Man werkt niet mee aan mijn schoonmaakdag

13-10-2014 10:58 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik werken 4 dagen. Doordeweeks doen we beiden ongeveer evenveel in het huishouden al zorg ik wel meer voor onze kind (20 maanden). Hij gaat daarnaast twee keer in de week voetballen en heeft doordeweeks in de avond nog eens afspraken (hij werkt deels als zzp’er). Verder is hij nogal een avondmens en slaapt hij rond 00.00 en ik ben een ochtend mens, ga er rond 22.30 erin. In het weekend blijft hij liggen tot ongeveer 10.00-11.00. Ik wil dat hij op zaterdag of zondag om half 11 (ik vind dit eigenlijk al redelijk laat omdat ik al vroeger op ben met ons kind) met onze kind naar buiten gaat en rond 4/5 uur terugkomt (er zijn genoeg dingen om te doen of langs te gaan). Ons kind slaapt rond 0900 uur, dus dan hebben we daarna nog een aantal uurtjes om samen iets te doen. En dit in ieder geval 1 x in de twee weken (idealiter iedere week) Zodat ik het huis grondig kan schoonmaken zonder dat ons kind aan mij hangt. Want als hij thuis is ben ik vooral met hem bezig, omdat hij heel erg aanhankelijk is en heel erg mamma gericht. Schoonmaken werkt voor mij heel ontspannend. Ik heb dat echt nodig om als moment voor mijzelf. Maar ook natuurlijk voor ons allen is het heel prettig om in een schoon huis te leven. Dus het is in ieders belang.

Maar het is ieder keer weer een strijd om mijn man in de ochtend bijtijds uit bed te krijgen. Überhaupt dat hij op pad gaat met kindlief. Soms heeft hij andere afspraken. Of is hij na 2 uurtjes alweer terug. Of gebeurt het gewoon simpelweg niet.

Ik heb het een paar keer opgelost, door op maandag halve dagen te werken. Maar momenteel kan dit niet door drukte op het werk en ik zie dat ook niet als ideale oplossing.

Mijn vraag is draaf ik door? Ben ik onredelijk? Spanning hierom loopt inmiddels aardig op.
Jeetje
Alle reacties Link kopieren
Hij blijft natuurlijk niet op straat. Hij gaat zwemmen/ speeltuin/boodschapjes etc. We hebben veel familie de in de buurt wonen. Die 5 uurtjes zijn zo op te vullen. Dat doe ik namelijk zelf ook.

Zoontje kan overal en nergens een middagdutje doen. Bijvb in de kinderwagen en hij doet dan max een uurtje een dutje

Maar goed de reacties hebben mij wel iets doen inzien.

Ik ga voor een andere oplossing.

Een waar hij en ik blij van worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, je draaft door en bent onredelijk. Je kerel eruit gooien om elf uur en dan verwachten dat hij tot vier uur wegblijft want er is zat om langs te gaan. Kansloze missie.
Neem een hulp in huis, dan kunnen jullie allebei een ontspannen zaterdag hebben. Ik liet me ook niet zo wegsturen elke week, kom nou toch.
Alle reacties Link kopieren
quote:adamtje schreef op 13 oktober 2014 @ 11:22:

Hij blijft natuurlijk niet op straat. Hij gaat zwemmen/ speeltuin/boodschapjes etc. We hebben veel familie de in de buurt wonen. Die 5 uurtjes zijn zo op te vullen. Dat doe ik namelijk zelf ook.

Zoontje kan overal en nergens een middagdutje doen. Bijvb in de kinderwagen en hij doet dan max een uurtje een dutje

Maar goed de reacties hebben mij wel iets doen inzien.

Ik ga voor een andere oplossing.

Een waar hij en ik blij van worden.

Jij doet het zo, dus man moet het verplicht ook zo doen.



Wil jij een man of een slaafje?
Serieus?! Joh, ik vind dat echt niet normaal, sorry. Je man moet op zijn vrije zaterdag 6 uur weg met de kleine zodat jij kunt schoonmaken?

Als ik jouw man was, had ik ook nee gezegd.

En: 'ik wil dat hij....'

Daar zou ik ook echt allergisch voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het zo en dus is het zo. Die redenatie hoor ik bij je.



Jij vindt dat je het nodig hebt, die 5 uur poetsen. Ik denk dat het niet meer haalbaar is, met het gezin dat je nu hebt. Hoe vervelend ook, die ´tot jezelf komen in het poetsen behoefte´ is niet te combineren met een gewoon gezin. Wel met een dwangmatig en rigide gezin. Of jij, je man en je kind! daar gelukkig van worden, daar heb ik sterk mijn twijfels over.



Neem een poets doordeweeks zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:adamtje schreef op 13 oktober 2014 @ 11:22:

Hij blijft natuurlijk niet op straat. Hij gaat zwemmen/ speeltuin/boodschapjes etc. We hebben veel familie de in de buurt wonen. Die 5 uurtjes zijn zo op te vullen. Dat doe ik namelijk zelf ook.



Elke week 5 uur onafgebroken uit huis zijn, inclusief lunchpauze en middagslaapje is niet makkelijk te vullen.

Al die activiteiten die je noemt zijn prima buitenhuis activiteiten, maar niet allemaal achter elkaar.

Als je met een dreumes gaat zwemmen of naar de speeltuin duurt dat hooguit anderhalf tot 2 uur en daarna zijn de meeste kinderen bekaf. En ouders trouwens ook. Maar dan kunnen ze niet naar huis komen om lekker in zijn eigen bedje te slapen en gewoon een boterham te eten, maar moeten ze verplicht op familiebezoek, een boodschap doen of in een café gaan lunchen en slapen omdat de 5 uur nog niet om zijn.



Op zich vind ik je vraag dat ze even jou een moment voor jezelf gunnen niet onredelijk. Jij laat je partner ook lekker uitslapen. Jij hebt minder behoefte aan uitslapen, maar wel behoefte aan even alleen in huis zijn. Dat zou een heel redelijke 'ruil' zijn. Voor 2 uurtjes. Maar niet voor 5.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
God ben toch weer heel blij met mijn eigen relatie zeg... dank daarvoor.



Structureel tot 11 uur uitslapen vind ik raar maar man en kind uit huis bonjouren ook..

Misschien investeren zodat kind zichzelf kan vermaken zo af en toe. Of een geheel andere constructie want dit werkt duidelijk niet
Ja, je draaft door. Man en kind 6 uur het huis uit omdat jij kan schoonmaken?

Ik kan me best voorstellen dat je af en toe tijd voor jezelf nodig hebt maar een hele dag alleen is echt teveel gevraagd, zeker als je een kind hebt. Heb je er wel eens aan gedacht dat het voor je kind (en je man, zo te lezen) ook fijn is thuis aan te rommelen in het weekend, ipv verplicht de hele dag op stap te zijn? En brengen jullie ook nog samen tijd door, als gezin?

Schoonmaken kan ook als man en kind thuis zijn (bv tijdens het middagdutje). Nee geen 6 uur lang, maar dat lijkt me ook niet echt nodig. En voor tijd voor jezelf kun je ook af en toe zelf een paar uurtjes de deur uit gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat jij vind dat je man genoeg tijd voor zichzelf heeft en jij te weinig. Hij gaat immers een aantal avonden weg en ligt elk weekend tot 11 uur in bed. Dan is het helemaal niet onredelijk om tijd voor jezelf te vragen. Alleen doe je dat een beetje op een rigide manier. Waarom zou jij niet kunnen schoonmaken terwijl man op je zoon let thuis? Dat doet hij namelijk ook op zijn vrije dag neem ik aan als hij 4 dagen per week werkt.



Nu stellen jullie beide onredelijke eisen aan elkaar. Ga eens met elkaar om tafel en geef je wensen aan. Probeer beide wat water bij de wijn te doen en goede afspraken te maken. Hou je daar dan ook aan. En hou de ander ook aan zijn afspraken.
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet echt, toch? Je werkt 4 dagen en vindt je huis belangrijker dan tijd en aandacht me je man en kind ? Die staan in de weg omdat het schoon moet?



Dit zal jullie relatie niet ten goede komen, nee. Tis dat je zegt dat je schoonmaken heel ontspannend vindt voor jezelf, maar het gaat om spullen he. Je kan iig niet hun zo'n hele dag het huis uit willen bonjouren. Wat moet hij doen met een klein kind buiten de deur?



Het is verder niet handig dat de een een avond- en de ander een ochtendmens is, maar waarom ben jij dan belangrijker om te bepalen dat hij er ook maar uit moet? LIefst zie je dus dat hij meer richting jouw normen en wensen gaat aanpassen? Het is juist wel handig met een kind dat de een toch al graag op is in de ochtend en dan kan hij idd later op de dag een paar uur met die kleine zijn en jij iets doen voor jezelf.



Heb je zelf ook nog vriendinnen en/of interesses/sport oid dan zou ik die (kind)vrije uren liever daar aan besteden. Is het een groot huis dat je zoveel uren kwijt bent of je hoge norm die jij stelt aan een schoon huis?



Is het een idee om een hulp in de huishouding te nemen voor het grove werk? Je vindt het zelf ook ontspannend, maar ik denk dat jullie om de tafel moeten om te kijken waar jullie prioriteiten liggen, wat jullie afzonderlijk belangrijk vinden in het leven en hoe jullie elkaar daarin tegemoet kunnen komen.



Ik vond een schoon huis vroeger ook tamelijk belangrijk, en ook mijn taak, maar inmiddels hecht ik daar veel minder waarde in: tijd is schaars en een relatie blijft niet vanzelf goed. Als er al veel avonden wegvallen omdat hij er dan niet is, hebben jullie dan nog genoeg tijd voor samen, als stel? Of met zijn 3tjes samen iets leuks en ontspannends doen?



Het lijkt me iig niet een goed plan om hem en kind buiten te sluiten voor zoveel uren en zie maar. Tis nog iets anders als hij bijv beneden de krant leest en op kind let of mee speelt en jij ondertussen ff rustig de bovenverdieping ff schoonmaakt. Maar de hele dag weg moeten, je slaat daarin nogal door. Ik zou samen naar een oplossing zoeken die voor allemaal prettig is..
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
In wat voor zwijnenstal leef je als je allebei doordeweeks al schoonmaakt en elk weekend nog eens 5-6 uur moet schoonmaken?
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 13 oktober 2014 @ 11:15:

Iedere avond een uurtje poetsen en in het weekend samen twee uurtjes huishouden en dan samen met je kind iets leuks gaan doen.



Iedere avond een uurtje?



TO, als jij het zo lekker ontspannend vindt om 5 uur lang te poetsen (ik neem aan dat je geen pauzes neemt?) wil ik ons huis door de weeks wel beschikbaar stellen. Beloof ik dat wij er allemaal niet zijn. Jij je ontspanning, wij een schoon huis.. ik zeg win-win
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:adamtje schreef op 13 oktober 2014 @ 11:22:

Hij blijft natuurlijk niet op straat. Hij gaat zwemmen/ speeltuin/boodschapjes etc. We hebben veel familie de in de buurt wonen. Die 5 uurtjes zijn zo op te vullen. Dat doe ik namelijk zelf ook.

Zoontje kan overal en nergens een middagdutje doen. Bijvb in de kinderwagen en hij doet dan max een uurtje een dutje

Maar goed de reacties hebben mij wel iets doen inzien.

Ik ga voor een andere oplossing.

Een waar hij en ik blij van worden.



Ooit, toen mijn man een opleiding deed en tijd + rust voor studie nodig had, ging ik elk weekend met de kinderen een dag (en dat is dit al) op stap. Ik werd daar overspannen van, want IK kwam niet aan mijn rust.



Echt.. jij wilt alles indelen, zoals jij het wilt, maar zo werkt het natuurlijk niet. Als je een klein kind hebt, moet je wat inleveren aan eigen tijd.



Overigens hebben wij dat, toen de kinderen zó klein waren, opgelost door ouderschapsverlof op te nemen op een crechedag. Een van ons maakte schoon én had een dagje voor zichzelf. Man deed dit eerst een jaar, toen ik. Heerlijk!



Stel dat al die mensen, bij wie hij langs kan gaan, net zo'n regime hebben als jij? Dan is hij echt niet elke keer welkom hoor.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:adamtje schreef op 13 oktober 2014 @ 10:58:

Schoonmaken werkt voor mij heel ontspannend. Ik heb dat echt nodig om als moment voor mijzelf. Wow, ik wou dat ik dat had :-)
Arme man.
Alle reacties Link kopieren
Neem een werkster
Alle reacties Link kopieren
Als de man door de weeks weg is, is dat geen 'eigen tijd' he. Dat is werk. En in die tijd kun jij natuurlijk ook naar hartelust je ontspannen poetsen.



Als je het verder onredelijk vindt, dat hij door de weeks 's avonds weg is, terwijl jij dat ook zou willen, dan regel je dát.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens te overleggen en een situatie te vinden die jullie beiden schikt. Waarom kan je niet schoonmaken als man thuis bezig is met kind bijvoorbeeld? Een hele dag de deur uit vind ik ook nogal wat.
Alle reacties Link kopieren
Man heeft heel leuk werk. Van zijn hobby zijn werk gemaakt zeg maar dus doordeweeks avondjes werken kan heel leuk zijn. Maar bedankt voor de tips en harde reacties. Ik heb er echt wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat jij wilt is bespottelijk TO. Het is niet alleen heel onredelijk naar je man toe, het is ook nog eens heel zielig voor je zoontje van 20 maanden!



Ik houd ook heel veel van een schoon huis en vind schoonmaken ook ontspannend. Het ruimt mijn hoofd ook op, maar ik heb het toch áltijd om de kinderen heen gedaan hoor (en ik heb er 2). Als zoontje nu zo aan je hangt zou je er ook voor kunnen kiezen hem erbij te betrekken. Geef hem een poetsdoek in handen. Vindt hij vast leuk.



Je zult prioriteiten moeten stellen TO. En in mijn ogen is een schoon huis prettig, maar zéker niet het belangrijkste!
Alle reacties Link kopieren
quote:clifford schreef op 13 oktober 2014 @ 11:59:

Probeer eens te overleggen en een situatie te vinden die jullie beiden schikt. Waarom kan je niet schoonmaken als man thuis bezig is met kind bijvoorbeeld? Een hele dag de deur uit vind ik ook nogal wat.Klinkt raar maar ik heb zo een kind waarbij het bijna onmogelijk is om op te ruimen met hem in de buurt. Gaat dan heel aanhakelijk zijn, stoute dingen doen etc. Hij is extreem mamma gericht en duwt pappa weg, dus voor hem is het ook moeilijk om hem binnenshuis bezig te houden. (ik ben dan ook zelf liever buiten dan binnen met hem) het wordt gelukkig al beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:adamtje schreef op 13 oktober 2014 @ 12:00:

Man heeft heel leuk werk. Van zijn hobby zijn werk gemaakt zeg maar dus doordeweeks avondjes werken kan heel leuk zijn. Maar bedankt voor de tips en harde reacties. Ik heb er echt wat aan.Kán leuk zijn, maar het ís werk. En misschien zou hij af en toe zo'n avondje ook liever wat anders doen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:adamtje schreef op 13 oktober 2014 @ 12:03:

[...]





Klinkt raar maar ik heb zo een kind waarbij het bijna onmogelijk is om op te ruimen met hem in de buurt. Gaat dan heel aanhakelijk zijn, stoute dingen doen etc. Hij is extreem mamma gericht en duwt pappa weg, dus voor hem is het ook moeilijk om hem binnenshuis bezig te houden. (ik ben dan ook zelf liever buiten dan binnen met hem) het wordt gelukkig al beter.Als je man en zoon steeds wegstuurt, wordt het niet beter, want leert zoon niet anders.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven