Man verwacht dat ik alles voor hem doe?

26-10-2016 13:29 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn man werkt van thuis uit en ik werk momenteel niet. Hij doet niets in het huishouden; ik kook, maak schoon, doe de was etc. Allemaal geen probleem, zo lang ik geen werk heb vind ik het normaal dat hij niets moet doen.

Er zijn echter een paar dingen die ik niet zo leuk vind:

-Als mijn man bijvoorbeeld een paar dagen vakantie neemt, doet hij helemaal niets. Hij verwacht bijvoorbeeld dat ik het eten op zijn bord schep en alleen de tafel afruim, terwijl hij niets te doen heeft.

-Als we aan het eten zijn en hij vb. een extra portie wilt of iets wilt dat niet op tafel staat, verwacht hij dat ik dat spontaan voor hem ga halen.

-Als ik iets wil eten, een stuk chocolade of een appel tussendoor, verwacht hij dat ik aan hem telkens vraag of hij ook iets moet hebben. De keuken is echt niet ver, dus ik begrijp dat niet echt. Ik kan ook gewoon even terug naar de keuken gaan als hij toch trek blijkt te hebben in iets als hij mijn snack ziet. Hij zegt dat het om beleefdheid en vriendelijkheid draait om het telkens te vragen.



Wat vinden jullie, is dit normaal? Misschien ligt het aan mijn opvoeding, wij deden thuis gewoon elk ons eigen ding. Maar als zijn moeder of zus er zijn, doen zij ook echt alles voor hem.
Kennelijk wekt het, anders zou hij het niet van je verwachten. Wat zei hij toen je dit met hem besprak of toen je hem vroeg te helpen met tafel afruimen?



En waarom ben je zo verbaasd dat een relatie met ongelijkwaardige taakverdeling ongelijkwaardig uitpakt?
Alle reacties Link kopieren
al een goed gesprek gehad??
Alle reacties Link kopieren
zeg me dat dit een grap is, dit kan toch niet waar zijn
Alle reacties Link kopieren
Vraagt hij of jij iets wilt als hij naar de keuken gaat? Of doet hij ook iets voor jou? Zoiets is wederzijds he?

Daarnaast is het zo dat je armen c.q. benen er op den duur afvallen als je ze niet gebruikt. ( ). Dat kun je ook tegen hem zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Niemand vind dit toch normaal?

Ik zou hem het uit uit schoppen (nadat ik een baan had gevonden )
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ik vind dit absoluut niet normaal. Ik denk dat je man als kind ontzettend verwend is door zijn moeder en dat hij daardoor een verkeerd beeld heeft van hoe het werkt.



Was dit altijd al zo? En hoe was dit bij eerdere relaties van hem? Ik zou eens een heel duidelijk gesprek aangaan en vertellen dat wat hij wil en eist niet normaal is en dat hij best zelf ook wat in huis mag doen.

Daarnaast eens afspraken maken over het huishouden: wie doet wat. Want ook al werk jij niet, hij mag best wel iets doen!
Alle reacties Link kopieren
En ben jij zijn bediende?

Seems like it.



Echt waar deze man wil op zijn wenken bediend Worden.

Jij moet hem van zijn Extra portie voorzien...
je moet zijn eten opscheppen?



Wat gebeurt er als jij niks doet?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zo snel mogelijk buitenshuis werk gaan zoeken en nieuwe afspraken gaan maken over de werkverdeling thuis.
Alle reacties Link kopieren
Dat doe je zelf. Gewoon niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind enkel punt 3 normaal. Ik heb van huis uit ook altijd geleerd dat als ik voor mezelf drinken haal of iets te eten, ook altijd aan mijn huisgenoten te vragen of zij ook willen. Mijn vriend heeft dit ook zo geleerd en wij vragen dus inderdaad altijd aan elkaar of de ander ook wat wil.



Voor de rest: jeetje wat is jouw man lui. Zou hier zeker over praten.
Alle reacties Link kopieren
Nou zijn moeder doet dat allemaal ook, vandaar dat hij het normaal vindt... En als zijn moeder er dan is en hij zegt van "goh ik wou dat er kaas op tafel stond", gaat zij dat meteen halen. En dan maakt hij mij verwijten dat ik geen goede vrouw ben, omdat zijn moeder het wel spontaan gaat halen... Of als zijn moeder op bezoek is, gaat ze vb zijn schoenen schoonmaken als ze vuil zijn en vraagt ze waarom ik dat niet doe voor hem...



Meestal vraagt hij het wel aan mij als hij iets in de keuken gaat halen, dus dat is wel wederzijds. Maar ja meestal vraagt hij aan mij of ik vb. koekjes voor hem wil gaan halen omdat hij honger heeft.
Alle reacties Link kopieren
En wat is er precies leuk aan deze man?
quote:lunaleeflang schreef op 26 oktober 2016 @ 13:33:

Ik vind dit absoluut niet normaal. Ik denk dat je man als kind ontzettend verwend is door zijn moeder en dat hij daardoor een verkeerd beeld heeft van hoe het werkt.



Was dit altijd al zo? En hoe was dit bij eerdere relaties van hem? Ik zou eens een heel duidelijk gesprek aangaan en vertellen dat wat hij wil en eist niet normaal is en dat hij best zelf ook wat in huis mag doen.

Daarnaast eens afspraken maken over het huishouden: wie doet wat. Want ook al werk jij niet, hij mag best wel iets doen!



Daar ben ik het niet mee eens. TO werkt niet en ik ga er even vanuit dat haar vriend fulltime werkt. Ze is echt niet 8 uur per dag bezig met het huishouden, dus waarom zou haar vriend nog een deel van het huishouden moeten doen als hij net 8 uur gewerkt heeft?



Als TO weer een baan vindt, moet het huishouden natuurlijk wel worden verdeeld.
Je bent niet goed als je dat allemaal voor hem doet. Heeft hij soms geen handen gekregen bij z'n geboorte? Denkt hij dat hij nog een klein kind is dat niets zelf kan of dat hij Zijne Koninklijke Hoogheid is waarvoor niets te veel is om te laten doen?



Ik zou er mooi mee kappen, ik ben me daar gekke henkie zeker. En ja, ik schep ook op voor mijn man als ik in de keuken sta, en ja, ik vraag hem ook of hij wat wil drinken of eten, en ja, als hij nog een keer wil opscheppen bied ik aan om het even te doen, maar dat doe ik omdat IK dat wil en niet omdat HIJ dat van mij verwacht/eist.
Wat gebeurd er als je stopt met het faciliteren van dit verwende kind gedrag?



Het is wel heel erg dat je hier in meegaat en je man is een verwend nest.



Ik moet zeggen dat ik wel een erg grappig plaatje voor me zie als ik de OP lees, tot het moment dat ik me besefte dat dit echt is en niet een of andere slechte comedie
Ik vind dat hij wel een punt heeft hoor. Je klinkt nou niet alsof je veel voor hem over hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoeters schreef op 26 oktober 2016 @ 13:38:

Nou zijn moeder doet dat allemaal ook, vandaar dat hij het normaal vindt... En als zijn moeder er dan is en hij zegt van "goh ik wou dat er kaas op tafel stond", gaat zij dat meteen halen. En dan maakt hij mij verwijten dat ik geen goede vrouw ben, omdat zijn moeder het wel spontaan gaat halen...



ik zou hem terugschoppen naar zijn moeder.
Nerdopviva, ben ik niet met je eens. Dat zij de grote taken doet lijkt me logisch, maar hij kan best wel wat doen, zoals vuilnis buiten zetten, de tafel dekken, ik noem maar wat. Dingen die niet al te veel moeite kosten. Ze is toch zijn huishoudster niet?



Als zij er niet was, had hij alles zelf moeten doen (oh nee wacht, dan was zijn moeder vast elke dag langsgekomen )
Laat me raden... Hij heeft nooit op zichzelf gewoond? Kwam direct vanuit moeders nest met jou samenwonen?



Ik zou er voor passen, zo'n vent. En ik zou ook stoppen met zijn was te doen en voor hem eten te koken (of alleen nog maar eten koken wat hij niet lust). Hij gaat ook maar wat doen hoor!



Doet hij uberhaubt wel iets in het huis? Vuilnis buitenzetten, de afwas, het oud papier wegbrengen, de schuur opruimen? Lampen ophangen, banden plakken/verwisselen, boodschappen sjouwen?
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 26 oktober 2016 @ 13:39:

[...]





Daar ben ik het niet mee eens. TO werkt niet en ik ga er even vanuit dat haar vriend fulltime werkt. Ze is echt niet 8 uur per dag bezig met het huishouden, dus waarom zou haar vriend nog een deel van het huishouden moeten doen als hij net 8 uur gewerkt heeft?



en op vrije dagen kan hij natuurlijk gewoon helpen. Hij kookt op zaterdag, zij op zondag etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lanzaroos schreef op 26 oktober 2016 @ 13:36:

Ik vind enkel punt 3 normaal. Ik heb van huis uit ook altijd geleerd dat als ik voor mezelf drinken haal of iets te eten, ook altijd aan mijn huisgenoten te vragen of zij ook willen. Mijn vriend heeft dit ook zo geleerd en wij vragen dus inderdaad altijd aan elkaar of de ander ook wat wil.



Voor de rest: jeetje wat is jouw man lui. Zou hier zeker over praten.Ja ik vind het op zich ook niet zo erg, maar ik vergeet om het te vragen omdat ik het van thuis uit niet gewoon ben. En dan zegt hij dat ik egoïstisch ben omdat ik niet aan hem denk.
Mijn keuze zou het niet zijn. Ik werk minder dan man dus ik die grotendeels het huishouden. Maar man doet ook veel.



Ik zou een gesprek aan gaan en zeggen dat het niet goed voelt. Aangeven dat je het niet meer doet. Behalve iets voor elkaar ophalen als je iets te eten of te drinken pakt. Dat is normaal.
O jakkes, heel akelige herinneringen aan hoe het vroeger bij ons thuis ging. Mijn moeder was echter van 1932 en m'n vader van 1929, een compleet andere generatie. Een man van de huidige generatie moet zich kapotschamen dat hij idiote dingen als eten op z'n bord scheppen van een vrouw verwacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven