Machtsvertoon in relatie. Relatietherapie?

25-03-2014 07:28 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 12 jaar een relatie. We hebben samen een dochter van 3. Altijd al hadden we communicatieproblemen maar na een ruzie leek hij altijd iets bij te draaien en meer zn best te doen om beter te communiceren. Ik dacht altijd dat het

aan onze communicatie lag, en dat ik teveel verwachtte.

Maar nu ik me er meer in verdiept heb, lijkt het alsof ik eindelijk weet wat het is. Mijn vraag is alleen: kan iemand die graag zijn macht wil vertonen in een relatie, daadwerkelijk veranderen of kan ik beter weggaan.



Ik zal het toelichten. Mijn vriend is als kind mishandeld. Geestelijk en

lichamelijk. Zijn vader is zeer dominant en een grote 'machtsfiguur' in het gezin.

Ikzelf heb een gelukkige jeugd gehad. Nooit was er ruzie (valt ook wat over te zeggen natuurlijk). Misschien heeft het nooit zien van confrontaties bij mn ouders ervoor gezorgd dat ik nu overgevoelig reageer?



Nu ervaar ik al van meet af aan in onze relatie steeds weer dat er over elke beslissing (die ik wil nemen) vreselijk gewikt en gewogen moet worden. Meestal is hij het er bij voorbaat al niet mee eens. Of de discussie wordt zo groot dat ik het niet eens meer waard vind om mijn wens door te zetten. Dit laatste is nu echt al jaren aan

de hand. Daarom leef ik in een huis, voornamelijk ingericht naar zijn smaak.

De tuin idem. Over allerlei kleine dingen (bijv. Een matje in de badkamer) wordt geen beslissing genomen. Ik merk nu dat ik geestelijk uitgeput ben van al dat wikken, wegen en niet serieus genomen worden. En dat weinig meer voor hem lijk voelen. Hij zegt dat ik van een mug een olifant maak en vindt dat ik preek.

Ook als ik na een ruzie even alleen wil zijn, blijft hij op de deur bonken en zegt dat hij erin wil. Hij heeft me ook eens 90 keer (!!) gebeld toen ik weg was gegaan van huis om bij een vriendin bij te komen van en te praten over een ruzie.



Ik ben bang dat mijn dochter schade zal onder inden als ik wegga. Maar ook als ik blijf. Maar op deze manier zal ik niet gelukkig zijn. Zal

relathietherapie een uitweg kunnen bieden? Ook hier wil hij al jaren niet aan maar nu heeft hij gezegd,okee. Niet overtuigend maar ik wil t wel aanpakken.



Wat moet ik doen?

Iemand tips?



Lizzious
Alle reacties Link kopieren
Dit is de eerste confrontatie in haar leven? Lees je eigen op eens terug?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:ronniemitchel schreef op 26 maart 2014 @ 12:07:

[...]



Wonderwijf het kind is inmiddels al zo oud dat het het nodige heeft mee gekregen, en geloof mij ik ben bang dat het al flink beschadigd is.

Ik weet zelf niet wat het kind wel/niet heeft meegekregen, maar ben het 100% met je eens dat zo'n relatie niet goed is (heel zwak uitgedrukt) voor een kind.



aanvulling: een kind krijgt m.i. hoe dan ook veel mee van de spanningen in huis.



TO: misschien is relatietherapie ook wel zinvol voor het geval jullie uit elkaar besluiten te gaan. Om als ouders samen verder te kunnen, dus voor jullie kind.
anoniem_195866 wijzigde dit bericht op 26-03-2014 12:13
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 11:19:

Zelf dingen doen in huis is natuurlijk prima, maar er komen altijd weer dingen langs die je toch echt even moet overleggen.

Hoe je dat overlegt is zo belangrijk. Niet op iemands gevoel spelen of een trucje uithalen waardoor je weet dat de ander lekker snel opgeeft.

Ik weet niet wat de toekomst biedt natuurlijk, maar ik ga alles op alles zetten om het beter te maken. Ik hoop dat hij zich daar in therapie ook open voor kan stellen straks.



Dat deed ik ook altijd, overleggen. Dat vond ik namelijk redelijk in een relatie. Het ging wel altijd één kant uit en als hij nee zei, dan liet ik het er steeds vaker bij zitten. Anders werd het weer ruzie, en dat was het toch niet waard?



Overleggen kwam uiteindelijk neer op toestemming vragen voor de stomste dingen, zoals even een stukje gaan wandelen na mijn werk. Dan zei hij gerust dat ik thuis moest blijven bij de kinderen of ze mee moest nemen (wat niet echt werkt met 2 ukkies van 1 en 3). Dan kon ik kiezen of delen: toch gaan wandelen en ruzie riskeren of de wandeling maar laten zitten.
Ga in therapie!
sorry dat ik zo rommelig post...
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 12:07:

Thanks Wonderwijf



Ps: in een gewelddadige situatie geboren? Waar lees je dat? In het allerbegin is daar wel sprake van geweest. Jaren voordat ze geboren werd. Valt niet goed te praten en dat zal nu in de therapie ook aan de orde komen, ookal is het bij die keer gebleven.

De confrontatie die we nu hebben is de eerste in haar leven en daar gaan we dus nu alles aan doen.

Ik heb alles gezegd. Heb voldoende tips gekregen. Jullie kunnen nog even sparren, en nog meer olie op het vuur gooien. Als die behoefte zo groot is, veel 'plezier'.



Je hoeft niet te proberen ons uit te dagen hoor. Doe dat maar bij die vent van je. Misschien bereik je dan nog wat... Aan de andere kant... Misschien wordt ie wel zo boos dat ie het bord voor je kop dwars doormidden slaat.... Ik hoop het oprecht niet voor je dat ie ooit zover doorgaat dat er ECHT klappen vallen. Maar deze man deugt niet en wil niet veranderen. En jij staat het hem toe. Je staat erbij en kijkt ernaar. Ik heb echt zo medelijden met jullie kind....
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Alle reacties Link kopieren
Dat loepen, is een goeie manier om erachter te komen of mensen over het algemeen serieus en oprecht hun mening geven, of om de goel op te ruien en met een groot vooroordeel hun mening spuien.

Blij dat ik dat net even gedaan heb. Wat een tijdsverdrijf, zielig gewoon. En nu ben ik voor altijd klaar hier op dit forum.



Nogmaals dank voor alle oprechte reacties!!
@lizzious

misschien goed om te weten dat men zo reageert in dit soort topics.

Heel vaak wordt geadviseerd om bij een partner weg te gaan. Is altijd makkelijk als buitenstaander en ik begrijp dat advies eerlijk gezegd ook wel. Alleen de werkelijkheid is veel complexer.



Ik wens jou en jullie veel sterkte en wijsheid toe.
Alle reacties Link kopieren
Wonderwijf: Ik ben blij dat er ook mensen zijn die zich inleven in die complexiteit en daar rekening mee houden in hun posts.

Dankjewel.
Graag gedaan lizzious



En ook nog ff een boekentip: Sue Johnson - Houd me vast. Gaat over EFT en volgens mij (ik weet het bijna zeker) komen ongelijkwaardige relaties ook aan bod.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 12:23:

Dat loepen, is een goeie manier om erachter te komen of mensen over het algemeen serieus en oprecht hun mening geven, of om de goel op te ruien en met een groot vooroordeel hun mening spuien.

Blij dat ik dat net even gedaan heb. Wat een tijdsverdrijf, zielig gewoon. En nu ben ik voor altijd klaar hier op dit forum.



Nogmaals dank voor alle oprechte reacties!!





Laat ook maar.

Ik ben er klaar mee.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 11:45:

ik ga in op de inhoudelijke reageersrs. Niet op de suggestieve.

Ik ben wel optimistisch over relatietherapie en ben blij dat we het nu eindelijk gaan doen. Heb voorbeelden gezien bij mensen waar het veel heeft opgeleverd.Ik doe ook zeker wat met jullie posts, mits ze opbouwend zijn.

Maar ik heb dit al eerder gezegd.

Inderdaad heb ik al eerder gepost. Ik heb toch ook gemeld dat we al langer met problemen rondlopen? Mijn dochter is geboren in 2010.

Heb geen zin meer (en geen reden) om mezelf te moeten verdedigen waarom ik er eerder nog niet aan toe was om knopen door te hakken. Mensen groeien, ontwikkelen zich. mensen leren. Gelukkig wel.

Ik zal dat nooit opgeven bij mezelf en vergeef mezelf dat ik er toen nog niet klaar voor was. Als ik dat niet zou doen, zou ik voor altijd stil blijven staan.Als iemand die met redelijk op jou en je vriend lijkende ouders: ik hoop dat zij ook nog de kans krijgt te groeien en te ontwikkelen. Opgroeien tussen verbaal en fysiek geweld laat nogal wat sporen na. Laten we dan maar hopen dat zij je die keuzes later ook kan vergeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 26 maart 2014 @ 12:09:

[...]





Ik ga niet sparren dat doe ik enkel voor mensen die dat oprecht verdienen en willen, veel plezier nog met je lieve man en het verzieken van je kind.
Alle reacties Link kopieren
Zo kattig als je hier bent, zo moet je thuis eens zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik als ervaringsdeskundige tegen wil en dank zou graag nog antwoord op de volgende vraag willen hebben:



Waarom heb JIJ een afspraak gemaakt voor relatietherapie? Waarom heeft HIJ dit niet gedaan? Waarom zou hij veranderen? Want hij heeft nu toch alles wat hij wil? Alles gaat zoals hij dat wil, op de manier zoals hij dat wil en volgens de regels zoals hij dat wil. Waarom zou hij nu, na al die jaren, hier opeens aan willen werken en een deel van deze gewonnen ruimte aan jou willen afstaan?



Met andere woorden: hij zégt dat hij wil veranderen. Want dat is nu even de fase waarin jullie zitten. En straks, na een gesprek of 4, dan is er weer iets waardoor hij de handdoek in de ring gooit en zijn ruimte weer opnieuw claimt. En jij die daar niets tegenin kan brengen, want dan moet hij weer even zich laten gelden en sneuvelen er dingen, deuren of misschien volgt er weer een klap.



Speel voor jezelf eens advocaat van de duivel en vraag jezelf af waarom je man in relatietherapie wil? Hij wekt namelijk niet de indruk erg veel last te ondervinden van jullie relatie...
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 12:23:

Dat loepen, is een goeie manier om erachter te komen of mensen over het algemeen serieus en oprecht hun mening geven, of om de goel op te ruien en met een groot vooroordeel hun mening spuien.

Blij dat ik dat net even gedaan heb. Wat een tijdsverdrijf, zielig gewoon. En nu ben ik voor altijd klaar hier op dit forum.



Nogmaals dank voor alle oprechte reacties!!



Het is goed hoor met je. Je kan jezelf wel wijsmaken dat je op alle oprechte en opbouwende reacties hebt gereageerd, maar je hebt er een aantal (o.a. van mij) straal genegeerd. Vul voor oprechte/opbouwende maar "confronterende" in. Je wil de confrontatie niet aan. Niet alleen met je man, maar niet eens met jezelf.



Je hebt je oogkleppen weer stevig opgezet. Langs die oogkleppen zie en hoor je allerlei dingen die je niet zinnen, die je in verwarring brengen, je een schuldgevoel geven over je kind. Je kan in therapie gaan wat je wil, maar als zowel jij als je man niet bereid zijn eerlijk te kijken naar de situatie, gaat dat niks opleveren. Dan wordt het alleen maar weer gehakketak over deur- en andere matten en kom je niet tot de kern. Om tot de kern te komen, moet jij jezelf durven blootgeven. Dat durf je niet, je begint meteen om je heen te slaan hier, verplaatst de aandacht naar anderen met doorzichtige afleidingsmanoeuvres.



Zo kom je er niet hoor.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 00:15:

En nog steeds ben ik het er niet mee eens dat je alleen knopen kunt doorhakken en standvastig kunt zijn als je hard, onaardig en ongenuanceerd bent. Recht voor zijn raap kan nog steeds met respect naar elkaar. Ook op een forum. Maar dat vereist ook een bepaald intelligentie niveau. Zelfreflectie, een onderschatte deugd.
Ga in therapie!
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 12:23:

Dat loepen, is een goeie manier om erachter te komen of mensen over het algemeen serieus en oprecht hun mening geven, of om de goel op te ruien en met een groot vooroordeel hun mening spuien.

Blij dat ik dat net even gedaan heb. Wat een tijdsverdrijf, zielig gewoon. En nu ben ik voor altijd klaar hier op dit forum.

lizzious schreef :

Niet op iemands gevoel spelen of een trucje uithalen waardoor je weet dat de ander lekker snel opgeeft.
Alle reacties Link kopieren
Trek het je allemaal niet aan TO wat er gezegd wordt. Probeer een weg te vinden op je eigen tempo en eigen manier. Ga ook eens praten met een therapeut enkel voor jezelf, los van relatietherapie, want zo iemand gaat je meer kunnen helpen dan mensen op een forum. Veel sterkte en ik hoop dat je een oplossing vindt voor je problemen.
Alle reacties Link kopieren
https://fbcdn-sphotos-b-a ... 29918920_1814464810_n.jpg
Alle reacties Link kopieren
dankjewel Seringetje, lief!
Lizzious, pik de dingen eruit waar jij wat aan hebt.



Probeer de relatietherapie gewoon. Wat ik wel zou doen als ik jou was. Trek voor jezelf wel een duidelijke grens. Je kunt hem niet veranderen, wel jezelf en hoe je hier zelf mee om gaat.



Bedenk voor jezelf hoe jij door hem behandeld wil worden en welk voorbeeld jij aan je dochter mee wil geven. Maar ook wat je absoluut niet wil.



En werkt het dan niet, doe dan alsjeblieft wat goed is voor jou en je dochter en ga dan voor een leven zonder je man.



Heel veel sterkte.
Lizzious, zou je mijn vraag willen beantwoorden?
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 26 maart 2014 @ 12:13:

[...]



Overleggen kwam uiteindelijk neer op toestemming vragen voor de stomste dingen, zoals even een stukje gaan wandelen na mijn werk. Dan zei hij gerust dat ik thuis moest blijven bij de kinderen of ze mee moest nemen (wat niet echt werkt met 2 ukkies van 1 en 3). Dan kon ik kiezen of delen: toch gaan wandelen en ruzie riskeren of de wandeling maar laten zitten.



Herkenbaar, triest genoeg. Pas nu hij weg is merk ik hoeveel stomme kleine dingetjes ik weer zonder nadenken kan doen. TO zit er nu gewoon nog middenin, de fase waarin stukje bij beetje haar ruimte afkalft en ze het probleem nog kan vermijden/ontkennen door de pc uit te zetten en weer "gewoon" verdergaat in de ruimte die ze nog wel heeft. Blijkbaar is het nog niet genoeg.



En op een dag flipt hij omdat ze een set eierdopjes heeft gekocht zonder zijn toestemming, de de kaas verkeerd schaaft of omdat de enige vriendin die ze nog over heeft zomaar ineens belt en dan is haar grens bereikt en gaan haar ogen open.



Hopelijk herinnert ze zich dan al de tips die ze hier toen heeft gekregen, of hebben we dit moment 3 minuten verder naar voren kunnen verplaatsen. De bewustwording moet echt in en vanuit haarzelf komen. Je wilt niet weten hoeveel keer ik (delen van) mijn verhaal ergens online heb geslingerd om weer terug te krabbelen. Uiteindelijk kwamen alle adviezen wel aan. Beter laat dan nooit...
Alle reacties Link kopieren
quote:lotus77 schreef op 26 maart 2014 @ 22:13:

[...]





Herkenbaar, triest genoeg. Pas nu hij weg is merk ik hoeveel stomme kleine dingetjes ik weer zonder nadenken kan doen. TO zit er nu gewoon nog middenin, de fase waarin stukje bij beetje haar ruimte afkalft en ze het probleem nog kan vermijden/ontkennen door de pc uit te zetten en weer "gewoon" verdergaat in de ruimte die ze nog wel heeft. Blijkbaar is het nog niet genoeg.



En op een dag flipt hij omdat ze een set eierdopjes heeft gekocht zonder zijn toestemming, de de kaas verkeerd schaaft of omdat de enige vriendin die ze nog over heeft zomaar ineens belt en dan is haar grens bereikt en gaan haar ogen open.Helaas verloopt het verhaal na "en dan" nogal eens anders...
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 26 maart 2014 @ 13:44:

[...]





Het is goed hoor met je. Je kan jezelf wel wijsmaken dat je op alle oprechte en opbouwende reacties hebt gereageerd, maar je hebt er een aantal (o.a. van mij) straal genegeerd. Vul voor oprechte/opbouwende maar "confronterende" in. Je wil de confrontatie niet aan. Niet alleen met je man, maar niet eens met jezelf.



Je hebt je oogkleppen weer stevig opgezet. Langs die oogkleppen zie en hoor je allerlei dingen die je niet zinnen, die je in verwarring brengen, je een schuldgevoel geven over je kind. Je kan in therapie gaan wat je wil, maar als zowel jij als je man niet bereid zijn eerlijk te kijken naar de situatie, gaat dat niks opleveren. Dan wordt het alleen maar weer gehakketak over deur- en andere matten en kom je niet tot de kern. Om tot de kern te komen, moet jij jezelf durven blootgeven. Dat durf je niet, je begint meteen om je heen te slaan hier, verplaatst de aandacht naar anderen met doorzichtige afleidingsmanoeuvres.



Zo kom je er niet hoor.

Chapeau.

Zelfs ik voel me nu een klein beetje geconfronteerd met mezelf...
conversation = awareness

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven