Mijn vader heeft een bastaard dochter

15-06-2013 23:38 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een jaar of 9 weet ik het; mijn vader heeft een kind bij iemand anders verwekt. Ik weet het nog alsof het mij gisteren is gezegd. Ik was ongeveer 16/17 (nu 26) en het werd mij terloops verteld door mij een foto van haar te laten zien met de zin 'ik hoop niet dat je boos wordt, maar...'. Ik reageerde heel koel; 'okay. Ik ga douchen'. Daarna mij ogen uit mn kop gehuild onder de douche. En het er bijna nooit meer over gehad.



Af en toe heb ik momenten dat ik eraan denk.

De laatste weken denk ik veel eraan omdat haar verjaardag en die van mijn broer op dezelfde dag vallen. Ze zijn niet even oud, maar wel op dezelfde dag jarig. Dit was een paar dagen geleden. Ik heb het er soms even over met mn broer en vind het ook erg triest voor hem dat 'zijn dag' is bevuild met een leugen.



Hoe heeft mijn vader dit kunnen doen? Ook verwijt ik het mijn moeder dat ze bij hem is gebleven (ze zijn 35+ jaar getrouwd)



Ik wil toch mijn ei kwijt want ik vind dat ik dit gevoel niet zo moet dragen. Het is de schuld van mijn vader en hij moet het weten. Nu heb ik geen geweldige relatie, nogal afstandelijk. We praten wel gewoon, maar ik vraag altijd naar mij moeder aan de telefoon en we knuffelen alleen met verjaardagen/feestdagen even snel.



Ik zit erover na te denken om het daarom in een brief te plaatsen. Erover praten vind ik gewoon te moeilijk en emotioneel. Hoe denken jullie hierover?



En heeft iemand misschien hier ook ervaring mee?



Bedankt voor het lezen

X
quote:Ik vind in deze je moeder ook niet helemaal netjes, zij heeft ervoor gekozen bij je vader te blijven, daar hoort ook het (onschuldige) kind bij.

Ik vind dat haar moeder het volste recht heeft gehad te eisen dat hij zijn minnares + bastaard niet meer zag als ze bij hem zou blijven.

En voor TO is het juist goed dat haar moeder bij haar vader is gebleven. Anders was pa misschien wel naar de minnares gegaan en had TO nu zonder vader gezeten.
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2013 @ 09:48:

[...]



Hij is slechts haar verwekker. Het zou geen uitzondering zijn als zijn minnares hem er in heeft geluisd wat zwangerschap betreft. Lijkt me sterk dat hij bewust met zijn scharrel 'n kind heeft genomen tenslotte.



Volgens mij staat nergens dat de vader van TO haar halfzus nooit ziet, en geen rol in haar leven gespeeld heeft.



Mijn kind is was ook niet gepland, is mijn vriend dan ook alleen zijn verwekker?



Ik vind het een rare redenering.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joyce48 schreef op 16 juni 2013 @ 09:43:

Krekeltje, allereerst een dikke

Ik ben het helemaal eens met Elena78; wat heeft je vader willen bereiken met jou - nota bene in je puberteit, als je toch al niet zo heel zeker van jezelf bent - te vertellen dat hij nog een andere dochter heeft .....

In mijn ogen is dat een puur egoïstische daad geweest; hij was een deel van zijn schuldgevoel kwijt, want jij wist er nu ook van, en het familiegeheim bleef in stand, dus voor de buitenwereld bleven jullie het voorbeeldgezin. Dat was dus puur eigenbelang!



Ga hoe dan ook het gesprek met je vader aan; zorg dat er iemand bij je is die jou steunt en die bijstuurt als de emoties te hoog oplopen. Je vader heeft behoorlijk wat aangericht, daar mag hij zo langzamerhand echt wel rekenschap over afleggen. Vertellen hoe en wat, wat het met hém heeft gedaan, ook wat hij heeft gedaan om het leven van die andere dochter wat makkelijker te maken. Heeft hij de moeder financieel ondersteund? Want een kind maken is één, maar er verantwoordelijkheid voor nemen is twee!

En mocht je vader t.z.t. een flinke erfenis achterlaten, besef dan dat jij en je broer die moeten delen met je halfzus.

Dat zijn allemaal consequenties van zijn oh zo geheime vaderschap.Zijn vaderschap was dus niet geheim, hij heeft open kaart gespeeld. Volgens jou vanuit egoistisch oogpunt, maar dat kun jij natuurlijk niet weten. Wellicht was er een gerede kans dat TO er inderdaad zelf achter zou komen.
En om nou aan te nemen dat hij erin geluisd is.. Dat lees ik ook nergens
Alle reacties Link kopieren
Elninjoo maar het kind (ondertussen al bolwassen denk ik?) Kan er niks aan doen dat haar ouders zo nodig moesten neuken. Verwekker of vader...blijft een gemis.
quote:Frizzy schreef op 16 juni 2013 @ 09:26:

Als ik het zo lees vraag ik me af of er niet over gepraat mocht worden of dat TO daar zelf ook niet toe in staat was.Kan beide 't geval zijn. Krekel zegt daar zelf over dat 't taboe vooral door haar moeder in 't leven is geroepen:quote:krekeltje-87 schreef op 16 juni 2013 @ 01:03:Wat betreft dat ik haar nooit heb gezien. Mijn moeder heeft me ooit gezegd dat het haar onwijs veel pijn zou doen. En misschien ben ik dan 'onvolwassen', maar ik vind het gewoon moeilijk. En mijn vader heeft het daar ook nog nooit over gehad. Ik weet (officieel) niet eens haar naam. Ik ben er zelf achter gekomen, maar het is me niet verteld.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik snap best dat je je slecht voelt hoor, zelfs na 10 jaar.



Je vader heeft de hele boel belazerd en heeft van je hele kinder- en jeugdtijd een leugen gemaakt.



Bovendien heb je het nog eens vernomen tijdens je adolescentie, een periode waarin je op zoek bent naar je eigen identiteit, en je sowieso al veel van je opvoeding in vraag gaat stellen. Als dan nog eens blijkt dat het misschien allemaal één grote show was, kan dat er best wel diep inhakken en heel je fundament in vraag stellen en een hypotheek vormen op je identiteitsvorming in die periode.



Dat je bewondering moet hebben voor de moeder omdat ze bij haar man gebleven is snap ik niet. Medelijden, mededogen, oké, maar bewondering? Verraad toedekken met de mantel der liefde is niet altijd de beste oplossing en legt vaak de basis voor verder bedrog in de toekomst.



Het woord 'bastaard' komt misschien hard over, maar er bestaat nu spijtig genoeg geen echt ander woord dat de lading dekt. Ik neem aan dat ze het daarom maar gebruikt heeft. Een andere zin à la 'Mijn vader heeft een dochter bij een andere vrouw' klinkt misschien wel iets neutraler.



Veel sterkte TO, misschien zijn een paar gesprekken met een goede psycholoog wel heilzaam voor je. Daar gaan ze je gevoelens heel serieus nemen en ze niet afwimpelen met zinnen als 'na 10 jaar moet je er toch wel overheen zijn', of 'dat is iets tussen je ouders'.



Veel sterkte ermee.
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 16 juni 2013 @ 00:52:

[...]



Ach, wat is kwetsend, het kan je rauw op je dak vallen, maar ze weet het inmiddels al 9 jaar. Wat een gedoe om je vader hierover ook nog een brief te willen schrijven. Ik denk dat die beste man al lang genoeg weet dat hij een misstap heeft begaan. Ik zou als ik TO was eerder eens een open gesprek met mijn ouders willen hebben, wie weet ga je de reden van waarom bij elkaar blijven dan beter begrijpen. Ik blijf het jammer vinden, al 9 jaar geen contact met je halfzusje.

Dit.

Ik zou er ook niet van staan te kijken als ik ergens misschien nog een halfbroer of halfzus zou hebben rondlopen. Maar ik zou diegene dan juist graag willen leren kennen. Wat mijn vader ooit heeft gedaan, zou ik hem of haar niet aanrekenen en hem ook niet. Zeker niet als je al weet dat je moeder hem wel kon vergeven.
quote:noodles schreef op 16 juni 2013 @ 09:51:

[...]





Volgens mij staat nergens dat de vader van TO haar halfzus nooit ziet, en geen rol in haar leven gespeeld heeft.



Mijn kind is was ook niet gepland, is mijn vriend dan ook alleen zijn verwekker?



Ik vind het een rare redenering.Hangt af van of hij het kind graag wil ondanks dat 't een ongelukje was. Bij veel ongelukjes wil de man graag dat de vrouw het laat weghalen, maar omdat de vrouw de eindbeslissing heeft kan 't zijn dat ze ongewenst toch vader worden. En dan vind ik de term vader niet geschikt, het is dan immers slechts de verwekker geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het nog harder had overgekomen als TO het pas bij de verdeling van de erfenis te weten gekomen was dat er nog een halfzus was. Maar het taboe zal waarschijnlijk vooral door jouw moeder in stand gehouden zijn. Op die manier kon ze voortdoen met het huwelijk alsof er nooit wat gebeurd was, maar zoiets werkt natuurlijk niet op lange termijn.



TO, ik denk dat je best eens een gesprek met jouw vader plant zonder jouw moeder erbij zodat hij eerlijk over de situatie kan vertellen. Eventueel kan je daarna eens een afspraak maken om de halfzus te ontmoeten, daar heeft jouw moeder niets over te zeggen. Als je echt van plan bent om contact te houden met de halfzus, moet je het je moeder natuurlijk wel meedelen en vertellen waarom het voor jou zo belangrijk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:krekeltje-87 schreef op 16 juni 2013 @ 01:28:

[...]





Ik ben nogal een emotioneel persoon, mocht dat nog niet zijn opgevallen , en ik ben bang dat ik ga huilen en dus niet een fatsoenlijk gesprek eruit krijg.Het geeft toch niks als je huilt? Het is je vader. Je hoeft je niet te schamen voor je emoties, hij mag best zien dat je ermee zit. Praat met hem.. misschien lucht het jullie beiden op.
Alle reacties Link kopieren
quote:elena78 schreef op 16 juni 2013 @ 09:52:

[...]



Kan beide 't geval zijn. Krekel zegt daar zelf over dat 't taboe vooral door haar moeder in 't leven is geroepen:



[...]

Het ontmoeten van het meisje ja. Maar TO heeft zichzelf na de openheid die vader gaf afgezonderd en er mogelijk zelf ook niet meer over willen praten.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2013 @ 09:55:

[...]



Hangt af van of hij het kind graag wil ondanks dat 't een ongelukje was. Bij veel ongelukjes wil de man graag dat de vrouw het laat weghalen, maar omdat de vrouw de eindbeslissing heeft kan 't zijn dat ze ongewenst toch vader worden. En dan vind ik de term vader niet geschikt, het is dan immers slechts de verwekker geweest.Een kind vraagt zich dan alsnog af: "Wie is mijn vader?", en niet: "Wie is mijn verwekker".
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2013 @ 09:55:

[...]



Hangt af van of hij het kind graag wil ondanks dat 't een ongelukje was. Bij veel ongelukjes wil de man graag dat de vrouw het laat weghalen, maar omdat de vrouw de eindbeslissing heeft kan 't zijn dat ze ongewenst toch vader worden. En dan vind ik de term vader niet geschikt, het is dan immers slechts de verwekker geweest.



Ik vind dat het meer ligt aan de rol die de man in kwestie speelt.



Mijn vriend wilde in eerste instantie niet dat het kindje kwam, op dit moment liggen ze samen in het grote bed zijn vaderdagontbijt op te eten, hij leest een verhaaltje voor en heeft net zijn tekening in ontvangst genomen.



Maar goed, ik laat deze discussie voor wat het is, ik als bastaarddochter ga eens heerlijk met mijn bastaardzoontje spelen

Straks samen met zijn verwekker naar het park
quote:noodles schreef op 16 juni 2013 @ 10:02:

[...]





Ik vind dat het meer ligt aan de rol die de man in kwestie speelt.



Mijn vriend wilde in eerste instantie niet dat het kindje kwam, op dit moment liggen ze samen in het grote bed zijn vaderdagontbijt op te eten, hij leest een verhaaltje voor en heeft net zijn tekening in ontvangst genomen.



Maar goed, ik laat deze discussie voor wat het is, ik als bastaarddochter ga eens heerlijk met mijn bastaardzoontje spelen

Straks samen met zijn verwekker naar het park

huh, je doet 't toch niet met 'n getrouwde vent (althans niet met 'n vent die met 'n ander dan jou is getrouwd), dus je kind is geen bastaard



Een verwekker is iemand die zijn handen van zwangerschap en kind aftrekt. Jouw vriend is uiteindelijk gewoon vader geworden.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het voor jezelf kan afsluiten. Als je dit kan doen doormiddel van een brief en gesprek met je vader moet je dit doen. Schrijf eerst voor jezelf een brief waarin je alle emoties, problemen enz de vrije loop laat. Even een nachtje laten rusten en schrijf dan de brief voor je vader. En laat de problemen van je ouders niet jou problemen worden. Je bent volwassen en heb je eigen leven.



Het is makkelijk voor een ander om te oordelen wat je moet voelen en denken, zeker als je niet alles weet. Vaak is het gewoon lastig voor te stellen hoe iets is als je zelf nooit in zo'n situatie hebt gezeten.



Zorg in ieder geval ervoor dat je het voor je eigen een plek kan geven op de manier die bij jou past, zodat je verder kan met je eigen leven
Nee, mijn vriend is niet getrouwd en was dat ook niet toen wij ons kind samen verwekten..





bastaard

de bastaard zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: ['bɑstart] Verbuigingen: bastaard|en (meerv.) 1) kind van ouders die niet getrouwd zijn, vooral van een vorst of leider Voorbeelden: `De prins heeft bastaards in het buitenland.`, `bastaarddochter` 2...

Gevonden op http://www.woorden.org/woord/bastaard
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2013 @ 10:03:

[...]



huh, je doet 't toch niet met 'n getrouwde vent (althans niet met 'n vent die met 'n ander dan jou is getrouwd), dus je kind is geen bastaard



Bastaard= buiten het huwelijk geboren.

Vroeger werd het eerste kind (voorkind) dan alsnog gewettigd door een huwelijk na de geboorte.



Maakt geen klap uit of pa en ma een monogame relatie hebben of niet. Gaat er puur om of ze een boterbriefje hebben voor de geboorte.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2013 @ 10:03:

[...]



huh, je doet 't toch niet met 'n getrouwde vent (althans niet met 'n vent die met 'n ander dan jou is getrouwd), dus je kind is geen bastaard



Een verwekker is iemand die zijn handen van zwangerschap en kind aftrekt. Jouw vriend is uiteindelijk gewoon vader geworden.



Jij stelt in een eerdere post dat vader geen geschikte term is voor iemand die de zwangerschap niet wil.



Ik snap je wel hoor, maar ik vind dat je hier en daar wat kort door de bocht gaat..
quote:lemoos2 schreef op 16 juni 2013 @ 10:06:

[...]





Bastaard= buiten het huwelijk geboren.

Vroeger werd het eerste kind (voorkind) dan alsnog gewettigd door een huwelijk na de geboorte.



Maakt geen klap uit of pa en ma een monogame relatie hebben of niet. Gaat er puur om of ze een boterbriefje hebben voor de geboorte.



Precies!



Daarom is het ook zo'n achterhaalde term. Tegenwoordig is het heel normaal om als niet getrouwd stel kinderen te krijgen. Eerder regel dan uitzondering in mijn omgeving.
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2013 @ 10:03:

[...]



huh, je doet 't toch niet met 'n getrouwde vent (althans niet met 'n vent die met 'n ander dan jou is getrouwd), dus je kind is geen bastaard



Een verwekker is iemand die zijn handen van zwangerschap en kind aftrekt. Jouw vriend is uiteindelijk gewoon vader geworden.En dus weten we niet of de vader van TO volgens bovenstaande redenering 'verwekker'. Of 'vader' moet heten, want we weten niet of hij contact heeft en had met zijn buitenechtelijke dochter.
Alle reacties Link kopieren
TO, misschienmoet je er hulp bij zoeken.



En misschien is dit ook een punt om(nog) volwassener te worden ener mee te doen wat JIJ wilt. Als jij contact wil met je halfzus, dan zou ik het doen, ook al is het moeilijk. Als jij er open over wilt praten, doe het.



Op mijn 30eginger bij ons ook een beerput in de familie open en het was pijnlijk ,maar ik merkte dat ik toen pas in bepaalde opzichten volwassen ben geworden tegenover mijn ouders.



Hier is de storm gaan liggen en ik hou nog steeds van allebei, ontken wat gebeurt is ook niet en ik heb de gebeurtenissen kunnen plaatsen. En ik ben ook niet meer het 'kind' dat maar naar goedkeuring van haar vader en moeder zoekt.



Sterkte.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:calenzia schreef op 16 juni 2013 @ 10:04:

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het voor jezelf kan afsluiten. Als je dit kan doen doormiddel van een brief en gesprek met je vader moet je dit doen. Schrijf eerst voor jezelf een brief waarin je alle emoties, problemen enz de vrije loop laat. Even een nachtje laten rusten en schrijf dan de brief voor je vader. En laat de problemen van je ouders niet jou problemen worden. Je bent volwassen en heb je eigen leven.



Het is makkelijk voor een ander om te oordelen wat je moet voelen en denken, zeker als je niet alles weet. Vaak is het gewoon lastig voor te stellen hoe iets is als je zelf nooit in zo'n situatie hebt gezeten.



Zorg in ieder geval ervoor dat je het voor je eigen een plek kan geven op de manier die bij jou past, zodat je verder kan met je eigen leven



Het is ook niet erg als het na 1 brief of 1 gespreknog niet afgesloten is.Dat gaat soms ook met hortenen stoten, is ook niet erg.



Het enige wat me gezond lijkt is om niet boos te blijven, dat is zo'n destructieve emotie.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Rudi Dil werd met veel liefde opgevoed. Maar zijn vader bleef wel bij zijn gezin wonen (zijn vrouw met drie kinderen), maar bezocht regelmatig zijn zoontje Rudi en zijn buitenvrouw Ria.
quote:noodles schreef op 16 juni 2013 @ 09:42:

Bastaard vind ik zo'n naar woord.

(misschien omdat ik ook zo genoemd zou kunnen worden, gelukkig gebeurt dat nooit).



Ikzelf kwam er 10 jaar geleden achter, en het viel me rauw op mijn dak (ik ben dan zelf de 'bastaarddochter').

Maar om er zoveel jaar na dato nog zo mee te zitten? En je halfzus zo te noemen, het klinkt alsof het je nog erg hoog zit.



Ik zou:

1. Erover praten met je vader/ een brief aan hem schrijven

2. Je halfzus ontmoeten (misschien eerst voorzichtig aan via mail of social media o.i.d.)

3. Haar ook gaan zien als een halfzus



Zelf heb ik een aantal jaar gemaild met mijn halfzus, en vorig jaar hebben we elkaar eindelijk ontmoet (dat hadden we jaren eerder gedaan als we in hetzelfde land zouden wonen).

Gek genoeg voelde het meteen heel vertrouwd. Ik ben erg blij dat ik het heb gedaan.Wat leuk om te.lezen dat jij dit exact ervaart zoals ik dat doe . Fijn hè dat die band gewoon met de geboorte van de jongste halfzus lijkt te ontstaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven