Lotgenoten gezocht: Ik heb een kind van een narcist.

15-05-2014 16:29 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door de jaren heen heb ik al een aantal topics geopend over het, zacht uitgedrukte, nogal vervelende gedrag van mijn inmiddels ex-man.

Ik ben erachter dat hij een eersteklas narcist is. Ik heb tijd nodig om de jaren te verwerken die ik met hem heb doorstaan. Het was verschrikkelijk. Het erge is dat ik een kind van deze man heb. Niet te verwarren met dat ik niet gek ben op mijn kind.

Maar het beste zou zijn om alle contact met dit monster te verbreken maar dat kan niet, omdat ik een zoon met hem heb. In het ouderschapsplan staat dat mijn zoon om het weekend naar zijn vader toe moet. Dat gebeurd sinds januari niet. Omdat ik mijn kind niet aan hem toevertrouw.

Mensen die niet bekend zijn met het onderwerp 'narcist' zullen niet goed begrijpen wat dit allemaal inhoud. Graag zou ik in contact komen met anderen die in een soortgelijke situatie zitten. Hoe pak je dit aan? Ik vecht voor mijn kind, wil het beste voor hem. Daarom sta ik het contact tussen hem en zijn vader in de weg. Dat is niet wat ik altijd wil doen, omdat het voor een kind belangrijk is om een vader te kennen. Maar ik voel me nu machteloos staan. Ik ben me steeds meer gaan verdiepen in dit onderwerp, narcisme. Deze mensen zijn niet in staat van iemand te houden, zelfs niet van hun eigen kind. Het is slechts een middel om mee te pronken.

Nu zullen er reacties komen: natuurlijk laat je jouw kind niet met zo iemand omgaan. Maar mijn zoon mist zijn vader, zit in een loyaliteitsconflict. Ik heb het gevoel dat ik vast zit. Hoe moet dit verder? Die man heeft me zoveel pijn gedaan, ik wil niets meer met hem te maken hebben maar dit is niet mogelijk.

Communicatie is een groot probleem. Ik wil in gesprek gaan, duidelijke afspraken maken, maar als het meneer niet aanstaat komt hij de afspraken niet na. En natuurlijk is het allemaal mijn schuld. Ik ben er zo moe van en verlang zo naar rust.

Ik hoop dat er hier iemand is die begrijpt wat ik bedoel, weet hoe hier mee om te gaan. Ik wil graag verder met mijn leven en het beste voor mijn zoon.

Hoe pakken andere ouders dit aan, met een narcistische ex?
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 20 mei 2014 @ 22:59:

Het dondert niet welke diagnose er bij de ex van TO gesteld wordt. Het gaat erom dat TO zichzelf wapent tegen het verbale geweld van de ex en zo goed mogelijk voor haar kind zorgt.Inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
@ Culpa-in-causa, dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik ga hier zeker iets mee doen.



Misschien heb ik mij verkeerd geuit, door steeds de term narcisme erbij te roepen. Maar voor mij is er gewoon geen twijfel dat dat met hem aan de hand is. Maar daar zal ik hier dan verder niemand mee lastig vallen.

Zelf heb ik hulp van maatschappelijk werk en mijn zoon binnenkort van het GGZ. Ik hoop dat het allemaal goed komt en dat mijn zoon gelukkig zal zijn.



Nogmaals: het is niet zo dat ik mijn zoon bij zijn vader weg wil houden omdat ik een hekel aan hem heb. Als ik zeker zou weten dat hij goed voor mijn zoon kan zorgen kan ik dat allemaal aan de kant zetten. Want in het hele verhaal gaat het niet om mij maar om mijn kind.
quote:Loesje108 schreef op 21 mei 2014 @ 11:08:

Nogmaals: het is niet zo dat ik mijn zoon bij zijn vader weg wil houden omdat ik een hekel aan hem heb. Als ik zeker zou weten dat hij goed voor mijn zoon kan zorgen kan ik dat allemaal aan de kant zetten. Want in het hele verhaal gaat het niet om mij maar om mijn kind.

Wat je maar niet schijnt te begrijpen is dat het 'waarom' er niet toe doet. Daarnaast verkeer jij niet in de positie dat jouw geruststelling bepalend is voor het al of niet hoeven naleven van de omgangsregeling. Botweg: jouw gevoel of overtuiging doet er niet toe.



Óf je onderneemt aktie om de omgangsregeling gewijzigd te krijgen óf je doet dat niet en je houdt je aan de beschikking aangaande de omgangsregeling. Meer smaken zijn er niet.



Goeie post, culpa-in-causa. Ik denk dat veel gescheiden ouders hier iets aan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dank, Amand.



@ TO: Ik sluit me aan bij de woorden van Amand. Het gaat niet om waarom je je zoon weg wil houden van zijn vader, het gaat erom dát je je zoon weg wil houden van zijn vader. Het is niet aan jou om deze beslissing te nemen, zie mijn vorige post.



Het is ook niet aan jou om eisen te stellen als "als ik zeker zou weten dat hij goed voor mijn zoon kan zorgen". De wet stelt het namelijk precies andersom. Een ouder hoeft niet te bewijzen dat hij goed voor zijn kind kan zorgen om recht op omgang te hebben. Pas op het moment dat aangetoond kan worden dat omgang tussen ouder en kind niet in het belang is van een kind, kan het recht op omgang worden ontzegd. Zo lang dat niet bewezen is, dienen we ervan uit te gaan dat omgang tussen je ex en je zoon dus wel in het belang van je zoon is. Daarbij komt, dat enkel de kinderrechter kan beslissen dat het recht op omgang dient te worden ontzegd. Onder geen beding kan jij deze beslissing zelf nemen.



Dus nogmaals, zoals Amand ook al zegt: óf je komt je omgangsregeling na, óf je vecht je omgangsregeling aan bij de rechter. Ik ben overigens jeugdrechtadvocaat en ik moet je zeggen, als je mijn praktijk binnen zou komen wandelen, zou ik op basis van de nu bekende informatie jouw zaak niet zo maar innemen. Ik denk namelijk dat je je zoon ermee schaadt, als je nu allerlei langslepende procedures op gaat starten. Daarbij denk ik dat het vooralsnog onvoldoende objectief te bepalen is dat omgang niet in het belang is van je zoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterval70 schreef op 20 mei 2014 @ 22:37:

[...]





Heb je een voorbeeld hiervan? Want volgens mij is dit klinkklare onzin. Om gezag kwijt te raken, moet je namelijk nogal wat op je kerfstok hebben. En geen zicht op verbetering zijn. Etc. etc.Dat hangt van de situatie af, Waterval. In beginsel heb je wel gelijk en moet je wel behoorlijk wat op je kerfstok hebben voordat je je ouderlijk gezag kwijtraakt. Wat ik tegenwoordig wel vaker begin te zien is dat in gevallen van extreme vechtscheidingen de moeder het gezag al dan niet tijdelijk kwijtraakt (als moeder de hoofdverzorger is), terwijl vader het gezag houdt. Op die manier wil de rechter de moeder dwingen om de communicatie en daarmee de omgang met vader op gang te helpen, omdat moeder op papier geen beslissingen kan nemen het kind betreffende, zonder dat vader daarbij betrokken is.
Alle reacties Link kopieren
quote:tussendoortje schreef op 20 mei 2014 @ 19:38:

[...]





En hier gaat het dus fout. Iedereen heeft namelijk een klein gedeelte van de narcistische kenmerken, maar niet iedereen is een narcist. Narcisme is een persoonlijkheidsstoornis, en dan wel een heel ernstige. Je kunt niet een beetje narcisme hebben, of een beetje een persoonlijkheidsstoornis hebben, het is wel of niet, dus met alleen maar een paar afwijkende eigenschappen ben je psychisch nog volkomen gezond.



Stel dat hij een echte narcist is, ja, dan kun je hier gaan vragen om praktische tips. Maar zoek eerst eens professionele hulp om te kijken of zij jouw beeld van je vriend kunnen beamen.



En alle goede adviezen van anderen negeren, omdat je zeker bent dat jij zelf het toch wel beter weet, is ook een narcistische eigenschap he..Dit is helemaal onjuist. Je kunt ook trekken van een persoonlijkheidsstoornis hebben. Het is een continuum zoiets, niet iets dat iemand helemaal wel of niet heeft.
Alle reacties Link kopieren
Mensen, ik raad jullie aan haar eens te loepen. Ze vertelt hier bv ineens dat ze verhuisd is naar haar ouders die 2 uur verderop wonen, en in een topic langer geleden was het voor haar nieuwe lover!



Ze kreeg er in eerdere topics flink van langs en gaat nu dingen anders vertellen. Ik ben benieuwd naar de andere kant van het verhaal TO. Je spoort zelf ook niet.

Het enige slachtoffer is jullie kind, die het maar moet doen met zulke ouders die een oorlog voeren met elkaar over zíjn rug.

Bah! Arme kind!



En nogmaals, heb je geen aangifte gedaan bij de politie voor die mishandelingen?
Alle reacties Link kopieren
O nee wacht, ik vergis me. Eerst ben je verhuisd naar je nieuwe soulmate 1,5 uur verderop, daarna ben je bij je ouders ingetrokken. Dat maakte volgens jou toch niet uit, zoonlief was toch pas vijf jaar oud.

En zowel jij als je ex deelden corrigerende tikken uit aan je zoontje toen ie twee was, maar jij sloeg wel zo dat het echt, echt geen pijn deed bij hem.



Toch TO?
Bedankt voor het graafwerk, Beauke.
Alle reacties Link kopieren
Eens met culpa causa.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 21 mei 2014 @ 12:38:

[...]





Dit is helemaal onjuist. Je kunt ook trekken van een persoonlijkheidsstoornis hebben. Het is een continuum zoiets, niet iets dat iemand helemaal wel of niet heeft.Klopt. Een echte narcistische persoonlijkheidsstoornis komt niet zo heel veel voor. Wel ' trekken van de persoonlijkheidsstoornis'.
Alle reacties Link kopieren
quote:culpa-in-causa schreef op 21 mei 2014 @ 12:34:

[...]





Dat hangt van de situatie af, Waterval. In beginsel heb je wel gelijk en moet je wel behoorlijk wat op je kerfstok hebben voordat je je ouderlijk gezag kwijtraakt. Wat ik tegenwoordig wel vaker begin te zien is dat in gevallen van extreme vechtscheidingen de moeder het gezag al dan niet tijdelijk kwijtraakt (als moeder de hoofdverzorger is), terwijl vader het gezag houdt. Op die manier wil de rechter de moeder dwingen om de communicatie en daarmee de omgang met vader op gang te helpen, omdat moeder op papier geen beslissingen kan nemen het kind betreffende, zonder dat vader daarbij betrokken is.



Ik heb deze procedure tegen de vader van mijn kind gevoerd. En daar is veel gebeurd. Niet slechts een keer niet meewerken. Wat ik van mijn advocaat begreep is dat de rechter bij niet meewerken door vader, liever eerst een paar keer de procedure van vervangende toestemming toepast eer een vader het gezag kwijtraakt. Maar goed, de vader van mijn kind was zo extreem dat dit gelukkig niet nodig is geweest.



Wil een moeder het gezag kwijtraken, dan moet er sprake zijn van langdurig niet meewerken. Dit betreft enkele maanden en een vader die geen stappen zet, behalve WA berichtjes sturen. Los van de foute keuzes die moeder maakt in deze.



Je hebt TO goed voorgelicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beauke schreef op 21 mei 2014 @ 12:42:

Mensen, ik raad jullie aan haar eens te loepen. Ze vertelt hier bv ineens dat ze verhuisd is naar haar ouders die 2 uur verderop wonen, en in een topic langer geleden was het voor haar nieuwe lover!



Ze kreeg er in eerdere topics flink van langs en gaat nu dingen anders vertellen. Ik ben benieuwd naar de andere kant van het verhaal TO. Je spoort zelf ook niet.

Het enige slachtoffer is jullie kind, die het maar moet doen met zulke ouders die een oorlog voeren met elkaar over zíjn rug.

Bah! Arme kind!



En nogmaals, heb je geen aangifte gedaan bij de politie voor die mishandelingen?



Dingen anders vertellen? Ik zou niet weten wat, het zou alleen kunnen dat ik het onhandig heb geschreven.

Aangifte heb ik niet gedaan, wel meldingen. Bij politie, Jeugdzorg, school en maatschappelijk werk.

Inderdaad ben ik naar mijn ouders verhuisd, beter dat, dan op straat. Dat mijn ouders zo ver weg wonen is inderdaad niet handig. Als ze in hetzelfde dorp hadden gewoond was het beter geweest inderdaad maar dat was niet zo. Kort daarvoor heb ik getwijfeld om te gaan samen wonen met mijn vriend met wie het overigens beter dan ooit gaat. Het woord 'soulmate' was misschien niet handig uitgedrukt. Ik zag ook wel in dat dat op dat moment nog te snel was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beauke schreef op 21 mei 2014 @ 12:49:

O nee wacht, ik vergis me. Eerst ben je verhuisd naar je nieuwe soulmate 1,5 uur verderop, daarna ben je bij je ouders ingetrokken. Dat maakte volgens jou toch niet uit, zoonlief was toch pas vijf jaar oud.

En zowel jij als je ex deelden corrigerende tikken uit aan je zoontje toen ie twee was, maar jij sloeg wel zo dat het echt, echt geen pijn deed bij hem.



Toch TO?



Je hebt er handig wat puntjes uitgepikt. Dat het niet uitmaakte heb ik niet gezegd. Alleen dat het niet anders kon.

Over dat slaan kan ik beter niet eens op in gaan. Slaan zou ik nooit doen. Dat is kindermishandeling. Een corrigeren tik is geen slaan. Niet te verwarren met dat ik dat wel geregeld zou doen...

Jammer dat er kleine dingen uit worden gepikt maar de grote lijn niet word gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loesje108 schreef op 21 mei 2014 @ 14:39:

[...]





Je hebt er handig wat puntjes uitgepikt. Dat het niet uitmaakte heb ik niet gezegd. Alleen dat het niet anders kon.

Over dat slaan kan ik beter niet eens op in gaan. Slaan zou ik nooit doen. Dat is kindermishandeling. Een corrigeren tik is geen slaan. Niet te verwarren met dat ik dat wel geregeld zou doen...

Jammer dat er kleine dingen uit worden gepikt maar de grote lijn niet word gezien.



Dus jij bent die TO die je kind van hot naar her heeft gesleept, nieuwe liefjes achterna. Vond je kind vast fantastisch, moeder gelukkig, kind gelukkig toch?



Dat je nog durft te beweren dat je alleen maar aan het welzijn van je kind denkt. Je bent compleet ongeloofwaardig.
Alle reacties Link kopieren
Markovic: de dak-en thuislozenopvang lijkt me ook niet ideaal voor een jong kind. Je zult toch een dak boven je hoofd nodig hebben en de gemiddelde wachtlijst voor een woning is een jaar of 5.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 21 mei 2014 @ 14:42:

[...]





Dus jij bent die TO die je kind van hot naar her heeft gesleept, nieuwe liefjes achterna. Vond je kind vast fantastisch, moeder gelukkig, kind gelukkig toch?



Dat je nog durft te beweren dat je alleen maar aan het welzijn van je kind denkt. Je bent compleet ongeloofwaardig.Van hot naar her? Nieuwe liefjes achterna? Waar haal je dat nu weer vandaan.
quote:Loesje108 schreef op 21 mei 2014 @ 14:36:

[...]





Dingen anders vertellen? Ik zou niet weten wat, het zou alleen kunnen dat ik het onhandig heb geschreven.

Aangifte heb ik niet gedaan, wel meldingen. Bij politie, Jeugdzorg, school en maatschappelijk werk.

Inderdaad ben ik naar mijn ouders verhuisd, beter dat, dan op straat. Dat mijn ouders zo ver weg wonen is inderdaad niet handig. Als ze in hetzelfde dorp hadden gewoond was het beter geweest inderdaad maar dat was niet zo. Kort daarvoor heb ik getwijfeld om te gaan samen wonen met mijn vriend met wie het overigens beter dan ooit gaat. Het woord 'soulmate' was misschien niet handig uitgedrukt. Ik zag ook wel in dat dat op dat moment nog te snel was.

Ik zou een andere doe-het-zelf scheidingscursus gaan doen.

Misschien dat je daar leert hoe je wèl 'handig' wordt mbt het welzijn van je kind.
quote:Loesje108 schreef op 21 mei 2014 @ 14:39: Een corrigeren tik is geen slaan.Deze valt zeker ook onder 'onhandig'.
quote:waterval70 schreef op 21 mei 2014 @ 14:46:

Markovic: de dak-en thuislozenopvang lijkt me ook niet ideaal voor een jong kind. Je zult toch een dak boven je hoofd nodig hebben en de gemiddelde wachtlijst voor een woning is een jaar of 5.Behalve de reguliere woningbouw èn dak- en thuislozenopvang zijn er helemaal geen andere mogelijkheden dus?
Alle reacties Link kopieren
Jawel, weer terug gaan naar mijn ouders wat ik dus heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loesje108 schreef op 21 mei 2014 @ 14:49:

[...]





Van hot naar her? Nieuwe liefjes achterna? Waar haal je dat nu weer vandaan.





Je ging toch bij je nieuwe vrined wonen anderhalf uur verderop? Of is dat niet doorgegaan?



Maar goed, het enige dat dit topic bewijst is dat kinderen geen kinderen moeten krijgen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ratsmodee schreef op 21 mei 2014 @ 14:53:

[...]



Deze valt zeker ook onder 'onhandig'. Nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 21 mei 2014 @ 14:58:

[...]





Je ging toch bij je nieuwe vrined wonen anderhalf uur verderop? Of is dat niet doorgegaan?



Maar goed, het enige dat dit topic bewijst is dat kinderen geen kinderen moeten krijgen!



Voordat je commentaar levert eerst even goed lezen. Nee, ik woon bij mijn ouders nu samen met mijn zoon.

De situatie waar ik nu in zit heeft met de kwestie kinderen die een kind krijgen niets te maken.
quote:Loesje108 schreef op 21 mei 2014 @ 14:39:

Jammer dat er kleine dingen uit worden gepikt maar de grote lijn niet word gezien.Slaan/corrigerend tikken; jullie kind verhuizen naar 2 uur van de vader en vervolgens dat kind onttrekken aan de omgangsregeling noem ik bepaald geen kleine dingen. Dat is niet 'onhandig' meer, maar bewuste grove nalatigheid in het nadeel van JULLIE kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven