Mannen van tegenwoordig en Tinder

22-11-2014 15:24 542 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ligt het nou aan mij of wil niemand meer een relatie? Met de eindeloze mogelijkheden van Tinder, wat je bijna letterlijk kan vergelijken als een lopend buffet (zo eentje waar het gerecht naar jou toe komt, en als je het niet lekker vind, wacht je tot de lopende band iets is opgeschoven om het volgende te proeven) lijkt het wel alsof de meeste mannen geen zin meer hebben in vastigheid. De trend is nu opeens om zo veel mogelijk in het rond te neuken. Monogamie is zogenaamd onderdrukking uit de jaren 50 en volgens vele mannen is de man er op geprogrammeerd om zijn zaad bij zoveel mogelijk vrouwen te lozen.



Misschien ligt het aan 20ers, maar ik heb hiervoor wel lange relaties gehad, dus ik denk echt dat het te maken heeft met het feit dat die app opeens op de markt is. Elke keer als ik een date scoor, lijkt die vent niks serieus te willen behalve even "scharrelen". Ik zit er bijna aan te denken om in de religeuze hoek te gaan zoeken (ben zelf atheist) omdat dit gewoon niks wordt.
quote:GrumpyCat1983 schreef op 25 november 2014 @ 16:07:

[...]





Eens met beide dingen. Weet je wat de grote grap en het geheim van mijn relatie is? Dat begon al bij het swipen op Tinder. Hij stond in zijn kanariegele DHL pakkie op een van de foto's. Zelf ben ik een slimme meid en het vooroordeel is al snel gemaakt op zo'n moment. Maar er was iets aan zijn uitstraling op de foto kan het niet echt benoemen. En het leuke is, in de afgelopen tijd zijn zowel ik als mijn vriend steeds meer onze ware ik aan het laten zien. Omdat we onszelf kunnen zijn bij de ander. Niet op alles afgerekend worden, elkaar steunen en het ook prima vinden om van mening te verschillen. Dus als hij even lekker een middagje wil gamen, prima. Ik vermaak me wel. Als ik wanhopig op zoek zou zijn geweest naar een relatie, had ik wel gelijk zout op alle potentiële afknap slakken gelegd. Zo wil ik graag een partner met een bepaalde intelligentie omdat dit toch wat lekkerder communiceert. (let wel ik zeg intelligentie, niet dat je persé hoger opgeleid hoeft te zijn of een baan op directieniveau) en had ik voor mezelf dan gezegd "Oh je hebt kinderen? Sorry ik heb daar geen zin in". Alles lijkt nu op zijn plaats te vallen. En dat was nooit gebeurd als ik erin had gestaan zoals heel veel mensen in de dating/tindertopics hier op viva. Lijkt haast wel of mensen de boel wíllen saboteren zo in kronkels wordt er gedacht...



Je reageert nu iets wat persoonlijk aan mij gericht was, ik neem aan dat je de tekst bedoelt die daarna volgt in het algemeen.



Willie zelf zegt juist dat vrouwen niets aan mannen te bieden hebben voor de langere termijn en we dat maar moeten accepteren. Om vervolgens ineens te beginnen dat enig begrip voor wie je bent en jou laten zijn wie je bent als vrouw dat dat te hoge eisen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik even tussendoor?

.

is er mischien n og een hele rijke knappe man, die mij vraagt, rozen geeft, en met me wil trouwen?

.

dan doe ik een leuke jurk aan.

dat beloof ik.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
quote:willie_dynamite schreef op 25 november 2014 @ 15:43:

[...]





Een spelvaut, een verkeerd hoedje of muzieksmaak en wég ben je. Als je kijkt naar succesvolle relaties, zijn de twee partners juist meestal géén klonen en laten ze elkaar de ruimte voor hun eigen dingen.



@paek: Het lijkt er op dat je een man zoekt die exact bij jou aansluit, die jou de juiste aandacht geeft op de juiste momenten - en je perfect aanvoelt. Ik ben bang dat je te veeleisend bent en dat 9 van de 10 mannen wegrennen omdat ze bang zijn nooit aan dit ideaalplaatje te kunnen voldoen. Wat heb jij een man te bieden?



M.b.t. de eisen, zo zie ik dat niet vanuit het gelijkwaardigheidsperspectief waarin het voor zowel de man áls de vrouw leuk moet zijn. En daarbij is dus een man die niet alles volgens alleen zijn eigen manieren wil doen en daarbij niet kijkt naar wat jij als vrouw wil, niet iets waarbij je je als vrouw dan als enige maar aan moet passen zodat hij wellicht welwillend genoeg staat om dan maar bij jouw aangepaste versie op de langere duur te blijven.



*Ik vind jouw manier van schrijven overigens suggestief. Ik schrijf net dat ik om het minste of geringste wordt afgewezen, en vervolgens zeg je dat ik maar moet accepteren omdat mijn eisen te hoog zijn in de juiste aandacht? je bedoelt dat een man nooit tijd voor me heeft of altijd bij me wil zijn en ik zelf niet meer de hort op kan of dat het feit dat ik als ik nog niet denk aan 180 rotaties per minuut en dat aangeef ik gewoon klaar moet blijven liggen tot hij zijn daad heeft verricht?



Ik weet niet wat jij verstaat onder dat hij me maar zou moeten aanvoelen en aandacht maar onder te snel blijven wrijven over je been als je al 100 keer zegt dat je dát totaal niet prettig vindt en zijn hand keer op keer wegduwt of dat je geen man wil die alleen maar werkt en op de momenten dat ik moe ben juist dan nog wel een paar uurtjes langs wil komen per 2 weken of de man die niet wilde dat ik een reeds gemaakte vakantie met mijn ouders voortzette omdat ik dan wel vreemd zou gaan.



Want als dat het inhoudt om een langeduur relatie te krijgen waarbij de man bij je blijft, dan is dat inderdaad niet wat ik zoek. Ik word heel gestresst van iemand die voortdurend heel snel over mijn been wrijft de hele tijd door en ik wil zowel vrijheid in bepaalde dingen die ik doe alswel dat ik iemand ook nog vaak genoeg zie, waar heb ik anders een relatie voor. Het is niet zo dat het gaat om persé de langeduur relatie te willen maar een góede relatie, hoe deze ook vormgegeven wordt.
Alle reacties Link kopieren
Paek, volgens mij zoek jij gewoon een man die met jou samen door de dag wil,

rekening houd met wat jij wilt terwijl hij ook doet wat hij wil.

Gewoon iemand die ook bereid is concessies te doen zodat beide dat krijgen waarmee ze willen/kunnen leven.



Elle, hoe kan ik jou nou vragen als jij zelf het aanzoek al doet?
volg je verstand, gebruik je gevoel
Paek ik haal mijn eigen ervaring aan ten opzichte van wat ik op Viva lees en van vrijgezelle vriendinnen hoor. Het eewige gekonkel gedraai gemekker en gemiep en dan zelf heel kritisch zijn op dingen. En ik was het eens met hoe Wille het tegen jou zei maar mijn antwoord was inderdaad algemeen. Mensen maken het zichzelf hyper moeilijk en passeren daarbij vaak de kans die recht voor hun voeten ligt want hij heeft niet de juiste baan, laat niet meteen het achterste van zijn tong zien, komt anders over, is wellicht in het begin ook verlegen ....noem maar op. Er worden te snel conclusies getrokken en mensen schuiven elkaar te snel aan de kant. Nu is Tinder daar ook beetje op gemaakt om snel een selectie te kunnen maken en ik zeg dat het loont om eens af en toe hardop af te vragen waarom je op iets denkt te gaan afknappen, voor je die persoon gelijk naar de tot nooit meer ziens-kant schuift.
quote:highlander schreef op 25 november 2014 @ 16:39:

Paek, volgens mij zoek jij gewoon een man die met jou samen door de dag wil,

rekening houd met wat jij wilt terwijl hij ook doet wat hij wil.

Gewoon iemand die ook bereid is concessies te doen zodat beide dat krijgen waarmee ze willen/kunnen leven.



Elle, hoe kan ik jou nou vragen als jij zelf het aanzoek al doet? Ik vind jouw reacties echt super verwoord vaak. Niet moeilijk, maar in verhouding. Precies dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 25 november 2014 @ 16:39:

Paek, volgens mij zoek jij gewoon een man die met jou samen door de dag wil,

rekening houd met wat jij wilt terwijl hij ook doet wat hij wil.

Gewoon iemand die ook bereid is concessies te doen zodat beide dat krijgen waarmee ze willen/kunnen leven.



Elle, hoe kan ik jou nou vragen als jij zelf het aanzoek al doet?

Ja.......

Oke.

ik begrijp het niet helemaal hoor, maar als jij die man bent, zou je je dan even willen melden bij mij?

.

Dank je hoor....heel erg bedankt.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
quote:GrumpyCat1983 schreef op 25 november 2014 @ 16:39:

Paek ik haal mijn eigen ervaring aan ten opzichte van wat ik op Viva lees en van vrijgezelle vriendinnen hoor. Het eewige gekonkel gedraai gemekker en gemiep en dan zelf heel kritisch zijn op dingen. En ik was het eens met hoe Wille het tegen jou zei maar mijn antwoord was inderdaad algemeen. Mensen maken het zichzelf hyper moeilijk en passeren daarbij vaak de kans die recht voor hun voeten ligt want hij heeft niet de juiste baan, laat niet meteen het achterste van zijn tong zien, komt anders over, is wellicht in het begin ook verlegen ....noem maar op. Er worden te snel conclusies getrokken en mensen schuiven elkaar te snel aan de kant. Nu is Tinder daar ook beetje op gemaakt om snel een selectie te kunnen maken en ik zeg dat het loont om eens af en toe hardop af te vragen waarom je op iets denkt te gaan afknappen, voor je die persoon gelijk naar de tot nooit meer ziens-kant schuift.



Ja, dat nam ik aan dat je het algemeen zag. Ik heb overigens liever dat mensen je direct aan de kant schuiven en in het begin al afknappen op de foto of iets wat je zegt, dan hebben ze nog geen stappen gezet tot meer. Tinder is inderdaad een schoolvoorbeeld van de snelle selectie.



Ik denk dat de sokken of andere kleinigheden vaak gaan over andere dingen, meer gaat om diepere motieven zoals het idee dat mensen status moeten hebben idd mbt die juiste baan en dat daar dan weer onzekerheid of bewijsdrang schuilt wat ze ooit weer ergens hebben opgepikt om de liefde van een ouder te winnen bijvoorbeeld, en ook veel van dat soort dingen die ze zelf niet altijd weten of goed ooit bij stilgestaan hebben.



Dat is jammer. Je verwacht het niet altijd omdat mensen in een gesprek zelf ook vaak denken dat ze wel openminded zijn of zichzelf zo presenteren. In een gesprek worden zo snel conclusies getrokken maar daarachter schuilt een hele wijdse gedachtengang die tot snelle conclusies leidt, wat voorkomen zou worden door wellicht bepaalde dingen hardop uit te spreken.



Dat is wel een goede inderdaad. Het hardop uitspreken laat sommige dingen ineens belachelijk klinken. Maar zover krijg ik de andere partij niet altijd en soms is het ook ineens te confronterend merk je en willen ze niet toegeven dat iets wel heel erg stom klinkt.
Ja ik draaf soms beetje door met mijn eigen relatie als voorbeeld geven maar de reden dat ik dat doe is omdat ik het de zoekenden zo gun! Daarom reageer ik nog op dit soort topics. Bedoel ik heb het al helemaal voor elkaar op liefdesgebied maar daar lagen wel wat keuzes aan ten grondslag. Tuurlijk ben ik hartstikke verliefd op hem, maar zeker in het begin had het al 10 x stuk kunnen lopen als ik me op dezelfde manier had opgesteld als wat ik hier vaak lees. En dan had ik nu niet dolgelukkig op de bank gezeten met het gevoel dat mijn relatie elke dag leuker en beter wordt. Elke dag als hij thuiskomt ben ik nog een beetje blijer dan de dag ervoor en ik heb zoiets van Mensen doe niet zo moelijk en loop niet in je eigen valkuilen het is zooooo zonde! Liefde kan zo mooi zijn! Maar het komt niet op een presenteerblaadje allemaal. Zo van Hoppa verliefd en klaar niks meer aan doen. En het kan ook het beste in jou en de ander bovenhalen...de liefde. Zoals ik in het andere topic al aangaf heeft mijn vriend de moed gehad een test te doen waaruit blijkt dat hij hoogbegaafd is. Zelf is hij helemaal de kluts kwijt daardoor aangezien hij jarenlang zoiets had van ik...slim? Welnee ik ben een simpele vrachtwagenchauffeur doe niet zo gek. Zo zie je maar weer haha een mens kan vol verrassingen zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:GrumpyCat1983 schreef op 25 november 2014 @ 16:07:

[...]





Eens met beide dingen. Weet je wat de grote grap en het geheim van mijn relatie is? Dat begon al bij het swipen op Tinder. Hij stond in zijn kanariegele DHL pakkie op een van de foto's. Zelf ben ik een slimme meid en het vooroordeel is al snel gemaakt op zo'n moment. Maar er was iets aan zijn uitstraling op de foto kan het niet echt benoemen. En het leuke is, in de afgelopen tijd zijn zowel ik als mijn vriend steeds meer onze ware ik aan het laten zien. Omdat we onszelf kunnen zijn bij de ander. Niet op alles afgerekend worden, elkaar steunen en het ook prima vinden om van mening te verschillen. Dus als hij even lekker een middagje wil gamen, prima. Ik vermaak me wel. Als ik wanhopig op zoek zou zijn geweest naar een relatie, had ik wel gelijk zout op alle potentiële afknap slakken gelegd. Zo wil ik graag een partner met een bepaalde intelligentie omdat dit toch wat lekkerder communiceert. (let wel ik zeg intelligentie, niet dat je persé hoger opgeleid hoeft te zijn of een baan op directieniveau) en had ik voor mezelf dan gezegd "Oh je hebt kinderen? Sorry ik heb daar geen zin in". Alles lijkt nu op zijn plaats te vallen. En dat was nooit gebeurd als ik erin had gestaan zoals heel veel mensen in de dating/tindertopics hier op viva. Lijkt haast wel of mensen de boel wíllen saboteren zo in kronkels wordt er gedacht...Haha, mooi verhaal. Dit zijn datinggeschiedenissen naar mijn hart. En knalgeel is de mooiste kleur ter wereld. Het zou met niets verbazen als dit een trend wordt op tinder. Knap dat je langs een paar "red flags" / "dealbreakers" bent gestapt. Vaak is wat erachter zit veel belangrijker op de lange termijn. Keep up the good work!
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 25 november 2014 @ 15:09:

[...]

Ik denk dat jij jezelf onnodig in bochten loopt te wringen door al jouw perfectionisme.

Pas wanneer jij vrede hebt met wie jij bent incl al jouw schoonheidsfouten word jij aantrekkelijk.

Stoppen met krampachtig perfect willen worden terwijl jij niet perfect hoeft te zijn.



Dit is zo waar!!

Heb zelf ook ff issues over mezelf waar ik niet tevreden mee ben en dan beschouw ik mezelf ook ff niet als aantrekkelijk. Dan helpt het niet dat er heus wel mannen mensen zijn die dat anders zien: ik zie en voel het. En dan wil ik niet eens verliefd worden, want ik vind mezelf nu niet representatief voor wie ik "ben". Wie je bent is niet een vaststaand iets, het fluctueert, ontwikkelt. Ik wil zelf stralen, niet door aandacht/ bevestiging van een ander. Kan hooguit een opsteker zijn, een zetje.



Verschil is wel of het iets is waar je zelf geen invloed op hebt of waar je wel zelf de hand in hebt. In het eerste geval zit dat tevreden zijn over wie je bent in acceptatie. In het 2e geval is er een keuze: accepteren of er iets aan doen. Momenteel wil ik eerst dat laatste doen. Dat heeft met zelfverzekerdheid te maken. Beter uitgangspunt als je redelijk zeker van jezelf bent.. aan de andere kant kan iemand een onvolkomenheid schattig vinden, terwijl het voor jezelf een major item is.



Je hoeft zeker niet perfect te zijn, maar wel blij met jezelf zijn en als dat betekent dat je over de hele linie tevreden met jezelf bent en de moeite waard bent.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
quote:elle5460 schreef op 25 november 2014 @ 16:48:

[...]



Ja.......

Oke.

ik begrijp het niet helemaal hoor, maar als jij die man bent, zou je je dan even willen melden bij mij?

.

Dank je hoor....heel erg bedankt.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Sjee wat wordt er veel geschreven als je ff niet oplet hier

Leuk dat er zoveel over dit onderwerp te doen is.

Lees en reageer later weer.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
quote:willie_dynamite schreef op 25 november 2014 @ 17:02:

[...]





Haha, mooi verhaal. Dit zijn datinggeschiedenissen naar mijn hart. En knalgeel is de mooiste kleur ter wereld. Het zou met niets verbazen als dit een trend wordt op tinder. Knap dat je langs een paar "red flags" / "dealbreakers" bent gestapt. Vaak is wat erachter zit veel belangrijker op de lange termijn. Keep up the good work!Dat is het hem juist die zogenaamde dealbreakers waren helemaal geen dealbreakers maar interpretaties van een gebrek aan informatie aan het begin. Nu we elkaar beter kennen zie ik dat er helemaal geen dealbreakers waren en zou ik het super zonde hebben gevonden als het hierop was stukgelopen om niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:Paekzwart schreef op 25 november 2014 @ 16:25:

[...]





Je reageert nu iets wat persoonlijk aan mij gericht was, ik neem aan dat je de tekst bedoelt die daarna volgt in het algemeen.



Willie zelf zegt juist dat vrouwen niets aan mannen te bieden hebben voor de langere termijn en we dat maar moeten accepteren. Om vervolgens ineens te beginnen dat enig begrip voor wie je bent en jou laten zijn wie je bent als vrouw dat dat te hoge eisen zijn.



Huh, zei Willie dat? Nee toch? Ik heb kritiek op vrouwen die dating als één grote sollicitatieprocedure zien, waarbij mannen voor 99-100% moeten voldoen aan hun ideaalplaatje. Jij komt op mij over als iemand die het voor dates en vooral voor zichzelf véél te moeilijk maakt. Teveel druk, paniek, wanhoop, boosheid en frustraties. Het lijkt in sommige van je posts wel alsof de (dating)wereld je een goede man schuldig is. Zo werkt de wereld natuurlijk niet. En andersom mis ik bij veel dames de "hand in eigen boezem", oftwel: hoe stel je je op, wat heb je te bieden, wat zijn je verwachtingen, hoe communiceer je en wat is jouw aandeel in "mislukte" dates? Het steeds op mannen afschuiven helpt je vaak niet verder, omdat in ieder geval een deel van het "probleem" altijd in jezelf zit.



Dit klinkt misschien hard, maar een man is geen handtas. Sommige vrouwen lijken allerlei vakjes te willen afvinken: studie, werk, huis, vakantie, vriendinnen, festivals, man. Alsof het een kilo kattenbakvulling op je boodschappenlijstje is. No sir.
--
Willie
Goeie post Pippa,



Ik denk dat het zo werkt. Kijk ik zit nu zelf nog op een punt in mijn leven waarbij ik het zeker nog niet volledig op een rijtje heb, maar dit is iets waar mijn vriend geen last van heeft want ik gebruik hem niet voor die validation. Dat is iets wat ik zelf bij mezelf aan het doen ben. Tuurlijk zijn steun is fijn maar het is niet zo dat hij de drijfveer achter alles is.



Tijdens het tinderen had ik er ook paar types tussenzitten wat op dat externe validatievlak gingen zitten en omdat ik zo trouw aan mezelf bleef heb ik die gelijk gewieberd. Het leek wel of die de juiste woorden aan het zoeken waren om me er vooral maar zo snel in te lullen terwijl ik nergens het idee had dat ze ook maar enigszins in MIJ geinteresseerd waren. Bedoel ik laat duidelijk blijken dat ik een nerd ben in mijn profieltekst dus waarom zou iemand dan me liken EN in de chat gaan zitten zeiken dat ik toch wel erg nerdy ben. Eh duhhh. En vroeger zou ik dan gedacht hebben Nou dan doe ik wel wat minder, want dan vind de man mij leuker.



Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen. Maar...laat hem ook zichzelf zijn zonder gelijk conclusies te trekken na 1 chatgesprekje of date.
Alle reacties Link kopieren
@paek: Wij kijken gewoon heel anders tegen daten aan, denk ik. Trek je mijn visie niet te persoonlijk aan. Dit topic is een mooie gelegenheid om wat zaken te bespreken, toetsen en helder te krijgen. Vaak dienen bepaalde posts als praktijkvoorbeeld of startpunt. Iedereen is anders, gelukkig maar. Veel mensen zijn via dit of andere topics een stukje wijzer geworden, over zichzelf en anderen.



Veel succes in de liefde. Kop op. Alles sal reg kom. Of in ieder geval minder krom.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist helemaal geen festival type, concerten vind ik wel leuk maar daar heb ook niet altijd tijd voor. Ik ben daar ook wel bang voor, dat mannen mijn leven als niet "vol" genoeg zien. Ik heb vrienden, ik heb een studie, ik heb een stage en zo nu en dan volg ik weleens een cursus. Ik doe graag iets cultureels, maar ga niet vaak uit en ben nog nooit op Sziget of iets anders hips geweest.



Ik val op de muzikanten, schrijvers, schilders... maar ben bang dat ik maar wat suf ben. Overigens zijn dat niet de meest betrouwbare mannen, dus zoek ik het ook wel daarbuiten.
Joh ik ben een festival chickie en m'n vriend gaat liever dood. Dus dat doe ik met vriendinnen. Boeien als een man jouw leven niet vol genoeg vind. Vind je het zelf vol en leuk genoeg? Dan is het toch prima? Wat loop jij te anticiperen op wat een man er wellicht van zou kunnen vinden. Pff het zou je aan je reet moeten roesten jij bent jij.
--
Alle reacties Link kopieren
quote:pippa2 schreef op 25 november 2014 @ 19:27:

Schmetterling:



Oefening: Maak een lijstje met wáár je nou eigenlijk een man voor wil.



Het is niet erg als blijkt dat het niet om de man zelf gaat, maar puur om zijn functie in jou leven/om aanzien te hebben/geen gezichtsverlies te lijden tov je omgeving/tegen eenzaamheid/etc etc.



Maar het is wel belangrijk, én handig om te weten wat je drijfveren zijn. Dan kun je namelijk a) kijken of je die verlangens ook op een andere manier kunt vervullen, waardoor je niet meer afhankelijk bent van louter 'de man' , en

b) dan kun je voordat je weer per ongeluk achter één of andere eikel aanrent (happens to the best of us) even nadenken: wat wil ik ook al weer van hem? kan hij mij dat eigenlijk wel geven?



Het is misschien geen instant recept tegen NooitMeerFoutenMaken, maar het is altijd goed om door te hebben wat je aan het doen/zoeken bent.Hmm, goeie. Ga er morgen mee aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
quote:schmetterling schreef op 25 november 2014 @ 18:55:

Ik val op de muzikanten, schrijvers, schilders... maar ben bang dat ik maar wat suf ben. Overigens zijn dat niet de meest betrouwbare mannen, dus zoek ik het ook wel daarbuiten.



Klopt, ik ben onbetrouwbaar en heb meiden die status en haar veel aantrekt van familie opinies niet echt hoog in het vaandel.



Waarom denk je dat je suf bent?



Oja, en noteer op een ander lijstje jouw sterke én zwakke punten.



Als je dat soort dingen netjes onder elkaar op papier hebt leer je meer over jezelf.

Ik schrijf best veel, op papier en de computer. En leer daar wel wat van over mezelf.
Wie niet luisteren wil, moet maar lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:GrumpyCat1983 schreef op 25 november 2014 @ 19:06:

Joh ik ben een festival chickie en m'n vriend gaat liever dood. .







Haha, Grumps, succesverhaal en postergirl.
Wie niet luisteren wil, moet maar lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven