Mijn man wil breken met zijn broer

23-07-2015 21:38 324 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatieschets: mijn man heeft 1 broer, broer is onlangs gescheiden, verhuisd etc.



Wij hebben veel geholpen in deze moeilijke tijd: veel op de kinderen van mijn zwager gepast, mee helpen klussen, verhuizen. Allemaal geen enkel probleem.



Nu is zwager een moeilijk persoon, negatieve instelling, altijd in de slachtofferrol en hij wil overal gelijk in hebben. 9 van de 10 keer sta ik hierboven en raakt het me niet. Hij doet namelijk tegen iedereen die hem durft tegen te spreken lastig.



Nu hebben mijn schoonouders mij onlangs gevraagd om advies mbt de hypotheek, omdat ik daar verstand van heb.



Nu voelt zwager zich gepasseerd dat hij hier niet in mag meedenken en hij heeft dat afreageert op mij. Normaal laat ik het gaan en vind ik het zonde van mijn energie. Maar hij raakte me nogal door te zeggen dat ik niet het beste voor heb met zijn ouders en hij zou het allemaal beter regelen. Ik heb gezegd dat hij zich hier niet mee moet bemoeien en dat ik zijn reactie vervelend vind.



Ik heb de wind van voren gekregen. Hij heeft me uitgescholden voor domme trut en bekijk jij het maar. Ik ben hier niet in meegegaan maar ben wel heel erg boos. Men zegt altijd daar moet je boven staan en ik heb ook wel nagedacht om ook uit mijn dak te gaan maar wat wil bereik ik daarmee. Maar ergens baal ik dat ik dat niet heb gedaan.



Mijn man is woest: heeft hem gebeld meerdere malen maar hij neemt niet op. Mijn man wil hem nooit meer zien.



Nu heeft zwager wel al verhaal gedaan bij mijn schoonouders en die zeggen tegen ons neem het met een korreltje zout: wij praten nog wel een keer met hem. En mijn schoonouders zijn ook zo verdrietig hierom: die zien de bui al hangen om aparte verjaardagen te vieren, gezeur met de feestdagen etc.



Maar als laatste de harmonie mag niet worden verstoord voor alle kleinkinderen. En daar ben ik het mee eens.



Mijn man zegt nu: wat wil jij? Ik wil het opgelost hebben en uitgepraat dus dat heb ik inmiddels geprobeerd. Ik ben netjes gebleven maar zwager blijft bij zijn standpunt en vind mij verkeerd bezig.



Schoonouders houden zich nu wat oppervlakkiger: geven ons wel gelijk maar mijn man vermoed dat ze dat bij hem ook doen. Hij is in zijn ogen het lievelingetje die altijd ook meer steun en hulp in zijn leven nodig heeft.



Ik weet niet wat ik moet doen. Meegaan hierin en breken? Dat gaat me stress opleveren met bezoekjes, verjaardagen.



Maar ik zie er ook tegenop om weer met hem in 1 ruimte te zitten want iedereen is boos en dit gaat vroeg of last knallen.
Ik herken mezelf in jou Echt, de adrenaline giert in het begin door je lijf. Maar je zal echt waar zien, het slijt. Je leert ermee omgaan en dan is het klaar. Ergens hoop ik gewoon wel dat ie er morgen is, dan heb je de eerste confrontatie maar achter de rug. Dan weet je hoe het gaat en beter nog: hoe jij reageert. En dan is een 2e, 3e, 4e en volgende keer steeds een stuk makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
@Kate, nee dat niet. We zien elkaar wel af en toe. Zwager heeft een steek los, ruzie met alles en iedereen en het ligt nooit aan hem. Ik schreef hier al eerder dat ik echt een beetje bang voor hem ben. Ondanks dat er geen directe aanwijzing voor is, heb ik wel eens spookbeelden van dat wij het volgende 'familiedrama' worden. Dat hij zich onaangekondigd meldt en dan 'enge' dingen gaat doen.



Bij mij is er nog meer (schoon)familie bij betrokken. Maar ook hier houden schoonouders hand boven het hoofd en draaien ze zich tien slagen in de rondte om het iedereen maar naar de zin te maken. En dat wekt eigenlijk alleen maar irritatie, ondanks dat we veel van hun stappen wel begrijpen. Ze proberen krampachtig de familie bij elkaar te houden, terwijl die nu toch echt geklapt is. Nu op zoek naar hoe we om moeten gaan met verjaardagen en feestdagen e.d. In principe staan wij (man en ik) nog redelijk neutraal erin, maar andere schoonfamilie heeft echt gebroken (ook volgens zwager komt het nooit meer goed met deze familieleden). Dus hoe het zal gaan nu wel iedereen is uitgenodigd, ik wacht het (met barstende koppijn door dit hele gedoe) af... Een echte confrontatie hebben man en ik nog nooit gehad. Maar dat is echt om schoonouders te beschermen en de situatie voor hen niet nog lastiger te maken... Het is zo moeilijk....



Ik herken dus veel van wat er hier geschreven wordt. Kan bepaalde adviezen ook wel op onze situatie toepassen.
Lekx, wil jij ook stoppen met het wat als spelletje te spelen. Krijg je alleen maar koppijn van.

Als de confrontatie komt, dan komt ie. Komt ie niet, dan niet. Maar nu al bezig zijn met een eventuele confrontatie is hartstikke zinloos. Je nu druk maken over wat hij gaat doen, zeggen, wat jij dan gaat doen, zeggen en wat de familie daar vervolgens weer van gaat zeggen en doen, dat maakt je alleen maar gek en zorgt bij voorbaat voor heel veel stress en ellende. Terwijl die pipo het niet eens waard is. Ook voor jou: je gaat naar het feest, met je man. En je blijft uit zijn buurt. Zoekt ie je op dan geef je aan je man aan dat hij met zijn broer mag dealen. En jij zoekt een familielid op waar je wel gezellig mee kan doen. En loopt het uit de hand, dan bedank je de gastheer en gastvrouw voor het feest en vertrek je weer. Je hóeft niet mee te doen aan de poppenkast.
Alle reacties Link kopieren
@Doreia, dat doe ik ook als het kan. Nu zijn we maar met zo weinig mensen bij een aantal van de verjaardagen. En hoe raar het ook klinkt, er zit zelfs een verjaardag van iemand uit mijn eigen gezin bij. Oftewel een eventuele confrontatie bij ons thuis waarbij ik iig het huis niet uit kan lopen.



Ik heb op zich ook geen ruzie met zwager (dat is vooral omdat ik me niet meng in wat er allemaal speelt, als ik mijn zegje zou doen dan zou hij flippen en is het over, wat me eigenlijk wel een heerlijke situatie lijkt, want nu is het constant op eieren lopen). Doordat wij geen ruzie met hem hebben is er eigenlijk geen reden om hem niet uit te nodigen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 27 juli 2015 @ 20:14:

Ik herken mezelf in jou Echt, de adrenaline giert in het begin door je lijf. Maar je zal echt waar zien, het slijt. Je leert ermee omgaan en dan is het klaar. Ergens hoop ik gewoon wel dat ie er morgen is, dan heb je de eerste confrontatie maar achter de rug. Dan weet je hoe het gaat en beter nog: hoe jij reageert. En dan is een 2e, 3e, 4e en volgende keer steeds een stuk makkelijker.



Ja het is beter om zo spoedig mogelijk die eerste confrontatie te hebben. En het heeft ook totaal geen zin om me daar op voor te bereiden en wat als dit en wat als dat. Dat is toch te bizar voor woorden.



En weet je hij zal toch alles op alles zetten om het verbaal te winnen van me. Hij denkt helemaal niet aan het belang van de famillie en alle kinderen. Het draait enkel om hem. En hij zal het verbaal ook wel winnen van me. Niet omdat hij slimmer is maar gemener. Ik voel me er heel slecht bij om gemeen, vals en onbeschoft te doen tegen anderen.



Maar ik zal het hier komen vertellen als de eerste confrontatie heeft plaatsgevonden 😬
Als gastheer en gastvrouw op je eigen verjaardag, mag je de kemphanen op een gegeven moment gerust verzoeken om te vertrekken uit je huis. Hou dat voor ogen. Je mag ook het hele feestje opdoeken, als iedereen alleen maar ruzie maakt. Het is namelijk JOUW huis
Kate, ik denk dat je allen maar kunt 'winnen' door te laten zien dat zijn reactie je niets meer doet. Je hoeft niet in de verdediging ofzo. Het is geen krachtmeting van wie verbaal het sterkst is.
quote:kate27 schreef op 27 juli 2015 @ 21:20:

[...]



Ja het is beter om zo spoedig mogelijk die eerste confrontatie te hebben. En het heeft ook totaal geen zin om me daar op voor te bereiden en wat als dit en wat als dat. Dat is toch te bizar voor woorden.



En weet je hij zal toch alles op alles zetten om het verbaal te winnen van me. Hij denkt helemaal niet aan het belang van de famillie en alle kinderen. Het draait enkel om hem. En hij zal het verbaal ook wel winnen van me. Niet omdat hij slimmer is maar gemener. Ik voel me er heel slecht bij om gemeen, vals en onbeschoft te doen tegen anderen.



Maar ik zal het hier komen vertellen als de eerste confrontatie heeft plaatsgevonden 😬

Zolang jij alleen maar glimlacht, knikt en zegt: oh ja joh? Echt waar? Is dat zo? Goh. Tjee zeg. En dat soort nietszeggende dingen, dat wordt ie me toch een partij kwaad hee Want je hoeft niet op argumenten te winnen. Houding doet al veel. Wat hij ook zegt, glimlach, knik en roep iets nietzeggends ter bijval. Dan loopt ie echt vanzelf weg.



Wat ook helpt is herhaling, herhaling, herhaling. "ik ga niet met je in discussie' op élk commentaar wat ie je geeft. Kan ie vast ook niet hebben Is leuk joh!
Alle reacties Link kopieren
Klopt Doreia, dat hebben we zelfs als een soort van voorwaarde meegegeven aan de familie (incl zwager). Je bent van harte uitgenodigd, maar geen gedoe in ONS huis op ONS feestje, helemaal omdat er ook kinderen aanwezig zullen zijn. Dat werd ook niet bepaald goed ontvangen door zwager, maar ja het is our way or the high way... De vraag is nu dus of hij komt, want hij is volgens mij zelf juist erg bang voor de confrontatie...
Ik hoop dat ze voldoende respect voor jullie hebben om zich eraan te houden. Maak er in elk geval een leuk feestje van. En gedragen ze zich niet, dan weet je wat je aan ze hebt. En heb je al een lijst met mogelijke smoezen gemaakt voor zwager om af te melden? Jij een lijstje en man een lijstje. De smoes die wint, krijgt een prijs (bedankt Waterplant!)
Alle reacties Link kopieren
quote:Iekx schreef op 27 juli 2015 @ 21:14:

@Doreia, dat doe ik ook als het kan. Nu zijn we maar met zo weinig mensen bij een aantal van de verjaardagen. En hoe raar het ook klinkt, er zit zelfs een verjaardag van iemand uit mijn eigen gezin bij. Oftewel een eventuele confrontatie bij ons thuis waarbij ik iig het huis niet uit kan lopen.



Ik heb op zich ook geen ruzie met zwager (dat is vooral omdat ik me niet meng in wat er allemaal speelt, als ik mijn zegje zou doen dan zou hij flippen en is het over, wat me eigenlijk wel een heerlijke situatie lijkt, want nu is het constant op eieren lopen). Doordat wij geen ruzie met hem hebben is er eigenlijk geen reden om hem niet uit te nodigen.



Nou lekx dat klinkt net als onze situatie totdat ik wel een keer voor mezelf ben opgekomen. En eerlijk ja dat voelde heerlijk!! Op dat moment dan 😃 en ik ben ook wel blij dat hij weet hoe ik over hem denk en dat heeft hij nog de milde versie ontvangen.



Maargoed zo n actie heeft dus gevolgen zoals je nu ziet. Toch denk ik wel dat het goed is zo op deze manier. Ook al heeft het me stress opgeleverd en veel boosheid. In al die jaren was het eigenlijk nooit gezellig met hem. Ik had al vaak vrees met verjaardagen of feestdagen om uren met elkaar in 1 ruimte te moeten zitten en om me te verbijten bij iedere opmerking en maar te hopen dat mijn man het ook had gehoord want die klapt er wel tegenaan.



Maar ook hoe vaak er kwetsende opmerkingen zijn gemaakt en dat ik wel van me afbeet toch was het kwetsend en raakte het me wel.



Een persoon als hij kost zoveel energie. Mijn man ziet zijn gedrag als een kans. Hij zei letterlijk dit is onze kans!!! Hij doet altijd lastig maar nooit lastig genoeg om hem uit ons leven te krijgen. Hij zei echt nu moeten we doorzetten en hem voor altijd buitentrappen!! We houden vol hoor Kate.



Maargoed hij is er op teruggekomen en daar ben ik zelf de schuldige van door hem na een nachtje slapen toch te zeggen doen we hier goed aan? Nu is het een tijdelijke breuk maar dat kan nog 2 kanten uit gaan,



Wellicht dat het toch effect heeft gehad en hij zich anders gaat gedragen. Ik denk voor 99 procent van niet hoor. En als zijn gedrag nog erger word dan is mijn man er helemaal klaar mee en is het totaal een exit.
Alle reacties Link kopieren
Haha, ja die smoes weten we al. Hij heeft weinig opties gezien zijn (ahum) sobere leven.



Het voelt een beetje slecht, maar eigenlijk hoop ik dat ie niet komt en zich ook niet afmeldt. Dat zou voor ons de druppel zijn (ik heb hier uiteraard nog maar minder dan het topje van de ijsberg beschreven) en een reden om elk contact van onze kant te staken. Zou voor ons een hele opluchting zijn...
@kate: je hoeft niet te breken. Maar je kan wel paal en perk stellen aan contact, privileges en zorgen dat zijn gedrag je niet meer raakt. Je kan de relatie een heel stuk bekoelen. Een normale relatie hebben, daarvoor heb je 2 mensen nodig. Als een van beide niet meewerkt, dan houdt het op. Dan kan de ander voor de lieve vrede wel gaan zitten verbijten, maar dat lost het probleem niet op.



Dus iedereen duidelijk maken, wanneer ze erover beginnen, dat jullie alleen op verjaardagen elkaar gaan zien en dat is het dan. Doordat zijn gedrag het toppunt is geweest en het nu klaar is voor jullie, na wat hij jullie heeft aangedaan.
Alle reacties Link kopieren
@Doreia, je bent echt goed bezig hoor, haha.

Enne dat krijg je dan 3 keer terug... ;)
I am on a roll
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb vanavond een tante van mijn man gesproken die ons uitnodigde voor een verjaardag binnenkort en ik heb haar verteld dat we het contact hebben/gaan minimaliseren dat was ook haar advies. Ik heb niet het hele verhaal gedaan omdat dat weer als roddelen kan worden afgedaan. Maar zij denkt dat hij jaloers is en dat hij zich zelf heel hoog heeft staan. Toch wel fijn dat er ook mensen zijn in de famillie die aan onze kant staan al vraag ik niet eens om te kiezen. Zij vertelde dat ze al heel lang geleden die keuze hebben gemaakt om zo min mogelijk contact te hebben met hem. Met ons heeft ze wel contact omdat dat leuk is. Maar ik moest wel mijn best doen om hem niet helemaal af te zeiken hoor.
Kijk eens aan. Zo gek zijn jullie dus helemaal niet.

Dat van dat af willen zeiken, dat zijn de korte termijn emoties. Maar hou de eer aan jezelf en klap niet uit de school. Het is en blijft familie. Hoe verleidelijk ook. Goed aangepakt!
Alle reacties Link kopieren
Weer even een update. Tot op heden zijn we mijn zwager nog niet tegengekomen. Ik ben nog steeds wel boos als ik aan de hele situatie denk maar heb er wel vrede mee en rust in gevonden.



Bij mijn schoonouders zijn we ook nog niet geweest: we hebben het wel een paar keer voorgesteld maar ze gaven aan niet thuis te zijn. Ook prima!



Maar ik heb het idee dat ze nu een spelletje spelen. Er is wel een aantal keer telefonisch contact geweest maar ze zijn erg kortaf.



Nu hebben ze afgelopen weekend onze oudste gebeld of dat de kinderen vandaag een dagje mee gaan naar Plopsaland. Ze hebben overigens nog nooit onze kinderen alleen meegenomen. Niet omdat wij daar niet mee instemmen maar ze hebben het nooit gevraagd en wij gaan eigenlijk altijd wel mee.



Nu was ik al verbouwereerd dat ze niet eerst toestemming vragen aan ons maar ik heb er niet moeilijk over gedaan. Ik gun iedereen een leuke dag, had zelf nog geen plannen vandaag dus prima.



Alleen nu zijn ze net opgehaald, ze hebben aangebeld en zijn vlug in de auto gaan zitten. Ik heb de kinderen in de auto gezet bij ze, goedemorgen gezegd en veel plezier. Mijn schoonvader heeft me nog terug gegroet maar mijn schoonmoeder is negeerde mij volkomen. Ik weet dat dit haar manier is om te laten merken dat ze boos is op mij. Ik ken haar lang genoeg en ze houd mij verantwoordelijk voor de ruzie met mijn zwager.



En als ik ze hierop aan zou spreken weet ik ook hoe ze zal reageren. Dan is zich zo genaamd van geen kwaad bewust en ben ik weer degene die moeilijk doet.
Nou ja, zeg! Die mensen draaien alles om! Waarschijnlijk heeft zwager zijn verhalen nog aangedikt of de helft erbij verzonnen ook!



Ik vind dit veel te ver gaan. En gemeen ook, dat ze de kinderen bellen, zodat jullie niets meer in te brengen hebben.



Ik vind je nog behoorlijk lief in deze, maar ik weet ook niet hoe je dit het beste aan kan pakken.

Je hebt gelijk dat je de kinderen er volledig buiten wilt houden, maar doordat je schoonmoeder zelf te beroerd is om je te groeten, zou ik de neiging krijgen de kinderen thuis te houden. Ik zeg 'neiging' en zou het dus niet doen, maar toch.



Volgens mij is het tijd dat je man een hartig woordje met zijn ouders gaat spreken, want dit gaat veel en veel te ver. Heb zo het donkerbruin vermoeden dat je zwager nog heel wat meer verteld heeft, aangezien je schoonouders zo reageren.
Ik ben nog steeds wel boos als ik aan de hele situatie denk maar heb er wel vrede mee en rust in gevonden.



In deze zin spreek je jezelf tegen. Boosheid en vrede gaan volgens mij niet helemaal samen.

Ik zou ook boos zijn, hoor.



Wat zegt je man er allemaal van? Hoe staat hij er nu in?
quote:Hoezitdit schreef op 03 augustus 2015 @ 08:35:

Volgens mij is het tijd dat je man een hartig woordje met zijn ouders gaat spreken, want dit gaat veel en veel te ver. Heb zo het donkerbruin vermoeden dat je zwager nog heel wat meer verteld heeft, aangezien je schoonouders zo reageren.Dit denk ik ook.
Ik zou duidelijk maken aan m'n schoonouders dat jullie de ouders zijn en jullie dus de eerst aangesprokene zijn als het gaat om de kinderen. Zij zijn niet beslisvaardig dus Plopsaland of wat dan ook wordt eerst aan jullie voorgelegd en niet aan de kinderen. Dat ze boos zijn op jou is hun probleem, ze weten de waarheid echt wel maar nu heb je een standpunt ingenomen en dat bevalt ze niet. Als mensen zo reageren op iets waarvan jij zelf weet dat je naar eer en geweten hebt gehandeld geeft het al aan dat jij blijkbaar geen recht daar op hebt in hun ogen. Niet boos worden dus, je man heeft al die tijd gelijk gehad, er wordt van jullie verwacht dat jullie je leven inrichten naar de nukken van hun zoon zodat zij niet geconfronteerd hoeven te worden met hun eigen gedrag. Ik zou je man nog eens een lekkere dikke knuffel geven, hij is zo z'n hele leven behandeld door ze.
Alle reacties Link kopieren
Nou als ik aan het voorval mbt mijn zwager denk dan ben ik nog wel boos. Gelukkig is het denken hieraan gezakt en ben ik er niet meer mee bezig in mijn gedachten.



Mijn man weet dit nog niet, hij is aan het werk. Ze hebben gevraagd of hij vanavond de kinderen wil ophalen bij opa en oma thuis.



Ik heb niet de neiging gehad om de kinderen thuis te houden vandaag. Ze hebben zich enorm verheugd op deze dag en mijn schoonouders zullen ook goed voor ze zorgen. Ik had zelf misschien wat assertief mogen reageren door te zeggen: zeggen we geen goedemorgen meer tegen elkaar?



Mijn man heeft tot op heden nog geen woord met ze gesproken over zijn broer.



Ik denk dat het misschien wel goed is om dit toch wel te gaan doen. Niet op zijn broer zwart te maken maar misschien wel om voor ons op te komen.



Over dat ze achter ons rug om de kinderen benaderen om een dagje weg te gaan vond hij ook niet goed van ze. Hij heeft ze daar wel over gebeld om te vragen wat de bedoeling is en of ze echt een dag met ze weg gaan en om dat dan meteen af te spreken zodat er duidelijkheid is voor de kinderen maar hij heeft niet gezegd dat ze dat eerst moeten overleggen. Dat vind ik nu nog niet eens het grooste probleem hoor want als het hier niet uitkomt dan ben ik nog degene die bepaalt waar mijn kinderen heen gaan.



Maar ik vind dit gedrag zo respectloos naar mij toe. Dat je niet eens de moeite neemt om gedag te zeggen. Alsof ik een misdaad heb begaan. Ik vind niet dat ik verdien om zo behandeld te worden maar ik laat mezelf wel zo behandelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rubber_Ducky schreef op 03 augustus 2015 @ 08:45:

[...]





Dit denk ik ook.Ja dit denk ik ook hoor. Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij nog meer olie op het vuur heeft gegooid.
Alle reacties Link kopieren
Oja en van het dagje uit zonder overleg. Ik heb het niet helemaal goed uitgelegd. Ze hebben de oudste gebeld en het daar tegen gezegd maar de oudste mocht daarover niks tegen ons zeggen omdat ze het ook nog even aan ons moeten vragen.



Maarja de oudste kon het niet voor zich houden en verteld het meteen aan ons.



Toen heeft mijn man ze gebeld om te vragen wat de bedoeling is en of ze echt een dagje naar Plopsa gaan en dat we dat dan af moeten spreken zodat het duidelijk is voor de kinderen.



Ik voelde me enigzins wel gepasseerd omdat ze mij of ons ook altijd wel meevragen maargoed daar heb ik ook niet moeilijk over gedaan. Kan me voorstellen dat opa en oma het ook leuk vinden om alleen de kinderen eens mee te nemen.



Dat het nu de eerste keer is dat ze dat willen is wel opmerkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven