Mijn moeder zit nu in een tehuis

24-05-2016 17:08 88 berichten
Wat een rotdag vandaag, het ging echt niet meer met mijn moeder. Vanmorgen is letterlijk de bom gebarsten en is het helemaal fout gegaan. Van pure uitputting in slaap gevallen en mijn moeder is de hort op gegaan. Politie heeft haar terug gebracht en we hebben besloten dat het echt niet meer gaat thuis. Zit nu in een verpleegtehuis op een gesloten afdeling met een crisisopname van een week. In deze week wordt er geregeld dat ze er permanent gaat wonen. Misschien moet het nog via de rechter geregeld gaan worden zelfs omdat ze niet wilt.



Voel mij zo rot, vanaf 7 uur vanmorgen instanties gebeld, hulp gezocht en nu het is gelukt heb ik er enorme spijt van en wil haar alweer naar huis toe halen. Naar haar eigen vertrouwde plekje al is die plek al jaren niet meer vertrouwd voor haar.



Nu allerlei nare gedachtes of ze bang is, in paniek is, vraagt om naar huis te gaan etc. Durf het tehuis ook niet te bellen omdat ik haar echt los moet gaan laten. Ben als de dood dat ze weer een delier krijgt of zoals mijn opa binnen een dag na opname overlijdt.



Weet niet wat ik met dit topic wil, heb geen zin meer om te praten maar schrijven helpt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 24 mei 2016 @ 17:14:

Nee zeker de afgelopen maand ging het niet meer. We zijn allemaal ook gewoon zo uitgeput. Zit nu serieus te twijfelen om haar weg te halen en haar hier in huis te halen. Maar ik weet dat het niet gaat omdat het toch fout gaat.



Weet nu ook niet meer wat ik moet doen hoor

Probeer daar aan te denken. Laat het nu even aan de professionals over.

BTW, hoe gaat het met je zwangerschap?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 24 mei 2016 @ 18:16:

Ben er net toch nog ff stiekem heengeweest, kon het niet laten want had het zelf ook nog niet gezien. Ben positief verrast. Haar loopdwang kan ze daar goed gebruiken, ze kan het hele tehuis door, kan 2 tuinen in en zelfs een kinderboerderij!! Alleen kan ze de straat niet op geweldig dus.Dat heb ik ook eens gezien, toen ik ergens op bezoek was. Er was een vrouw die niets anders deed dan over de hele afdeling lopen, vond ze prettig, was ze misschien vroeger gewend, altijd bezig zijn. Ze probeerde nergens (waar niet gewenst) naar binnen of buiten te komen, bleef zo hier en daar eens een poosje stilstaan en ging weer verder. Als het tijd van eten was, lustte ze wel wat na al dat lopen.

Fijn dat jij er in elk geval een goed gevoel bij hebt; hoe je moeder het gaat ervaren is nog even afwachten, maar jij hebt tenminste niet het idee van een nare, ongezellige, (op)gesloten inrichting in je hoofd.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:Lovely1987 schreef op 24 mei 2016 @ 18:16:

Ben er net toch nog ff stiekem heengeweest, kon het niet laten want had het zelf ook nog niet gezien. Ben positief verrast. Haar loopdwang kan ze daar goed gebruiken, ze kan het hele tehuis door, kan 2 tuinen in en zelfs een kinderboerderij!! Alleen kan ze de straat niet op geweldig dus.

Klinkt als het tehuis waar ik gewerkt heb (maar ik weet dat veel tehuizen zo ingericht zijn)



Fijn dat je wat gerustgesteld bent.
Alle reacties Link kopieren
lees het nu pas en hoop dat je ook goed gaat uitrusten..
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Je hebt het enige juiste gedaan. Deze beslissing kun je alleen maar nemen in liefde.



Het weglopen ed kan ook voor je moeder traumatiserend werken. Straks loopt ze zomaar over straat met de kans op een aanrijding of raakt ze zo in paniek dat ze de weg kwijt is. Dat is natuurlijk ook mensonterend.

Wat ontzettend verdrietig voor jou en je moeder. Maar een uitgeputte dochter die volledig is uitgeput werkt ook niet. Wees trots op jezelf.
Het lijkt me verschrikkelijk om je ouder(s) zo te zien veranderen.

Maar het klinkt alsof ze daar wel een mooie plek heeft.

Goed van je dat je deze stap hebt gezet.

Alle reacties Link kopieren
Heel moeilijke, maar goede beslissing! Deze mensen kunnen en zullen heel goed voor je moeder zorgen. En zo kom jij ook weer een beetje aan jezelf toe.

En fijn dat je even langs bent gegaan en nu dus ook wat gerustgesteld bent. Zit ze in de buurt, kun je er makkelijk langs gaan?
Mind the gap
Mijn zwangerschap die ben ik door alles eigenlijk een beetje vergeten. Ben er eigenlijk helemaal niet mee bezig.



En nee heel dichtbij zit ze vanaf mijn huis niet, eigenlijk verder weg maar zolang het een goed tehuis is maakt het mij niet veel uit.



Zit nu wel enorm te stressen over hoe het nu gaat. Normaal ben ik van 7 tot 7 bij haar of ik ben 24/7 bij haar of 1 van de anderen is bij haar en dan is geen nieuws goed nieuws eigenlijk. Ook vreemd dat ik morgenochtend niet naar haar toe moet aan de ene kant wel fijn want als ik zelf afspraken heb moet ik altijd een oppas regelen of haar meenemen wat dus vaak niet gaat.



Nu ben ik de regie echt kwijt ook, aan de ene kant fijn maar aan de andere kant vreselijk.
Ik denk dat het ook lucht zal geven. Je komt straks bij je moeder op bezoek in plaats van voor haar te zorgen. Je hoofd zal ruimte gaan creëren voor nieuwe dingen. Samen knutselen of even samen koffie zonder dat er wat hoeft en zonder dat je nadenkt over wat fout zal kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Is een zware keuze die je hebt moeten maken.

Je hebt het bij je thuis zo te lezen al geprobeerd.

En op het moment je moeder een gevaar voor zichzelf vormt of voor de omgeving.

Is dit de juiste beslissing. Je hoeft je niet schuldig te voelen, je hebt je moeder in huis gehad.

En dit is nu een veiligere en betere oplossing.



Wat goed dat je bent wezen kijken, dat geeft je misschien ook een soort geruststelling.

Het klinkt in ieder geval al een fijne omgeving, met tuin en kinderboerderij.

Heel veel sterkte
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Alle reacties Link kopieren
Dat went wel hoor Lovely. In mijn geval ging het om mijn kind dat op zijn zevende al uit huis ging, omdat dat beter was voor ons allemaal. Ik wist wel dat ik een goed huis voor hem had gevonden, maar toch... Het is nogal een omschakeling, van 24/7 zorg, naar bijna niets. Ik vond vooral de nachten heel spannend. Thuis sliep mijn kind heel slecht, en hoe zou dat dan in zijn nieuwe huis gaan?

Het is voor jou heel goed dat je nu wel met je zwangerschap bezig kunt zijn, je rust kunt pakken enzo.

Kun je afspraken maken met het tehuis, over wanneer je kunt bellen om te vragen hoe het gaat? Het is fijn als ze je op de hoogte houden, en je gerust kunnen stellen.
Mind the gap
Ja ik mag 24/7 bellen gelukkig. Ze heeft ook geen bezoektijden alleen hebben ze liever niet dat je tijdens het eten op bezoek komt wat logisch is. Ook wordt ze morgen gelijk door de medische molen gehaald door de verpleeghuis arts. Die zag vanmiddag al direct dat haar medicatie aangepast moest worden.



En wat vreselijk dat jij je zoon uit huis hebt moeten halen zeg! Hier ook voornamelijk hele moeilijke nachten dus ben benieuwd hoe het vannacht gaat.



Ben zelf emotioneel ook helemaal uitgeput maar doe geen oog dicht helaas. Nu nog maar eventjes wat televisie kijken en informatie opzoeken. Je schijnt nogal veel te moeten regelen bij opname in een tehuis alleen omdat ze nu nog via crisisopname zit ( en een soort van vrijwillig) weet ik niet goed wat ik moet regelen. Weet wel dat als ze echt heel erg moeilijk gaat doen dat ze weer terug naar huis moet want dan moet een rechter eerst nog toestemming geven dus hoop dat ze geen helder moment ineens krijgt.
Kan de casemanager die je moeder had je ondersteunen in wat er geregeld moet worden? Of de (verpleeg)huisarts?



Ik weet niet of je moeder zelf nog kan omkleden en wassen, maar als jij er behoefte aan hebt, kun je altijd vragen of je haar ’s ochtends kan komen helpen en/of ’s avonds naar bed kunt helpen. Voor je moeder misschien fijn om samen met iets bezig te zijn en voor de verzorging scheelt het weer tijd.



Hoop dat je vannacht toch nog kunt slapen. Morgen hoef je eens een keer niet zo vroeg je bed uit.
Ja wassen en aankleden kan ze nog zelf tot vervelend aan toe. Wassen wilt ze nooit dus 2 keer in de week dwong ik haar onder de douche. Omkleden doet ze ongeveer 17 keer per dag. De zorg voor haar was voornamelijk zorgen dat ze niet wegloopt, het huishouden doen, koken en boodschappen doen, medicatie geven en onder dwang douchen. Nouja douchen kan ze ook nog wel zelf zolang je er maar echt bijstaat zodat ze niet de douche aan zet en zich zelf gewoon omkleed en dan zegt ik ben gedouched. Dus eigenlijk is de complete zorg nu weggevallen.



Heb trouwens het verpleegtehuis al 3 keer gebeld en verbazingwekkend genoeg had ze het naar haar zin, was een paar rondjes gelopen en vond de geitjes erg leuk en vond het jammer dat ze er nu niet meer heen kon ( in de avond worden de afdelingen wel echt gesloten, in de ochtend kan ze weer overal heenlopen) en ze had het helemaal naar haar zin en wou niet weg. Nu is ze er pas sinds vandaag maar ik hoop dat ze zo blijft!



Casemanager kan vast helpen met alles te regelen maar ze zei dat we nu eerst rust nodig hebben. We zijn allemaal zo moe. Mijn broer is maandag om 4 uur smiddags aan de eettafel gaan zitten en werd daar de volgende ochtend pas wakker dus moet je nagaan hoe moe je dan bent als je op een stoel ( die niet eens comfortabel is) in slaap valt zolang. Ook ik had allang moeten slapen maar nu blijf ik maar rondspoken. Zit echt op een telefoontje te wachten dat het echt niet gaat en ik haar moet komen halen.



Nu eventjes afwachten hoe morgen daar de dag verloopt. Verpleging vond op bezoek komen nu nog niet echt een goed idee, misschien overmorgen.
Alle reacties Link kopieren
Lovely wat spreek je lief over je moeder.! Je klinkt als een heel warme vrouw. Alles wat ik wilde zeggen is al door anderen gezegd. Daar sluit ik mij volledig bij aan.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de familie van een kdo-opname gebeld werd om de cliënt weer te komen halen.

Ga lekker slapen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het je dat het personeel ervaring heeft met dementerende mensen. Dus als ze zich rot voelt, weten ze echt wel wat te doen hoor. Ze hebben tegenwoordig allerlei methodes om mensen te vermaken/troosten. En ze is bij jou thuis, ook al vast in haar overtuiging dat ze niet thuis is, dat zal ze overal hebben. Ik geloof wel dat er verschillende fases zijn, van horen zeggen iig, dus deze fase kan overgaan.



Rot voor je! Het is dan wel ineens heel stil en je hebt veel minder om handen, maar je hebt nu wel alle energie voor je ongeboren kind en kan je nu daarop gaan richten. Veel sterkte! Ik zie het trouwens zo, als je echt van iemand houdt, zorg je voor een oplossing, als ze dat zelf niet meer kunnen. En dat doe je, want het is echt gevaarlijk. Je neemt haar in bescherming door haar in een tehuis te plaatsen. Echt. En het kan echt niet anders. Je bent nog steeds een goed mens dus laat je kop niet hangen. Moeders zijn belangrijk, ik weet het.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Wat een verschrikkelijke ziekte is het toch. Je hart breekt bij het zien van die enorme verandering bij een geliefde, het is fijn dat we hier de luxe hebben van opvang die zich op dementerenden richt maar ik snap je verdriet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
En, heb je goed geslapen vannacht?

Dat van mijn zoon was de allermoeilijkste beslissing ooit, maar ben zó blij dat ik die genomen heb. Vreselijk was het gelukkig niet, ik zag meteen aan mijn zoon dat hij het ook goed had in zijn nieuwe huis. Veel beter voor mijn zoon, en voor de rest van het gezin.

Om maar iets te noemen met die moeilijke nachten: de mensen van de nachtdienst hebben gewoon dienst en zijn alert, zelf kun je niet 24/7 alert zijn en dat doen wat gedaan moet worden.

Fijn dat je altijd mag bellen. Doe dat gerust ook tig keer per dag als je dat nodig hebt. Voor jou is het ook allemaal nieuw, dus best logisch dat je met veel vragen zit, je afvraagt of ze je moeder wel goed begrijpen, etc.
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Wat een lieve dochter ben je Lovely!

Ik hoop dat je vannacht wat hebt uit kunnen rusten.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte.. je sitautie lijkt mij erg moeilijk... emotioneel vooral !! maar ben met heel veel eens het is wel de beste oplossing voor jou en je moeder.. en dat is toch echt belangrijkste
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Lovely... je doet je naam eer aan!!!!



heb je een beetje kunnen slapen??
Nee niet echt geslapen vannacht nee. Hele nacht zorgen zitten maken wat achteraf helemaal niet nodig was. Van wat ik hoorde van de verpleging gaat het echt heel erg goed en zijn er geen problemen geweest. Ben er zelf nog niet geweest meer want ik ben bang dat als ze mij ziet dat ze dan mee wilt en de verpleging vond het ook beter om even een paar dagen niet langs te komen.



Het enige wat ik wil is dat ze gelukkig is, hoop dat ze daar gelukkig kan worden.



Verpleeghuisarts is ook geweest en al haar medicatie gaat op de schop. We hebben van alles gekregen wat elkaar tegen werkt etc.
Alle reacties Link kopieren
goed bericht.... het stelt jouw iets gerust???
Fijn om te horen dat het zo goed is gegaan TO. Hopelijk blijft het zo. Je bent sterk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven