Lotgenoten gezocht: Ik heb een kind van een narcist.

15-05-2014 16:29 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door de jaren heen heb ik al een aantal topics geopend over het, zacht uitgedrukte, nogal vervelende gedrag van mijn inmiddels ex-man.

Ik ben erachter dat hij een eersteklas narcist is. Ik heb tijd nodig om de jaren te verwerken die ik met hem heb doorstaan. Het was verschrikkelijk. Het erge is dat ik een kind van deze man heb. Niet te verwarren met dat ik niet gek ben op mijn kind.

Maar het beste zou zijn om alle contact met dit monster te verbreken maar dat kan niet, omdat ik een zoon met hem heb. In het ouderschapsplan staat dat mijn zoon om het weekend naar zijn vader toe moet. Dat gebeurd sinds januari niet. Omdat ik mijn kind niet aan hem toevertrouw.

Mensen die niet bekend zijn met het onderwerp 'narcist' zullen niet goed begrijpen wat dit allemaal inhoud. Graag zou ik in contact komen met anderen die in een soortgelijke situatie zitten. Hoe pak je dit aan? Ik vecht voor mijn kind, wil het beste voor hem. Daarom sta ik het contact tussen hem en zijn vader in de weg. Dat is niet wat ik altijd wil doen, omdat het voor een kind belangrijk is om een vader te kennen. Maar ik voel me nu machteloos staan. Ik ben me steeds meer gaan verdiepen in dit onderwerp, narcisme. Deze mensen zijn niet in staat van iemand te houden, zelfs niet van hun eigen kind. Het is slechts een middel om mee te pronken.

Nu zullen er reacties komen: natuurlijk laat je jouw kind niet met zo iemand omgaan. Maar mijn zoon mist zijn vader, zit in een loyaliteitsconflict. Ik heb het gevoel dat ik vast zit. Hoe moet dit verder? Die man heeft me zoveel pijn gedaan, ik wil niets meer met hem te maken hebben maar dit is niet mogelijk.

Communicatie is een groot probleem. Ik wil in gesprek gaan, duidelijke afspraken maken, maar als het meneer niet aanstaat komt hij de afspraken niet na. En natuurlijk is het allemaal mijn schuld. Ik ben er zo moe van en verlang zo naar rust.

Ik hoop dat er hier iemand is die begrijpt wat ik bedoel, weet hoe hier mee om te gaan. Ik wil graag verder met mijn leven en het beste voor mijn zoon.

Hoe pakken andere ouders dit aan, met een narcistische ex?
Alle reacties Link kopieren
Het zelf plaatsen van een label lijkt mij ook niet erg handig. Je bent niet objectief genoeg om de diagnose te stellen. Dat alle punten op het world wide web overeenkomen ligt ook weer aan de manier waarop je die punten invult. Aangezien je niet positief bent over deze man, die je ex is, denk ik dat je ook niet objectief genoeg bent om te oordelen over het wel of niet narcist zijn.



Ik denk dat je het label uit je hoofd moet zetten. Dat je je niet prettig voelt als je kind bij hem is kan natuurlijk niet fijn. Maar praten is de enige manier om dit op te lossen want als er echt direct gevaar is lijkt me dat je er wel voor moet kunnen zorgen dat hij niet meer naar zijn vader hoeft. Wat wil hij zelf?
Alle reacties Link kopieren
quote:Loesje108 schreef op 15 mei 2014 @ 16:45:

[...]





Als je mij loept zal er veel duidelijk worden. Er is sprake geweest van zowel fysieke als lichamelijke mishandeling.

Jeugdzorg is ook op de hoogte, maar daar heb ik helaas niets aan.Wie heeft hij mishandeld? Jou? Boeien dan, dat geeft je niet het recht hem weg te houden van zijn kind. Je kind? Dan is het een ander verhaal, maar één en ander moet wel eerst een vastgesteld worden door onafhankelijke personen. Niet door de zoveelste, op wraak beluste, moeder die haar kind gebruikt om haar ex te straffen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sarah01 schreef op 15 mei 2014 @ 17:04:

Het zelf plaatsen van een label lijkt mij ook niet erg handig. Je bent niet objectief genoeg om de diagnose te stellen. Dat alle punten op het world wide web overeenkomen ligt ook weer aan de manier waarop je die punten invult. Aangezien je niet positief bent over deze man, die je ex is, denk ik dat je ook niet objectief genoeg bent om te oordelen over het wel of niet narcist zijn.



Ik denk dat je het label uit je hoofd moet zetten. Dat je je niet prettig voelt als je kind bij hem is kan natuurlijk niet fijn. Maar praten is de enige manier om dit op te lossen want als er echt direct gevaar is lijkt me dat je er wel voor moet kunnen zorgen dat hij niet meer naar zijn vader hoeft. Wat wil hij zelf?Weet je wat het is. Met een moeder met zo'n instelling en zo'n houding naar vader toe zal menig kind gewoon zeggen tegen moederlief dat ze niet naar vader willen, bang voor hem zijn, dat hij slecht is. De vraag is alleen, is dat dan zo of is dat een kind dat zegt wat mama wil horen?
quote:StoraHuntur schreef op 15 mei 2014 @ 16:57:

Waar komt die drang toch vandaan; je ex een narcist te noemen?



Dan kan TO er niks aan doen dat ze in zee gaat met een gek, er bij blijft en er kinderen mee maakt?



Of zou zo'n zelf bedacht labeltje niks uit maken in dit geval en kan ze beter naar zich zelf kijken en hulp gaan regelen zodat ze de volgende lamlul die haar aandacht geeft kan weerstaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde laatst op TV bij een docu over vechtscheidingen een rechter zeggen dat alle vrouwen hun ex een narcist noemen en alle mannen noemen hun ex een borderliner.



Ondertussen zitten vooral de kinderen klem.
quote:markovic schreef op 15 mei 2014 @ 17:06:

[...]





Wij heeft hij mishandeld? Jou? Boeien dan, dat geeft je niet het recht hem weg te houden van zijn kind. Je kind? Dan is het een ander verhaal, maar één en ander moet wel eerst een vastgesteld worden door onafhankelijke personen. Niet door de zoveelste, op wraak beluste, moeder die haar kind gebruikt om haar ex te straffen.



Boeien dan?

Gelukkig maak jij dat niet uit maar eventueel de kinderrechter.
nou ik heb het loepje gebruikt om dat je het vroeg, ik heb niet alles bekeken maar het is dus al jaren niet goed, hij is onzeker (narcisten zijn toch niet vaak onzeker?), gokker, maar dit speelt dus al jaren...ik vind het niet te begrijpen dat je dan je kind in dat milieu hebt laten zitten en nu ineens om slaat, ik zou dat als vader dan ook niet zo snappen moet ik zeggen..



als je eerlijk bent, denk je niet dat je hem narcist maakt om dat jouw eigen acties (in zo'n relatie blijven zitten met een kind!) dan geen schuld hebben?
Alle reacties Link kopieren
Omdat je het zelf aan aangaf heb ik geloept.



In 2011 zeg je dit:

Hij heeft het niet makkelijk gehad en heeft het nog niet makkelijk. Ik weet al lang dat hij niet lekker in zijn vel zit en superonzeker is maar dat hij me dit zou flikken! Maar goed.

Hij wilde nooit over gevoelens praten. Hij zei dat hij het wel eens probeerde maar dat ik hem dan toch niet begreep. Nu heeft hij zich eindelijk eens geuit. Hij is al vanaf zijn zestiende ongelukkig. Vanaf die leeftijd (hij is nu 25, ik 21) hebben de teleurstellingen en tegenslagen zich opgestapeld. Eerst geadopteerd. Dat is de reden dat hij denkt dat hij toch niet hier hoort. Hij heeft het idee dat hij beter daar had kunnen blijven. Eigenlijk voelt hij zich letterlijk weggegooid als een stuk vuil.

Zijn adoptieouders hebben hem in de puberteit nooit veel vertrouwen en vrijheid gegeven. Ze trokken ook zijn zusje (die ook geadopteerd is) voor. Die mocht en kreeg wel alles. Dat heeft ook veel met hem gedaan.



En deze persoon plak jij nu het narcistenlabel. Dit bevestigt voor mij dat je weldegelijk zit in te vullen en je dus gewoon een kutvent had. Geen narcist. Zolang jij fair play blijft spelen is jou niets te verwijten. Volgens mij speel je niet fair.
Alle reacties Link kopieren
quote:_origami_ schreef op 15 mei 2014 @ 17:25:

Omdat je het zelf aan aangaf heb ik geloept.



In 2011 zeg je dit:

Hij heeft het niet makkelijk gehad en heeft het nog niet makkelijk. Ik weet al lang dat hij niet lekker in zijn vel zit en superonzeker is maar dat hij me dit zou flikken! Maar goed.

Hij wilde nooit over gevoelens praten. Hij zei dat hij het wel eens probeerde maar dat ik hem dan toch niet begreep. Nu heeft hij zich eindelijk eens geuit. Hij is al vanaf zijn zestiende ongelukkig. Vanaf die leeftijd (hij is nu 25, ik 21) hebben de teleurstellingen en tegenslagen zich opgestapeld. Eerst geadopteerd. Dat is de reden dat hij denkt dat hij toch niet hier hoort. Hij heeft het idee dat hij beter daar had kunnen blijven. Eigenlijk voelt hij zich letterlijk weggegooid als een stuk vuil.

Zijn adoptieouders hebben hem in de puberteit nooit veel vertrouwen en vrijheid gegeven. Ze trokken ook zijn zusje (die ook geadopteerd is) voor. Die mocht en kreeg wel alles. Dat heeft ook veel met hem gedaan.



En deze persoon plak jij nu het narcistenlabel. Dit bevestigt voor mij dat je weldegelijk zit in te vullen en je dus gewoon een kutvent had. Geen narcist. Zolang jij fair play blijft spelen is jou niets te verwijten. Volgens mij speel je niet fair.



Klinkt als het tegenovergestelde van een narcist.



TO lijkt me meer het type dat voor de buitenwereld alle schuld bij "gekke gevaarlijke ex" wil leggen en daarom graag labels plakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:_origami_ schreef op 15 mei 2014 @ 17:25:

Omdat je het zelf aan aangaf heb ik geloept.



In 2011 zeg je dit:

Hij heeft het niet makkelijk gehad en heeft het nog niet makkelijk. Ik weet al lang dat hij niet lekker in zijn vel zit en superonzeker is maar dat hij me dit zou flikken! Maar goed.

Hij wilde nooit over gevoelens praten. Hij zei dat hij het wel eens probeerde maar dat ik hem dan toch niet begreep. Nu heeft hij zich eindelijk eens geuit. Hij is al vanaf zijn zestiende ongelukkig. Vanaf die leeftijd (hij is nu 25, ik 21) hebben de teleurstellingen en tegenslagen zich opgestapeld. Eerst geadopteerd. Dat is de reden dat hij denkt dat hij toch niet hier hoort. Hij heeft het idee dat hij beter daar had kunnen blijven. Eigenlijk voelt hij zich letterlijk weggegooid als een stuk vuil.

Zijn adoptieouders hebben hem in de puberteit nooit veel vertrouwen en vrijheid gegeven. Ze trokken ook zijn zusje (die ook geadopteerd is) voor. Die mocht en kreeg wel alles. Dat heeft ook veel met hem gedaan.



En deze persoon plak jij nu het narcistenlabel. Dit bevestigt voor mij dat je weldegelijk zit in te vullen en je dus gewoon een kutvent had. Geen narcist. Zolang jij fair play blijft spelen is jou niets te verwijten. Volgens mij speel je niet fair.Of haar ex had een kutwijf. Zo eentje die haar ex gek verklaard en zelf slachtoffertje speelt, ondertussen de kinderen beschadigend.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 15 mei 2014 @ 17:34:

[...]





Of haar ex had een kutwijf. Zo eentje die haar ex gek verklaard en zelf slachtoffertje speelt, ondertussen de kinderen beschadigend.Zover wilde ik nog niet gaan omdat het immers over ex gaat. Maar ben bang dat dit wel meer richting de waarheid gaat ja.
Mensen die zelf diagnoses stellen zonder kennis, neem ik niet zo serieus.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat de opleiding tot psycholoog iets meer inhield dan wat googlen, knap dat ze een diagnose kan stellen aan de hand van internet. Hoe loopt je praktijk?
Met de LOI kom je tegenwoordig al best ver.
Ik lees in jouw OP veel te veel ik, ik, ik. Je komt absoluut niet over als een persoon die het belang van haar kind voorop stelt.



Dat hele geratel over narcisme is totaal misplaatst. Jij vindt jouw ex misschien een narcist maar zolang hij niet officieel is gediagnosticeerd door een bevoegd psycholoog of psychiater, is hij gewoon geen narcist. Internetsites met informatie zeggen niets. Echt, voor elke gedraging is wel een label te vinden en voor je het weet is de hele wereld psychisch gestoord. Je berokkend hiermee jouw kind ook schade. Jij geeft aan dat jouw kind met een loyaliteitsconflict zit. Drie keer raden waardoor dat veroorzaakt wordt? Door jou! Jij zegt dar jouw kind aangeeft vader te missen, jij houdt kind bij vader weg omdat jou dat beter lijkt (wat niet bewezen is dus onterecht) en daarmee doe je je kind pijn. Denk je in het belang van jouw kind dan zou je komen met een tussenoplossing desnoods. Bezoek met iemand erbij. Maar niet kind en vader scheiden.



Ik denk dat jij degene bent die psychische hulp nodig heeft. Bij het verwerken van de scheiding en het gevoel richting jouw ex.
quote:Loesje108 schreef op 15 mei 2014 @ 16:29:

Ik ben erachter dat hij een eersteklas narcist is.

Niet zomaar een narcist. Een eersteklàs narcist nog wel.

Ik wist niet eens dat er een classificatie was bij narcisten.

Maar is een eersteklas nou beter of slechter dan een tweederangs narcist, dat vind ik dan wel weer interessant.
quote:Ratsmodee schreef op 15 mei 2014 @ 17:57:

[...]



Niet zomaar een narcist. Een eersteklàs narcist nog wel.

Ik wist niet eens dat er een classificatie was bij narcisten.

Maar is een eersteklas nou beter of slechter dan een tweederangs narcist, dat vind ik dan wel weer interessant.Duh! Kun je toch gewoon googlen!
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 15 mei 2014 @ 16:57:

Waar komt die drang toch vandaan; je ex een narcist te noemen?Vroegah waren exen gewoon klootzakken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een zieke en enge reacties weer. Voor het gemak vergeet iedereen hier dat de o-zo-goede man deze vrouw lichamelijk en fysiek heeft mishandeld. Maar ja: hij zal inderdaad een slachtoffer zijn en zij is de schuldige die hem alles in de schoenen schuift. Helemaal juist.
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 15 mei 2014 @ 16:57:

Waar komt die drang toch vandaan; je ex een narcist te noemen?



Misschien omdat sommige vrouwen wel degelijk met dit type man te maken heeft?

Welicht niet officieel gediagnosticeerd maar we weten allemaal bij die term aan welke kenmerken we moeten denken.

Je mag het idd ook egocentrische klootzak noemen, of noem hem Napoleon, wat doet het er verder toe?



Een officieel gediagnosticeerde Narcist zal je maar zelden tegen komen, immers vinden deze mensen dat zij niet gek zijn maar wel de hele wereld om zich heen.

Mannen hebben over het algemeen een neiging tot narcistische trekken en nee dat maakt zeker niet iedere ex een Narcist.



Ik kan mij wel voorstellen als TO uit een gewelddadige relatie komt ze om erkenning te zoeken ze zich heeft verdiept in dit fenomeen en ze veel herkenning er in kan vinden.



Ik vind het er verder niet al te veel toe doen in het verhaal of het werkelijk een Narcist is of niet. Feit is dat wanneer deze term genoemd wordt er een beeld gevormd kan worden over hoe haar ex was.



Doet verder niet af aan haar rotgevoelens, die er zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 15 mei 2014 @ 17:11:

[...]





Dan kan TO er niks aan doen dat ze in zee gaat met een gek, er bij blijft en er kinderen mee maakt?



Of zou zo'n zelf bedacht labeltje niks uit maken in dit geval en kan ze beter naar zich zelf kijken en hulp gaan regelen zodat ze de volgende lamlul die haar aandacht geeft kan weerstaan?Dus omdat zij zeker weet dat hij narcist is, kan ze er niets aan doen dat ze bij hem is gebleven? Vind jij? Dus als een vrouw mishandeld wordt door een man zonder stoornis dan kan ze weggaan en als het door een man met stoornis, dan kan het niet? Ah. Oke. Weer iets geleerd van de mensen hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:twijfelaarstertje schreef op 15 mei 2014 @ 18:15:

[...]



Dus omdat zij zeker weet dat hij narcist is, kan ze er niets aan doen dat ze bij hem is gebleven? Vind jij? Dus als een vrouw mishandeld wordt door een man zonder stoornis dan kan ze weggaan en als het door een man met stoornis, dan kan het niet? Ah. Oke. Weer iets geleerd van de mensen hier.Dat staat er niet hoor.
Waar staat trouwens dat zij is mishandeld? Als ik loep lees ik alleen dat zij mentaal is mishandeld door ex maar geen enkel detail. Dan is het maar net wat iemand verstaat onder mentale mishandeling. Dat kan nog wel eens uit het verband gerukt worden.
las vader het kind niet mishandelt is er geen enkele reden om je kind er bij weg te houden. Dat het een vervelende man is doet er niet toe. En hij is een narcist maar jij bent blijkbaar het eeuwige slachtoffer. Net zo kwalijk
quote:twijfelaarstertje schreef op 15 mei 2014 @ 18:10:

Wat een zieke en enge reacties weer. Voor het gemak vergeet iedereen hier dat de o-zo-goede man deze vrouw lichamelijk en fysiek heeft mishandeld. Maar ja: hij zal inderdaad een slachtoffer zijn en zij is de schuldige die hem alles in de schoenen schuift. Helemaal juist.Nee. Ik zie dat verder ook niemand zeggen, de meesten lijken gewoon te vinden dat er maar 1 slachtoffer is in deze situatie die helemaal nergens om heeft gevraagd: het kind. Waar haal je die lichamelijke mishandeling vandaan trouwens? Want daar lees ik, ook bij loepen, weinig over terug. Er hoeft toch verder geen schuldige te zijn, dit is geen film, dit is gewoon het leven. Waarin twee ouders vaak allebei fouten maken en er maar eentje uiteindelijk de dupe is: hun kind. Wat schiet die ermee op als zijn vader door moeder tot narcist wordt gediagnosticeerd? Ik vind het nogal ziek en eng om met wat googlen iemand anders een etiket op te plakken, zeker als die iemand anders de vader van je kind is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven