Mijn man wil breken met zijn broer

23-07-2015 21:38 324 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatieschets: mijn man heeft 1 broer, broer is onlangs gescheiden, verhuisd etc.



Wij hebben veel geholpen in deze moeilijke tijd: veel op de kinderen van mijn zwager gepast, mee helpen klussen, verhuizen. Allemaal geen enkel probleem.



Nu is zwager een moeilijk persoon, negatieve instelling, altijd in de slachtofferrol en hij wil overal gelijk in hebben. 9 van de 10 keer sta ik hierboven en raakt het me niet. Hij doet namelijk tegen iedereen die hem durft tegen te spreken lastig.



Nu hebben mijn schoonouders mij onlangs gevraagd om advies mbt de hypotheek, omdat ik daar verstand van heb.



Nu voelt zwager zich gepasseerd dat hij hier niet in mag meedenken en hij heeft dat afreageert op mij. Normaal laat ik het gaan en vind ik het zonde van mijn energie. Maar hij raakte me nogal door te zeggen dat ik niet het beste voor heb met zijn ouders en hij zou het allemaal beter regelen. Ik heb gezegd dat hij zich hier niet mee moet bemoeien en dat ik zijn reactie vervelend vind.



Ik heb de wind van voren gekregen. Hij heeft me uitgescholden voor domme trut en bekijk jij het maar. Ik ben hier niet in meegegaan maar ben wel heel erg boos. Men zegt altijd daar moet je boven staan en ik heb ook wel nagedacht om ook uit mijn dak te gaan maar wat wil bereik ik daarmee. Maar ergens baal ik dat ik dat niet heb gedaan.



Mijn man is woest: heeft hem gebeld meerdere malen maar hij neemt niet op. Mijn man wil hem nooit meer zien.



Nu heeft zwager wel al verhaal gedaan bij mijn schoonouders en die zeggen tegen ons neem het met een korreltje zout: wij praten nog wel een keer met hem. En mijn schoonouders zijn ook zo verdrietig hierom: die zien de bui al hangen om aparte verjaardagen te vieren, gezeur met de feestdagen etc.



Maar als laatste de harmonie mag niet worden verstoord voor alle kleinkinderen. En daar ben ik het mee eens.



Mijn man zegt nu: wat wil jij? Ik wil het opgelost hebben en uitgepraat dus dat heb ik inmiddels geprobeerd. Ik ben netjes gebleven maar zwager blijft bij zijn standpunt en vind mij verkeerd bezig.



Schoonouders houden zich nu wat oppervlakkiger: geven ons wel gelijk maar mijn man vermoed dat ze dat bij hem ook doen. Hij is in zijn ogen het lievelingetje die altijd ook meer steun en hulp in zijn leven nodig heeft.



Ik weet niet wat ik moet doen. Meegaan hierin en breken? Dat gaat me stress opleveren met bezoekjes, verjaardagen.



Maar ik zie er ook tegenop om weer met hem in 1 ruimte te zitten want iedereen is boos en dit gaat vroeg of last knallen.
Alle reacties Link kopieren
Laat jouw schoonouders het oplossen.



Zij hebben voor jouw advies gekozen, en houden zich nu op de vlakte? Mooie boel.



Ik zou zeggen: willen jullie mijn hulp of niet? Zo ja, maak dat de broer dan duidelijk.



Zo 'ik weet niet, nou ja, we willen wel graag, maar hij is toch onze zoon' geneuzel: Goed, geen probleem, laat hem het doen.



En die broer nooit meer helpen met zijn problemen.
Ik zou schoonouders vragen om dit soort dingen niet meer aan broer te vertellen, over wie ze hebben gevraagd voor hun hypotheek en dergelijke. Dus iets minder informatie delen.



Verder snap ik dat man nu zoiets heeft van: stank voor dank! En de deur dicht gooit. Zijn broer komt wel even aan zijn vrouw he? Dus is het logisch dat hij nu ontzettend kwaad is.



Hier hoeft niet op korte termijn een beslissing over wel of niet breken genomen te worden. Wel kun je het contact een heel stuk beperken. Dat gebeurd sowieso wel, met de instelling die broer heeft. Dus niet verbreken, maar ook geen innige banden. En geen hulp meer bieden in zijn leven.
Alle reacties Link kopieren
Nou, kijk, daarom moet je je dus nooit teveel met je schoonfamilie bemoeien.



Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het aan een schoonzus die zich in ruzies tussen mijn broers en mij mengt. Ik heb een exemplaar dat zich echt actief bemoeit met onze sores en ik trek dat mens heel slecht op zulke momenten.



Mijn advies is dus: houd je er buiten. Is voor jou ook lekker rustig.
IMHO
Ik zou het even laten rusten. De ruzie is recent geweest dus dit is niet het moment voor een beslissing met grote gevolgen. Hoewel ik jullie helemaal begrijp als het contact verbroken gaat worden.
En op feestje spreek je af met man: 3 opmerkingen en jullie zijn weg. Hij mag dus 3x een opmerking maken, waar je dan kort iets van zegt in de trant van: ik hou de sfeer liever gezellig, zullen we omwille van de anderen hier nu niet over beginnen?

En na 3x staan jullie op, bedanken de visite en gaan weg. Hou de eer aan jezelf.
Ik zou niet moeilijk doen maar die vent niet meer aankijken, alleen nog het hoogst noodzakelijke contact op verjaardagen.



Je man moet zelf beslissen hoe hij er mee om wil gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:grimblegrumble schreef op 23 juli 2015 @ 21:49:

Nou, kijk, daarom moet je je dus nooit teveel met je schoonfamilie bemoeien.



Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het aan een schoonzus die zich in ruzies tussen mijn broers en mij mengt. Ik heb een exemplaar dat zich echt actief bemoeit met onze sores en ik trek dat mens heel slecht op zulke momenten.



Mijn advies is dus: houd je er buiten. Is voor jou ook lekker rustig.Hoe kan ze zich er buiten houden? Zij is degene met wie zwager ruzie heeft gemaakt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Nu heeft zwager wel al verhaal gedaan bij mijn schoonouders en die zeggen tegen ons neem het met een korreltje zout: wij praten nog wel een keer met hem. En mijn schoonouders zijn ook zo verdrietig hierom: die zien de bui al hangen om aparte verjaardagen te vieren, gezeur met de feestdagen etc.



Maar als laatste de harmonie mag niet worden verstoord voor alle kleinkinderen. En daar ben ik het mee eens.





Dus iedereen moet zich maar weer aanpassen omdat je zwager een lamlul is. Laat hij gewoon lekker wegblijven bij verjaardagen en feestdagen, zo te horen mis je er niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Lief van je man dat hij voor je opkomt, maar eigenlijk is het niet zijn ruzie, toch? Het is geëscaleerd tussen jou en je zwager. En jullie komen er naderhand niet uit. Los van het feit dat hij zich zeer onbeschoft heeft gedragen, vraag ik me af of dit de moeite waard is om het contact te verbreken? Het gaat om de broer van je man, voordat hij besluit het contact te verbreken moet er toch wel meer gebeurd zijn? Dat jullie boos zijn begrijp ik volkomen. Maar ik zou niet direct deze keuze maken. Het plaatst je zoals je zelf al zegt continu in een benarde situatie. Feestjes apart vieren, je kinderen die hun oom niet meer zien en al het gekonkel dat ontstaat als mensen elkaar niet meer rechtstreeks spreken. Laat het (nog) maar een keertje ontploffen. Dan kan je man ook vertellen wat dit met hem doet of nog beter: dan kunnen jullie afspreken hoe jullie in de toekomst met elkaar omgaan of een afkoelingsperiode voorstellen.

Of je zit over twintig jaar bij Het Familiediner
Speechless
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik vandaag ook aan ze gevraagd. Willen jullie nog dat ik jullie help of dat hij dat doet? Ik vind het allemaal prima. Ze zouden dit zeggen tegen hem. Maar ze vinden dit niet waard om ruzie over te maken.



Mee eens: ik ben ook de niet op op ruzie maar heb wel mijn grens aangegeven en daardoor is mijn zwager boos. Meestal durft niemand dat bij hem.



Mijn man zegt dat zijn broer niet veel voor hem betekend ivm dat gedrag.



Maar om echt te breken: ik heb daar echt last van. Ik raak er gespannen door.
Alle reacties Link kopieren
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 21:55:

Dat heb ik vandaag ook aan ze gevraagd. Willen jullie nog dat ik jullie help of dat hij dat doet? Ik vind het allemaal prima. Ze zouden dit zeggen tegen hem. Maar ze vinden dit niet waard om ruzie over te maken.



Mee eens: ik ben ook de niet op op ruzie maar heb wel mijn grens aangegeven en daardoor is mijn zwager boos. Meestal durft niemand dat bij hem.



Mijn man zegt dat zijn broer niet veel voor hem betekend ivm dat gedrag.



Maar om echt te breken: ik heb daar echt last van. Ik raak er gespannen door.Wat zou jouw man willen dat zijn broer doet om het goed te maken?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 23 juli 2015 @ 21:54:

[...]



Hoe kan ze zich er buiten houden? Zij is degene met wie zwager ruzie heeft gemaakt.



Da's toch makkelijk? Voor ruzie heb je twee mensen nodig. Als er een wegloopt dan is er ook geen ruzie meer.



En verder zou ik - maar wie ben ik - gewoon een tijdje niet meer mee gaan naar feestjes van die schoonfamilie, want haar zwager behandelt haar als oud vuil en haar schoonouders gebruiken haar wel voor advies maar kunnen niet het fatsoen opbrengen om hun zoon tot de orde te roepen en het klinkt allemaal gewoon niet zo reuzegezellig, dus ik zou dat hele stelletje in hun sop gaar laten koken. Man kan toch alleen gaan met de kinderen?
IMHO
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 21:55:

Dat heb ik vandaag ook aan ze gevraagd. Willen jullie nog dat ik jullie help of dat hij dat doet? Ik vind het allemaal prima. Ze zouden dit zeggen tegen hem. Maar ze vinden dit niet waard om ruzie over te maken.



Mee eens: ik ben ook de niet op op ruzie maar heb wel mijn grens aangegeven en daardoor is mijn zwager boos. Meestal durft niemand dat bij hem.



Mijn man zegt dat zijn broer niet veel voor hem betekend ivm dat gedrag.



Maar om echt te breken: ik heb daar echt last van. Ik raak er gespannen door.Daarom hoef je niet te breken. Je kan wel alle hulp stop zetten, het contact op een zeer laag pitje zetten en hem alleen zien op verjaardagen. En dat is het dan. Schoonouders verzoeken geen nieuwtjes uit te wisselen of jullie aan hem en geen nieuwtjes te vertellen van hem aan jullie. Daarmee is al een heleboel opgelost.
Alle reacties Link kopieren
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 21:55:



Maar om echt te breken: ik heb daar echt last van. Ik raak er gespannen door.Waarom? Deze schoonfamilie klinkt niet als heel erg relaxt, dus het lijkt me veel relaxter om ze niet meer te hoeven zien. Lekker ontspannen en genieten van de extra vrije tijd die je hebt nu je niet maar naar hun bijeenkomsten van anonieme passief agressievelingen feestjes en partijen hoeft.
IMHO
Alle reacties Link kopieren
Wat me als eerste opvalt is dat jouw man als een blok achter je staat. Dat is ook wel eens anders, en dat zou ik waarderen. En dat ook uitspreken.



Verder zou ik me gewoon afzijdig houden van die broer. Dus geen vete waarbij je schoonouders feesten dubbel moeten vieren, dat gaat te ver, maar ik zou hem ook niet meer opzoeken en ik zou hem zeker niet meer helpen met zijn sores, iemand die me op zo'n manier heeft bejegend zou dat toch echt hebben verspeeld.



Maar nogmaals, ik zou waarderen dat mijn man loyaal is met mij. En gun hem ook zijn boosheid, ga hem niet pushen om het goed te maken omdat jij een familieruzie ongemakkelijk vindt. Hij zal zijn broer heus niet aanvliegen als hij hem tegenkomt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Ik ben zo ontzettend boos en kan het niet loslaten.



Ik voel er erg veel voor om het advies op te volgen om na 3 klote opmerkingen er iets van te zeggen en te vertrekken. Voor de rest komt het contact op een laag pitje. Hij komt hier ook best regelmatig om de kinderen hier te brengen. Daarnaast is hij hier in de buurt gaan wonen en of dat de duivel ermee speelt ik kom hem vaak tegen met boodschappen doen.



Hoe kan ik me hierin opstellen bij dit contact? Normaal sta ik even stil voor n praatje. Ik heb daar geen behoefte meer aan. Gewoon groeten en doorlopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:grimblegrumble schreef op 23 juli 2015 @ 22:01:

[...]





Waarom? Deze schoonfamilie klinkt niet als heel erg relaxt, dus het lijkt me veel relaxter om ze niet meer te hoeven zien. Lekker ontspannen en genieten van de extra vrije tijd die je hebt nu je niet maar naar hun bijeenkomsten van anonieme passief agressievelingen feestjes en partijen hoeft.





Ik krijg het idee dat je een beetje aan het projecteren bent.
Speechless
Alle reacties Link kopieren
quote:grimblegrumble schreef op 23 juli 2015 @ 21:59:

[...]





Da's toch makkelijk? Voor ruzie heb je twee mensen nodig. Als er een wegloopt dan is er ook geen ruzie meer.



En verder zou ik - maar wie ben ik - gewoon een tijdje niet meer mee gaan naar feestjes van die schoonfamilie, want haar zwager behandelt haar als oud vuil en haar schoonouders gebruiken haar wel voor advies maar kunnen niet het fatsoen opbrengen om hun zoon tot de orde te roepen en het klinkt allemaal gewoon niet zo reuzegezellig, dus ik zou dat hele stelletje in hun sop gaar laten koken. Man kan toch alleen gaan met de kinderen?

Ik zou dit toch niet over mijn kant laten gaan. Die zwager lijkt wel een dreinend kind wat zijn zin niet krijgt.

Persoonlijk zou ik die man bellen, of als hij niet opneemt mailen, en een gesprek én excuus eisen. Doet hij dit niet dan is het over en uit. Klaar met de "gezelligheid" van familiebijeenkomsten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ja, gewoon groeten en doorlopen.



Komt hij dan trouwens zonder enig overleg zijn kinderen brengen? Dat vind ik namelijk best brutaal.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 22:02:



Hoe kan ik me hierin opstellen bij dit contact? Normaal sta ik even stil voor n praatje. Ik heb daar geen behoefte meer aan. Gewoon groeten en doorlopen?Vriendelijk groeten - he, hoi Henk? Alles goed? Ja, met mij ook, doei! - en doorlopen. Als hij toch een praatje gaat maken, vrij snel zeggen - he, moet eigenlijk door. Nou, tot ziens he!
IMHO
Alle reacties Link kopieren
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 22:02:

Heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Ik ben zo ontzettend boos en kan het niet loslaten.



Ik voel er erg veel voor om het advies op te volgen om na 3 klote opmerkingen er iets van te zeggen en te vertrekken. Voor de rest komt het contact op een laag pitje. Hij komt hier ook best regelmatig om de kinderen hier te brengen. Daarnaast is hij hier in de buurt gaan wonen en of dat de duivel ermee speelt ik kom hem vaak tegen met boodschappen doen.



Hoe kan ik me hierin opstellen bij dit contact? Normaal sta ik even stil voor n praatje. Ik heb daar geen behoefte meer aan. Gewoon groeten en doorlopen?Zijn kinderen, hij mag ze houden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Laat je schoonouders de adviezen van jullie, is meenemen naar een hypotheekadviseur.

Je zwager lijkt mij een onaangenaam persoon,die niet in staat is tot een normaal gesprek over een zakelijk onderwerp.

En zijn ouders houden hem met de opmerking'je moet het met een korreltje zout nemen' de handen boven het hoofd.

Mag ik vragen wat, in grote lijnen, het verschil is tussen beide adviezen ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 23 juli 2015 @ 22:04:

[...]



Ik zou dit toch niet over mijn kant laten gaan. Die zwager lijkt wel een dreinend kind wat zijn zin niet krijgt.



Nou èn? TO is zijn moeder toch niet? En hij geen kind meer. Als hij al zo ver gekomen is, zal hij echt niet veranderen omdat TO dat wil. Verspilde moeite.



quote:Persoonlijk zou ik die man bellen, of als hij niet opneemt mailen, en een gesprek én excuus eisen. Doet hij dit niet dan is het over en uit. Klaar met de "gezelligheid" van familiebijeenkomsten.



Ik denk niet dat in de hele geschiedenis van de mensheid ooit iemand zijn excuses heeft gemaakt omdat een ander het eiste - ten minste niet op zo'n manier dat de eiser van excuses ook tevreden was met de uiteindelijk gemaakte excuses.



Excuses eisen is vaak de beste manier om een al verzande ruzie tot in de eeuwigheid te laten doorsudderen.



Klaar zijn met de gezelligheid van familiebijeenkomsten is niet iets waaar ik mee zou dreigen - grote kans dat de ander zegt: "nou, dan kom je toch niet? Maakt mij wat uit!" - maar gewoon zou doen. Gewoon, omdat ik er zelf geen zin meer in zou hebben.
IMHO
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 22:02:

Heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Ik ben zo ontzettend boos en kan het niet loslaten.



Ik voel er erg veel voor om het advies op te volgen om na 3 klote opmerkingen er iets van te zeggen en te vertrekken. Voor de rest komt het contact op een laag pitje. Hij komt hier ook best regelmatig om de kinderen hier te brengen. Daarnaast is hij hier in de buurt gaan wonen en of dat de duivel ermee speelt ik kom hem vaak tegen met boodschappen doen.



Hoe kan ik me hierin opstellen bij dit contact? Normaal sta ik even stil voor n praatje. Ik heb daar geen behoefte meer aan. Gewoon groeten en doorlopen? Voortaan in de supermarkt gewoon groeten en doorlopen. En als hij vraagt waarom je geen praatje met hem maakt zeg je: omdat ik niet de kans wil lopen weer uitgemaakt te worden voor rotte vis. Bedankt en een fijne dag. En dan loop je weer verder.



Wat wil je met de kinderen die bij jou worden gebracht? Is dat nog mogelijk of wil je dat ook stoppen? Want als je dat niet meer wil, is DAT een onderwerp wat je man te berde mag brengen bij hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven