaar) en gebruiken we alleen het dekbed nog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met 12 maanden naar eenpersoonsbed met rand. Onze kinderen hadden grote hekel aan de ledikant.

Peuterbed zie ik geen meerwaarde in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier met 2 jaar over naar een gewoon bed met uitvalhekje. In de zomer gedaan, dat was met name omdat zijn broertje die winter geboren zou worden en we niet het idee wilden geven; de baby is er dus jij moet uit je ledikant.

Ook direct een normaal dekbed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou lekker wachten tot 2,5 a 3. Zolang ze niet uit hun ledikant klimmen en er nog gewoon in passen.
Peuterbed vind ik persoonlijk ook onzin, hier gaan ze gelijk in een 1 persoons bed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met 2 jaar overgegaan naar het peuterbed (gekregen, anders was het een eenpersoons geworden). Dat stond al even op de kamer, maar we wilde nog even wachten omdat er snel een baby bij zou komen. De oudste wilde echter echt niet meer in het ledikant slapen. Toen 2x het middagdutje in het peuterbed laten doen en op vrijdagavond ook voor de nacht in het peuterbed. De verwachting was dat we er vaak uit moesten die nacht, maar kind is er nooit zelf uit gekomen (nog steeds niet, inmiddels 3,5 jaar).

Omdat het winter was hebben we het toen nog bij een slaapzak gehouden. Kind wilde in ons bed (nog even in de ochtend bv) niet onder ons dekbed liggen, dus dat leek ons handiger. In de zomer erop een tijdje geen slaapzak of laken/deken gehad vanwege warmte, daarna niet meer terug gegaan naar een slaapzak. Kussen wilde kind toen nog niet. Toevallig deze week de vraag gekregen en ook in bed gelegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de 1,5 waren we over. In elk geval voor het moment dat ze bedacht hadden dat ze er uit zouden kunnen gaan. Ideaal vond ik dat. Wel met valhekje uiteraard.

Overigens nooit slaapzakken gebruikt, altijd dekentje met lakentje. Vanaf peuterbed een heel dun peuterdekbedje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met 2,5 gingen ze over naar een eenpersoonsbed met valrand.

Dochter bleef nooit onder de deken liggen en heeft in slaapzakken geslapen totdat er geen slaapzakken meer te koop waren in haar maat. Voordat ze in het eenpersoonsbed ging hebben we goed gekeken of ze zonder vallen uit bed kon komen.

Zoon meteen onder dekbed.

Met 8 is de valrand er nog niet af, want het is erg handig om het dekbed en de knuffels binnenboord te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
hier ging dochter al met nog geen 1,5 jaar al over naar een peuterbedje. Ze had toen een winterslaapzak aan maar wist zich ondanks dat zware slaapzakje, over de rand van het bed heen te tillen en is zo op de grond buiten het bedje terecht gekomen. Gelukkig geen zware gevolgen maar we zijn toen wel meteen over gestapt.

Naar dekbed zijn we pas later over gestapt, denk een jaar later. Het slaapzakje was wel zo fijn als ze erg beweeglijk nog zijn (ook 's nachts).
Alle reacties Link kopieren Quote
Liefie schreef:
19-04-2024 14:42
hier ging dochter al met nog geen 1,5 jaar al over naar een peuterbedje. Ze had toen een winterslaapzak aan maar wist zich ondanks dat zware slaapzakje, over de rand van het bed heen te tillen en is zo op de grond buiten het bedje terecht gekomen.
Bij mijn jongste was dat ook de aanleiding om meteen over te stappen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dochter is 2,5 maar maakt geen enkele aanstalten om uit haar ledikantje te klimmen. Voorlopig laat ik het daarom nog maar even zo! Maar wat veel die al veel jonger naar een groot bed zijn gegaan zeg!
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter sliep direct al in een ledikant en daar ligt ze nog steeds in. Ze is 2,5 en krijgt in de zomervakantie een eenpersoonsbed. Ze slaapt in haar ledikant al met een dekbed en kussen. Onze oudste sliep ook vanaf 2,5 jaar in een eenpersoonsbed. Wel met randen, want anders zou ze er steeds uitvallen. Ze is nogal een draaier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wist oprecht niet een deken een “ding” was. Hier vanaf een maand of 6 van wiegje naar ledikant, maar wel meteen met deken. Vroeg me al af wanneer je naar een groter bed gaat. Dus ik lees even mee
Alle reacties Link kopieren Quote
hier met 2,5 ruim voordat baby no. 2 (en later 3) kwam zodat ze niet aan elkaar zouden linken just in case.

MEt 2,5 ging dat hier prima. Zelf dekbed overtrek laten uitkiezen en in begin eerst alleen middagslaapje in dat bed en toen dat goed ging ledikant kamer uit en in grote bed. Bij no. 2 was het direct over naar groot bed, die haatte het ledikant. No 3 idem
Alle reacties Link kopieren Quote
Advies is om vanaf 2 jaar pas over te gaan op deken ivm verstikkingsgevaar. Maar ik begreep van de oudere generatie dat het advies vroeger juist een deken was, omdat het veiliger zou zijn (dachten ze toen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom veranderen als hij nu goed slaapt.
Als er geen noodzaak is om ledikant of slaapzak vrij te maken en hij slaapt er goed in zou ik lekker zo doorgaan. Hier sliepen ze tot ruim 3 jaar in ledikant en toen ze daar uitklommen overgestapt naar peuterbedje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
19-04-2024 15:04
Advies is om vanaf 2 jaar pas over te gaan op deken ivm verstikkingsgevaar. Maar ik begreep van de oudere generatie dat het advies vroeger juist een deken was, omdat het veiliger zou zijn (dachten ze toen).
Dat gaat over een dekbed. Deken en laken slapen de meeste babietjes al onder.

https://www.oudersvannu.nl/peuter/vanaf ... gle.com%2F
Alle reacties Link kopieren Quote
peuterbed snap in nooit zo goed.

dochter ging op de dag dat ze 2 werd naar een 1 persoonsbed met kussen en dekbed.

zoontje ging met 16 maanden naar 1 persoonsbed. sinds dat die 2 is dekbed en kussen.

mijn kids slapen er heerlijk in en komen nooit uit bed.... behalve als ze naar toilet moeten. sochtends roepen ze altijd eerst, en wachten tot wij komen. zelfs mijn dochter van 5 nog....

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven