Mijn man wil breken met zijn broer

23-07-2015 21:38 324 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatieschets: mijn man heeft 1 broer, broer is onlangs gescheiden, verhuisd etc.



Wij hebben veel geholpen in deze moeilijke tijd: veel op de kinderen van mijn zwager gepast, mee helpen klussen, verhuizen. Allemaal geen enkel probleem.



Nu is zwager een moeilijk persoon, negatieve instelling, altijd in de slachtofferrol en hij wil overal gelijk in hebben. 9 van de 10 keer sta ik hierboven en raakt het me niet. Hij doet namelijk tegen iedereen die hem durft tegen te spreken lastig.



Nu hebben mijn schoonouders mij onlangs gevraagd om advies mbt de hypotheek, omdat ik daar verstand van heb.



Nu voelt zwager zich gepasseerd dat hij hier niet in mag meedenken en hij heeft dat afreageert op mij. Normaal laat ik het gaan en vind ik het zonde van mijn energie. Maar hij raakte me nogal door te zeggen dat ik niet het beste voor heb met zijn ouders en hij zou het allemaal beter regelen. Ik heb gezegd dat hij zich hier niet mee moet bemoeien en dat ik zijn reactie vervelend vind.



Ik heb de wind van voren gekregen. Hij heeft me uitgescholden voor domme trut en bekijk jij het maar. Ik ben hier niet in meegegaan maar ben wel heel erg boos. Men zegt altijd daar moet je boven staan en ik heb ook wel nagedacht om ook uit mijn dak te gaan maar wat wil bereik ik daarmee. Maar ergens baal ik dat ik dat niet heb gedaan.



Mijn man is woest: heeft hem gebeld meerdere malen maar hij neemt niet op. Mijn man wil hem nooit meer zien.



Nu heeft zwager wel al verhaal gedaan bij mijn schoonouders en die zeggen tegen ons neem het met een korreltje zout: wij praten nog wel een keer met hem. En mijn schoonouders zijn ook zo verdrietig hierom: die zien de bui al hangen om aparte verjaardagen te vieren, gezeur met de feestdagen etc.



Maar als laatste de harmonie mag niet worden verstoord voor alle kleinkinderen. En daar ben ik het mee eens.



Mijn man zegt nu: wat wil jij? Ik wil het opgelost hebben en uitgepraat dus dat heb ik inmiddels geprobeerd. Ik ben netjes gebleven maar zwager blijft bij zijn standpunt en vind mij verkeerd bezig.



Schoonouders houden zich nu wat oppervlakkiger: geven ons wel gelijk maar mijn man vermoed dat ze dat bij hem ook doen. Hij is in zijn ogen het lievelingetje die altijd ook meer steun en hulp in zijn leven nodig heeft.



Ik weet niet wat ik moet doen. Meegaan hierin en breken? Dat gaat me stress opleveren met bezoekjes, verjaardagen.



Maar ik zie er ook tegenop om weer met hem in 1 ruimte te zitten want iedereen is boos en dit gaat vroeg of last knallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 23 juli 2015 @ 22:01:

[...]



Daarom hoef je niet te breken. Je kan wel alle hulp stop zetten, het contact op een zeer laag pitje zetten en hem alleen zien op verjaardagen. En dat is het dan. Schoonouders verzoeken geen nieuwtjes uit te wisselen of jullie aan hem en geen nieuwtjes te vertellen van hem aan jullie. Daarmee is al een heleboel opgelost.



Klopt!!! Dit ga ik ook doen. Wij vertellen zelf al niks meer over ons leven, dat is al jaren zo.



Het enige fenomeen waar ik nog tegenaan loop is Facebook. Daar zet ik enkel eens wat foto's op van de kinderen. Reacties van hem die ik niet op prijs stel verwijder ik altijd. Maar volgens mij is hem dat nog nooit opgevallen. Ik zet er ook nooit bewust op wat ik aan het doen ben of heb gedaan. Maar eigenlijk zou ik hem ook van mijn Facebook af willen pleuren. Maar dat is toch ook weer n onvolwassen reactie. Ik ben gewoon boos!!
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 22:12:

[...]





Klopt!!! Dit ga ik ook doen. Wij vertellen zelf al niks meer over ons leven, dat is al jaren zo.



Het enige fenomeen waar ik nog tegenaan loop is Facebook. Daar zet ik enkel eens wat foto's op van de kinderen. Reacties van hem die ik niet op prijs stel verwijder ik altijd. Maar volgens mij is hem dat nog nooit opgevallen. Ik zet er ook nooit bewust op wat ik aan het doen ben of heb gedaan. Maar eigenlijk zou ik hem ook van mijn Facebook af willen pleuren. Maar dat is toch ook weer n onvolwassen reactie. Ik ben gewoon boos!!

Pleur hem maar gewoon van je Facebook af. Per direct.

Is NIETS raars aan. Echt niet. Het werkt bevrijdend. Eerlijk waar. Trek alle privileges maar in hoor. Dat mag.
Alle reacties Link kopieren
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 22:12:

[...]





Klopt!!! Dit ga ik ook doen. Wij vertellen zelf al niks meer over ons leven, dat is al jaren zo.



Het enige fenomeen waar ik nog tegenaan loop is Facebook. Daar zet ik enkel eens wat foto's op van de kinderen. Reacties van hem die ik niet op prijs stel verwijder ik altijd. Maar volgens mij is hem dat nog nooit opgevallen. Ik zet er ook nooit bewust op wat ik aan het doen ben of heb gedaan. Maar eigenlijk zou ik hem ook van mijn Facebook af willen pleuren. Maar dat is toch ook weer n onvolwassen reactie. Ik ben gewoon boos!!Ik zou hem verwijderen van FB,misschien dat er dan een kwartje bij hem valt.
Alle reacties Link kopieren
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 22:12:

[...]





Klopt!!! Dit ga ik ook doen. Wij vertellen zelf al niks meer over ons leven, dat is al jaren zo.



Het enige fenomeen waar ik nog tegenaan loop is Facebook. Daar zet ik enkel eens wat foto's op van de kinderen. Reacties van hem die ik niet op prijs stel verwijder ik altijd. Maar volgens mij is hem dat nog nooit opgevallen. Ik zet er ook nooit bewust op wat ik aan het doen ben of heb gedaan. Maar eigenlijk zou ik hem ook van mijn Facebook af willen pleuren. Maar dat is toch ook weer n onvolwassen reactie. Ik ben gewoon boos!!Gewoon eraf gooien joh, tis maar FB. En zorgen dat vrienden van vrienden op FB niets kunnen zien, anders ben je er nog niet vanaf.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 23 juli 2015 @ 21:56:

[...]



Wat zou jouw man willen dat zijn broer doet om het goed te maken?Dat heb ik gevraagd hij zegt voor mij hoeft het niet goed te komen. Hij heeft geen toegevoegde waarde in mijn leven, ik heb er alleen maar last van. Hij komt altijd met zijn problemen, ik help hem alleen om mijn ouders daarin te verlichten en voor de neefjes en nichtjes. Hij zegt dat hij er eigenlijk allang klaar mee is en hem niet meer over de vloer wil. Het doet hem helemaal niks. Hij zegt wel van ik wil dat mijn kleine broertje gelukkig is en als hij in de shit zit help ik hem gewoon omdat hij mijn broer is maar hij is ondankbaar, heeft een verwachtingspatroon en het komt van 1 kant en ik mis er niks aan en ik heb hem nooit nodig gehad zoals hij mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:grimblegrumble schreef op 23 juli 2015 @ 22:08:

[...]





Nou èn? TO is zijn moeder toch niet? En hij geen kind meer. Als hij al zo ver gekomen is, zal hij echt niet veranderen omdat TO dat wil. Verspilde moeite.





[...]





Ik denk niet dat in de hele geschiedenis van de mensheid ooit iemand zijn excuses heeft gemaakt omdat een ander het eiste - ten minste niet op zo'n manier dat de eiser van excuses ook tevreden was met de uiteindelijk gemaakte excuses.



Excuses eisen is vaak de beste manier om een al verzande ruzie tot in de eeuwigheid te laten doorsudderen.



Klaar zijn met de gezelligheid van familiebijeenkomsten is niet iets waaar ik mee zou dreigen - grote kans dat de ander zegt: "nou, dan kom je toch niet? Maakt mij wat uit!" - maar gewoon zou doen. Gewoon, omdat ik er zelf geen zin meer in zou hebben.Ik zeg toch wat IK zou doen. Jij doet dat anders, ook goed.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:grimblegrumble schreef op 23 juli 2015 @ 21:59:

[...]





Da's toch makkelijk? Voor ruzie heb je twee mensen nodig. Als er een wegloopt dan is er ook geen ruzie meer.



En verder zou ik - maar wie ben ik - gewoon een tijdje niet meer mee gaan naar feestjes van die schoonfamilie, want haar zwager behandelt haar als oud vuil en haar schoonouders gebruiken haar wel voor advies maar kunnen niet het fatsoen opbrengen om hun zoon tot de orde te roepen en het klinkt allemaal gewoon niet zo reuzegezellig, dus ik zou dat hele stelletje in hun sop gaar laten koken. Man kan toch alleen gaan met de kinderen?Oh maar dat wil ik helemaal niet hoor. Zolang hij er niet is dan is het echt wel gezellig. Mijn schoonouders zijn ook altijd goed voor ons geweest. Ze willen alleen geen ruzie met hem en durven niet zo goed er tegen in te gaan omdat ze bang zijn om de kleinkinderen niet meer te zien.
Alle reacties Link kopieren
Met familie moet je wandelen, niet handelen...



Wanneer je advies gaat geven over financiële zaken is de kans altijd groot dat er iemand anders is die gaat lopen drammen...

Daarom is mijn advies ook, laat schoonouders hypotheekkwesties door een onafhankelijk iemand uitzoeken of laat een onafhankelijk iemand advies geven... Meng je er niet in.
Vandaag is de mooiste dag.
Alle reacties Link kopieren
Je man heeft gelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maar misschien is mijn reactie mosterd want t leed is al geschied... Gebruik t als tip voor een volgende keer.



Hoe nu verder in deze? Geen idee!
Vandaag is de mooiste dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 23 juli 2015 @ 22:14:

[...]



Pleur hem maar gewoon van je Facebook af. Per direct.

Is NIETS raars aan. Echt niet. Het werkt bevrijdend. Eerlijk waar. Trek alle privileges maar in hoor. Dat mag.



Dat zegt mijn man ook. Ik ben alleen bang dat hij dan hierover weer een punt maakt en mijn schoonouders hem dan steunen en dan heb ik het gedaan. Ik voel me dan de oorzaak.



Mijn man zegt dat als mijn schoonouders zich daarmee bemoeien dat hij daar dan ook niet meer heen gaat. Terwijl er niks anders speelt hoor met die mensen. Maar hij zegt als ze daar moeilijk over doen is dat hun probleem. Het is toch jouw Facebook?
Je kunt je posts op fb zetten 'vrienden behalve X', als je dat met een post of 5 na elkaar doet, dan denkt fb dat je dat met alle komende posts wil doen.



Zo ziet je zwager niks meer van je maar blijft hij wel 'vriend'.
Alle reacties Link kopieren
quote:kartonnendoos schreef op 23 juli 2015 @ 22:25:

Met familie moet je wandelen, niet handelen...



Wanneer je advies gaat geven over financiële zaken is de kans altijd groot dat er iemand anders is die gaat lopen drammen...

Daarom is mijn advies ook, laat schoonouders hypotheekkwesties door een onafhankelijk iemand uitzoeken of laat een onafhankelijk iemand advies geven... Meng je er niet in.



Nou het erge is dat ik ook wel had verwacht dat hij er lucht van zou krojgen en er zich mee zou bemoeien. Ik had alleen verwacht dat hij zou afdruipen.



Ik heb hier zeker van geleerd: nooit meer. En ik voel me stom dat ik ja heb gezegd om ze hulp te bieden.
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 22:27:

[...]





Dat zegt mijn man ook. Ik ben alleen bang dat hij dan hierover weer een punt maakt en mijn schoonouders hem dan steunen en dan heb ik het gedaan. Ik voel me dan de oorzaak.



Mijn man zegt dat als mijn schoonouders zich daarmee bemoeien dat hij daar dan ook niet meer heen gaat. Terwijl er niks anders speelt hoor met die mensen. Maar hij zegt als ze daar moeilijk over doen is dat hun probleem. Het is toch jouw Facebook?

Je schoonouders zouden hem steunen om hem weer op je Facebook te krijgen? En zouden jou erop aankijken? Werkelijk?

Hij zou klikken bij pa en ma om zo zijn zin weer te krijgen?

Dan kun je korte metten maken met schoonouders door te zeggen: dit is een zaak tussen broer en mij. Ik heb liever niet dat jullie hierin partij trekken. Zo belangrijk is Facebook ook helemaal niet dat dit een halszaak is. Als hij weer op mijn Facebook wil, zal hij me dat zelf moeten gaan vragen en niet via jullie.



Niet te timide hoor!
Ik vind je schoonouders hier ook wel slapjanussen in hoor. Zij vragen aan jou advies, dan maakt hun zoon het te bont, en houden ze hém de hand boven het hoofd. Niet bepaald chic. Ik zou ook best wel pissig op je schoonouders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb ook zo'n soortgelijke situatie.

Ik ben wel uit mijn plaat gegaan en hem es gezegd waar het op staat, want dat durfde niemand omdat hij een agressief kantje heeft.

Ik was het zo zat dat schoonouders en zelfs mijn man altijd maar zwegen om de lieve vrede te bewaren!

Ik weigerde nog langer hier aan mee te doen.

Hij natuurlijk ook helemaal over de zeik, maar heb me daar niks van aangetrokken.

Hij is ook altijd zo'n slachtoffer, het is altijd iemand anders zijn schuld.

Man en zwager duidelijk gemaakt dat ik niet tussen hen in zou staan, maar dat het kiezen of delen was: of je behandelt me met respect of je sodemietert op.

Gelukkig zag ik hem hoogstens 2x per jaar, was vaak beeld zonder klank, maar heb hem gewoon in zijn sop laten gaarkoken.

Uiteindelijk is hij bijgedraait en heeft zelfs excuses aangeboden (volgens mijn man de 1e keer in zijn leven ).

We zullen nooit de beste vrienden worden en dat hoeft ook niet, maar hij weet nu heel goed waar mijn grens ligt en dat ik niet zwijg voor de lieve vrede en dat heeft blijkbaar geholpen.

Zien elkaar nog steeds niet vaak, maar kunnen wel normaal doen op momenten dat we samen zijn.

Man wou toen ook contact met hem verbreken, maar heb hem gezegd dat dit voor mij niet hoefde, het is en blijft zijn broer.

Man heeft uiteindelijk wel minder contact maar dat ligt niet alleen aan dit akkefietje.

Kortom, ik zou me er niks van aantrekken, hij heeft er een probleem mee dus laat het probleem ook lekker bij hem.

Zie je hem bij familie oid: gewoon normaal doen, doet hij dat niet, ook prima!

Denk dat het gedrag negeren de beste oplossing is...
My way or the highway!
Alle reacties Link kopieren
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 22:27:

[...]





Dat zegt mijn man ook. Ik ben alleen bang dat hij dan hierover weer een punt maakt en mijn schoonouders hem dan steunen en dan heb ik het gedaan. Ik voel me dan de oorzaak.



Mijn man zegt dat als mijn schoonouders zich daarmee bemoeien dat hij daar dan ook niet meer heen gaat. Terwijl er niks anders speelt hoor met die mensen. Maar hij zegt als ze daar moeilijk over doen is dat hun probleem. Het is toch jouw Facebook?Je zwager is een idioot eerste klas, dat ten eerste. Maar jij bent ook best zwak hoor. Ik ben bang voor dit, ik ben bang voor dat, ik ben bang voor zo, ik ben bang voor zus. Je denkt in allerlei scenario's en jaagt jezelf alleen maar angst aan en voor wat? Bedenk wat jouw grenzen zijn, handel naar die grenzen en neem actie, maar niet in doemscenario's denken. Soms is contact verbreken het gezondste wat je kunt doen en soms is de boel lijmen beter; wat het ook wordt, ga geen slaaf worden van wat je zwager en je schoonouders denken. Kweek wat mentale zelfstandigheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 23 juli 2015 @ 22:32:

[...]



Je schoonouders zouden hem steunen om hem weer op je Facebook te krijgen? En zouden jou erop aankijken? Werkelijk?

Hij zou klikken bij pa en ma om zo zijn zin weer te krijgen?

Dan kun je korte metten maken met schoonouders door te zeggen: dit is een zaak tussen broer en mij. Ik heb liever niet dat jullie hierin partij trekken. Zo belangrijk is Facebook ook helemaal niet dat dit een halszaak is. Als hij weer op mijn Facebook wil, zal hij me dat zelf moeten gaan vragen en niet via jullie.



Niet te timide hoor!Precies,voor jezelf opkomen kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Goed zo didigirl, soms is keihard zeggen waar het op staat de enige remedie. Te veel mensen die uit angst om de vrede - welke vrede in godsnaam??!?! - te verstoren, stilletjes de tiranie van 1 persoon ondergaan. Die ene persoon kan met zijn/haar negativiteit en huilie-gedrag lekker de boom in en er voorgoed blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 23 juli 2015 @ 22:37:

[...]





Je zwager is een idioot eerste klas, dat ten eerste. Maar jij bent ook best zwak hoor. Ik ben bang voor dit, ik ben bang voor dat, ik ben bang voor zo, ik ben bang voor zus. Je denkt in allerlei scenario's en jaagt jezelf alleen maar angst aan en voor wat? Bedenk wat jouw grenzen zijn, handel naar die grenzen en neem actie, maar niet in doemscenario's denken. Soms is contact verbreken het gezondste wat je kunt doen en soms is de boel lijmen beter; wat het ook wordt, ga geen slaaf worden van wat je zwager en je schoonouders denken. Kweek wat mentale zelfstandigheid.Ja dat klopt!!! Ik ben ook bang voor hem. Mijn man zegt hetzelfde hoor: waarom ben je bang voor hem? Wat stelt hij voor wat wil hij doen? Hij is niet intelligent maar hij is wel goed gebekt en in zijn communicatie agressief. Mijn man staat achter me en dat is het belangrijkste in deze. Mijn man zegt ook vaak van je geeft hem ruimte om je zo te laten behandelen. Als hij een rotopmerking maakt moet je zeggen wat een klote opmerking ben je niet goed bij je hoofd? Mijn man communiceert zo dus wel met hem. Ik heb het weleens geprobeerd hoor en dan druipt hij af maar op een volgend moment pakt hij me des te harder terug. En dan klap ik dicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:muzemeisje schreef op 23 juli 2015 @ 22:02:

[...]







Ik krijg het idee dat je een beetje aan het projecteren bent.



LOL. Hum, ja, misschien een beetje.



quote:Tickel schreef op 23 juli 2015 @ 22:18:

[...]



Ik zeg toch wat IK zou doen. Jij doet dat anders, ook goed.Point taken.
IMHO
Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 23 juli 2015 @ 22:33:

Ik vind je schoonouders hier ook wel slapjanussen in hoor. Zij vragen aan jou advies, dan maakt hun zoon het te bont, en houden ze hém het hand boven het hoofd. Niet bepaald chic. Ik zou ook best wel pissig op je schoonouders zijn.



Nou en dat zei mijn man dus ook. Dat ze uiteindelijk toch wel partij trekken voor hem hoe ver hij ook gaat want hij heeft het al zo moeilijk.



Schoonmoeder belt huilend op dat ze geen ruzie wil en de kleinkinderen hebben het al zo moeilijk met de scheiding. Ik trek me dat toch weer aan.



Mijn man zegt tegen ze wat vervelend maar die scheiding is noch mijn probleem, noch mijn verantwoording.



En dan tegen mij van tja dat huilen heb ik al vaker gezien, gaat wel weer over. Is ook niet mijn probleem.



En hij heeft gelijk hoor maar ik ben te gevoelig vrees ik. Ik heb dan medelijden. En mijn man zegt dat ze daar juist op inspelen en misbruik ervan maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:kate27 schreef op 23 juli 2015 @ 22:50:

[...]





Nou en dat zei mijn man dus ook. Dat ze uiteindelijk toch wel partij trekken voor hem hoe ver hij ook gaat want hij heeft het al zo moeilijk.



Schoonmoeder belt huilend op dat ze geen ruzie wil en de kleinkinderen hebben het al zo moeilijk met de scheiding. Ik trek me dat toch weer aan.



Mijn man zegt tegen ze wat vervelend maar die scheiding is noch mijn probleem, noch mijn verantwoording.



En dan tegen mij van tja dat huilen heb ik al vaker gezien, gaat wel weer over. Is ook niet mijn probleem.



En hij heeft gelijk hoor maar ik ben te gevoelig vrees ik. Ik heb dan medelijden. En mijn man zegt dat ze daar juist op inspelen en misbruik ervan maken.Ik zou écht het voorbeeld van je man proberen te volgen. Per slot is het zijn familie en uiteindelijk is zijn relaxte houding voor jou waarschijnlijk ook veel relaxter.
IMHO
Alle reacties Link kopieren
Eens met wat Doreia zegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:zomaardus schreef op 23 juli 2015 @ 22:52:

Eens met wat Doreia zegt.Is het eigenlijk ooit mogelijk om het niet eens met Doreia te zijn? De rest van ons kan in feite gewoon naar huis. Valt me iedere keer weer op, dat ik iets wil zeggen en dat zij het dan al tien keer beter heeft gezegd.
IMHO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven