Moeder trekt voorstel oppassen in, vriend gepikeerd

18-10-2016 15:50 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Over 4 maanden zal ik bevallen van ons eerste kindje. Mijn vriend en ik en onze familie zijn hier erg gelukkig mee.

Mijn moeder heeft vanaf het begin van de zwangerschap gezegd dat ze, als ons kindje er eenmaal is, graag elke week 1 dag op zou willen passen, zodat we minder afhankelijk zijn van een gastouder of crèche.

Mijn ouders wonen 100 km weg, dus ik vond het heel lief dat mijn moeder dat aanbood. Het scheelt ons ook weer qua kosten en is goed voor hun band.

Nu is mijn moeder alleen vorige week teruggekomen op haar aanbod. Het lijkt haar toch teveel om elke week een dag op te passen gezien de afstand. Dit betekent dat we toch een extra dag crèche moeten regelen of dat ik of vriend een dag minder moeten werken. Ik vind het jammer dat het niet kan, maar heb er alle begrip voor. Ik vond het al genereus dat ze dit aanbood. Mijn vriend echter, vind het niet leuk van mijn moeder dat ze er nu op terug komt. Hij vindt dat ze er dan eerder over na had moeten denken wat ze aanbood en dat het lullig is om er nu op terug te komen nu we er al op rekenen. Ik vind weer dat hij zich aanstel. Hoe erg is het nu om een dag extra crèche te doen? Mijn moeder heeft alsnog aangeboden eens in de twee weken op te passen en is verder ook heel betrokken bij de zwangerschap, dus ik neem het haar niet kwalijk. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik mag hopen dat hij weer op zijn opmerkingen (dat je eerst misschien even baalt snap ik) is teruggekomen en dat hij het nu ook wel snapt? Ik vind de reactie van vriend nogal bijzonder eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Het is jammer als je er op rekende, maar neem van mij aan dat het veel gezeur kan voorkomen in jullie familie band. Dat is hier dus gebeurd. Eeuwig spijt dat ik toen het aanbod aangenomen heb. Want toen we er mee stopten kreeg ik te horen dat ik haar gebruikt had en een profiteurs. Ondanks regelmatig bijdragen in de vorm van riante cadeaus, etentjes, netjes dank je wel elke wrrk.Nee ik zou dit nooit gedaan hebben als ik dit vooraf wist. Ik zie mijn ouders ook amper meer nu. Ben hier zo door gekwetst.
Je moeder mag zich toch bedenken? Of verwachtte je vriend dat ze er voor altijd aan vast zat? Ze geeft het een paar maanden voor de bevalling aan en niet in de week voordat je weer moet gaan werken, dus alle tijd om een andere oplossing te vinden lijkt me.
Ik snap ergens wel dat je vriend teleurgesteld is. En dat mag ook natuurlijk. Er is iets aangeboden wat uiteindelijk is ingeslikt. Je moeder heeft niet goed over de consequenties nagedacht, maar dat hebben jullie natuurlijk zelf ook niet.

Het is niet realistisch om 200 km te reizen voor een dag oppassen.



Balen en zoeken naar een oplossing. Iets anders is er niet.



Onze grootouders hebben ook nooit opgepast. Hier werken de opa's en oma's nog, wonen te ver weg of hebben teveel kleinkinderen (meer dan 10) waardoor het opassen gewoon niet realistisch is.
Hoe hadden jullie de opvang geregeld als moeder dit niet had aangeboden?



Ik neem aan dat je ook zwanger was geworden als je moeder niet had aangeboden om op te passen.



200 km voor een dag op passen is natuurlijk waanzin. Je zou je moeder dan toch elke week zeker 40 euro verschuldigd zijn voor de reiskosten. Dat is ruim 1900 euro op jaarbasis als ze 48 keer jouw kant op rijdt. Lijkt me niet dat ze die kosten zelf hoeft te dragen om te mogen oppassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je moeder wel. Volgende keer is het beter om even wat langer na te denken, voordat ze zoiets voorstelt. Maar goed iedere week 200km...

Mijn god, ik word er al moe van als ik er aan denk (ik houd niet van autorijden).



Ze is ruim op tijd met afzeggen, zodat jullie iets anders kunnen regelen.



Ze mag natuurlijk gewoon op haar besluit terug komen. Dat vraag ik mijn ouders nog regelmatig. Beginnen met oppassen betekent niet dat ze moeten oppassen tot in groep 8.
Alle reacties Link kopieren
Ach je moeder was gewoon wat enthousiast. Nu denkt ze aan de praktische kant.



Misschien is het nog een optie om eens in de 2 weken 2 dagen achter elkaar te komen? Dan hoeft ze niet zoveel te reizen op 1 dAG en hebben jullie toch je gemiddeld 1 dag pw oppas.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik zou het ook veel vinden hoor minimaal 100km rijden om op te kunnen passen en dan ook nog in de winter. Wellicht was ze zo blij dat haar dochter een kind kreeg dat ze het spontaan aanbood zonder er echt goed over na te denken. Maar aan de andere kant oma is straks vast een leuk logeer adres voor als jullie een keer een paar dagen weg/rust willen met z'n tweetjes zonder kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 18 oktober 2016 @ 16:07:

Je vriend zeurt om niets.

Het is jullie kind, je moeder hoeft helemaal niets.

Lekker oma gebruiken om geld uit te sparen. Absurd om dat te verwachten van je moeder.

Precies. Al die grootouders die buiten met kinderwagens lopen. De terreur van de moderne ouder.

Releg het gewoon zelf als je kinderen wilt opvoeden. Opa en oma hebben hun best reeds gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vraagt niemand wat de moede van vriend voor hun doet?
Alle reacties Link kopieren
quote:goudenmaantje schreef op 18 oktober 2016 @ 16:31:

Waarom vraagt niemand wat de moede van vriend voor hun doet?



Omdat dat er helemaal niet toe doet.



Ik snap vriend op zich best dat hij baalt.

Ik hoop alleen wel dat hij dat snel achter zich laat.
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 18 oktober 2016 @ 16:34:

[...]





Omdat dat er helemaal niet toe doet.



Ik snap vriend op zich best dat hij baalt.

Ik hoop alleen wel dat hij dat snel achter zich laat.Ben ik het niet mee eens.. als hij verwacht dat de moeder van vriendin meewerkt aan oppassen. Dan moet hij dat ook aan zijn eigen moeder vragen en verwachten dat zij oppast.
Alle reacties Link kopieren
Mensen reageren anders op teleurstelling.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 18 oktober 2016 @ 16:31:

[...]



Precies. Al die grootouders die buiten met kinderwagens lopen. De terreur van de moderne ouder.

Releg het gewoon zelf als je kinderen wilt opvoeden. Opa en oma hebben hun best reeds gedaan.Echt he? Soms echt ouwetjes! Dan vind ik echt zielig voor die mensen, moeten ze maar weer aan de bak...
Opvallend dat veel mensen hier over die 200 km vallen. Als ze een hele dag oppast, dus gewoon een werkdag, dan valt het toch mee? Mensen rijden dagelijks 200 km om naar hun werk te gaan dus zo extreem vind het niet. Los daarvan geeft je moeder ruim.op tijd aan dat ze het toch niet ziet zitten. Zit niks anders op voor je vriend dan het te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend stelt zich aan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend was vandaag al wel milder dan gisteren en vorige week. Ik heb hem ook gezegd dat ik een beetje teleurstelling wel begrijp maar dat ik zijn reactie erg overdreven vind. Zijn eigen moeder leeft niet meer.. Dus mijn moeder zal de enige oma zijn, misschien ligt het daarom wat gevoeliger? Maar daar kan zij natuurlijk niks aan doen en hij moet wel fair blijven
quote:Coco87 schreef op 18 oktober 2016 @ 16:43:

Opvallend dat veel mensen hier over die 200 km vallen. Als ze een hele dag oppast, dus gewoon een werkdag, dan valt het toch mee? Mensen rijden dagelijks 200 km om naar hun werk te gaan dus zo extreem vind het niet. Los daarvan geeft je moeder ruim.op tijd aan dat ze het toch niet ziet zitten. Zit niks anders op voor je vriend dan het te accepteren.Die mensen die dagelijks 200 km naar en terug van hun werk rijden krijgen daar een salaris voor. Vind ik toch wel een groot verschil.
Je vriend stelt zich aan. Jullie zijn als aanstaande ouders verantwoordelijk voor opvang van jullie baby als jullie beide werken. Je vriend kan en mag niet verwachten dat jouw moeder - omdat ze het aangeboden heeft - zich daaraan houdt. Als je moeder het niet wil, dan niet. Is hij echt serieus boos op haar vanwege dit?
Je moeder had op elk moment haar aanbod kunnen intrekken. Net als jullie trouwens. Wilde je vriend je moeder verplichten om de komende jaren op te passen?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je vriend in zoverre, dat ik er ook even niet blij van zou zijn. Ik word een beetje narrig als mensen dingen aanbieden te doen en er dan later op terugkomen. Komt denk ik doordat ik het juist goed overweeg voordat ik iets aanbied en het dan ook doe. Dat zie ik als een belofte (bij mijzelf dan he). Een ander mag er natuurlijk op terugkomen maar dan mopper ik wel even tegen de planten of mijn man .



Komt wel weer goed, geniet van je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Ervan uitgaande dat jullie een kinderwens hadden, zou je verwachten dat jullie hier al een idee over zouden hebben. Een dag minder werken zou dan toch al eens besproken moeten zijn, net als de optie gastouder/kdv. Als jouw moeder dan een dag per week wil oppassen is dat mooi meegenomen maar naar mijn idee niet iets om boos over te zijn als het niet gaat. Zij geeft het tijdig aan en het was eigenlijk al boven verwachting. Dus ja, even teleurgesteld zijn snap ik. Maar vooral ivm de band.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het maar goed is dat je moeder zich nu bedenkt. Hoe had je vriend gereageerd als ze straks eens niet kon ivm vakantie, andere afspraak, ziekte? Je kunt het fijn vinden als je (schoon-)moeder op wil passen, maar het is nooit vanzelfsprekend!
Ik was ook gepikeerd geweest, als ze dat had gezegd, een week voor je bevalling. Nu heb je nog plenty tijd om iets anders te regelen. Wel jammer, ze hebben geen verhuisplannen?
Mijn moeder trok zich na een paar maanden oppassen terug.

Het idee was dat ze niet tijdens een heel noodzakelijke periode zou 'wennen' en daarna voor het echie zou komen.

Ik was heel blij dat ze het aangaf en kon snel wat anders regelen.

En het was heel prettig dat we tijdens calamiteiten een extra oppas hadden die incidenteel toch een hele dag kon en wilde komen of waar kinderen bij kunnen logeren.

Ipv een hele dag al 'hebben' en dan als er daarbuiten iets is echt zuur zijn.

Dat vond ze wel erg leuk en dat voelt veel fijner dan een hele dag iemand voor wie het eigenlijk teveel is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven