Mij schuldig voelen en me te onzeker opstellen

09-10-2016 10:50 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het verleden zijn er helaas een aantal vriendschappen op een zeer vervelende en pijnlijke manier bij mij spaak gelopen.

Veelal begonnen irritaties de overhand te krijgen en ontstond er een soort van negatieve energie en ook zekere weerstand (tegenzin) om met diegenen nog langer om te blijven gaan.

Veelal stelde ik mij te onzeker, te soft en te kwetsbaar hierin op en sommige personen konden op deze manier erg over mijn grenzen gaan en over mij heen lopen.

Dat werd ik op den duur helemaal zat.

Heb dan ook geen spijt dat ik dergelijke contacten verbroken heb.

Toch is er wel een zeker schuldgevoel en ook twijfel wat aan mij knaagt.

Het is natuurlijk nooit leuk om een vriendschap te beëindigen.

Soms trek je bepaalde personen in je leven aan, waarvan je in het begin denkt dat het allemaal goed zit (qua vriendschap), maar waarmee het na verloop van tijd helemaal scheef kan groeien en/of dat je uit elkaar groeit oid.



Ga gelukkig volgende maand een soort van sociale vaardigheidstraining doen en hier wil ik echt mijn voordeel mee gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me dan ook wel een goed idee.



Hoelang is het geleden dat je die vriendschappen verbrak en waarom voel je daar nu nog twijfel over?
"People, what a bunch of bastards"
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heb ik met elkaar drie vriendschappen verbroken en vaak ben ik nog bang om diegenen tegen te kunnen komen en om geconfronteerd te worden met deze situaties.

Tevens is het de laatste ca 15 jaar best wel vaak gebeurd dat ik bepaalde vriendschappen heb moeten verbreken.

Vooral omdat het gevoel zo slecht bij mij was en ik teveel weerstand voelde om nog met diegenen om te gaan.

Natuurlijk moet ik dit achter me laten, maar soms vreet het erg aan mij.
Alle reacties Link kopieren
Die ander is verantwoordelijk voor zijn eigen geluk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dat is zeker zo
Alle reacties Link kopieren
Je hebt dus al met al minstens 5 vriendschappen verbroken?



Vriendschappen komen en gaan, maar echt verbreken omdat jij weerstand ervaart, dan is er wel iets meer aan de hand.



Trek je wel de juiste mensen aan? Wat is jouw aandeel in het geheel?
Alle reacties Link kopieren
quote:Principe-Prinses schreef op 09 oktober 2016 @ 12:21:

Je hebt dus al met al minstens 5 vriendschappen verbroken?



Vriendschappen komen en gaan, maar echt verbreken omdat jij weerstand ervaart, dan is er wel iets meer aan de hand.



Trek je wel de juiste mensen aan? Wat is jouw aandeel in het geheel?



Heb vaak het gevoel dat ik niet de juiste mensen aantrek.

Vaak ook wel, maar soms heb ik er ook wel missers bij.

Denk dat het vooral ook naïviteit is wat bij mij parten heeft gespeeld.
Alle reacties Link kopieren
Naïviteit? Of doordat je zo onzeker bent (wat je zelf al aangeeft) dat je wat hoge/onrealistische verwachtingen hebt van mensen? Ik vind vijf vriendschappen actief verbreken ook best wel veel eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geelheer schreef op 09 oktober 2016 @ 12:38:

Naïviteit? Of doordat je zo onzeker bent (wat je zelf al aangeeft) dat je wat hoge/onrealistische verwachtingen hebt van mensen? Ik vind vijf vriendschappen actief verbreken ook best wel veel eigenlijk.



Vorig jaar waren het drie vriendschappen.

Daarvoor was het in 2010 voor het laatst dat ik een vriendschap heb verbroken.

Dus het aantal van vijf klopt niet helemaal.
Gezien je andere topic snap ik dan wel dat je opzoek bent naar nieuwe vriendschappen/relaties. Jij verbreekt de vriendschappen zo te lezen. Wat verwacht je überhaupt van een goede vriend of vriendin? Want een vriendschap kan heel breed zijn. Zowel kwetsbaar opstellen en dingen delen, als elkaar een tijdje niet zien/spreken. Ga bij jezelf na wat voor jou belangrijk is en werk daaraan. Er zijn genoeg mensen die jou accepteren zoals je bent en zie dat ook bij die mensen. Bedank ze.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraplapje schreef op 09 oktober 2016 @ 15:14:

Gezien je andere topic snap ik dan wel dat je opzoek bent naar nieuwe vriendschappen/relaties. Jij verbreekt de vriendschappen zo te lezen. Wat verwacht je überhaupt van een goede vriend of vriendin? Want een vriendschap kan heel breed zijn. Zowel kwetsbaar opstellen en dingen delen, als elkaar een tijdje niet zien/spreken. Ga bij jezelf na wat voor jou belangrijk is en werk daaraan. Er zijn genoeg mensen die jou accepteren zoals je bent en zie dat ook bij die mensen. Bedank ze.



Dat vind ik heel mooi geschreven.

Het klopt inderdaad ook dat een vriendschap heel breed kan zijn.

Wat dat betreft is de ene vriendschap de andere niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is eigenlijk heel bizar.

Soms kan het jarenlang goed gaan en zo kan het (zoals vorig jaar) ineens helemaal mis gaan.

Vind dit buitengewoon frustrerend en nogmaals het knaagt erg aan me.

Voel me er vaak erg machteloos en voel mij hier alleen in staan.
Alle reacties Link kopieren
Wie herkent eigenlijk dit soort situaties?

En dan ook in de zin dat je je kwetsbaar en onzeker kunt voelen hierin.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je iets specifieker zijn in de manier waarop het vaak mis gaat? Zoals je het nu beschrijft komt het mij persoonlijk niet zo bekend voor.
Alle reacties Link kopieren
Vind het heel moeilijk om specifiek elke situatie te beschrijven.

Ergens leek het op den duur echt spaak te lopen in de communicatie oid.

Bij mij was er dan een verkeerd gevoel; de klik leek gewoon te ontbreken na verloop van tijd.



Kwam dit ook nog tegen (en hier heb ik ook veel uit kunnen halen);

http://mens-en-samenlevin ... ndschap-voorbij-gaat.html
Alle reacties Link kopieren
Hey TO,

ik heb in de afelopen 5 jaar zeker 12 echt goede vriendinnen en vrienden en familieleden kwijt geraakt. Of ik heb de vriendschap verbroken omdat me begon te dagen dat de verhoudingen heel scheef / niet gelijkwaardig waren (ik nam vaak met de raarste dingen genoegen) of anderen waren mij beu. Anderen zijn overleden.



Ik heb het hier ook erg zwaar mee, het vreet de hele dag en nacht aan me. Omdat er vaak niet een eenduidige verklaring voor is cq mensen in kwestie totaal geen of maar heel vage uitleg gaven heb ik uiteindelijk alle schuld maar op me genomen en geconcludeerd dat ik een heel naar mens moet zijn, niemand het met me uit kan houden enz. (bij anderen kon ik geen woorden vinden om het contact misschien nog goed/beter te krijgen).



Dan had ik een antwoord, waarvan ik dacht dat het me rust en duidelijkheid zou geven- maar nu breekt het me op, het gewicht van die last/schuld die ik op me nam. Dit gevoel werd versterkt doordat veel mensen heel onredelijk tegen me uitvielen.



Ik kan je niet van advies dienen, maar kan je zeggen dat mijn weg/onbewuste keuze/conclusies om alles op me te nemen dat in al die verbroken relaties fout was gegaan, de verkeerde is geweest. Ik herken wel dat het heel zwaar kan wegen, maar neem niet alle schuld op je. Daarmee ondermijn je uiteindelijk je gevoel van eigenwaarde dusdanig dat je het gevoel kunt krijgen dat er iets mis is met je waardoor er ook geen nieuwe mensen in je leven zouden kunnen komen. Depressie kan dan op de loer liggen. Het is zo moeilijk, maar ik zou denken dat een meer afstandelijke/beschouwende houding ten opzichte van de verbroken relaties de betere weg zou zijn.



Hoe makkelijk klinkt dit, maar laat je eigenwaarde niet dezelfde deur uit wandelen als die mensen die je nu mist.





SVP niet quoten, haal dit later weg in verband met herkenbaarheid
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Alle reacties Link kopieren
Dat is best wel heftig om te lezen, kers.

In ieder geval toch bedankt voor je reactie.

Herken wel het één en ander en wil je hier veel sterkte mee wensen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je fun!



Jij ook veel sterkte/wijsheid gewenst: het is een verwerkings-/rouwproces, waar je de tijd voor mag nemen....

Probeer niet te doen alsof het je koud laat bv naar jezelf of anderen, dan komen die gevoelens/het gemis op een andere manier of tijdstip terug

Ik herken het gevoel van onzekerheid, dat komt in mijn beleving voort uit het feit dat je de verbroken relaties aan jezelf toeschrijft. Dat maakt onzeker, je zelfvertrouwen/gevoel van eigenwaarde wankelt.

Daar kun je je niet helemaal tegen beschermen, maar mijn advies zou dus zijn om te denken: it takes 2 to tango. En als het niet werkt wil dat niet zeggen dat er iets mis is met jou.
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Alle reacties Link kopieren
Vind ik erg sterk geschreven, kers.

Nogmaals bedankt voor je mooie en oprechte reactie.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dat, een onzekere huiding, je kwetsbaar opstellen, je over je heen laten lopen..ik heb momenteel een vriendin die de laatste tijd ineens een paar nieuwe vriendinnen heeft. Het lijkt alsof ze zich "machtig" voelt en alles kan doen en zeggen wat ze wilt, want ze heeft nu toch genoeg vriendinnen. Ze weet dat ik buiten haar om weinig vrienden heb, dus ze is er vrij zeker van dat ik haar niet links laat liggen. Toen we een keer mot hadden heeft ze wel eens gezegd dat "ze mij niet nodig heeft, want ze heeft genoeg lieve mensen om zich heen". Ik vind het zo gemeen om dit tegen mij te gebruiken. Dit was van een jaar geleden en de vriendschap is weer hersteld maar ik vergeet nooit meer hoe diep dit mij heeft gekwetst..
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel fun, ik voel me vaak alles behalve sterk erin staan, het is voor mij momenteel het heetste hangijzer: al die verliezen en dat afscheid



Ik begrijp je gevoel Vlaca van die grenzen stellen en ook handhaven.

En ik zou er ook niet van gediend zijn als iemand zoiets tegen me zei. Dan heeft ze je dus niet nodig? Good for her. Jij haar uiteindelijk ook niet. Misschien moet je dan haar ook op datzelfde 'level' proberen te zien.

Ik snap dat dat niet is wat je zou willen, maar je hebt er ook niet zoveel aan als zij alle anderen onder 'genoeg' verstaat en jou daar niet onder vindt vallen....
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Alle reacties Link kopieren
Wil jullie ook erg veel sterkte wensen, kers en vlaca
Alle reacties Link kopieren
Dingen worden lichter als je ziet dat je er dus niet alleen mee staat, fun

Heb je het idee dat je bv nog contact zou willen opnemen met één of meerdere van de vrienden van toen of heb je het idee dat je alles wat meer een plek geeft en door kunt?
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Alle reacties Link kopieren
Wil absoluut geen contact meer opnemen met één of meerdere van die voormalige vrienden waarmee ik vorig jaar het contact heb verbroken.

Het gevoel was bij mij destijds absoluut niet goed meer en ik heb dan ook zeker geen spijt dat ik het contact met diegenen verbroken heb.

Wel is het zo dat bepaalde schuldgevoelens mij hierin achtervolgen.

Het voelt gewoon rot dat dit zo heeft moeten gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Wil graag nog van alles schrijven, maar weet (ook door alle boosheid en frustratie) even niet wat ik moet schrijven.

Het is eigenlijk best bizar dat ik na ca anderhalf jaar (nadat ik het desbetreffende contact heb verbroken, in april vorig jaar) nog steeds zo ermee kan worstelen.

Blijkbaar is het een moeilijk proces om een dergelijk verlies (vriendschap wat in ruzie is geëindigd) te verwerken.

Deze persoon was echter zo onberekenbaar, glad en manipulatief en maakte misbruik van mijn softe en onzekere houding.

Hij wist precies waar hij mij kon pakken en kon raken.

Het was een heel doortrapt iemand, die ook nog eens zeer egoïstisch en onbetrouwbaar bleek te zijn (overigens spreek ik hierin niet alleen maar uit eigen ervaring).

Wil me absoluut geen slachtoffer voelen oid, maar ik voel de onvrede en boosheid nog steeds erg duidelijk; alsof ik nog steeds iets voel broeien.

Laat het eerst hier maar even bij; anders ga ik in de herhaling vallen oid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven