Moeder trekt voorstel oppassen in, vriend gepikeerd

18-10-2016 15:50 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Over 4 maanden zal ik bevallen van ons eerste kindje. Mijn vriend en ik en onze familie zijn hier erg gelukkig mee.

Mijn moeder heeft vanaf het begin van de zwangerschap gezegd dat ze, als ons kindje er eenmaal is, graag elke week 1 dag op zou willen passen, zodat we minder afhankelijk zijn van een gastouder of crèche.

Mijn ouders wonen 100 km weg, dus ik vond het heel lief dat mijn moeder dat aanbood. Het scheelt ons ook weer qua kosten en is goed voor hun band.

Nu is mijn moeder alleen vorige week teruggekomen op haar aanbod. Het lijkt haar toch teveel om elke week een dag op te passen gezien de afstand. Dit betekent dat we toch een extra dag crèche moeten regelen of dat ik of vriend een dag minder moeten werken. Ik vind het jammer dat het niet kan, maar heb er alle begrip voor. Ik vond het al genereus dat ze dit aanbood. Mijn vriend echter, vind het niet leuk van mijn moeder dat ze er nu op terug komt. Hij vindt dat ze er dan eerder over na had moeten denken wat ze aanbood en dat het lullig is om er nu op terug te komen nu we er al op rekenen. Ik vind weer dat hij zich aanstel. Hoe erg is het nu om een dag extra crèche te doen? Mijn moeder heeft alsnog aangeboden eens in de twee weken op te passen en is verder ook heel betrokken bij de zwangerschap, dus ik neem het haar niet kwalijk. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik word over 2 weken Oma van een kleinzoon en wil best oppassen,maar niet op vaste dagen in de week. Ik heb dit al gelijk aangegeven toen ik wist dat ik Oma ging worden.

Hij mag best af en toe komen logeren,tenminste als het geen jankert is.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vind? Dat de vader in wording zich niet zo moet aanstellen. Die zag het serieus gebeuren dat iemand vier jaar lang 200 km op een dag ging rijden om onder andere hem kosten uit te sparen?



En juist heel fijn dat oma in spé zich een en ander heeft bedacht maanden voor de geboorte ipv twee dagen voor het aflopen van het zwangerschapsverlof. Ga dan nog maar iets zien te regelen. Dat wil je ruim van tevoren rond hebben.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Fijn juist: een oma die realistisch nadenkt en tijdig keurig haar grenzen aangeeft, je vriend mag zich in zijn handjes knijpen met zo'n schoonmoeder!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor en zie het veel om mij heen. Ouders die hun kinderen door oma laten opvoeden.

Ja, ook ik werk. En mijn kind ging 3 dagen naar het kdv. En 2 dagen was ik thuis.

Dat kost geld. Maar daar kies je toch voor?

Mijn ouders werken zelf nog en kunnen niet structureel oppassen.

Om mij heen zie ik oma's die 1 vaste dag vrij hebben en dan op 3 of 4 kleinkinderen passen. En omdat oma toch al oppast kan er nog een kleinkind wel bij.

En dan ouders die gefrustreerd zijn als oma aangeeft over 4 weken op haar vrije dag niet te kunnen.

Oma's die nu met pensioen zijn en echt elje dag de kleinkinderen doen. Wtf! Waar is het voirnemen om te genieten?

Grootouders hebben de kids al groot en mogen dan op hun 65ste nog eens aan de bak.

Ik zie ouders die de kids het ene weekend naar die oma brengen en het andere weekend naar de andere oma. Waarom neem je dan kinderen?

Ik zag op het kdv een kindje die op maandag door moeder werd gebracht, de hele week door opa werd gehaald en gebracht, wNt t kind bleef daar slapen, en op vrijdag werd het door moeder gehaald.

Tja, carrieremensen.

Dit heeft niks met to te maken, maar dit moest er even uit.

Als je kids wil, moet je je realizeren wat de verantwoordelijkheden zijn. Leuk dat je hulp krijgt aangeboden, maar plan zo dat je daar niet afhankelijk van bent. ( je moeder kan ook ziek worden, platte band hebben enz.)

Ik zelf had de mogelijkheid om ons kind naar mijn schoonouders te brengen. Dit wilden ze heel graag. We hebben er niet voor gekozen. Wij zijn van mening dat opa en oma er zijn om leuke dingen mee te doen. Om een kind te verwennen. En niet om het op te voeden.

Nu kan ons kind wel al eens in het weekend blijven slapen. Ca 1x per maand. En dat is voor alle partijen leuk. Hoe anders zou dat zijn als het kind een verplichting was voor de grootouders? En hun door de week ook al moesten oppassen?



Eigelijk heeft to hier weinig aan he?
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Net ff opgezocht maar mijn moeder moet ook ruim 200km reizen ze past elke week op, blijft de avond ervoor en erna slapen. Ze reist voordelig met de trein (9 en 12,5 euro per keer momenteel) Dit doet ze echt niet alleen voor ons maar ook vooral voor zichzelf. Just omdat ze zo ver weg woont. Ze bouwt nu echt een heel bijzondere band op met haar kleinkind, mijn Oma deed dat ook al op mij en mijn overgrootmoeder voor mijn Moeder enz.. Er zijn genoeg mensen die haar voor gek verklaren. Maar het past in haar leven momenteel. We hebben een kamer speciaal voor haar ingericht en verrassen haar af en toe met een uitje.

We spreken ook vaak uit hoe bijzonder we het vinden en hoe dankbaar we haar zijn, en ook Dan zegt ze altijd dat ze het echt ook vooral voor zichzelf doet. Wanneer het haar teveel zou worden zou Ik het niet kwalijk nemen en mijn man ook niet. Ik vind het dus niet zo gek dat ze het heeft aangeboden, wel denk Ik dat 1 dag op en neer reizen op die afstand niet te doen is.
Leef en laat leven <3
quote:thanx schreef op 19 oktober 2016 @ 09:48:





Eigelijk heeft to hier weinig aan he?

Ja, inderdaad. En serieuze vraag; waarom wind jij je zo op over hoe anderen iets geregeld hebben?



Ik zie namelijk ook heel mooie dingen om mij heen waarbij oma's oppassen. Mijn kinderen hebben echt zo een bijzondere band met mijn ouders. Heel anders dan de band die mijn neefje en nichtje hebben die ook heel vlak bij ons wonen.
Stiekem denk ik vaak: 'zo kan ik het ook' als ik de grootouders in de weer zie met het wekelijks oppassen op hun kleinkinderen. Grootouders brengen hun kleinkinderen naar sport, zwemles, koken een maaltijd, ik ken er ook één die zelfs de was doet en meegaat op vakantie om op te passen op de baby, zodat de ouders ongestoord kunnen skiën.

Grootouders die drie keer in de week oppassen en daarnaast nog komen opdraven als moeder het niet zitten om met drie kleine kinderen boodschappen te doen.

Kleinkinderen die een hele week kunnen logeren bij opa en oma, of een nachtje. Ben daar vaak jaloers op geweest, maar nu realiseer ik me: ik zou het niet eens willen, mijn kind, mijn verantwoordelijkheid.
Mijn moeder moet ook van ver komen en die bood ook aan vaste dagen op te passen. Maar ik ken mijn moeder, die bedoelt dat heel lief en uiteindelijk blijkt het allemaal veel te veel voor haar. Zoon gaat nu 2 dgn naar KDV en mijn moeder past zo'n drie keer in de maand een middagje op. Dat werkt veel beter, ook omdat ze hier anders om 07:00 moet zijn. Ik vind professionele opvang erg fijn, ook omdat ik me dan toch minder schuldig voel als zoon die dag onrustig is of veel moppert. En ze zou vandaag komen oppassen, maar er heerst hier buikgriep in huis en dan ben ik blij dat ik haar dat niet hoef aan te doen (of mee te besmetten). Nu is het vrijblijvend, kan ze toch de band opbouwen, en voelt niemand zich verplicht.



On topic: vraag je vriend eens wat hij met z'n boosheid wil TO. Het klinkt nu alsof hij net zolang wil mokken tot je moeder toegeeft, wat toch neigt naar emotionele chantage.
quote:Manji schreef op 19 oktober 2016 @ 00:20:

Ik word over 2 weken Oma van een kleinzoon en wil best oppassen,maar niet op vaste dagen in de week. Ik heb dit al gelijk aangegeven toen ik wist dat ik Oma ging worden.

Hij mag best af en toe komen logeren,tenminste als het geen jankert is.



Ik vind dat soort opmerkingen altijd zo'n domper op het blije nieuws he? Je weet niet eens of het gevraagd zou worden maar wel gelijk zo'n afwijzing over het leuke nieuwtje heen gooien. Waarom niet voor je houden tot het je gevraagd wordt?



En dan raak ik je opmerking over een jankert nog niet eens aan.
quote:jean_grey schreef op 19 oktober 2016 @ 12:12:

[...]





Ik vind dat soort opmerkingen altijd zo'n domper op het blije nieuws he? Je weet niet eens of het gevraagd zou worden maar wel gelijk zo'n afwijzing over het leuke nieuwtje heen gooien. Waarom niet voor je houden tot het je gevraagd wordt?



En dan raak ik je opmerking over een jankert nog niet eens aan.Zo'n opmerking is alleen een domper als de ouders in spé er al op gerekend hadden dat oma wel zou willen oppassen. En dat lijkt tegenwoordig wel de standaard te zijn, dus ik snap zo'n opmerking wel.
quote:jean_grey schreef op 19 oktober 2016 @ 12:12:

[...]





Ik vind dat soort opmerkingen altijd zo'n domper op het blije nieuws he? Je weet niet eens of het gevraagd zou worden maar wel gelijk zo'n afwijzing over het leuke nieuwtje heen gooien. Waarom niet voor je houden tot het je gevraagd wordt?



En dan raak ik je opmerking over een jankert nog niet eens aan.Nou inderdaad. Het liefst had ik toen gezegd dat we dat toch niet hadden willen vragen omdat we dat ons kindje niet wilden aandoen oid. Gewoon een nog grotere kutopmerking erover heen. Maar daar ben ik dan weer te netjes voor opgevoed.
quote:nerdopviva schreef op 19 oktober 2016 @ 12:22:

[...]





Zo'n opmerking is alleen een domper als de ouders in spé er al op gerekend hadden dat oma wel zou willen oppassen. En dat lijkt tegenwoordig wel de standaard te zijn, dus ik snap zo'n opmerking wel.Nee hoor, ik had het schoonmoeder niet willen vragen. Maar wij kwamen vertellen dat ik zwanger was. En toen hadden we het ineens weer over haar niet willen oppassen en waarom niet. Ik had graag meer dan drie minuten opperste blijheid genoten.
Alle reacties Link kopieren
quote:jean_grey schreef op 19 oktober 2016 @ 12:12:

[...]





Ik vind dat soort opmerkingen altijd zo'n domper op het blije nieuws he? Je weet niet eens of het gevraagd zou worden maar wel gelijk zo'n afwijzing over het leuke nieuwtje heen gooien. Waarom niet voor je houden tot het je gevraagd wordt?



En dan raak ik je opmerking over een jankert nog niet eens aan.



Joh, dat van die jankert was een grapje.

Toen het ter sprake kwam over oppassen heb ik dat gelijk aangegeven. Dit had ik dus zo moeten vermelden in mijn vorige berichtje. Stond er inderdaad een beetje bot.
Alle reacties Link kopieren
veel verstandiger dit, het structureel 2 keer in de maand oppassen, je zal zien dat in de praktijk toch vaker een beroep gedaan zal worden op haar met meer ad hoc dingetjes en daar kan ze dan wel makkelijker ja op zeggen nu
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Vandaag zag ik serieus twee stokoude mensen met een babytweelingwagen. Hij met een stok. Lekker verantwoordelijk.
quote:Manji schreef op 19 oktober 2016 @ 00:20:

Ik word over 2 weken Oma van een kleinzoon en wil best oppassen,maar niet op vaste dagen in de week. Ik heb dit al gelijk aangegeven toen ik wist dat ik Oma ging worden.

Hij mag best af en toe komen logeren,tenminste als het geen jankert is. Dat zei mijn moeder inderdaad ook direct toen ik vertelde dat ik zwanger was. Haar eerste opmerking 'als je maar niet denkt dat ik ga oppassen', heerlijk warm. Dochter heeft de afgelopen zeven jaar dan ook één keer bij mijn ouders gelogeerd, zoon nooit. Ze hebben nog nooit 'gewoon' opgepast. Ik heb geen idee of ze het zouden willen; geen zin in het deksel op mijn neus, dus ik vraag het ze niet. Ik los mijn opvangproblemen zelf wel op
quote:Louise70 schreef op 19 oktober 2016 @ 12:51:

Vandaag zag ik serieus twee stokoude mensen met een babytweelingwagen. Hij met een stok. Lekker verantwoordelijk.Hier om de hoek woont en vrouw die ook met een stok loopt, al jaren. Ze heeft twee kinderen, waarom zou dat niet kunnen?
quote:sinnombre schreef op 18 oktober 2016 @ 16:07:

Je vriend zeurt om niets.

Het is jullie kind, je moeder hoeft helemaal niets.

Lekker oma gebruiken om geld uit te sparen. Absurd om dat te verwachten van je moeder.



Wie zegt dat oma dat gratis zou doen?



Hier past oma ook op, en wij betalen haar daar gewoon voor.
En on topic: wees blij dat oma zich het nu realiseert. Als ze er achterkomt terwijl ze net drie weken bezig is, is het veel onhandiger om nog formele opvang te vinden. En persoonlijk zou ik proberen om niet afhankelijk te worden van informele opvang. Veel te wispelturig.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 19 oktober 2016 @ 11:39:

Stiekem denk ik vaak: 'zo kan ik het ook' als ik de grootouders in de weer zie met het wekelijks oppassen op hun kleinkinderen. Grootouders brengen hun kleinkinderen naar sport, zwemles, koken een maaltijd, ik ken er ook één die zelfs de was doet en meegaat op vakantie om op te passen op de baby, zodat de ouders ongestoord kunnen skiën.

Grootouders die drie keer in de week oppassen en daarnaast nog komen opdraven als moeder het niet zitten om met drie kleine kinderen boodschappen te doen.

Kleinkinderen die een hele week kunnen logeren bij opa en oma, of een nachtje. Ben daar vaak jaloers op geweest, maar nu realiseer ik me: ik zou het niet eens willen, mijn kind, mijn verantwoordelijkheid.

Ik vind dit altijd zo flauw.

Mijn vader en moeder passen allebei een dag in de week op. Op eigen verzoek.

Voel ik me dan minder verantwoordelijk voor mijn kinderen dan wanneer ik ze naar een kdv zou brengen?



Naast die twee dagen bij mijn ouders gaan mijn kinderen ook nog twee ochtenden naar het kdv. De ene middag is mijn man thuis, de andere middag is mijn zusje bij ons thuis.



Voor ons en onze kinderen de ideale mix. En we zouden het ook kunnen betalen als we alleen het kdv als opvang hadden.



Maar mijn ouders én mijn zusje willen het zelf graag, ik vind het vertrouwde van mijn familie fijn.

En de de twee oudsten mogen ook nog eens vaak bij opa en oma slapen. Vinden ze geweldig.



En het zijn alsnog mijn kinderen en mijn verantwoordelijkheid.
quote:Pantax schreef op 19 oktober 2016 @ 13:04:

En on topic: wees blij dat oma zich het nu realiseert. Als ze er achterkomt terwijl ze net drie weken bezig is, is het veel onhandiger om nog formele opvang te vinden. En persoonlijk zou ik proberen om niet afhankelijk te worden van informele opvang. Veel te wispelturig.Dat hoeft natuurlijk niet, mijn moeder besefte heel goed wat het inhield. Mijn vader werkte toen nog dus hadden ze ook niet om de haverklap vakantie. In al die jaren heeft ze twee keer afgebeld op het laatste moment. Toen mijn oma was overleden en toen mijn vader met spoed was opgenomen in het ziekenhuis. Verder gingen ze twee keer per jaar op vakantie en hoefde ze verder nooit vrij. Ze paste ook heel bewust op dinsdag op, dan waren weekendjes weg ook niet lastig
Alle reacties Link kopieren
Bij ons pasten beide opa's en oma's al op hun andere kleinkinderen toen ik zwanger werd. Ze boden allebei aan om ook bij ons een dag op te passen. Man en ik hebben bedankt, heb gezien, ook bij vriendinnen, wat een gedoe het kan geven. Onze dochter gaat gewoon naar kdv (3 dagen) en opa's en oma's passen alsnog vaak op, als wij ergens heen willen of onverwacht moeten overwerken oid. Beste keus ooit geweest, voel me niet schuldig als ik ze ergens voor vraag en nooit stress of gedoe..
Alle reacties Link kopieren
jammer dat je man zo reageert.. misschien toch ook spanning voor baby en het geregel?

Mijn ouders zeiden ook gelijk dat ze niet structureel wilden oppassen. Kan ook niet eens, ze werken beiden voorlopig nog ondat ze nog relatief jong zijn. Ik vind dat natuurlijk prima! Grootouders haast verplichten vind ik echt idioot.

Mijn ouders passen wel op als het nodig is of man en ik weg willen voor een nachtje.. of gewoon voor de leuk. Wij kunnen altijd vragen en zij kunnen altijd nee zeggen. No hard feelings, en zo blijft het leuk.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend stelt zich aan. Nog 4 maanden tot de bevalling, dus ze zegt ruim op tijd dat ze het niet meer wil. Je moeder heeft groot gelijk dat ze het niet gaat doen. Misschien dat ze in de blijdschap van het moment toen ze hoorde dat je zwanger bent een vlaag van verstandsverbijstering had en daarom aanbood een dag per week gratis op te passen en daar 200 km voor te rijden. Het zou juist idioot zijn als ze het wel had gedaan. Je had dus al op je vingers na kunnen tellen dat ze hiervan terug zou komen.



En laat je vriend dit topic lezen.
quote:lisaviva schreef op 19 oktober 2016 @ 11:39:

Stiekem denk ik vaak: 'zo kan ik het ook' als ik de grootouders in de weer zie met het wekelijks oppassen op hun kleinkinderen. Grootouders brengen hun kleinkinderen naar sport, zwemles, koken een maaltijd, ik ken er ook één die zelfs de was doet en meegaat op vakantie om op te passen op de baby, zodat de ouders ongestoord kunnen skiën.

Grootouders die drie keer in de week oppassen en daarnaast nog komen opdraven als moeder het niet zitten om met drie kleine kinderen boodschappen te doen.

Kleinkinderen die een hele week kunnen logeren bij opa en oma, of een nachtje. Ben daar vaak jaloers op geweest, maar nu realiseer ik me: ik zou het niet eens willen, mijn kind, mijn verantwoordelijkheid.



Mijn kinderen gaan "gewoon" drie dagen per week naar de opvang maar wat ben ik blij dat ze daarnaast ook regelmatig een nachtje, weekendje of dagje bij opa en oma (van beide kanten) zijn. Heeft niks te maken met verantwoordelijkheid hoor! Heeft alles te maken met het feit dat kinderen het te gek vinden, en opa's en oma's ook. Man, wat heb ik zelf geweldige herinneringen aan de logeerpartijen bij mijn grootouders vroeger, ik zou wel echt een ontaarde moeder zijn als ik dat mijn kinderen zou onthouden.

Of moet ik dan koste wat het kost voor alles betaalde oppas gaan zoeken, omdat ik vooral mijn (schoon)ouders niet mag vragen of ze nog eens kunnen? Die genieten zich er helemaal suf van, dus waarom zou ik dat niet doen?



Je klinkt eigenlijk gewoon erg jaloers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven