Man werkt niet mee aan mijn schoonmaakdag

13-10-2014 10:58 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik werken 4 dagen. Doordeweeks doen we beiden ongeveer evenveel in het huishouden al zorg ik wel meer voor onze kind (20 maanden). Hij gaat daarnaast twee keer in de week voetballen en heeft doordeweeks in de avond nog eens afspraken (hij werkt deels als zzp’er). Verder is hij nogal een avondmens en slaapt hij rond 00.00 en ik ben een ochtend mens, ga er rond 22.30 erin. In het weekend blijft hij liggen tot ongeveer 10.00-11.00. Ik wil dat hij op zaterdag of zondag om half 11 (ik vind dit eigenlijk al redelijk laat omdat ik al vroeger op ben met ons kind) met onze kind naar buiten gaat en rond 4/5 uur terugkomt (er zijn genoeg dingen om te doen of langs te gaan). Ons kind slaapt rond 0900 uur, dus dan hebben we daarna nog een aantal uurtjes om samen iets te doen. En dit in ieder geval 1 x in de twee weken (idealiter iedere week) Zodat ik het huis grondig kan schoonmaken zonder dat ons kind aan mij hangt. Want als hij thuis is ben ik vooral met hem bezig, omdat hij heel erg aanhankelijk is en heel erg mamma gericht. Schoonmaken werkt voor mij heel ontspannend. Ik heb dat echt nodig om als moment voor mijzelf. Maar ook natuurlijk voor ons allen is het heel prettig om in een schoon huis te leven. Dus het is in ieders belang.

Maar het is ieder keer weer een strijd om mijn man in de ochtend bijtijds uit bed te krijgen. Überhaupt dat hij op pad gaat met kindlief. Soms heeft hij andere afspraken. Of is hij na 2 uurtjes alweer terug. Of gebeurt het gewoon simpelweg niet.

Ik heb het een paar keer opgelost, door op maandag halve dagen te werken. Maar momenteel kan dit niet door drukte op het werk en ik zie dat ook niet als ideale oplossing.

Mijn vraag is draaf ik door? Ben ik onredelijk? Spanning hierom loopt inmiddels aardig op.
Maar tijd mét kind is toch ook tijd voor man (of vrouw) die iets met het kind doen, of gaat daar in de komende maanden verandering in komen?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 13 oktober 2014 @ 13:36:

Oh lijkt mij juist fijn als ik op zaterdag mét kind op pad mag, zodat mijn vrouw het huis kan poetsen. Maar meestal doe ik dat 's avonds na het eten eventjes. Ik houd van wandelen, buitenlucht is gezond voor zoon. En het aanrecht en de vloer zijn weer schoon als wij na zo'n 3 kwartier terugkomen.



Maar in TO's geval moest je 6 uur op pad he.. elke week..



Nouja.. ik heb dat dus voor studie een tijdje gedaan en werd daar echt heel ongelukkig van. En dan deed ik echt wat leuks met de kinderen.
Later is nu
quote:korenwolf schreef op 13 oktober 2014 @ 13:38:

Goh, het lijkt mij juist heerlijk! Dat je op zaterdag na de koffie het wurm onder je arm neemt en dan eerst naar oma, voor nog wat koffie. Dan een beetje door Artis drentelen en nog een kopje koffie. Dan naar de buuv, die er ook eentje van die leeftijd heeft, kunnen de kinderen samen spelen en man een beetje tongen met de buuv'. En nog een kopje koffie. En dan thuiskomen en dat je hele huis gepoetst is! Ik zou ervoor tekenen.Ik ook! Ik krijg die 5-6 uurtjes zó om. En kind mee hebben is voor mij echt geen straf of belasting. En als je dan thuis komt en het huis is ook nog eens helemaal schoon! Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Oké, zoals hier gesteld in de openingspost klinkt het nogal extreem, maar... de enige echte tips die ik jullie hoor geven is: neem een werkster! of: ga elke avond een uurtje schoonmaken!

Jammer, ik had graag wat bruikbare tips gevonden.



Man en ik werken ook beiden 4 dagen, twee kinderen (5 en 3). Doordeweeks plof ik na alle werkzaamheden rond 9 uur op de bank (op mijn vrije dag zwemt dochter, dus voordat de keuken gedaan is, tel maar uit). Ik ben dan echt moe, ga hooguit om 22h naar bed. Uurtje poetsen? Vaak de puf niet voor en nauwelijks tijd.



Werkster? Veel te duur. Waarom denk je dat we met z'n tweeën werken (en nee, niet twee auto's, duur huis en vaak vakantie).



In het weekend poetsen met kinderen om me heen? Ik ga alleen maar tegen ze schreeuwen, want ze lopen in de weg. Knap als je je kinderen mee laat helpen, maar voor de honderdste keer de kleding opnieuw opvouwen omdat je kinderen 'helpen', nee bedankt.



Om en om poetsen? Lukt bijna niet, een huishouden is net wat teveel om dat in een zaterdagje te proppen (manlief hecht nogal aan zondagsrust).



En dan hoeft m'n huis echt niet blinkend schoon te zijn (opgeruimd houden lukt nu eindelijk, maar ietsje minder spinnenwebben, stofnesten en vuile vloeren zou leuk zijn). Maar als ik dan die vrolijke verhalen lees van: elke dag eventjes de wc meenemen, dan valt het allemaal wel mee, dan denk ik: hoera als die wc 1 keer in de week aan de beurt is...



Hebben jullie goede tips?
quote:Dreamer schreef op 13 oktober 2014 @ 13:39:

[...]





Maar in TO's geval moest je 6 uur op pad he.. elke week..



Nouja.. ik heb dat dus voor studie een tijdje gedaan en werd daar echt heel ongelukkig van. En dan deed ik echt wat leuks met de kinderen.Ja, maar dan mag je toch ook wel ergens heen neem ik aan? Als ik 6 uur aan een stuk met zoon in de draagzak buiten moet wandelen iedere week word ik ook niet blij, nee. Maar ik lees nergens dat TO's man in de buurt moet blijven of stil moet gaan liggen in een strandstoel ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 13 oktober 2014 @ 13:42:

[...]





Ja, maar dan mag je toch ook wel ergens heen neem ik aan? Als ik 6 uur aan een stuk met zoon in de draagzak buiten moet wandelen iedere week word ik ook niet blij, nee. Maar ik lees nergens dat TO's man in de buurt moet blijven of stil moet gaan liggen in een strandstoel ofzo.



Ik moest ivm studie van man elk weekend de hort op. Ben naar musea geweest, mijn ouders, andere familie.. maar IK kwam dus niet aan mijn broodnodige thuistijd toe. Want gewoon rustig rondlummelen, rustig opstaan, wat tv kijken, boek lezen, achter pc.. dat kon op zo'n dag allemaal niet meer.



Het is leuk als het vrijwilllig is, 1x per 2-3 weken misschien ook nog wel te doen, maar élke zaterdag, dat is gewoon een extra werkdag en ik trok dat niet.
Later is nu
quote:NYC schreef op 13 oktober 2014 @ 13:42:

[...]

Ja, maar dan mag je toch ook wel ergens heen neem ik aan? Als ik 6 uur aan een stuk met zoon in de draagzak buiten moet wandelen iedere week word ik ook niet blij, nee. Maar ik lees nergens dat TO's man in de buurt moet blijven of stil moet gaan liggen in een strandstoel ofzo.Jou lijkt met misschien heerlijk, maar de man van TO dus niet. En daar gaat het om.
Alle reacties Link kopieren
quote:femke09 schreef op 13 oktober 2014 @ 13:40:

dan denk ik: hoera als die wc 1 keer in de week aan de beurt is...



Hebben jullie goede tips?



Ik heb nooit dagelijks wat in het huishouden gedaan, anders dan doekje door de keuken en over tafel. Een tijdje moest er dagelijks gezogen worden (zoon at echt álles van de grond) maar dat deed man voornamelijk.



Mijn tip zou dus zijn ouderschapsverlof opnemen op een crechedag, dat heb ik hier ook al genoemd. En om de beurt een paar uurtjes met de kleine op stap (de één doet boodschappen met kind, de ander maakt schoon) is ook een optie. Maar 6 uur, élke zaterdag is gewoon heel veel.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
6 uur poetsen op 1 dag is echt niet normaal en de geloof ik ook eigenlijk niet. Wat doe je dan allemaal wel niet.

Kijk dat man bijvoorbeeld met kind boodschappen gaat doen en de thuisblijver even de woonkamer poetst kan ik nog inkomen maar iemand de hele zaterdag buiten de deur houden vind ik nergens op slaan.



En verder lijkt me dat een kind juist moet wennen dat mama niet altijd tijd voor hem heeft. Dus inderdaad zichzelf vermaken in box/slaapkamer oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:adamtje schreef op 13 oktober 2014 @ 12:00:

Man heeft heel leuk werk. Van zijn hobby zijn werk gemaakt zeg maar dus doordeweeks avondjes werken kan heel leuk zijn. Maar bedankt voor de tips en harde reacties. Ik heb er echt wat aan.Dat heb ik ook, maar dat betekent niet dat ik geen vrije tijd nodig heb trouwens en dan wil ik eigenlijk gewoon zelf beslissen of ik het huis uitga of of binnen blijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 13 oktober 2014 @ 13:32:

Zie je nou wel dat vrouwen veel meer over moeten hebben en ook achterwege moeten laten voor hun kinderen dan mannen'? Dit topic illustreert dat maar weer. Een van de vele voorbeelden.



Hij gaat lekker voetballen maar zij mag nog niet eventjes voor zich alleen hebben.Nee hoor, maar mijn man moet mij echt niet de hele dag verplicht op pad sturen. Hij mag mij wel de hele dag op pad laten gaan als ik dat graag wil, of gewoon thuis laten, of laten uitslapen als ik dat graag wil. Daar zit het verschil.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 13 oktober 2014 @ 13:36:

Oh lijkt mij juist fijn als ik op zaterdag mét kind op pad mag, zodat mijn vrouw het huis kan poetsen. Maar meestal doe ik dat 's avonds na het eten eventjes. Ik houd van wandelen, buitenlucht is gezond voor zoon. En het aanrecht en de vloer zijn weer schoon als wij na zo'n 3 kwartier terugkomen.Mag jij op zaterdag niet eens op pad met je kind? Wat zielig!
Alle reacties Link kopieren
Doordeweeks poetsen lukt indd bijna niet. We doen alleen het hoognodige. Kind is ook heel gevoelig voor geluiden en wordt steeds wakker. Man gaat soms vanuit zichzelf wel een aantal uren met kind weg, maar indd gewoon wanneer hij er zelf zin in heeft. Ik zou het denk ik zelf ook heel fijn vinden om lekker een dag weg te gaan en dan thuis te komen in een schoon huis, met een lekkere maaltijd op tafel. En man waardeert dat ook heel erg. Maar goed zoals iemand anders schreef ik ben man niet hij is mij niet. Ik zal mijzelf nog wel even afvragen of het frustratie is ofzo, of dat ik ergens in wegvlucht. Ik weet dat niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 13 oktober 2014 @ 13:38:

Goh, het lijkt mij juist heerlijk! Dat je op zaterdag na de koffie het wurm onder je arm neemt en dan eerst naar oma, voor nog wat koffie. Dan een beetje door Artis drentelen en nog een kopje koffie. Dan naar de buuv, die er ook eentje van die leeftijd heeft, kunnen de kinderen samen spelen en man een beetje tongen met de buuv'. En nog een kopje koffie. En dan thuiskomen en dat je hele huis gepoetst is! Ik zou ervoor tekenen.Als je dat zelf beslist is dat ook heerlijk. Als je verplicht elke zaterdag op pad moet gaat dat op den duur ook een beetje..euh, verplicht voelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:femke09 schreef op 13 oktober 2014 @ 13:40:

Werkster? Veel te duur. Waarom denk je dat we met z'n tweeën werken (en nee, niet twee auto's, duur huis en vaak vakantie).

Te duur?? Mijn werkster komt één in de twee weken drie uur en ik betaal haar dan ¤ 35. Dat valt toch wel mee? En natuurlijk stofzuig ik tussendoor nog, maak ik de WC schoon en doe ik de was. Maar dat doe ik meestal al ik toch al bezig ben. Even de keuken stofzuigen als je de tafel afgeruimd hebt, of de was opvouwen voor de TV, of de WC schoonmaken als je net geweest bent. Ik weet niet hoe schoon jouw huis moet zijn, maar dat is voor mij genoeg. En verder is opgeruimd houden ook een kwestie van een systeem hanteren. Dus voor alles een vaste plek hebben, niet het hele huis vol tierelantijnen, meteen de post opruimen etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:adamtje schreef op 13 oktober 2014 @ 14:09:

Doordeweeks poetsen lukt indd bijna niet. We doen alleen het hoognodige. Kind is ook heel gevoelig voor geluiden en wordt steeds wakker. Man gaat soms vanuit zichzelf wel een aantal uren met kind weg, maar indd gewoon wanneer hij er zelf zin in heeft. Ik zou het denk ik zelf ook heel fijn vinden om lekker een dag weg te gaan en dan thuis te komen in een schoon huis, met een lekkere maaltijd op tafel. En man waardeert dat ook heel erg. Maar goed zoals iemand anders schreef ik ben man niet hij is mij niet. Ik zal mijzelf nog wel even afvragen of het frustratie is ofzo, of dat ik ergens in wegvlucht. Ik weet dat niet.En als je nou eens voorstelt dat jij eens een zaterdag weggaat en hij gaat poetsen? (En dan geen commentaar op hoe hij heeft gepoetst natuurlijk) Gewoon, omdat je dat weleens heerlijk lijkt?
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik het trouwens omgedraaid (uit frustratie) Ik ben zelf met zoonlief weggegaan om half 11 en om 4 uur terug. We hadden een heerlijke dag samen. Man heeft wat aangerommeld in het huishouden. Maar geen grondige schoonmaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:adamtje schreef op 13 oktober 2014 @ 14:15:

Gister heb ik het trouwens omgedraaid (uit frustratie) Ik ben zelf met zoonlief weggegaan om half 11 weggegaan en om 4 uur terug. We hadden een heerlijke dag samen. Man heeft wat aangerommeld in het huishouden. Maar geen grondige schoonmaak.Nou. lekker toch? Hier wordt nooit grondig schoongemaakt. Ok, 1keer per jaar, in de zomervakantie.
Alle reacties Link kopieren
Grondige schoonmaak is toch niet wekelijks nodig? Kom op zeg, je leeft toch niet in een toonzaal?



Heb jij smetvrees, TO?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb geen smetvrees.
Alle reacties Link kopieren
Waarom dan wel zoveel schoonmaken?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Waarom schoonmaken tot prioriteit maken?

Er zijn zoveel andere leuke dingen in het leven.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Zes uur lang schoonmaken. Gaat dat dan wel serieus om de schoonmaak? Of ben je eigenlijk vooral wat aan het aanrommelen in huis, muziekje op, lekker wat tijd voor jezelf? Als het om dat laatste gaat kun je het toch ook op een andere manier doen die wat minder frustratie oplevert?
Alle reacties Link kopieren
Wat is grondige schoonmaak versus 'aanrommelen' van man? Ben jij die 6 uur echt continu aan het boenen? Vind je het zelf ook niet wat denigrerend overkomen naar de werkzaamheden, die man doet? Hij maakt schoon, op zijn manier, klaar.



Is het ook nog een optie dat jij de ene weekenddag 1,5-2 uurtjes de hort op gaat met kind en man de andere dag? Waarin de thuisblijver aanrommelt dan wel hygiënisch schoonpoetst in het huis?
Later is nu
quote:adamtje schreef op 13 oktober 2014 @ 14:09:

Doordeweeks poetsen lukt indd bijna niet. We doen alleen het hoognodige. Kind is ook heel gevoelig voor geluiden en wordt steeds wakker. Man gaat soms vanuit zichzelf wel een aantal uren met kind weg, maar indd gewoon wanneer hij er zelf zin in heeft. Ik zou het denk ik zelf ook heel fijn vinden om lekker een dag weg te gaan en dan thuis te komen in een schoon huis, met een lekkere maaltijd op tafel. En man waardeert dat ook heel erg. Maar goed zoals iemand anders schreef ik ben man niet hij is mij niet. Ik zal mijzelf nog wel even afvragen of het frustratie is ofzo, of dat ik ergens in wegvlucht. Ik weet dat niet.



Alleen het hoognodige is toch precies genoeg. Maakt schoon wat vies is! Niet omdat je vindt dat je het eens per week schoon moet maken!



Je kind kan wennen aan geluiden, maar niet als je de hele dag op je tenen loopt om hem niet te storen!



En leer je zelf en ook je kind om schoon te maken, met kind wakker om je heen! Bouw het op, begin er nu mee, je bent niet de lakei van je kind, je bent zijn moeder!



Doe het 's ochtends als je kind nog fris en fruitig is! Onze kinderen wisten niet beter, wakker worden, ontbijten en dan ging mama of papa even een uurtje poetsen, dan samen wat drinken en spelen dan nog een half uurtje iets doen, dan boodschapje/wandelingetje/eendjes voeren, dan een broodje eten, dan kind een slaapje doen en mama of papa me-time. Na het slaapje fruit eten, dan samen spelen etc.



In mijn me-time bereidde ik vaak vast het eten voor, dan konden met een jengelend kind de pitten zo aangezet worden en kwam er toch eten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven