Moeder wil praten

02-10-2015 20:12 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
De band tussen mijn ouders en ik is altijd een moeizame geweest. Mijn vader heeft al sinds ik mij kan herinneren psychische problemen en was daardoor vaak onberekenbaar in zijn gedrag. Vanuit het niets kon hij boos of geïrriteerd raken. Het zorgde bij ons thuis voor een gespannen sfeer.



Mijn moeder vergoelijkte zijn gedrag en verschool zich achter mijn vader. Daardoor heb ik mijn jeugd als emotioneel erg onveilig ervaren. Door zijn onvoorspelbare buien liep ik altijd op eieren en was erg angstig. Niet alleen verbaal was mijn vader agressief, ook sloeg hij mij soms. Toen ik volwassen werd en hierpsychisch last van kreeg, werd alles door hen ontkend. Het was mijn probleem en daarmee basta.



Na verschillende therapieën, na weer vele teleurstellingen in ons contact, tot de conclusie gekomen dat ik het contact met hen het beste oppervlakkig kan houden. Beide ouders kunnen moeilijk met emoties omgaan en staan er daardoor nooit werkelijk voor open wat er in mij en mijn zus omgaat. Als het goed gaat zijn ze de gezelligste ouders van de wereld. Gaat het niet zo goed met je, dan gaat de deur figuurlijk gezien keihard dicht. Maar daar komt het: vervolgens verwijten ze mij dat ik niks meer van mij laat horen en dat ze geen band voelen.



Vorig jaar ben ik op een nare manier mijn baan verloren en heb hier psychisch een flinke klap van gehad. Toen ik mijn ouders belde en het nieuws vertelde, reageerde mijn vader door te tieren en te zeggen dat hij het door zou geven aan mijn moeder en hing de telefoon weer op. Van beiden vervolgens maanden niks gehoord. Veel verdriet van gehad en mijn steun bij mijn man en vrienden gezocht. Mijn ouders uit zelfbescherming bewust op afstand gehouden.



En nu komt het: de laatste tijd belt mijn moeder en om de haverklap met de mededeling: 'Ik bel maar weer eens, want anders hoor ik maar niks.' Alsof er niks is gebeurd. Vandaag belde ze weer en begon weer met verwijten waarom ik niet belde. Ik werd erg boos, maar bleef gelukkig kalm. Rustig heb ik haar uitgelegd dat ik het vervelend en verwijtend vind overkomen als ze zo opneemt en waarom ik afstand bewaar. Vervolgens gaf ze aan dat ze wel met mijn zus een goed band heeft en met mij niet. En vervolgens dat 'we maar eens moesten praten'. Ik heb daarmee ingestemd, maar had al gelijk spijt van toen ze aan het einde van het gesprek aangaf 'dat we er maar niet zo'n zwaar gesprek van moesten maken en gewoon een gezellige middag van moeten maken'. Mijn moeder kennende wordt er in dat gesprek met geen woord gerept over wat er gebeurd is. Een oud patroon; er gebeurt iets naars en vervolgens doen we alsof er niks aan de hand is.



Ik heb eerlijk gezegd geen zin dit een gesprek. Eerdere pogingen tot gesprekken zijn op niks uitgelopen en wil mijzelf een nieuwe teleurstelling besparen. Is dit terecht en zijn er andere forummers die hiermee te maken hebben (gehad)? Hoor graag wat jullie ervan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen wat voor jou goed voelt.

Ik herken het gedrag van je ouders en de onzekerheid die daar uit ontstaat.



Het is echt moeilijk maar kies voor jezelf, deel wat jij wilt delen en niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ben steeds verbaasd hoe sommige ouders zich gedragen tegenover hun kinderen.



Je moeder doet aan struisvogelpolitiek😔
Let it be
Alle reacties Link kopieren
Wat een enorm vervelende en lastige situatie voor je zeg! Kan begrijpen dat je geen zin hebt in het gesprek. Ik zou eerst voor jezelf op een rijtje proberen te krijgen wat je precies uit het gesprek wil halen? Wat is belangrijk voor jou? En wat wil je bereiken? Wil je het contact herstellen? Wat voor soort contact zie je voor je in de toekomst?

Het gewoon een gezellig gesprekje laten worden lijkt me niet handig omdat jij dan alsnog tekort gedaan word. Het gaat eron wat jij wil!!! Jij bent de belangrijkste persoon en het gaat om jou geluk.

Ik hoop dat je eruit komt! Sterkte en succes wat je ook besluit, als het voor jou maar goes voelt.
Sommige mensen kun je niet veranderen, hoe graag je het ook zou willen. Je kunt er alleen voor zorgen er mee om te gaan op een manier die jou zo min mogelijk gedoe bezorgt. Dus je ziet ze niet meer, of niet veel meer, of je praat alleen over het weer, of je komt elke 3 maanden een uurtje langs: alles wat jij wilt, is prima. Je bent ze niets verplicht. Ik zou ook niet per se een diepzinnig gesprek beginnen: de kans is groot dat er niets mee gebeurt en jij je na afloop weer rot voelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou tegen je moeder zeggen dat het misschien wel een zwaar gesprek wordt. Jouw voorwaarden dus. Blijkbaar wil ze toch wel praten maar dekt ze zich alvast in. Ik herken het gedrag van je ouders wel een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof jij heel bewuste keuzes maakt, die moeilijk zijn ,maar uiteindelijk beter voor jou.

Ik heb ditzelfde niet meegemaakt, maar ik weet wel dat ik in de relatie met mijn ouders direct in oude patronen schiet. En zij ook. Ook al neem ik me bewust voor het dit keer anders te doen.



Dus op je vraag of het terecht is om te verwachten dat het weer zo zal gaan, geef je eigenlijk zelf al antwoord. De grootse voorspeller voor gedrag in de toekomst, is het gedrag in het verleden.



Ik zou vriendelijk, doch beleefd afzeggen, omdat je denkt dat je je er eerder slechter dan beter door zal voelen.
Alle reacties Link kopieren
Of ervan uitgaan dat het nergens over zal gaan en gewoon koffie gaan drinken. Als jij dat wil.
Alle reacties Link kopieren
Je moeder heeft geen zin in moeilijk gedoe. Jij wilt een goed gesprek maar dat is in al die jaren nog nooit gelukt en gaat ook nu niet lukken. Of je accepteert zoals ze zijn en gaat af en toe op de koffie over koetjes en kalfjes praten of je verbreekt het contact als dit voor jou niet genoeg is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb een ander soort jeugd gehad maar wel met lichamelijke mishandeling vanuit mijn beide ouders, ik heb nu al enkele jaren geen contact meer met hun en ook niet met mijn broer. Die keuze heb ik trouwens zelf nooit gemaakt maar die hebben zij gemaakt en achteraf is dat alleen maar goed! Het geeft me veel meer rust om niet steeds op mijn tenen te hoeven lopen en gewoon mezelf te kunnen zijn.



Je weet zelf ook wel dat je ouders echt niet gaan veranderen, dus je kan 2 dingen doen. Of je accepteert het dat een fatsoenlijk gesprek niet mogelijk is en dat je altijd teleurgesteld wordt of je verbreekt het contact met je ouders en richt je op je eigen gezin.
Alle reacties Link kopieren
Een goed gesprek met je moeder zal er niet van komen. Als je er moeite mee hebt dat er wordt gedaan of er niks aan de hand is, kun je beter het contact afhouden. Als je ermee kunt leven om oppervlakkig contact te hebben, kun je een kopje koffie met haar drinken en over koetjes en kalfjes babbelen.

En nog een voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt erg bekend. Ik zit in eenzelfde soort situatie. Al maanden niets gehoord na een ruzie waarbij ik uitgescholden ben omdat ze het ergens niet mee eens waren, en wordt me glashard gezegd dat het met mijn houding geen wonder is dat ik psychisch mishandeld ben. Ik heb vervolgens het gesprek beëindigd en aangegeven dat ik dit niet accepteerde.



Ervoor kiezen om minder te delen lukt niet, want als ik zeg dat ik bepaalde dingen niet bespreken wil, dan worden ze onfatsoenlijk en moet ik vooral normaal doen. Ik moet vooral ook luisteren naar uitleg wat betreft waarom ze mij nare dingen noemen, want ook dat is mijn schuld, ik lok dat namelijk uit en dan mag verschrikkelijke dingen zeggen volgens hen. Hun onderbreken en voor mezelf opkomen wordt als onfatsoenlijk gezien.



In de tussentijd heb ik een aantal lijmpogingen gedaan, maar dan word ik genegeerd of zetten ze zichzelf in de slachtofferrol. Alles is mijn schuld, ondanks dat ik altijd fatsoenlijk ben gebleven. Ik heb er na mijn laatste lijmpoging ook nog weinig zin in en denk erover het contact te verbreken. Dan is die negativiteit weg en dat is beter dan wel een relatie met iemand die er heel andere denkbeelden en fatsoensnormen op na houdt dan ik.
ik herken het ook en heb verder geen goed advies voor je, behalve accepteren dat het is zoals het is.

soms zit er gewoon niet meer in.
en waarschijnlijk hebben ze voor hun gevoel hun best gedaan. je jeugd is klaar, je kan het niet over doen.

toen waren zij de baas, nu ben jij de baas over jouw leven.

wat zegt je zus er van? broers en zussen zijn een heel belangrijk klankbord, zodat je weet dat je niet gek bent en dingen misschien verzonnen of overdreven hebt.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle begripvolle en lieve reacties. Twijfelde heel erg om dit bericht te plaatsen uit angst voor onbegrip. Ben na het gesprek met mijn moeder ook zo weer gaan twijfelen aan mezelf. Het verdriet van het gemis van een warme band met hen komt weer sterk naar boven drijven. Baal ervan dat hun gedrag nog zo'n invloed heeft. Pff...wat blijft dit lastig zeg.



@orleander: Dank voor je raad. En wat jammer dat jij dit zelf ook hebt ervaren met je ouders. Voor mezelf kiezen blijf ik lastig vinden. Ben altijd erg loyaal geweest naar mijn ouders. Zie met name bij mijn vader ook de onkunde (in plaats van onwil) en dat maakt het lastig om me zo afstandelijk op te stellen.



@Tigerlilly1980: struispolitiek is een omschrijving waar ik mij in kan vinden. Ze doet eerst beschuldigend, dan verdrietig en vervolgens alsof er niets aan de hand is. Mijn vader is haar veiligheid, is mij weleens voorgehouden. Op het moment dat zij daadwerkelijk onder ogen zou durven zien wat er (heeft) gespeeld, komt haar hele wereld op z'n kop te staan. En weet je: dat gun ik haar niet. Weer die loyaliteit.



@houten1983: Dankjewel voor je lieve woorden. Mijn moeder wil een gesprek en ik ben daar (helaas) in meegegaan. Oppervlakkig contact is voor mij het beste al zou ik het natuurlijk liever anders zien. Voor mij is ook de afweging; al wordt het een prettig gesprek met mijn moeder dan nóg is het de vraag of het beklijft. Kies ik voor mezelf en laat de afspraak óf niet doorgaan óf dring aan op wel een 'zwaar' gesprek, dan riskeer ik een familieruzie en dat wil ik niet.



@barbaracartland: Daar ben ik ook bang voor. Dat het op een teleurstelling uitloopt. Ik vond het voor nu prima zo, maar voor mijn moeder is dat blijkbaar niet het geval.



@jippie55 Is een goede tip. Het voelt voor mij heel raar om een middag bijvoorbeeld te winkelen en het over koetjes en kalfjes te hebben nadat er allemaal is gebeurd.



@helena2 Afzeggen kan hele vervelende consequenties hebben. Heb weinig trek in ruzie. Wil aan de andere kant ook aan mezelf denken. Ben bang dat je gelijk gaat krijgen... Of inderdaad er gewoon niks van verwachten, verstand op nul en koffie drinken. Zij wil immers ergens over praten, ik niet.



@Nouschi: Contact verbreken is voor mij geen goede optie gebleken. In verleden geprobeerd, gaf allerlei soorten problemen. Het beste is om elkaar af en toe te zien en het oppervlakkig te houden. Zo houd ik ook een prettig contact met mijn zus. Mijn moeder wil dit gesprek en ik ben ermee akkoord gegaan. Zelf zit ik er niet zo op te wachten gezien de ervaringen uit het verleden.



@Mama2015: Jammer dat je geen contact meer hebt met je ouders, maar fijn dat het je zoveel rust heeft gegeven. Accepteren is het sleutelwoord. Mijn man zegt ook weleens: 'Het ene oor in, het andere uit.' Die heeft zoiets van: laat maar praten. Vind dat zelf soms lastig, omdat er soms echt kwetsende dingen worden gezegd.



@parbleumondieu: Dankjewel voor de knuffel. Weet je: diep van binnen weet ik dat ze er waarschijnlijk niks aan kan doen. Dat emoties lastig voor haar zijn. Dat ze het allemaal niet zo bedoeld. Het pijnlijke is wel: ik moet het vaak incasseren en soms lukt dat gewoon niet meer. Op een rustige manier hier iets van zeggen zorgt al voor felle reacties van haar kant. Dus vaak kies ik dan maar de makkelijke weg en zit dan achteraf met het verdriet.



@softijsmetspikkels: Jeetje wat een nare reactie van jouw ouders zeg. En wat jammer dat ze jouw grenzen niet respecteren. Helaas herkenbaar. Hoop dat je tot een keuze komt die voor jou goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
@KingImmortal Je reactie helaas over het hoofd gezien. Mijn zus heeft dezelfde ervaring met hen, dus ik weet dat mijn moeder niet de waarheid spreekt als ze zegt dat ze met haar wel een goede band heeft. Met haar gaat het goed en dan is het contact goed. Zo niet, dan ervaart zij hetzelfde als ik.
Alle reacties Link kopieren
Bah wat naar! Jij wordt niet erkend in je gevoel en wat je meemaakt en als het niet meezit krijg je ook nog de schuld!



Je mag voor jezelf kiezen. Je moet niks.

Als jij niet met je moeder op stap wil, dan ga je niet.

Wil je wel contact met je ouders, dan moet je accepteren dat ze niet veranderen. Mij lukt dat vaak wel, maar niet altijd.

De truc is om te leren dat je er geen last van heb.

Het blijkt dat voor mij werkt dat ik uitspreek waar ik last van heb. Zoals bijvoorbeeld zeggen dat ik het gevoel krijg dat ik het nooit goed doe omdat.... Ik krijg geen sorry, maar er wordt wel nagedacht. Dat is genoeg blijkt.



In dit geval zou ik gewoon gaan en wel vertellen waar je van baalt. Ze zal reageren zoals je verwacht, maar ze zal het echt gehoord hebben. Maar ik wil contact houden.

Voor jezelf is het goed om te weten wat je wil en verwacht.
anoniem_208181 wijzigde dit bericht op 02-10-2015 22:08
Reden: door al die wilts hier weet ik het soms niet meer...
% gewijzigd
quote:Ikhebeenforumnaam schreef op 02 oktober 2015 @ 21:59:

@KingImmortal Je reactie helaas over het hoofd gezien. Mijn zus heeft dezelfde ervaring met hen, dus ik weet dat mijn moeder niet de waarheid spreekt als ze zegt dat ze met haar wel een goede band heeft. Met haar gaat het goed en dan is het contact goed. Zo niet, dan ervaart zij hetzelfde als ik.dat is klote
Alle reacties Link kopieren
@juubje: Ja dat klinkt als een goed plan; vertellen hoe het voor mij voelt. Wat zij er vervolgens mij doet, is aan haar. De vraag is alleen of ik de kans daartoe krijg of dat zij op het laatste moment 'gezellig' wil gaan winkelen in plaats van praten.



@KingImmortal: Zeker. Vraag me ook af of mijn moeder dat ook echt denkt of dat ze d'r hoofd in het zand steekt als ze dat zegt.



Ga nu even proberen te relaxen en alle reacties laten bezinken. Fijne avond allemaal!
Softijs, zo herkenbaar behalve het onfatsoenlijk deel. Mijn vader krijgt als een klein kind buikpijn als ik begin en mijn moeder schiet in een soort minderwaardigheidscomplex. En een paar weken daarna heeft ze het er met jan en alleman over gehad en is ze vreselijk ziek geworden. En de conclusie is uiteindelijk dat ik onfatsoenlijk was..

Hmmmmm toch hetzelfde



Wat al eerder is gezegd, je bent deze mensen weinig verschuldigd. Ga met hen om hoe je het zelf draaglijk vindt.

Een vriendin van me zegt iets in de trant van: Je kunt nog beter vragen of ze een paar centimeter gaan groeien, dat kunnen ze ook niet.

Het zit er gewoon niet in zo te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens winkelen moet je ook koffie drinken ;)



Misschien vind je professionele hulp fijn bij deze kwestie. Het gedrag van je ouders laat waarschijnlijk sporen na, waar je op andere vlakken last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wat juubje zegt is wel een goed idee. Bij mij heeft het nog wel tot lang na de therapie geduurd voordat ik de adviezen van de psycholoog toe durfde te passen, maar je komt vanzelf op dat punt. En gewoon voet bij stuk houden, jij moet nog jaren met jezelf door een deur. Dus je moet voor jezelf de juiste keuzes maken.
Je ouders gaan problemen uit de weg omdat ze mischien niet ermee om kunnen gaan of omdat ze zelf in hun jeugd nooit over problemen konden praten.



Vooral niet op jezelf betrekken en gewoon accepteren dat ze zo zijn.
Alle reacties Link kopieren
@juubje: Heb er ook professionele hulp bij gehad. Aan de hand van die hulp besloten om zoveel mogelijk afstand te bewaren, maar dat pikt mijn moeder blijkbaar niet... En weet niet of ik het zie zitten om in het openbaar een pijnlijk gesprek te voeren.



@softijsmetspikkels: Dank. Dit is denk ik inderdaad het beste om te doen.



@Dolfijntjee: Eens. Wat wel lastig blijft is het niet op mezelf te betrekken, want ze zijn vaak behoorlijk beschuldigend naar mij toe. Op momenten dat het goed gaat, gaat het van mij laten glijden een stuk makkelijker. Op verdrietige momenten blijkt dit een stuk lastiger te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikhebeenforumnaam schreef op 03 oktober 2015 @ 13:53:





@Dolfijntjee: Eens. Wat wel lastig blijft is het niet op mezelf te betrekken, want ze zijn vaak behoorlijk beschuldigend naar mij toe. Op momenten dat het goed gaat, gaat het van mij laten glijden een stuk makkelijker. Op verdrietige momenten blijkt dit een stuk lastiger te gaan.

Je maakt je ouders er geen deelgenoot meer van als jij verdrietige dingen meemaakt in je leven.

Daar praat je met je man en vrienden over, niet met hen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven