Man wil/kan niet monogaam zijn

19-04-2017 20:08 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor graag jullie advies in het volgende dilemma: ik ben 10 jaar samen met een man die eigenlijk niet monogaam wil zijn. Hij wil blijven jagen op andere vrouwen. Ik heb in de 10 jaar hier heel veel ruimte voor gegeven, erop vertrouwend dat hij een 'moreel kompas' zou gebruiken. Wel heb ik duidelijk gevraagd om eerlijk te zijn over alles. Dit ging met veel moeite, in het begin.

Nu, vier kinderen en veel tropenjaren verder, heeft hij onlangs opgebiecht meerdere keren te zijn vreemdgegaan in de laatste vier jaar, ook eens verliefd te zijn geweest op een collega (waar niets verder is gebeurd, zegt hij) en tot slot heeft hij een affaire gehad met een collega. Daarnaast heeft hij constant contacten met een bepaalde intentie (seksueel, aandacht, bevestiging, etc) met verschillende vrouwen.

De ergste schok ben ik te boven. Ik lees Esther Perel, Carolien Roodvoets, Houd me vast, enzovoorts, maar ik blijf zitten met de vraag: wat nu te doen? Niemand wil een man die aandacht blijft geven en vragen van andere vrouwen. Maar toch hou ik ook van deze man en hebben we 4 jonge kinderen die meegsleurd zouden worden in een scheiding. Dus...hoe ver kun je/moet je een niet-monogame man tegemoetkomen in zijn behoeften?
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 21 april 2017 @ 11:23:

Ga lekker naast elkaar wonen of zo, samen de zorg voor de kinderen, maar gescheiden levens.Dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
@lollypopje Wat betekent "de primaire relatie zijn"?



Ik denk dat weinig mensen dat met je oneens zijn, dat je van liefde moet genieten.



En voor meer mensen geldt,... als je in een liefdevolle stemming bent, je zit lekker in je vel, ben je beter in staat veel "liefde te geven", (contact maken, aardige dingen doen). Leve "de liefde"! (Of de chemische processen die het eea aanwakkeren, - laat ik er ook een leestip ingooien : De Liefde - Mark Mieras- ).



Wat maakt dat jij je prioriteit voelt? Dat je partner -terwijl hij eigelijk graag zou seksen met degene op wie hij verliefd is - toch het gras maait alvorens hij vertrekt omdat hij jou dat beloofd heeft? (Bij wijze van,... het staat er nou wat raar, ik bedoel het niet onaardig, ik probeer me een voorstelling te maken, mijn uitdrukkingsvaardigheden zijn misschien soms wat ongelukkig). Ik ben gewoon erg nieuwsgierig hoe dat dan concreet werkt voor jou.
louiselove wijzigde dit bericht op 21-04-2017 23:35
Reden: tikfout
% gewijzigd
We don't see things as they are we see things as we are
Alle reacties Link kopieren
@LouiseLove Dat ik de gene ben met wie hij een leven wil opbouwen. Wil samen wonen en trouwen en naar wie hij altijd weer thuis komt, ook als hij een nacht met een ander is geweest. Dat ik zijn nummer 1 ben als het gaat om prioriteiten en daarna pas een andere vrouw.

Die behoefte heb ik heel sterk, maar dat hij ook liefde deelt met anderen, dat is alleen maar mooi. Ik heb die behoefte om mijn liefde en seksualiteit niet tot één persoon te beperken, namelijk ook.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
quote:lollypopje schreef op 21 april 2017 @ 23:42:

@LouiseLove Dat ik de gene ben met wie hij een leven wil opbouwen. Wil samen wonen en trouwen en naar wie hij altijd weer thuis komt, ook als hij een nacht met een ander is geweest. Dat ik zijn nummer 1 ben als het gaat om prioriteiten en daarna pas een andere vrouw.

Die behoefte heb ik heel sterk, maar dat hij ook liefde deelt met anderen, dat is alleen maar mooi. Ik heb die behoefte om mijn liefde en seksualiteit niet tot één persoon te beperken, namelijk ook.Mooi uitgelegd. Zo werkt het hier ook.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees is het feit dat hij gelogen heeft dat wat jou nu extra raakt. Al die jaren heb je een oogje toe geknepen en nu kom je er achter dat hij gelogen heeft.

Jouw verwachting was dat hij eerlijk zou zijn. Maar wat waren je verwachtingen nog meer? Niet te dichtbij (collega)? Geen affaire? Geen gevoelens?

Jullie hadden de verwachtingen volgens mij niet helemaal helder.

Ik kan me zo voorstellen dat je bij 'niet monogaam' denkt dat hij neukt met losse dames, iemand die hij ontmoet en waar hij seks mee heeft, niks bindends, gewoon puur lust.

Dat blijkt nu een heel andere kant te hebben; er kwamen gevoelens zij, hij kreeg een relatie naast die van jullie.

Hij is over een grens van jou heen gegaan... maar was die grens aangegeven of kom je die nu tegen?

Praten jullie daar nu over? Proberen jullie nu (samen!) tot een oplossing te komen?



En over je vraag hoe ver moet je gaan om een niet monogame man tegemoet te komen is niet de werkelijke vraag. De vraag is enkel voor jou hoe ver wíl je gaan? Ben je bereid om nu duidelijke afspraken te maken en hem mogelijk proberen te vertrouwen? Ben je bereid om steeds meer en verder hem zijn gang te laten gaan? Ben je bereid om in de onzekerheid verder te gaan of hij weer een affaire/verliefdheid in te gaan? Ben je bereid om niet alleen seks, maar hem ook gevoelens voor anderen te gunnen?

Ik kan me zo voorstellen dat vooral het liegen een issue is voor jou nu.



Ik vraag me af; stel er waren geen vier kinderen in het spel, wat zou je dan willen doen?

Je kinderen inzetten als excuus vind ik op dit moment niet handig als je daarmee jezelf geheel opzij zou moeten zetten.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je bij hem weg moet, maar probeer ik je te helpen om te bedenken wat jij, diep van binnen, zou willen doen.
Appels kun je eten, peren wel
Alle reacties Link kopieren
quote:Geelheer schreef op 21 april 2017 @ 23:54:

[...]





Mooi uitgelegd. Zo werkt het hier ook. Nu die hypothetische hij alleen nog vinden
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
quote:lollypopje schreef op 21 april 2017 @ 23:42:

@LouiseLove Dat ik de gene ben met wie hij een leven wil opbouwen. Wil samen wonen en trouwen en naar wie hij altijd weer thuis komt, ook als hij een nacht met een ander is geweest. Dat ik zijn nummer 1 ben als het gaat om prioriteiten en daarna pas een andere vrouw.

Die behoefte heb ik heel sterk, maar dat hij ook liefde deelt met anderen, dat is alleen maar mooi. Ik heb die behoefte om mijn liefde en seksualiteit niet tot één persoon te beperken, namelijk ook.



Mooi en bondig uitgelegd.

Maar, als ik kijk in dit verhaal, is er 1 die de behoefte en vrijheid heeft en de ander niet. En zij lijkt het hem het niet eens zozeer te gunnen maar meer dat zij haar ogen dichtknijpt omdat zij hem niet kwijt wil. Het voelt voor mij als een nuk van hem die zij maar accepteert ("nou, vooruit dan maar, dan knijp ik wel mijn ogen dicht") .

Als je liefde kan delen met elkaar en daarnaast met anderen andersoort liefde kan delen dan is dat heel mooi, maar uiteindelijk kom je toch weer tot elkaar...zonder geheimen en leugens. Dat is in dit geval niet het geval.
Appels kun je eten, peren wel
Alle reacties Link kopieren
quote:appels-peren schreef op 22 april 2017 @ 00:03:

[...]





Mooi en bondig uitgelegd.

Maar, als ik kijk in dit verhaal, is er 1 die de behoefte en vrijheid heeft en de ander niet. En zij lijkt het hem het niet eens zozeer te gunnen maar meer dat zij haar ogen dichtknijpt omdat zij hem niet kwijt wil. Het voelt voor mij als een nuk van hem die zij maar accepteert ("nou, vooruit dan maar, dan knijp ik wel mijn ogen dicht") .

Als je liefde kan delen met elkaar en daarnaast met anderen andersoort liefde kan delen dan is dat heel mooi, maar uiteindelijk kom je toch weer tot elkaar...zonder geheimen en leugens. Dat is in dit geval niet het geval.



Dit was dan ook mijn antwoord op iemands vraag over mijn beleving niet zozeer met betrekking op dit topic.



Meer ontopic, een halfopen-relatie of monopoly relatie kan ook prima werken, maar ook dan is duidelijkheid belangrijk. Duidelijkheid over wat de niet-monogame zoekt en duidelijkheid over wat de monogame kan geven. Zoals ik TO lees was die duidelijkheid er aan beide kanten niet en dus kon dit ook niet anders dan mis gaan. De vraag is of ze beiden bereid is alsnog die duidelijkheid te scheppen en van daaruit afspraken te maken.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat je op een ander reageerde Lollypopje

Ik vond het een mooie gelegenheid om de miscommunicatie en verwachtingen bij TO en haar partner te belichten .

Ik hoop voor hen en de kinderen dat ze eruit komen, maar dat zal heel wat praten, praten en praten van hen beiden verwachten. De vraag is of ze daar beiden toe bereid zijn, TO moet eerst uitvogelen wat zij nu werkelijk wil (denk ik) en van daar uit een beslissing nemen of zij zelf praten nog zinvol vindt.
Appels kun je eten, peren wel
Alle reacties Link kopieren
quote:LouiseLove schreef op 21 april 2017 @ 22:21:

Tja, werkt dat,... lezen, lezen, lezen,... brengt je dat dichter bij je gevoel?



Als ik oefeningen zou moeten doen en heel veel boeken moet lezen om zijn niet-monogaam zijn te accepteren terwijl dat voor mij niet ok voelt,... ik zou me dan afvragen of ik mezelf geen geweld aan doe geloof ik.



Volgens mij noemen psychologen dat rationalisering (heb ik gelezen )



Maar ik ben jij niet natuurlijk.



Ik vraag me af of er wel altijd valt af te spreken in dit soort situaties. Zelfs dat een verliefdheid voor de een wel af te kappen is en voor de ander niet. Niet iedereen heeft dezelfde hormoonhuishouding, er zijn denk ik behoorlijke verschillen in libido en impulsbeheersing tussen mensen. Hechting is ook nog zo'n ding,.. en hoe je stress-systeem reageert,...



Geen twee mensen hetzelfde, en vier al helemaal niet. Wat de een wel kan kan de ander niet. En hoe hersenen/hormoonhuishouding werkt dat laat zich lastig meten & wegen. Zelfde geldt voor de mate van empathie die iemand wel of niet kan voelen.





Een oordeel is zo op te hoesten natuurlijk maar zegt in de eerste plaats iets over onszelf. Niet iedereen voelt hetzelfde, niet iedereen kan hetzelfde.



Er is een verschil tussen begrijpen en accepteren.



Ik vraag me ook af zaken zo heel expliciet afspreken in alle gevallen zo goed werkt. Er zijn mensen die het liefst niks afspreken, dan kunnen ze ook niet falen in het zich niet houden aan een afspraak. Of het nou om "op tijd thuiskomen" gaat of over seksen met een ander. Er zijn mensen die dat gewoon echt niet kúnnen. (Niet zo geschikt voor een fijne relatie denk ik overigens). En er zijn mensen voor wie het vast wel perfect werkt.



Uiteindelijk is het "hear what others say to you but remain in contact with your own inner voice". Geef jezelf de tijd en ruimte om die goed te horen.+1
Alle reacties Link kopieren
Ga er niet aan onderdoor, ga niet wegkwijnen voor een man hoor.

Ergens diep van binnen weet je wel wat te doen, denk ik.

Mooi nummer, Je suis Malade.

https://youtu.be/1cN-R2nHML4
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
De afspraken die we hadden gemaakt waren inderdaad niet heel zakelijk en vastgelegd. Ik vond dat niet nodig, omdat ik ervan uitging dat liegen nooit een optie is en bijvoorbeeld onveilige seks automatisch ook niet een optie is. Hij heeft echter vrij uitgebreid gelogen en ook onveilige seks gehad. Om alles af te spreken... Kijk, ik vond het logisch dat je het niet doet met collega's of iemand uit de vriendengroep, maar realiseer me dat je daar wel afspraken over maakt (ook beiden heeft hij gedaan).

Nu ben ik wel op een punt dat hij zijn aantrekkelijkheid verliest. Ik zal naief geweest zijn, over mijn grenzen heen gegaan zijn, alles met de goede bedoelingen van 'geef elkaar de ruimte', maar eigenlijk is alles helemaal uit de hand gelopen en weet hij niet of hij wel anders kan... pff, ik word er moedeloos van. Natuurlijk wil ik mijn kinderen geen scheiding aandoen en daarom houd ik vol en doe ik mijn best. Tot ik op een dag denk: nu klaar. Want scheiden met 4 kinderen is afschuwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop voor je dat jouw denken en voelen snel op één lijn komen. Sterkte.
We don't see things as they are we see things as we are
Alle reacties Link kopieren
Denk niet dat hij hiermee ophoudt... aan jou de keuze of jij dit accepteert of er een punt achter zet. Snap dat je ergens van hem zal houden maar doe jezelf dit niet aan. Kom uit een relatie met een vreemdganger... het houdt nooit op rn meestal vertellen ze maar de helft (alleen die helft waar je zelf al achter bent gekomen).
Alle reacties Link kopieren
quote:Maria2020 schreef op 22 april 2017 @ 19:35:

De afspraken die we hadden gemaakt waren inderdaad niet heel zakelijk en vastgelegd. Ik vond dat niet nodig, omdat ik ervan uitging dat liegen nooit een optie is en bijvoorbeeld onveilige seks automatisch ook niet een optie is. Hij heeft echter vrij uitgebreid gelogen en ook onveilige seks gehad. Om alles af te spreken... Kijk, ik vond het logisch dat je het niet doet met collega's of iemand uit de vriendengroep, maar realiseer me dat je daar wel afspraken over maakt (ook beiden heeft hij gedaan).

Nu ben ik wel op een punt dat hij zijn aantrekkelijkheid verliest. Ik zal naief geweest zijn, over mijn grenzen heen gegaan zijn, alles met de goede bedoelingen van 'geef elkaar de ruimte', maar eigenlijk is alles helemaal uit de hand gelopen en weet hij niet of hij wel anders kan... pff, ik word er moedeloos van. Natuurlijk wil ik mijn kinderen geen scheiding aandoen en daarom houd ik vol en doe ik mijn best. Tot ik op een dag denk: nu klaar. Want scheiden met 4 kinderen is afschuwelijk.



Dat zijn fundamentele dingen inderdaad, en hele normale grenzen om te hebben. Wat je man niet wist, is dat het grenzen waren. Nu ze overschreden zijn, kan er niks meer aan gedaan worden. Misschien helpt het totaal niet, maar deze fout wordt bijna standaard gemaakt in relaties waar een of beide partners vrijheid krijgen, je bent dus niet naiever dan de gemiddelde persoon. De eerste keer dat mijn vriend een date had met een ander meisje, had hij het mij niet verteld. Achteraf bleek dat hij meteen na die date een date met mij had. Ik was not amused op zijn zacht gezegd. Was geen kwade opzet, wat voor mij een super logische no-go was had hij niet aan gedacht. Alleen door het geheimhouden van je partner, is er nooit een mogelijkheid geweest de billen te branden, ervan te leren en betere afspraken te maken. Wat er nu uitgekomen is is veel teveel om je even kut bij te voelen en dan samen op te lossen. En zo te lezen heeft hij de gouden regels: "alles buiten je relatie is leuk maar zodra het je relatie negatief beinvloedt is het klaar" en "Controleer regelmatig of je partner nog wel ok is met de vrijheid die je hebt en hoe je er gebruik van maakt" volledig heeft genegeerd. Erg vervelend voor jullie beiden dat het zo gelopen is.



Wat is eigenlijk de positie van je man hierin? had hij oprecht niet door dat dat je voorwaarden waren? of wist hij het wel maar ging hij alsnog over je grens heen. Of was hij in de veronderstelling dat het vreemdgaan was dus dat er automatisch geen sprake kon zijn van voorwaarden of verantwoording? Wist hij niet hoe dit soort dingen werken? of wist hij het wel maar wilde hij gewoon graag zijn eigen plezier? Was hij zich ervan bewust dat hij jou minder aandacht gaf door zijn affaire? dacht hij oprecht dat jij daar ok mee zou zijn? zo niet dan is je man vreemdgegaan zélfs nadat je hebt gezegd dat hij in principe de vrijheid had.



Is hij geschrokken van je reactie? had hij gedacht dat het allemaal ok zou zijn? of heeft hij het opgebiecht uit schuldgevoel? weet hij dat je de liefdesrelatie niet meer zo ziet zitten nu? Voelt hij zich een vreemdganger?
Alle reacties Link kopieren
Scheiden met vier kinderen is net zo afschuwelijk als scheiden met 1 kind.

Scheiden is gewoon ruk. Wat uiteindelijk het beste is voor jullie vijf (of zes) kan alleen tijd en jouw wijsheid uitwijzen, daarvoor moet je op onderzoek uitgaan. Allereerst bij jezelf en binnen je relatie.



Ik vind Cactuss post goede vragen bezitten. Probeer eerst dat helder te krijgen, de basis waar het is begonnen en begonnen is mis te gaan. Eerst dat helder en dan komt de rest vanzelf...stapje voor stapje.



Ik persoonlijk vindt het zeer kwalijk dat hij onveilig seks heeft gehad, daar kan hij ook jou lichamelijk mee beschadigen. Daarvan vind ik echt dat hij een te grote risico heeft genomen, als een oetlul heeft gehandeld.



Hebben jij en je man nu gesprekken hier over?
Appels kun je eten, peren wel
Alle reacties Link kopieren
Dank, fijne reacties, goede uitzoekvragen en adviezen. Hij wist dat hij stiemem was en hij wist dat het niet oke was wat hij deed. Hij ziet in dat het fout was, omdat hij met name bij die affaire zich er heel diep in heeft gestort. Hij dacht dat het wel kon omdat 'de liefde tussen ons toch wel goed was'. Hij zag dat het fout was dus, maar was zich niet echt bewust van het kwaad, hoe raar dat ook klinkt.

Ik denk dat hij met de vrijheid in zijn hand gewoon simpelweg is afgedwaald omdat hij een soort verslaving heeft aan aandacht en op jacht gaan. Dat is vragen om vingers branden, dat snap ik. Maar ja, ik kan zijn 'probleem' óf overtuiging niet veranderen. Ik kan niet goed leven met deze beschadiging, wetende dat het misschien een permanente neiging is en niet een tijdelijke fout.

Maar goed, jullie hebben gelijk: het vergt veel uitzoektijd, onderzoek, etc. Ik pak niet per direct mijn spullen. Omwille van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
En ja appels-peren, we hebben gesprekken en inmiddels therapie. Hopelijk helpt t. Inmiddels ook via huisarts testen laten doen om allerlei narigheid uit te sluiten. Heel erg vernederend.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Je zult een keuze moeten maken of je hiermee kunt leven of niet. De tijd zal het leren. Omwille van jou hoop ik echter dat het niet te veel tijd in beslag gaat nemen en dat je te veel jaren er onder gaat lijden en je leven laat vergallen. Jaren waarin je allang gelukkig had kunnen zijn omdat je het achter je gelaten had.....
Alle reacties Link kopieren
Ik wens je dat er niets naar uit de testen komen! ook van mij een
Appels kun je eten, peren wel
Dus 10 jaar geleden zei je: Ga je gang, als je maar eerlijk bent.

Daarna hebben jullie er samen niet meer echt inhoudelijk over gesproken wat dat precies voor jullie betekent.

En nu ben je verbaasd dat dat zijn invulling anders is dan die van jou?

Je opent op woensdag een topic en op zondag heb je opeens al therapie en alle SOA-testen ondergaan?



Ik hoop echt dat ik het verkeerd of niet begrijp.
Alle reacties Link kopieren
quote:Barbaa-de-tweede schreef op 23 april 2017 @ 11:23:

Dus 10 jaar geleden zei je: Ga je gang, als je maar eerlijk bent.

Daarna hebben jullie er samen niet meer echt inhoudelijk over gesproken wat dat precies voor jullie betekent.

En nu ben je verbaasd dat dat zijn invulling anders is dan die van jou?

Je opent op woensdag een topic en op zondag heb je opeens al therapie en alle SOA-testen ondergaan?



Ik hoop echt dat ik het verkeerd of niet begrijp.



Ik snap sowieso niet, dat ze aan het begin van hun relatie (hevig verliefd) dat ze het dan al goed vindt, dat haar man vreemd mag gaan.

ZOu je nou A- seksueel zijn, kan ik mij er nog iets bij voorstellen.

Maar het idee, dat wat haar man met haar doet seksueel, hij dit ook met andere vrouwen doet.

GAdver.

Blijkbaar ook nooit jaloers geweest, of een totale verkeerde interpretatie over vreemd gaan.



en ja nu ineens wel geschrokken en in therapie.



Het zit in die man therapie of niet, het is een onderdeel van zijn ZIJN.

Ik geloof er niet in, dat hij nu ineens spijt heeft. en het nooit meer zal doen.

en TO hoe denk je dat jij je vertrouwen nog terug krijgt. Ik zou er geen zin meer in hebben nog enig seksueel kontakt te hebben met mijn vreendganger man. zeker ook als jij TO zelf geen behoefte hebt om met andere mannen het bed te delen.

Je schrijft notabene zelf dat je het nogal vernederend vond om allerlei soa onderzoeken te moeten ondergaan. Dit laatste zou ik hem nooit vergeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Barbaa-de-tweede schreef op 23 april 2017 @ 11:23:

Dus 10 jaar geleden zei je: Ga je gang, als je maar eerlijk bent.

Daarna hebben jullie er samen niet meer echt inhoudelijk over gesproken wat dat precies voor jullie betekent.

En nu ben je verbaasd dat dat zijn invulling anders is dan die van jou?

Je opent op woensdag een topic en op zondag heb je opeens al therapie en alle SOA-testen ondergaan?



Ik hoop echt dat ik het verkeerd of niet begrijp.



Heb je alles gelezen?

Loep anders even.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Geloept en ongeveer de helft gelezen voordat ik reageerde.

Snap werkelijk niet hoe je zo naïef kan zijn.



En begrijp me goed, ik heb niets tegen een open relatie of iets dergelijks. Als je daar samen achter staat en je maakt daar goede afspraken over, dan kan dat heel goed werken. Maar communicatie moet dan wel een essentieel onderdeel van je relatie zijn.

Je kan het niet 10 jaar op z'n beloop laten en dan verbaasd zijn dat het niet uitpakt zoals jij gedacht had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven