Lotgenoten gezocht: Ik heb een kind van een narcist.

15-05-2014 16:29 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door de jaren heen heb ik al een aantal topics geopend over het, zacht uitgedrukte, nogal vervelende gedrag van mijn inmiddels ex-man.

Ik ben erachter dat hij een eersteklas narcist is. Ik heb tijd nodig om de jaren te verwerken die ik met hem heb doorstaan. Het was verschrikkelijk. Het erge is dat ik een kind van deze man heb. Niet te verwarren met dat ik niet gek ben op mijn kind.

Maar het beste zou zijn om alle contact met dit monster te verbreken maar dat kan niet, omdat ik een zoon met hem heb. In het ouderschapsplan staat dat mijn zoon om het weekend naar zijn vader toe moet. Dat gebeurd sinds januari niet. Omdat ik mijn kind niet aan hem toevertrouw.

Mensen die niet bekend zijn met het onderwerp 'narcist' zullen niet goed begrijpen wat dit allemaal inhoud. Graag zou ik in contact komen met anderen die in een soortgelijke situatie zitten. Hoe pak je dit aan? Ik vecht voor mijn kind, wil het beste voor hem. Daarom sta ik het contact tussen hem en zijn vader in de weg. Dat is niet wat ik altijd wil doen, omdat het voor een kind belangrijk is om een vader te kennen. Maar ik voel me nu machteloos staan. Ik ben me steeds meer gaan verdiepen in dit onderwerp, narcisme. Deze mensen zijn niet in staat van iemand te houden, zelfs niet van hun eigen kind. Het is slechts een middel om mee te pronken.

Nu zullen er reacties komen: natuurlijk laat je jouw kind niet met zo iemand omgaan. Maar mijn zoon mist zijn vader, zit in een loyaliteitsconflict. Ik heb het gevoel dat ik vast zit. Hoe moet dit verder? Die man heeft me zoveel pijn gedaan, ik wil niets meer met hem te maken hebben maar dit is niet mogelijk.

Communicatie is een groot probleem. Ik wil in gesprek gaan, duidelijke afspraken maken, maar als het meneer niet aanstaat komt hij de afspraken niet na. En natuurlijk is het allemaal mijn schuld. Ik ben er zo moe van en verlang zo naar rust.

Ik hoop dat er hier iemand is die begrijpt wat ik bedoel, weet hoe hier mee om te gaan. Ik wil graag verder met mijn leven en het beste voor mijn zoon.

Hoe pakken andere ouders dit aan, met een narcistische ex?
wat heeft die man je gedaan? Ik denk dat de "normale" dingen die stellen elkaar kunnen aan doen geen basis geven voor de vader weren uit kind-vader relatie, maar als het bedreiging is, poging tot moord of jaren lang ernstige mishandeling dit een heel ander verhaal is...maar jouw eigen diagnose zou dit niet moeten zijn. Jij vindt hem narcist en besluit dat hij op basis van jouw diagnose niet van jullie kind houdt...dat is niet valide. Momenteel ben jij fout voor de wet denk ik door de regels niet na te leven.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb er geen ervaring mee , en ook al heb ik narcistische trekjes heb ik geen idee.



Wat ik wel weet is dat mijn ouders zijn gescheiden toen ik jong was en ik heb mijn vader daarna nooit meer gezien. Ik weet zeker dat dat niet goed voor me was ook al was het een klootzak. Dus omgaan van kind met vader is echt wel het beste voor je kind. Alleen in welke vorm moet je zelf uitzoeken. Zolang hij geen gevaar vormt voor je kind natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijk detail: Heb je het label 'narcist' zelf geplakt of is er een narcistische persoonlijkheidsstoornis gediagnosticeerd?
Hij was niet goed voor jou, waaruit blijkt dat hij ook niet goed is voor zijn kind? Doet hij hem pijn? Of ben je bang dat er een keer wat gaat gebeuren met je kind?
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat een relatie met een persoon met echte narcistische persoonlijkheidsstoornis zo extreem is en zo serieus, dat je het beste deze vraag kunt voorleggen aan een opvoedkundige, of kinderpsycholoog oid.



hoe je het beste je kind en zijn vader omgang met elkaar kunt laten hebben, zonder dat het nadelig is voor het kind. of dat uberhaupt mogelijk is. ik denk dat zo iemand je beter van advies kan voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Deze stoornis is niet officieel gediagnosticeerd maar ik heb mij de afgelopen twee jaar in dit onderwerp verdiept en durf met zekerheid te stellen dat dit aan de hand is.

Het is moeilijk de stoornis officieel te diagnosticeren omdat deze mensen doorgaans niet naar een hulpverlener gaan en als ze dat al gaan zo'n hulpverlener ook nog onder tafel kunnen praten als deze weinig kennis heeft over narcisme.
Alle reacties Link kopieren
quote:_origami_ schreef op 15 mei 2014 @ 16:36:

Belangrijk detail: Heb je het label 'narcist' zelf geplakt of is er een narcistische persoonlijkheidsstoornis gediagnosticeerd?

ik vermoed wel het eerste. aangezien een narcist de laatste persoon zal zijn om in te zien dat hij/zij degene is die hulp nodig heeft. heel de wereld is gek behalve ik.



maar goed, als de partner echt zo'n stoornis heeft, denk ik dat je daar (zij het achteraf) moeilijk omheen kunt na enige tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:sawyer schreef op 15 mei 2014 @ 16:39:

ik denk dat een relatie met een persoon met echte narcistische persoonlijkheidsstoornis zo extreem is en zo serieus, dat je het beste deze vraag kunt voorleggen aan een opvoedkundige, of kinderpsycholoog oid.



hoe je het beste je kind en zijn vader omgang met elkaar kunt laten hebben, zonder dat het nadelig is voor het kind. of dat uberhaupt mogelijk is. ik denk dat zo iemand je beter van advies kan voorzien. Binnenkort heb ik een afspraak bij het GGZ, mijn kind is zeer beschadigd door wat er allemaal is gebeurd. Professionele hulp is zeker nodig, maar ik zou het zo fijn vinden om contact te hebben met anderen die hetzelfde of soortgelijks hebben meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sawyer schreef op 15 mei 2014 @ 16:41:

[...]



ik vermoed wel het eerste. aangezien een narcist de laatste persoon zal zijn om in te zien dat hij/zij degene is die hulp nodig heeft. heel de wereld is gek behalve ik.



maar goed, als de partner echt zo'n stoornis heeft, denk ik dat je daar (zij het achteraf) moeilijk omheen kunt na enige tijd.De spijker op zijn kop.
Alle reacties Link kopieren
Het label narcisme doet er feitelijk helemaal niet toe. Wat heeft hij dan concreet gedáán tegen jou of je zoon? Richt je eens daarop, op de feiten, in plaats van zo'n label, dat niets zegt en alles kan betekenen. Dat helpt helemaal niets in deze situatie.



Ken je niet iemand die kan bemiddelen? Het lijkt me dat je meer gebaat bent bij professionele hulp, dan bij lotgenoten. Iemand anders kan ook wel een narcistische ex hebben (denken dat ze een narcistische ex heeft...) maar de ene situatie is de andere niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:toffifee schreef op 15 mei 2014 @ 16:38:

Hij was niet goed voor jou, waaruit blijkt dat hij ook niet goed is voor zijn kind? Doet hij hem pijn? Of ben je bang dat er een keer wat gaat gebeuren met je kind?



Als je mij loept zal er veel duidelijk worden. Er is sprake geweest van zowel fysieke als lichamelijke mishandeling.

Jeugdzorg is ook op de hoogte, maar daar heb ik helaas niets aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loesje108 schreef op 15 mei 2014 @ 16:40:

Deze stoornis is niet officieel gediagnosticeerd maar ik heb mij de afgelopen twee jaar in dit onderwerp verdiept en durf met zekerheid te stellen dat dit aan de hand is.

Het is moeilijk de stoornis officieel te diagnosticeren omdat deze mensen doorgaans niet naar een hulpverlener gaan en als ze dat al gaan zo'n hulpverlener ook nog onder tafel kunnen praten als deze weinig kennis heeft over narcisme.



Ik zou er goed rekening mee houden dat de conclusie die jij nu trekt niet de juiste is. Jij bent in de afgelopen 2 jaar gaan googlen om het gedrag van je exman te verklaren. Vanuit jouw positie dus. De beste positie om te gaan invullen en zijn gedrag binnen alle kaders van een narcistische persoonlijkheidsstoornis te plaatsen. Natuurlijk vind jij hem een narcist, wat tot op zekere hoogte begrijpelijk is. Dat wil alleen niet zeggen dat hij dat ís.



Ik vind het daarom wat ver gaan om uitspraken te doen als 'je kind beschermen tegen deze narcist' en op basis van jouw conclusie te handelen en hem weg te houden. Grote kans dat jouw 'narcist' gewoon een kutvent is. Ook klote, maar geen reden om de narcistenvlag te zwaaien, die man dit label te plakken en je kind weg te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loesje108 schreef op 15 mei 2014 @ 16:43:

[...]

Binnenkort heb ik een afspraak bij het GGZ, mijn kind is zeer beschadigd door wat er allemaal is gebeurd. Professionele hulp is zeker nodig, maar ik zou het zo fijn vinden om contact te hebben met anderen die hetzelfde of soortgelijks hebben meegemaakt.



Je zoekt ook professionele hulp, heel goed!



Wat denk je dat lotgenotencontact verder kan betekenen voor jou?
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 15 mei 2014 @ 16:45:

Het label narcisme doet er feitelijk helemaal niet toe. Wat heeft hij dan concreet gedáán tegen jou of je zoon? Richt je eens daarop, op de feiten, in plaats van zo'n label, dat niets zegt en alles kan betekenen. Dat helpt helemaal niets in deze situatie.



Ken je niet iemand die kan bemiddelen? Het lijkt me dat je meer gebaat bent bij professionele hulp, dan bij lotgenoten. Iemand anders kan ook wel een narcistische ex hebben (denken dat ze een narcistische ex heeft...) maar de ene situatie is de andere niet.



Het label narcisme doet er wel degelijk toe. Het is zaak je daarin te verdiepen om meer van de denkwijze van deze mensen te begrijpen zodat je weet hoe je kunt handelen en ermee om kunt gaan. Dit label zegt dus heel veel en helpt dus juist in deze situatie.

In een relatie met een narcistische ex zijn zeer veel overeenkomsten, linksom of rechtsom, uiteindelijk komt het vrijwel op hetzelfde neer.

Over bemiddeling ben ik het wel met je eens en dat heb ik meermalen zonder succes geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:_origami_ schreef op 15 mei 2014 @ 16:46:

[...]





Ik zou er goed rekening mee houden dat de conclusie die jij nu trekt niet de juiste is. Jij bent in de afgelopen 2 jaar gaan googlen om het gedrag van je exman te verklaren. Vanuit jouw positie dus. De beste positie om te gaan invullen en zijn gedrag binnen alle kaders van een narcistische persoonlijkheidsstoornis te plaatsen. Natuurlijk vind jij hem een narcist, wat tot op zekere hoogte begrijpelijk is. Dat wil alleen niet zeggen dat hij dat ís.



Ik vind het daarom wat ver gaan om uitspraken te doen als 'je kind beschermen tegen deze narcist' en op basis van jouw conclusie te handelen en hem weg te houden. Grote kans dat jouw 'narcist' gewoon een kutvent is. Ook klote, maar geen reden om de narcistenvlag te zwaaien, die man dit label te plakken en je kind weg te houden.Als echt alle kenmerken die voorbij komen op hem van toepassing zijn kan het geen toeval meer zijn lijkt me. En dan alle ervaringsverhalen van anderen te lezen wat ik allemaal herken. Voor mij bestaat er geen twijfel over.
Alle reacties Link kopieren
Nou je weet het allemaal al perfect zo te lezen, dus dan snap ik helemaal niet wat een ander je nog voor nieuws kan bijbrengen. Sterkte met je zelfbenoemde narcist.



Echt heel zinvol om je zo vast te klampen aan zo'n label. Ga liever zelf eens nadenken over waarom je je in vredesnaam uitlevert aan een gek, zodat je niet nogmaals in dezelfde valkuil stapt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loesje108 schreef op 15 mei 2014 @ 16:49:

[...]





Het label narcisme doet er wel degelijk toe. Het is zaak je daarin te verdiepen om meer van de denkwijze van deze mensen te begrijpen zodat je weet hoe je kunt handelen en ermee om kunt gaan. Dit label zegt dus heel veel en helpt dus juist in deze situatie.





nee, jij plakt dat label, dat label is niks waard. je bent een slager, die zijn eigen vlees keurt



Misschien heeft die man wel iets heel anders, of helemaal niks. maar jij gelooft heilig in het label, dat je zelf op hem geplakt hebt
Waar komt die drang toch vandaan; je ex een narcist te noemen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Voor mij bestaat er geen twijfel over.



Dat is precies wat ik bedoel te zeggen met invullen. Aureel zei het ook al: Het label is niet van belang. Handel naar wát er fout zou kunnen gaan en wat er al gebeurd is. Niet naar wat er zou kúnnen gebeuren omdat jij hem het label narcist geplakt hebt, omdat je een naam of reden wil geven aan alles wat je hebt moeten doorstaan.



Ik vind het echt fantastisch dat je er voor je kind bent en het beste wil voor hem. Ik denk alleen niet dat je dat bereikt door 'het narcisme' daarvan de schuld te geven. GGZ vind ik overigens een hele verstandige. Wellicht allang gedaan, maar ik zou jeugdzorg ook op de hoogte houden van je acties en je redenen daarvoor.



Hoop dat je een oplossing vindt.
Loesje, je bent geen psychiater en mag die diagnose dus ook niet stellen. Ik kan in mijn omgeving ook zo wat narcisten aanwijzen en die kloppen ook helemaal met alle beschrijvingen. Maar zoals eerder gezegd, dat kunnen ook gewoon eikels zijn zonder dat daar een ernstige psychische stoornis aan ten grondslag ligt. Als jij jouw gedrag naar hem nu baseert op zo'n diagnose, dan zou je de plank wel eens volledig mis kunnen slaan.
Je kan toch ook schrijven "kind met egoïstische klootzak"?
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 15 mei 2014 @ 16:57:

Waar komt die drang toch vandaan; je ex een narcist te noemen?Dan hoef je je niet te focussen op je eigen aandeel in het creeëren van de puinhoop die je leven nu is.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je naar een co dependency of norwood groep.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:Loesje108 schreef op 15 mei 2014 @ 16:40:

Deze stoornis is niet officieel gediagnosticeerd maar ik heb mij de afgelopen twee jaar in dit onderwerp verdiept en durf met zekerheid te stellen dat dit aan de hand is.

Het is moeilijk de stoornis officieel te diagnosticeren omdat deze mensen doorgaans niet naar een hulpverlener gaan en als ze dat al gaan zo'n hulpverlener ook nog onder tafel kunnen praten als deze weinig kennis heeft over narcisme.Aha, de zoveelste amateurpsycholoog! Denkt door een beetje te googelen zelf diagnoses te kunnen stellen. Volgens mij heb jij last van hoogmoedigheidssyndroom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven