Lotgenoten gezocht: Ik heb een kind van een narcist.

15-05-2014 16:29 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door de jaren heen heb ik al een aantal topics geopend over het, zacht uitgedrukte, nogal vervelende gedrag van mijn inmiddels ex-man.

Ik ben erachter dat hij een eersteklas narcist is. Ik heb tijd nodig om de jaren te verwerken die ik met hem heb doorstaan. Het was verschrikkelijk. Het erge is dat ik een kind van deze man heb. Niet te verwarren met dat ik niet gek ben op mijn kind.

Maar het beste zou zijn om alle contact met dit monster te verbreken maar dat kan niet, omdat ik een zoon met hem heb. In het ouderschapsplan staat dat mijn zoon om het weekend naar zijn vader toe moet. Dat gebeurd sinds januari niet. Omdat ik mijn kind niet aan hem toevertrouw.

Mensen die niet bekend zijn met het onderwerp 'narcist' zullen niet goed begrijpen wat dit allemaal inhoud. Graag zou ik in contact komen met anderen die in een soortgelijke situatie zitten. Hoe pak je dit aan? Ik vecht voor mijn kind, wil het beste voor hem. Daarom sta ik het contact tussen hem en zijn vader in de weg. Dat is niet wat ik altijd wil doen, omdat het voor een kind belangrijk is om een vader te kennen. Maar ik voel me nu machteloos staan. Ik ben me steeds meer gaan verdiepen in dit onderwerp, narcisme. Deze mensen zijn niet in staat van iemand te houden, zelfs niet van hun eigen kind. Het is slechts een middel om mee te pronken.

Nu zullen er reacties komen: natuurlijk laat je jouw kind niet met zo iemand omgaan. Maar mijn zoon mist zijn vader, zit in een loyaliteitsconflict. Ik heb het gevoel dat ik vast zit. Hoe moet dit verder? Die man heeft me zoveel pijn gedaan, ik wil niets meer met hem te maken hebben maar dit is niet mogelijk.

Communicatie is een groot probleem. Ik wil in gesprek gaan, duidelijke afspraken maken, maar als het meneer niet aanstaat komt hij de afspraken niet na. En natuurlijk is het allemaal mijn schuld. Ik ben er zo moe van en verlang zo naar rust.

Ik hoop dat er hier iemand is die begrijpt wat ik bedoel, weet hoe hier mee om te gaan. Ik wil graag verder met mijn leven en het beste voor mijn zoon.

Hoe pakken andere ouders dit aan, met een narcistische ex?
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 20 mei 2014 @ 14:28:

[...]



Jammer dan. Jij beschadigt je kind door het te ontrekken aan de omgang met zijn vader. Jij beledigt je ex met je zelfverzonnen labeltjes.

Wat een hoogmoed, een beetje googelen en dan serieus menen dat ze in staat zijn een psychiatrische diagnose te stellen.



Ik heb de schijt aan dit soort TO's. Eeerst met een huilverhaal en een stevige stelling komen en als ze niet gelijk krijgen moeten er opeens allerlei, steeds ergere, verhalen over een ex/schoonmoeder etc. verzonnen worden om hun gelijk te halen.





Zie je zelf niet dat je je zo ongeloofwaardig maakt.



Ik zit hier niet om mijn gelijk te behalen. Waarin moet ik gelijk krijgen dan? Ik dacht misschien ben ik niet duidelijk geweest dus laat ik wat voorbeelden noemen.

Wat ik al aangaf: ik hoef geen discussie over of dat label wel of niet genoemd mag worden. Ik heb niet even een avondje gegoogled en ben tot de conclusie gekomen, daar is wel wat meer tijd overheen gegaan. Maar goed, waarom zou ik me moeten verdedigen? Als je dit allemaal zo ergerlijk vind waarom reageer je dan? Ik heb hier dus helemaal niets aan...
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 mei 2014 @ 14:27:

[...]





Als je een label plakt, dan doe je dat om te begrijpen hoe je het best met iemand kunt communiceren en om kunt gaan. Met een narcist ga je wezenlijk anders om dan met mensen die deze diagnose niet hebben. Dat label is dus uitermate relevant voor het oplossen van jouw problemen met jouw ex. Als je dat niet begrijpt, dan moet je helemaal ver bij het zelf-diagnosticeren uit de buurt blijven.Precies, daarom verdiep ik me ook in het onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 mei 2014 @ 14:29:

[...]





Ik zou zeggen, lees alle informatie nog eens door. Want er zit wel degelijk een enorm groot verschil tussen beide profielen. Een psychopaat kwetst anderen moedwillig en ontleent daar plezier en/of genot aan. Een narcist is alleen gericht op zichzelf en kan daarbij en passant slachtoffers maken. Maar daar beleeft de narcist geen plezier aan, het ontgaat hem waarschijnlijk zelfs volledig. De narcist is namelijk helemaal niet bezig met wat anderen vinden of voelen.Daar ben ik het mee eens. Ik zal toegeven dat ik mijn reactie dat het op hetzelfde neerkomt niet helemaal op zijn plaats was.
quote:Loesje108 schreef op 20 mei 2014 @ 14:40:

[...]





Precies, daarom verdiep ik me ook in het onderwerp.



Om vervolgens je ex conform de narcist-richtlijnen te bejegenen, waarmee je een ENORME fout kunt begaan mocht hij helemaal geen narcist blijken te zijn!



En bovendien lijk je er nog eens weinig van te snappen ook, want wat jij hier vertelt over jullie discussies, betekent dat je er geen moer van begrijpt!
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 mei 2014 @ 14:44:

[...]





Om vervolgens je ex conform de narcist-richtlijnen te bejegenen, waarmee je een ENORME fout kunt begaan mocht hij helemaal geen narcist blijken te zijn!



En bovendien lijk je er nog eens weinig van te snappen ook, want wat jij hier vertelt over jullie discussies, betekent dat je er geen moer van begrijpt!





Ze vindt zichzelf zo slim, maar doet feitelijk zo ontzettend dom.



Als ik manlief was zou ik alles op alles zetten om weer omgang met mijn kind te krijgen en TO's onterechte weghouden van haar kind bij de vader, aan de hand van een bijeen gegaarde diagnose van de kant van TO zal het zeer slecht doen bij de meeste rechters.

Er zijn ouders om minder het gezag over hun kinderen kwijt geraakt!
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 20 mei 2014 @ 14:52:

[...]





Ze vindt zichzelf zo slim, maar doet feitelijk zo ontzettend dom.



Als ik manlief was zou ik alles op alles zetten om weer omgang met mijn kind te krijgen en TO's onterechte weghouden van haar kind bij de vader, aan de hand van een bijeen gegaarde diagnose van de kant van TO zal het zeer slecht doen bij de meeste rechters.

Er zijn ouders om minder het gezag over hun kinderen kwijt geraakt!



Slim vind ik mezelf niet. Als dat zo was had ik dit topic nooit geplaatst. En dat had ik ook beter niet kunnen doen.

Het gaat mij helemaal niet om die diagnose, die er maar steeds bijgehaald word. Het gaat er mij om dat ik doe wat het beste is voor mijn kind. En door mij te verdiepen in het narcisme is me veel duidelijk geworden. Waarom mijn ex zich gedragen heeft zoals hij zich heeft gedragen. Nu ik dit weet is de volgende stap: wat doe ik met deze informatie? Al heeft hij maar een klein gedeelte van deze 'narcistische' eigenschappen dan vind ik dat ik het wel serieus moet nemen dat ik deze kennis heb.

En niet om er voor te zorgen dat vader kind niet meer ziet, maar dat het wel in goede banen word geleid zodat verdere schade voor mijn kind beperkt word.
Alle reacties Link kopieren
Als je jezelf niet zo slim vindt, dan wordt het misschien tijd dat je beseft dat het niet aan jou is om God te spelen voor je kind en uit te maken of het wel of niet goed is dat je kind zijn vader nog ziet en op welke manier.



Rechters gaan over omgangsregelingen als ouders daar onderling niet uitkomen. Het is niet aan de ene ouder om de omgangsregeling met de andere naar eigen goeddunken tegen te werken en niet uit te voeren.



Je hebt gewoon het recht niet! Snap dat nou eens!
Nu je deze kennis hebt? Je hebt geen kennis! Je doet aannames! En op basis van aannames kun je niet sturen, daar heb je kennis voor nodig!
Alle reacties Link kopieren
TO: mijn tip aan jou: reageer alleen op mensen waar je wat aan hebt. Negeer de negatieve mensen en vooral Markovic! Je hebt het al zwaar genoeg en dat wordt alleen maar erger als je je gaat verdedigen tegen onredelijke mensen zoals Markovic, daar helpt geen redenering tegen.



Ik kan dat nog onderbouwen ook, want



- Markovic is iemand die forummers afzeikt over spelfouten die ze zelf ook maakt (zie de quotes onderaan)

- Markovic beschuldigt jou van iets dat ze zelf continu doet, namelijk dingen invullen over mensen die ze niet kent, terwijl jij je ex waarschijnlijk nog een stuk beter kent dan zij jou

- Vraag jezelf eens af waarom Markovic hier in vredesnaam zo fel van leer trekt, terwijl ze er geen belang bij heeft. Zou ze zelf de nodige onverwerkte issues hebben? Jij gaat haar in ieder geval niet verder helpen en kan hier nooit iets bij winnen.



Kortom, negeren, en richt je op de constructieve bijdragen.



quote:markovic schreef op 16 mei 2014 @ 14:27:

[...]



Het is "ik vind", "ik vindt" staat nogal dom, wat verder natuurlijk wel consequent is met de rest van je reactie.



quote:markovic schreef op 16 mei 2014 @ 14:38[/message]:

[...]



Tja, een man die zijn vrouw mishandeld (sic) doet iets dat niet goed is.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 20 mei 2014 @ 15:13:

TO: mijn tip aan jou: reageer alleen op mensen waar je wat aan hebt. Negeer de negatieve mensen en vooral Markovic! Je hebt het al zwaar genoeg en dat wordt alleen maar erger als je je gaat verdedigen tegen onredelijke mensen zoals Markovic, daar helpt geen redenering tegen.



Ik kan dat nog onderbouwen ook, want



- Markovic is iemand die forummers afzeikt over spelfouten die ze zelf ook maakt (zie de quotes onderaan)

- Markovic beschuldigt jou van iets dat ze zelf continu doet, namelijk dingen invullen over mensen die ze niet kent, terwijl jij je ex waarschijnlijk nog een stuk beter kent dan zij jou

- Vraag jezelf eens af waarom Markovic hier in vredesnaam zo fel van leer trekt, terwijl ze er geen belang bij heeft. Zou ze zelf de nodige onverwerkte issues hebben? Jij gaat haar in ieder geval niet verder helpen en kan hier nooit iets bij winnen.



Kortom, negeren, en richt je op de constructieve bijdragen.





[...]





[...]



Yep, goed advies! Je oren laten hangen naar iedereen die met je meehuilt en de rest negeren. Stel je toch eens voor dat je wat zou leren!



Goed trouwens dat je een spelfout hebt kunnen vinden!





Nee, je zit op een forum om je eigen gelijk bevestigd te krijgen.



Verer, wat je aannames betreft. Je zit er naast, er helemaal naast.

Ik heb gelukkig geen onverwerkte issues.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 20 mei 2014 @ 15:23:

[...]



Yep, goed advies! Je oren laten hangen naar iedereen die met je meehuilt en de rest negeren. Stel je toch eens voor dat je wat zou leren!



Goed trouwens dat je een spelfout hebt kunnen vinden!





Nee, je zit op een forum om je eigen gelijk bevestigd te krijgen.



Verer, wat je aannames betreft. Je zit er naast, er helemaal naast.

Ik heb gelukkig geen onverwerkte issues.Wow, je hebt me overtuigd, dat was volkomen geloofwaardig, vooral vanwege je geweldige onderbouwing, ik bekijk je nu ineens met een heel andere bril
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 20 mei 2014 @ 15:25:

[...]



Wow, je hebt me overtuigd, dat was volkomen geloofwaardig, vooral vanwege je geweldige onderbouwing, ik bekijk je nu ineens met een heel andere bril





Goed hè. Mijn onderbouwing was nog beter dan de jouwe!



Tering



TO is bijna net zo weird als de man die ze beschrijft. Ik snap wel waarom jullie een relatie hadden.
Alle reacties Link kopieren
quote:badmeester schreef op 20 mei 2014 @ 18:21:

Tering



TO is bijna net zo weird als de man die ze beschrijft. Ik snap wel waarom jullie een relatie hadden.Waarom ben ik net zo weird als mijn ex? Ik zou graag willen weten waarom je deze reactie plaatst anders heeft het totaal geen zin.
Alle reacties Link kopieren
@ Satchel. Inderdaad, dat Markovic zelf onverwerkte issues heeft, daar zat ik ook al aan te denken. Maar goed, dat is niet zo zoals ze zelf aangeeft. Maar ik zou wel graag willen vragen: Markovic aan jouw reacties heb ik niets. Dus besteed je tijd ergens anders aan als je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Beweerd Markovic dat ik hier zit om mijn gelijk te krijgen? Ik heb al eerder aangegeven dat dat niet aan de orde is. Misschien moet je begrijpend leren lezen.
Op het moment dat je mensen gaat vertellen dat ze hun mond moeten houden omdat ze niet zeggen wat jij wilt, dan geef je blijk van een onvermogen tot zelfreflectie.



Dan heb je dus verloren. Niet omdat je per definitie ongelijk hebt, maar omdat er iets aan je mankeert. Dat is veel erger.



100% eens met Markovic.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loesje108 schreef op 20 mei 2014 @ 15:04:



Al heeft hij maar een klein gedeelte van deze 'narcistische' eigenschappen dan vind ik dat ik het wel serieus moet nemen dat ik deze kennis heb.





En hier gaat het dus fout. Iedereen heeft namelijk een klein gedeelte van de narcistische kenmerken, maar niet iedereen is een narcist. Narcisme is een persoonlijkheidsstoornis, en dan wel een heel ernstige. Je kunt niet een beetje narcisme hebben, of een beetje een persoonlijkheidsstoornis hebben, het is wel of niet, dus met alleen maar een paar afwijkende eigenschappen ben je psychisch nog volkomen gezond.



Stel dat hij een echte narcist is, ja, dan kun je hier gaan vragen om praktische tips. Maar zoek eerst eens professionele hulp om te kijken of zij jouw beeld van je vriend kunnen beamen.



En alle goede adviezen van anderen negeren, omdat je zeker bent dat jij zelf het toch wel beter weet, is ook een narcistische eigenschap he..
Alle reacties Link kopieren
Als ex partners kijk je ook met een gekleurde bril naar elkaar en kun je geen diagnose stellen. Dat kun je beter overlaten aan een deskundige die van jullie afstaat. En heb je geen aangifte gedaan van de mishandelingen?
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 20 mei 2014 @ 14:52:

[...]





Er zijn ouders om minder het gezag over hun kinderen kwijt geraakt!Heb je een voorbeeld hiervan? Want volgens mij is dit klinkklare onzin. Om gezag kwijt te raken, moet je namelijk nogal wat op je kerfstok hebben. En geen zicht op verbetering zijn. Etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:tussendoortje schreef op 20 mei 2014 @ 19:38:

[...]





Stel dat hij een echte narcist is, ja, dan kun je hier gaan vragen om praktische tips. Maar zoek eerst eens professionele hulp om te kijken of zij jouw beeld van je vriend kunnen beamen.



..



Tips zijn gegeven,

Professionele hulp zal alleen afgaan op het beeld dat TO schetst en is natuurlijk niet betrouwbaar, dan wel in staat om een diagnose te maken van iemand die ze zelf niet in onderzoek hebben gehad.
Het dondert niet welke diagnose er bij de ex van TO gesteld wordt. Het gaat erom dat TO zichzelf wapent tegen het verbale geweld van de ex en zo goed mogelijk voor haar kind zorgt.
Alle reacties Link kopieren
" In het ouderschapsplan staat dat mijn zoon om het weekend naar zijn vader toe moet. Dat gebeurd sinds januari niet. Omdat ik mijn kind niet aan hem toevertrouw."



TO, zolang je zelf afspraken niet nakomt zal er natuurlijk nooit een goede verstandhouding zijn tussen jou en de vader van je kind. Begin dus gewoon zelf met het nakomen van de afspraken in het ouderschapsplan.

Tip, zoek de documentaire die Zembla gemaakt heeft over vechtscheidingen eens op! Echt een aanrader. Zoals gezegd, in een vechtscheiding noemt iedere vrouw haar man een narcist/psychopaat en onder het mom "Ik vecht voor mijn kind, wil het beste voor hem" worden kinderlevens verwoest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loesje108 schreef op 20 mei 2014 @ 14:13:

[...]





Voorbeelden: manipulatie, mentale mishandeling, gedrag dat van het een op het andere moment omslaat. Buitenshuis charmant, aardig. Maar binnenshuis totaal een andere persoon. Daarom veel onbegrip uit de omgeving, het is toch zo'n aardige vent?

Hij wilde zich ook al snel binden aan mij.. Ik was super naïef, waar hij mij ook wel op heeft uitgezocht. Alles ligt ook altijd aan anderen, nooit aan hem. Hij zal nooit toegeven fout te hebben gezeten.

Veel liegen en schulden maken. Hij mag alles, ik mag niets.

Mentale en lichamelijke mishandeling heeft zich ook geuit naar ons kind. Het was vaak 'mislukkeling' en 'k*tkind', kan nog wel even doorgaan. En duwen, trekken, slaan...

Maar... het was ook wel eens leuk en gezellig. En dat ziet mijn zoontje natuurlijk ook. Met een dagje uit was het meestal ook echt leuk. Maar als het aankomt om de dagelijkse gang van zaken, het echte zorgen zoals eten maken, schone kleding, lichamelijke hygiëne alswel ook de hygiëne in huis... Dat heeft mijn ex nooit onder controle gehad. Hij laat hem gerust 3 dagen in dezelfde kleding (dus ook ondergoed) rondlopen zonder wassen of douchen. Hij ziet het gewoon allemaal niet.

Maar mijn zoon denkt natuurlijk ook aan de fijne momenten, pretpark, dierentuin, dat wil hij graag doen met papa. Ik wil dat ook niet in de weg staan. Maar er moeten wel concrete en duidelijke afspraken zijn.



De omgangsregeling word vooral van mij uit niet nagekomen. Maar mijn ex heeft zich er de eerste tijd niet zo druk om gemaakt. De laatste tijd maakt hij er wat meer drukte om. Ik krijg veel vervelende WhatsApp berichten waaruit hij mij ook voor van alles en nog wat uitmaakt.

Ik probeer hem duidelijke te maken dat dat geen zin heeft. Dat het enige waar we het over moeten hebben is wat het beste is voor onze zoon. Dat ik om tafel wil. Maar als ik ook maar iets zeg wat hem niet zint, word hij boos...



Bemiddeling heb ik meerdere keren geprobeerd maar dan kwam mijn ex niet opdagen of wilde hij het gewoon niet. Onze zoon is 6 en we hebben gezamenlijk gezag.



Oké, ik ga nu niet alleen maar dingen zeggen die je leuk vindt om te horen, maar ik ga je op basis van de beschikbare informatie wel zo goed mogelijk juridisch advies proberen te geven.



Hier gaat het eigenlijk al mis: "Ik wil dat ook niet in de weg staan. Maar er moeten wel concrete en duidelijke afspraken zijn.". Er zijn concrete en duidelijke afspraken, jullie hebben namelijk een ouderschapsplan. Jij kunt je niet vinden in de gemaakte afspraken, maar dat is pas stap 2. Voor nu zijn er concrete en duidelijke afspraken en daar dien jij je aan te houden. Als je ex een kort geding tot nakoming van de omgangsregeling start, heb je geen poot om op te staan.



Je geeft aan dat de omgangsregeling met name door jou niet wordt nagekomen. Zoals ik dit stuk lees, begrijp ik eruit dat je ex hier in het begin niet teveel van durfde te zeggen, waarschijnlijk bang voor geschillen tussen jullie beiden of misschien zelfs angst dat je bij de rechter de omgangsregeling zou gaan aanvechten. Nu heeft hij er genoeg van en wil hij wel dat je de omgangsregeling nakomt. Jij wil eerst met hem om tafel om afspraken te maken. Het probleem zit hem er alleen in dat er al een omgangsregeling is. Zo lang je ex niet wil meewerken aan een gesprek of mediation, heb je het met de bestaande omgangsregeling te doen. Zo simpel is het.



Als je deze omgangsregeling wil aanvechten, dan zul je dat bij de rechter moeten doen. Je ex heeft namelijk toch al duidelijk aangegeven dat hij in ieder geval niet mee wil werken aan een aanpassing van de bestaande regeling. En dat is begrijpelijk, hij heeft geen enkele reden om daar zijn medewerking aan te verlenen.



Dus je hebt nu 2 opties:

1) de situatie laten zoals hij is en netjes de omgangsregeling na gaan komen.

2) een verzoek tot wijziging omgangsregeling indienen bij de rechter (moet via advocaat).



Ga je voor optie 2, dan trek je je zoon mee in een ouderwetse vechtscheiding. Je zult aan de rechter met tastbaar bewijs moeten kunnen aantonen hoe de situatie bij jullie thuis is geweest. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verklaringen van familie en vrienden. Alleen op basis van jouw woord, zal de rechter niet in je verhaal meegaan. Je zoon is nog te jong om zijn verhaal te mogen doen bij de rechter. Daar moet hij 12 voor zijn.



Voordat het op zitting komt bij de rechter, ben je zo een maand of 4 verder. De zitting zal heel emotioneel en heftig worden. Daar zal je zoon thuis de spanningen van mee krijgen (voor, tijdens en na de zitting). Met een beetje geluk stuurt de kinderrechter jullie eerst naar een mediator. Daardoor wordt alles nog weer een paar maanden gerekt. Doet hij dit niet, of mislukt het mediationtraject, dan zal de rechter uitspraak doen. Je ex heeft jullie zoon erkend en jullie hebben gezamenlijk gezag. Dus je ex heeft recht op omgang met zijn zoon. En belangrijker, jouw zoon heeft recht op omgang met zijn vader. Daarbij is duidelijk dat jouw zoon zijn vader wil blijven zien.



Op basis van de nu bekende informatie neig ik ernaar om te zeggen dat de rechter de omgangsregeling dan ook zal vaststellen zoals nu reeds bekend in het ouderschapsplan. Het beste wat je eruit kunt halen is dat de rechter nog een onderzoek laat doen door de Raad voor de Kinderbescherming, omdat hij de hele situatie niet vertrouwt. Ben je weer een paar maanden verder. Wanneer de Raad constateert dat jullie zoon klem zit in een vechtscheiding, riskeer je daarmee overigens ook een ondertoezichtstelling. Maar zelfs als de Raad vaststelt dat er sprake is van mentale en fysieke onderdrukking, zal de kinderrechter alsnog kijken op welke wijze er dan wel een omgangsregeling kan plaatsvinden (waarschijnlijk onder begeleiding van Bureau Jeugdzorg). De kinderrechter hecht namelijk echt heel zwaar aan het recht van ouder op omgang met het kind en het recht van het kind op omgang met de beide ouders.



Ik voorzie dan ook vooral een langlopende procedure, waar je uiteindelijk niets, of althans heel weinig, mee te winnen hebt. Daarbij zullen spanning en stress de boventoon voeren voor jou en voor je zoon.



Mijn advies: kom je omgangsregeling netjes na. Als je zorgen hebt op de momenten dat je zoon bij hem is, maak melding bij Bureau Jeugdzorg en vraag wat zij op vrijwillige basis voor jou kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
@TO;lees nu eens rustig bovenstaande reactie door, en doe daar iets mee ipv alleen maar roepen dat ex narcist is en in de slachtofferrol blijven steken.

ook al heb je (misschien) gelijk dit is de enige juiste wettelijke weg die je kunt bewandelen.

En dat ben jij je kind gewoon verschuldigd.
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven