Mijn moeder zit nu in een tehuis

24-05-2016 17:08 88 berichten
Wat een rotdag vandaag, het ging echt niet meer met mijn moeder. Vanmorgen is letterlijk de bom gebarsten en is het helemaal fout gegaan. Van pure uitputting in slaap gevallen en mijn moeder is de hort op gegaan. Politie heeft haar terug gebracht en we hebben besloten dat het echt niet meer gaat thuis. Zit nu in een verpleegtehuis op een gesloten afdeling met een crisisopname van een week. In deze week wordt er geregeld dat ze er permanent gaat wonen. Misschien moet het nog via de rechter geregeld gaan worden zelfs omdat ze niet wilt.



Voel mij zo rot, vanaf 7 uur vanmorgen instanties gebeld, hulp gezocht en nu het is gelukt heb ik er enorme spijt van en wil haar alweer naar huis toe halen. Naar haar eigen vertrouwde plekje al is die plek al jaren niet meer vertrouwd voor haar.



Nu allerlei nare gedachtes of ze bang is, in paniek is, vraagt om naar huis te gaan etc. Durf het tehuis ook niet te bellen omdat ik haar echt los moet gaan laten. Ben als de dood dat ze weer een delier krijgt of zoals mijn opa binnen een dag na opname overlijdt.



Weet niet wat ik met dit topic wil, heb geen zin meer om te praten maar schrijven helpt.
Sterkte! Het is beter voor jou en beter voor je moeder. Wat ik van je gelezen heb ging het eigenlijk al een tijd niet meer om haar thuis te houden
Nee zeker de afgelopen maand ging het niet meer. We zijn allemaal ook gewoon zo uitgeput. Zit nu serieus te twijfelen om haar weg te halen en haar hier in huis te halen. Maar ik weet dat het niet gaat omdat het toch fout gaat.



Weet nu ook niet meer wat ik moet doen hoor
Alle reacties Link kopieren
sterkte!
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
Alle reacties Link kopieren
hier zijn even geen woorden voor.
Alle reacties Link kopieren
ze in ieder geval daar laten... al klinkt dit niet lief.. maar denk aan jezelf!!
je schuldgevoel is echt niet nodig, maar wel heel goed te begrijpen. Het slijt. je hebt gedaan wat het beste is. Ook voor je moeder. sterkte.
Alle reacties Link kopieren




En TO, het is misschien wel (ondanks alles) het beste zo. Deze mensen kunnen je moeder helpen. Ik hoop dat je moeder daar ook vrede in vind (en kan je vanavond niet anders wat 'waardevolle dingen' (zoals dat éne kussentje of schilderijtje) naar haar brengen dat ze er net iets meer thuis voelt?



Heel veel sterkte
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte ermee!



Maar echt, bel het verpleeghuis gewoon, die meiden daar doen er alles aan om je moeder goed te begeleiden en vinden het echt niet raar als jij wilt weten hoe het nu met je moeder gaat.

Die intresse zegt juist iets over jou!

Hoeveel mensen er wel niet ECHT alleen zitten in een verpleeghuis en nooit familie zien of horen...



Nu even tijd voor jezelf en echt, de rust komt wel weer als je moeder een plek heeft gevonden.

Is het dementie?



Tralalalala
quote:Marover2801 schreef op 24 mei 2016 @ 17:17:





En TO, het is misschien wel (ondanks alles) het beste zo. Deze mensen kunnen je moeder helpen. Ik hoop dat je moeder daar ook vrede in vind (en kan je vanavond niet anders wat 'waardevolle dingen' (zoals dat éne kussentje of schilderijtje) naar haar brengen dat ze er net iets meer thuis voelt?



Heel veel sterkte

Daar zat ik ook al over te denken maar ze voelt zich nergens meer thuis. Ze is 24/7 in paniek omdat ze naar huis toe wilt terwijl ze thuis is. Het enige wat ze wilt is weglopen. Dagen en nachtenlang over straat dwalen is het enige nog wat ze wilt.



Wat zal ze nu bang zijn zeg en wat zal ze vannacht bang zijn geweest..
Ja dementie ja. Waar ze 2 maanden geleden nog goede dagen had noem ik vandaag zelfs nog een goede dag...maar 1 keer weggelopen.
To, je kan haar niet in huis halen. Je bent zwanger, je hebt al een kleine rondrennen. Je kan niet de hele nacht wakker blijven om op je moeder te letten. wat als ze per ongeluk je huis in de fik zet?



Hoe tegenstrijdig het ook moet voelen voor je, dit is het enige wat je kan doen om haar te helpen. Je beschermt haar tegen zichzelf, hoe rot de situatie ook is.
Alle reacties Link kopieren
Ach wat vervelend, maar eigenlijk ging het niet meer hé, hoe graag je dat ook zou willen.

Probeer ook een beetje aan jezelf te denken, ze zit er net, even wennen voor haar en voor jou, maar straks valt er misschien wel een flinke last van je schouders af, doordat de zorg daar goed is waar ze nu is en jij wat meer rust hebt.



Wat iemand anders al zei, breng iets bij haar langs waardoor ze zich wat meer 'thuis' voelt.

Misschien een fijne knuffel of een fijn kussen waar ze graag tegenaan zit.
Het was voor allebei niet meer vol te houden zo. Ook al is het alles behalve makkelijk, weet wel dat je een goede keuze gemaakt hebt. Ze is een gevaar voor zichzelf (en anderen) als ze thuis of buiten maar aan blijft rommelen. Ze zal best naar huis willen, maar waar is haar thuis? Haar oude/huidige huis voelt voor haar ook niet als thuis.

Daar kunnen ze haar de zorg geven die ze nodig heeft. Jij kunt weer een beetje opladen om er straks weer voor de volle 100% haar te zijn wanneer zij het nodig heeft en het jou uitkomt, in plaats van dat je continu op haar moet passen en zelf ook gesloopt bent.



Durf je niet te bellen omdat je dan te horen krijgt dat ze inderdaad bang is?

Ze gaan je heus niet vertellen dat je een slechte dochter bent omdat je haar niet thuis houdt.
dit is echt het beste. Bel gerust het tehuis als je wil.

Maar dit is echt beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 24 mei 2016 @ 17:19:

[...]



Daar zat ik ook al over te denken maar ze voelt zich nergens meer thuis. Ze is 24/7 in paniek omdat ze naar huis toe wilt terwijl ze thuis is. Het enige wat ze wilt is weglopen. Dagen en nachtenlang over straat dwalen is het enige nog wat ze wilt.



Wat zal ze nu bang zijn zeg en wat zal ze vannacht bang zijn geweest..



En vergeet je zelf ook niet he, Lovely. Jij leefde constant in spanning hoe gaat het nu met haar, en met de stress van op het blijven letten. Nu word er op haar gelet, en mag jij echt even aan jezelf denken. Doe dat dan ook, je verdient het!



Ik weet niet wat voor soort dementie ze heeft, maar soms hebben mensen van heel lang geleden(van toen ze rond de 30 waren) toch nog wel hele goede herinneringen. Misschien, ik weet niet of ze daar wel eens over jou heeft verteld, heeft ze daar nog wel wat van wat je eventueel kan brengen. Je kan ook altijd de verpleging bellen om daar advies in te geven. Misschien hebben ze nog wel geniale tips Maar bovenal zal de verpleging heel goed voor je moeder zorgen.



Heel veel sterkte de komende tijd, en je bent echt een kei dat je nu dit besluit hebt genomen om voor haar te laten zorgen.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Ach meid toch wat een ongelofelijk dappere beslissing van je. Wat mag je moeder ontzettend trots op je zijn. Je klinkt of je alles hebt gegeven wat je in je hebt en nog meer en zet nu deze stap uit liefde voor haar ondanks dat het je pijn doet en ontzettend moeilijk is.

Laat je vanavond verwennen door je man en kinderen en huil als het moet. Laat lekker voor je koken of bestel wat makkelijks. Zou zeggen neem een flinke borrel maar lees dat je zwanger bent, gefeliciteerd daarmee, dus neem wat anders lekkers te drinken en duik met een fijne film of boek in bed en rust uit.

Bel gerust als je je dat graag wilt, zoals al gezegd is zullen de mensen die er werken er alles aan doen om goed voo je moeder te zorgen en haar op haar gemak te laten voelen. Als er een beroep is waar mensen die er werken zich er echt met hart en ziel voor inzetten is het daar wel.

Je bent een fantastische dochter en een enorm sterke vrouw.

Alle reacties Link kopieren
Hoi lieve Lovely, ook mijn moeder zit op een gesloten psycho geriatrische afdeling.



Ik was zo bang dat ze de hele dag ongelukkig was en op zoek zou gaan naar mijn vader, die de mantelzorg niet meer aan kon. Ik zag voor me hoe ze aan de deuren stond te rammelen maar dat viel in de praktijk erg mee. De moeilijkste momenten waren dat ze met mij of mijn pa mee naar huis wou, wanneer we afscheid namen na een bezoek. Het personeel hielp dan goed mee om haar af te leiden.



Ze woont nu alweer 4 jaar op een kleine afdeling met 8 bewoners. Het is en blijft verdrietig, maar ze lijkt toch veel minder ongelukkig dan ik dacht.



Je hebt gedaan wat je kon, haar veiligheid is ook belangrijk. Het gaat thuis vaak maar tot er zo'n grens bereikt is zoals jij die vandaag hebt meegemaakt.

Heel veel sterkte!
Sometimes a woman has gotta do what a woman has gotta do
Heel veel sterkte wat moeilijk voor je.
Ben er net toch nog ff stiekem heengeweest, kon het niet laten want had het zelf ook nog niet gezien. Ben positief verrast. Haar loopdwang kan ze daar goed gebruiken, ze kan het hele tehuis door, kan 2 tuinen in en zelfs een kinderboerderij!! Alleen kan ze de straat niet op geweldig dus.
Dat klinkt als een heel goed tehuis Lovely! Veel dementerenden vinden het prettig om dieren aan te halen, maar vaak kan dat niet meer, omdat er geen dieren aanwezig zijn.



Wat voor vrouw is je moeder?
Lullig gezegd...de vrouw die ze nu is die is altijd in paniek, altijd bang, heel soms vrolijk.



Vroeger was ze echt geweldig, kordaat, enorm lief, begaan met alles en iedereen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 24 mei 2016 @ 18:16:

Ben er net toch nog ff stiekem heengeweest, kon het niet laten want had het zelf ook nog niet gezien. Ben positief verrast. Haar loopdwang kan ze daar goed gebruiken, ze kan het hele tehuis door, kan 2 tuinen in en zelfs een kinderboerderij!! Alleen kan ze de straat niet op geweldig dus.





Goed dat je dat gedaan hebt Lovely, dat geeft ook rust.



De verpleeghuizen zijn tegenwoordig erg goed ''ingericht''. Dus inderdaad ruimte voor die loopdrang, veel gangen, veilige omgeving.

Zo te lezen zit ze nu in die verdwaalde ik fase. Het allemaal nog wel weten en beseffen maar eigenlijk toch ook al te slecht zijn zodat ze wel een gevaar voor zichzelf wordt...



Ze is echt in goede handen (werk zelf ook met dementerende ouderen) en bel gewoon op en ga bij haar langs.



En inderdaad iets meenemen voor op de kamer wat haar aan thuis doet herinneren of iets van vroeger?



Sterkte en rust zelf goed uit!
Tralalalala

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven