Mijn vriendin heeft een verleden.

02-09-2015 19:59 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds enkele weken een relatie met een leuke vrouw. We zien elkaar doodgraag, beleven alle normale zaken die in een relatie gebeuren, maar zij heeft al veel meer meegemaakt dan ik en ik kan het tegen niemand vertellen.

Als je haar zou tegenkomen langs de straat zou ze nooit opvallen. Ze zou gewoon opgaan in de massa.

Ze had me al over haar vorige relaties verteld maar haar vorige vriend was echt slecht voor haar. Maar zij was er smoorverliefd op en hij heeft daar enorm van geprofiteerd. Ze had er een relatie van een paar jaar mee en in het begin ging alles goed, maar na een eindje zag hij haar meer als een seksspeeltje dan als zijn vriendin. Een aantal keer heeft ze serieuze pak rammel gekregen van hem waardoor ze vol blauwe plekken stond en het ergste is, aangezet tot seks met andere mannen. Eerst samen met hem met andere koppels, maar na een eind kwam het erop neer dat hij ze aanzette tot betaalde seks met alleen mannen.

Ik denk dat ze dit nog altijd niet een plaats heeft kunnen geven, en mijn vraag nu is wat kan ik meer doen dan luisteren? Ik ben er voor haar, heb haar al gezegd dat voor mij het heden en de toekomst telt en niet het verleden.
Alle reacties Link kopieren
Niet aandringen. Misschien wil ze het er op dit moment helemaal niet teveel over hebben, wil ze gewoon genieten van het nu zonder steeds die beerput te openen. Ze heeft je in vertrouwen genomen, ze weet dat je er voor haar bent en dat je haar accepteert zoals ze is, ik zou het verder even laten rusten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze dit nog altijd niet een plaats heeft kunnen geven



Waarom denk je dat?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 september 2015 @ 20:12:

Ik denk dat ze dit nog altijd niet een plaats heeft kunnen geven



Waarom denk je dat?Ik denk dat hij dat graag wil geloven, zodat hij de reddende engel kan spelen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is de vraag andersom: Wat heeft ze er zelf mee gedaan? Is er verwerking gaande of heeft ze het weggestopt? Heeft ze haar eigenwaarde en zelfvertrouwen terug? Weet ze hoe en waarom ze in deze relatie beland is?
Keep on, keep keepin' on....
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk jij dat ze het nog niet verwerkt heeft?

Ik lees het zo 1,2,3 niet in je OP in ieder geval
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Hmmm opvallend.

Vandaag was er op de Duitse radio een nieuws item met exact dit verhaal.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Ik vraag mee inderdaad ook af waar je aan denkt te merken dat ze het nog niet verwerkt heeft? Daarnaast zijn jullie nog maar een paar weken samen dus misschien heeft het wat tijd nodig of misschien wil ze het er wel helemaal niet over hebben omdat ze er klaar mee is.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 september 2015 @ 20:12:

Ik denk dat ze dit nog altijd niet een plaats heeft kunnen geven



Waarom denk je dat?



Dat ze bang is om haar ex tegen te komen ergens zodat alle nare herinneringen opnieuw zouden boven komen. Dat ze het soms moeilijk heeft met kleine aanrakingen bv als we in het stad wandelen. Soms neemt ze 3 tot 4 douches per dag.



quote:Tea_bee schreef op 02 september 2015 @ 20:28:

Volgens mij is de vraag andersom: Wat heeft ze er zelf mee gedaan? Is er verwerking gaande of heeft ze het weggestopt? Heeft ze haar eigenwaarde en zelfvertrouwen terug? Weet ze hoe en waarom ze in deze relatie beland is?



Ze zegt dat ze in die relatie beland was omdat ze geen zo'n goede band had thuis met haar ouders en zus. Dat hij in het begin haar overstelpte met cadeaus en etentjes. Dat hij haar eigenlijk afhankelijk maakte van hem. Ik ben pas de 2de persoon tegen wie ze dit verteld heeft naast haar beste vriendin. Dus ik weet niet of de verwerking gaande is of weggestopt is. Ik durf er ook niet echt over te vragen hoe en wat ze allemaal gedaan heeft.



quote:happy-daddy schreef op 02 september 2015 @ 20:41:

Hmmm opvallend.

Vandaag was er op de Duitse radio een nieuws item met exact dit verhaal.Ik luister iedere dag naar de Duitse radio en ga de moeite doen om dit te vertalen naar het Nederlands om een discussie te starten... Ja hoor...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er voor haar, heb haar al gezegd dat voor mij het heden en de toekomst telt en niet het verleden.

Keurig!



Mijn vraag nu is wat kan ik meer doen dan luisteren?

Van alles, natuurlijk, maar ik zou niks doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar gewoon blijven behandelen als mens. Ze is natuurlijk een stuk meer dan alleen dit verleden. Waarom zou jij meer kunnen doen dan alleen luisteren als zij dat wil. Zij is toch degene die dit verwerken moet, niet jij? Dat zou je niet eens voor haar kunnen.



Iemand steunen is ook alle andere dingen aan de ander bijven zien, niet er op focussen. Ik bedoel, ik zou er voor uitkijken dat je haar alleen nog maar met dit verleden kan zien en dat het overal bijgehaald moet worden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik denk dat je niet meer kunt doen dan luisteren als ze wil praten en er voor haar zijn. Je kunt haar eventueel advies geven naar de politie te gaan (klinkt als een loverboy!) voor aangifte en eventueel hulp voor haar zelf of naar de huisarts om, om hulp te vragen. Ik zou het wel van haar af laten hangen en het verder laten rusten.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een loverboy slachtoffer.



Aan jou de vraag, in hoeverre maakt haar verleden voor jou persoonlijk iets uit? Als in, doet haar verleden er voor jou toe? Of zie jij dat als iets dat nu, voor jullie toekomst samen, voor jou verder geen belang heeft? Want als jij het er moeilijk mee hebt dan blijf jij er toch altijd aan denken en blijft het jou dwars zitten wat niet bevorderlijk is voor het opbouwen van een relatie. Zit jij er niet mee, dan kun jij haar alleen dat bieden wat zij verder niet kent, namelijk een vriend die er wel voor haar is en die haar wel met respect behandeld en die echt een vriend is. Daarbij weet je dan wel dat zij zelf met een verwerking zit waardoor jij wel bewust moet zijn dat zij niet consistent zal zijn in toenaderingen waardoor jij geduld moet hebben.



Weet dan ook dat jij niet een psycholoog bent of een andere hulpverlener. Het enige wat jij kan doen is haar steunen en haar aanmoedigen om een professionele hulpverlener op te zoeken waar ze haar trauma's kan verwerken en waar ze haar verhaal kwijt kan en alles een plaatsje te geven. Dat is een dus wel noodzakelijk om te voorkomen dat ze straks jou associeert met de pijn van de verwerking. Daarom is een psycholoog die haar met haar verwerking helpt en haar handreikingen aandraagt voor verwerking voor haar noodzakelijk, terwijl jouw taak is om daarnaast te laten zien door een gewone omgang qua relatie dat dat voor haar gewoon mogelijk is zodat ze bij dat herstel hierdoor gesteund wordt.



En natuurlijk wil ze praten over wat ze kwijt wil. Desnoods kun je haar therapeut vragen hoe hiermee om te gaan zonder haar te benadelen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven