Meerijden auto

09-12-2016 08:19 72 berichten
Ben er niet zeker van of dit op de relatiepijler thuishoort maar vooruit:



Situatie:

Ik samen met partner. Partner heeft nog een broer. Broer heeft geen rijbewijs. Schoonouders wonen op 2 uur afstand rijden met de auto. Broer woont in naburige stad bij ons en doet er met OV 3,5 uur over naar (schoon)ouders.



Kwestie:

Zon 10 tot 8 keer per jaar rijd broer met ons of partner mee naar zijn ouders. Ik vind ergens diep in mijn hart dat broer weleens de vraag kan stellen of hij mee moet betalen aan benzine. Mijn partner vindt dat onzin want "we rijden toch al" & "het is familie, daar vraag je geen geld aan". In beide argumenten kan ik me grotendeels ook wel weer vinden.



Nu gaan we met de kerst naar schoontante in Noord Frankrijk en zwager rijdt dus mee.

Aan de ene kant denk ik: je mag wel iets meebetalen want ik gooi die tank ook 2 keer vol en ben meer dan 100 euro kwijt

Aan de andere kant denk ik: nee dat vraag je niet aan familie.



Hebben jullie een verhelderende kijk op de zaak?
Alle reacties Link kopieren
Je rijdt toch en maakt geen extra kosten. Het is de familie van je man dus hij beslist. Ik zou me er niet druk om maken.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet vragen of hij zorgt voor koffie en wat te eten voor onderweg?
Als jullie toch die kant op moeten zou ik hem wel gratis mee laten rijden en niet gaan vragen om geld.

Ik zou het dan wel zeer op prijs stellen als hij ons dan onderweg zou trakteren op een lekker bakje koffie met iets lekkers erbij.
Ga je ook als de broer niet meerijdt? Zo ja, dan heb je die kosten toch. Wel fideel als hij dan onderweg de koffie zou betalen.



Mijn zus denkt ook nooit aan zulke dingen, dus daar herinner ik haar dan wel even aan. (Zus rijdt geen auto door iets medisch dus ik rijdt ook wel eens speciaal voor haar.)
Hmm nee ik zou dat ook niet doen. Gebeurt hier in de familie ook niet, tenzij het echt een vakantie is en alle kosten gedeeld worden. Maar dan is het nog 'jij de benzine, ik de tol en koffie onderweg'.
Ik had, als die broer zijnde, zelf voorgesteld om mee te betalen of voor iets anders als bedankje. Maar ik ga het hem niet vragen. Familie hoeft niet te betalen.



Idd, kun je niet vragen of hij voor eten en drinken wil zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Het is heel persoonlijk. Ik zou nooit geld vragen van familie en zeker voor een rit die ik toch maak, zou ik het zelfs weigeren als het me werd aangeboden. Maar ja....daar wordt per familie verschillend mee omgegaan. Ik denk bijvoorbeeld dat er in mijn schoonfamilie anders over zou kunnen worden gedacht.......
Oh dear, how sad, never mind.
Nou, ik vind dat er best iets tegen over mag staan hoor. Ondanks dat je toch rijd. Desnoods idd koffie en wat lekkers maar heb het gevoel dat het een beetje vanzelfsprekend word dat hij mee rijd. Vind 10 keer op een jaar best veel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 09 december 2016 @ 08:26:

Het is heel persoonlijk. Ik zou nooit geld vragen van familie en zeker voor een rit die ik toch maak, zou ik het zelfs weigeren als het me werd aangeboden. Maar ja....daar wordt per familie verschillend mee omgegaan. .
koekies zijn lekker
Ach ik denk dat ik ook eerlijk moet zijn naar mezelf en moet bedenken dat er in het verleden weleens iets is voorgevallen tussen mij en zwager. En ik stiekem ook denk (hoe onterecht ook) ja nu hoef jij niet met OV en spaar je dus ook zelf continu allemaal geld uit.
Alle reacties Link kopieren
Zou nooit in me opkomen daar geld voor te vragen, als je toch al die kant op rijdt.

Maar een 'Neem jij ook wat lekkers mee voor onderweg?' natuurlijk wel
Dance like nobody is watching & sing like there is nobody listening!
quote:Bittergarnituur schreef op 09 december 2016 @ 08:30:

Ach ik denk dat ik ook eerlijk moet zijn naar mezelf en moet bedenken dat er in het verleden weleens iets is voorgevallen tussen mij en zwager. En ik stiekem ook denk (hoe onterecht ook) ja nu hoef jij niet met OV en spaar je dus ook zelf continu allemaal geld uit.

?

Wat wordt jij er beter van als hij toch met het OV gaat?
quote:Bittergarnituur schreef op 09 december 2016 @ 08:30:

Ach ik denk dat ik ook eerlijk moet zijn naar mezelf en moet bedenken dat er in het verleden weleens iets is voorgevallen tussen mij en zwager. En ik stiekem ook denk (hoe onterecht ook) ja nu hoef jij niet met OV en spaar je dus ook zelf continu allemaal geld uit.En hij spaart inderdaad ook geld uit. Ik zou niet om benzinegeld vragen, maar wel of hij de koffie en de broodjes onderweg betaalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat hij jullie zeker moet betalen, alleen erom vragen zou ik dan weer moeilijk vinden..
Kom je echt ongeveer langs zijn huis als je rijdt of moet je er voor omrijden? In het geval dat het flink tijd en moeite kost hem op te halen zou je wel kunnen vragen of hij zelf met het OV naar jullie komt of naar een station op de route.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat dit je zo bezig houdt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 09 december 2016 @ 08:36:

Wat is de reden dat dit je zo bezig houdt?



Ik denk......



quote:Bittergarnituur schreef op 09 december 2016 @ 08:30:

Ach ik denk dat ik ook eerlijk moet zijn naar mezelf en moet bedenken dat er in het verleden weleens iets is voorgevallen tussen mij en zwager. En ik stiekem ook denk (hoe onterecht ook) ja nu hoef jij niet met OV en spaar je dus ook zelf continu allemaal geld uit.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Hoe stom het ook klinkt: als je zelf geen auto hebt sta je helemaal niet stil bij de kosten die daarbij komen kijken. Vroeger reed ik ook regelmatig mee met mijn zus en is het nooit in me opgekomen haar daarvoor te betalen. Nu ik zelf een auto heb zou ik het zeker wel aanbieden als ik met iemand mee rij, helemaal als het zo'n eind is zoals naar Frankrijk.

Vragen of hij iets lekkers meeneemt voor onderweg lijkt me een heel goede oplossing hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebra123 schreef op 09 december 2016 @ 08:35:

Ik vind dat hij jullie zeker moet betalen, alleen erom vragen zou ik dan weer moeilijk vinden..Jij bewijst precies mijn stelling dat dit echt per persoon/familie verschilt.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Bittergarnituur schreef op 09 december 2016 @ 08:30:

Ach ik denk dat ik ook eerlijk moet zijn naar mezelf en moet bedenken dat er in het verleden weleens iets is voorgevallen tussen mij en zwager. En ik stiekem ook denk (hoe onterecht ook) ja nu hoef jij niet met OV en spaar je dus ook zelf continu allemaal geld uit.Heb je een hekel aan je zwager?
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij wel geld?
quote:sssssst schreef op 09 december 2016 @ 08:32:

[...]



?

Wat wordt jij er beter van als hij toch met het OV gaat?

Dat ze bijvoorbeeld geen rekening hoeven te houden met hoe laat ze willen komen of gaan bij schoonouders en niet om hoeven te rijden om hem te halen/brengen of het daardoor wellicht niet met iets anders kunnen combineren.



Toen wij met mijn schoonfamilie naar Frankrijk reden hebben we ook zo veel mogelijk samen gereden om de benzinekosten lager te laten zijn dan wanneer je met extra auto's rijdt. Wel zo fair om de kosten te delen dan toch?

Zelf zou ik als meerijder het ook zelf aanbieden aan mijn schoonfamilie om mee te betalen en sowieso iets lekkers mee nemen. Zeker als t meerdere malen per jaar voorkomt of het om een grotere afstand gaat. Niet voor een incidenteel ritje.
Ik zou mijn broertje nooit laten betalen hiervoor. Zo zijn we bij ons in de familie allemaal. We doen graag iets voor een ander. Wij springen er ook weleens gunstig uit. We bieden het wel altijd aan trouwens. Dat je zwager dat niet doet is jammer, maar zou het voor mij niet veranderen.
quote:viva-amber schreef op 09 december 2016 @ 08:36:

Wat is de reden dat dit je zo bezig houdt?



Voor de duidelijkheid:



Ik zou er nooit om vragen, maar onderhand vind ik aan de ene kant wel dat hij mee mag betalen;

Ik ga ook geen opmerking maken tegen zwager dat hij wel wat lekkers voor onderweg mag meenemen, dat moet ie zelf snappen.



Waarom me het zo bezighoudt:

heel lang nadenken:



- ik ben opgevoed met voor wat hoort wat, das nou niet echt een goed uitgangsprincipe maar ik voel het wel zo, ik worstel ermee.

- ik heb dus een akkefietje met zwager gehad (zwager heeft mij vorig jaar tov mijn partner helemaal de tering gescholden en dat is min of meer uitgepraat maar ik heb er nog wel n tikje last van. Misschien dat ik daardoor op elke slak zout ga leggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven