Moeite met schoonzus

27-03-2017 10:04 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,



3 maanden geleden zijn mijn broer en schoonzus er, na een lang onderzoekstraject, achter gekomen dat hun dochter het Foetal Alcohol Syndrome heeft. Dit is een syndroom waarbij kinderen een verstandelijke beperking en gedragsproblemen (kunnen) hebben en veel andere, ook lichamelijke afwijkingen. Heel veel kinderen kunnen later niet normaal functioneren en moeten met begeleiding wonen en kunnen niet een normaal leven leiden.

Een kindje krijgt dit syndroom alleen als de moeder tijdens de zwangerschap alcohol heeft gedronken (daarom heet het ook zo).

Toen ik hoorde dat mijn nichtje dit syndroom heeft vond ik het allereerst heel erg voor haar.. ik vind het vreselijk dat zij dit heeft en dat het haar hele leven gaat beïnvloeden, dat ze altijd beperkingen zal hebben.

Maar ook merk ik dat ik heel boos ben op mijn schoonzus, en ook wel op mijn broer.

Zij waren heel bewust bezig met het proberen te krijgen van een kindje (mijn nichtje was geen 'ongelukje') en toch heeft mijn schoonzus gedronken en heeft mijn broer daar niks van gezegd!

Ze zei dat ze in 1 van de eerste weken van de zwangerschap waarschijnlijk gedronken heeft en ik vind dit zo dom en erg, helemaal als je weet dat je zwanger wil worden doe je dat toch niet?

Ik vind het ook erg voor hen dat hun dochter dit heeft, maar ik zie het wel als dat het eigenlijk de schuld van mijn schoonzus is.

Ik merk ook dat ik het heel lastig vind om net als vroeger leuk en aardig te doen..weet niet zo goed wat ik ermee moet:
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik er geen verstand van hoor, maar ik heb wel eens gelezen dat fas al bij heel kleine hoeveelheden alcohol kan ontstaan. Niet waarschijnlijk maar wel mogelijk. En weet jij hoe lang ze al proberen? Ik kan me er best iets bij voorstellen dat je na twee jaar proberen toch n keer een drankje neemt op een feestje ofzo, als je denkt dat je niet zwanger bent .



En dat is ook niet onmogelijk, zelf testte ik voor de eerste keer positief toen ik 12 weken zwanger was. Had er 3 testen voor gedaan die negatief waren terwijl ik dus wel zwanger was.

Misschien is het een idee om wat meer inlevingsgevoel in deze kwestie op te brengen, lijkt me fijner voor jezelf ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sosa85 schreef op 27 maart 2017 @ 14:09:

[...]





Huh? Ze wist toch niet dat ze zwanger was? En de arts zegt toch dat het kan van 2 keer?

Maargoed hier komt de aap uit de mouw, je denkt dat ze liegt en veel meer heeft gedronken.De schoonzus zegt dat de arts dat zei...nuanceverschilletje..
quote:Star schreef op 27 maart 2017 @ 13:41:

[...]





Ah. Een oude bekende onder een nieuwe nick.speciaal even een nieuwe nick aangemaakt natuurlijk
quote:Sosa85 schreef op 27 maart 2017 @ 14:09:

[...]





Huh? Ze wist toch niet dat ze zwanger was? En de arts zegt toch dat het kan van 2 keer?

Maargoed hier komt de aap uit de mouw, je denkt dat ze liegt en veel meer heeft gedronken.

Gaat een vrouw met een kind met FAS ooit toegeven dat ze veel alcohol heeft gedronken gedurende de zwangerschap?

Een vrouw waarvan bekend is, dat ze een alcoholiste was voor, tijdens en na de zwangerschap kan er natuurlijk niet onderuit komen, dat de FAS van haar kind volledig aan haar is toe te rekenen, maar vrouwen die niet bekend staan om geregeld alcoholgebruik zal toch altijd beweren, dat het van 1 glaasje (of vooruit: 2) kwam?
quote:karin12345 schreef op 27 maart 2017 @ 14:32:

[...]



Gaat een vrouw met een kind met FAS ooit toegeven dat ze veel alcohol heeft gedronken gedurende de zwangerschap?

Een vrouw waarvan bekend is, dat ze een alcoholiste was voor, tijdens en na de zwangerschap kan er natuurlijk niet onderuit komen, dat de FAS van haar kind volledig aan haar is toe te rekenen, maar vrouwen die niet bekend staan om geregeld alcoholgebruik zal toch altijd beweren, dat het van 1 glaasje (of vooruit: 2) kwam?Het gaat mij veel te ver om iedere moeder van een kind met FAS een leugenaar te noemen.
Alle reacties Link kopieren
@Karin123: Precies. Sowieso is middelenmisbruik gebruik nu eenmaal 1 van de dingen waar vaak over gelogen wordt. Zeker als het is om het eigen aandeel in akelige situaties wat af te zwakken.
Ze zegt niet dat het van 2 glaasjes komt, ze zegt dat het van 2 keer drinken komt voor ze wist dat ze zwanger was. En die situatie kan prima. Maar gelukkig weet jij exact hoe de cyclus van je schoonzus is, altijd perfect regelmatig en schoonzus hoort aan te voelen dat ze zwanger is, ookal is ze het nog nooit geweest. Ik denk dat het feit dat ze de rest van de zwangerschap goed heeft opgelet genoeg zegt. Er zijn genoeg vrouwen die helemaal aan het begin nog eens iets drinken, terwijl ze nog niet positief getest hebben. Ik bijvoorbeeld bij de oudste : mijn cyclus varieerde van 29 tot 42 dagen, en op dag 35 kreeg ik kramp en heb ik met mijn man een fles wijn opengetrokken om er maar het beste van te maken. Van geen kwaad bewust. Maar wel zwanger, achteraf gezien net over tijd. Meestal gaat dat goed, soms blijkbaar niet en dat is verschrikkelijk voor je schoonzus. Maar goed TO, blijf vooral heel boos voorlopig en heb zo weinig mogelijk contact, lijkt me voor je schoonzus en je broer wel zo fijn nu. Ze zullen behoefte hebben aan steun nu, kom jij weer terug als je in staat bent die te geven.
quote:Honingdropje79 schreef op 27 maart 2017 @ 14:20:

[...]





De schoonzus zegt dat de arts dat zei...nuanceverschilletje..O ja. Want die schoonzus is toch al een verrekte leugenaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sosa85 schreef op 27 maart 2017 @ 14:43:

[...]





O ja. Want die schoonzus is toch al een verrekte leugenaar.Ja..duh..als je wil beweren dat t van 2 wijntjes kwam, kun je niet aankomen met dat de arts iets heel anders heeft gezegd.
Alle reacties Link kopieren
De arts zal dat zeggen omdat het theoretisch ook mogelijk is. Er is geen veilige ondergrens. Het heeft ook niet veel zin meer op dit moment voor het kind in kwestie (behandelplan), voor verwerking van moeders gevoelens zal ze echt door moeten naar een ander soort arts.



Maar goed, ik zou het zeker niet geloven dat het om maar twee glaasjes alcohol gaat (hierbij baseer ik mijn mening op de onderzoeken van Dick Swaab en cijfers van Inge van Balkom, oprichtster FAS-poli). Maar het maakt helemaal niet uit wat ik wel en niet zou geloven.



Ik zou boosheid/frustratie lekker eruit joggen of een kussen ineen meppen en daar anderen niet mee lastig gaan vallen. Het nichtje heeft er geen drol drie aan als haar ouders nog voor een soort burgergericht moeten verschijnen met alle gevolgen van dien. Ik zou mij richten op nichtje en alles wat ik kan bijdragen om het voor haar in ieder geval niet nog moeilijker te maken dan het nu al is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:karin12345 schreef op 27 maart 2017 @ 14:32:

[...]



Gaat een vrouw met een kind met FAS ooit toegeven dat ze veel alcohol heeft gedronken gedurende de zwangerschap?

Een vrouw waarvan bekend is, dat ze een alcoholiste was voor, tijdens en na de zwangerschap kan er natuurlijk niet onderuit komen, dat de FAS van haar kind volledig aan haar is toe te rekenen, maar vrouwen die niet bekend staan om geregeld alcoholgebruik zal toch altijd beweren, dat het van 1 glaasje (of vooruit: 2) kwam?



Tja, ik ben geen arts. Allesbehalve. De mogelijkheid bestaat dus best dat ze echt heeft gezopen. Maar, en dat wist ik ook niet, blijkbaar kan het dus ook komen van minder alcoholgebruik.

Hoe lullig zou het zijn als dat laatste waar is en het geval is en je voor alcoholistische, leugenachtige kindermishandelaar uitgemaakt wordt. Ik zou me daar niet aan branden. Overigens maakt het voor het kindje nu niet uit, die zal ermee moeten leven. En ouders ook.
quote:Sosa85 schreef op 27 maart 2017 @ 14:43:

[...]





O ja. Want die schoonzus is toch al een verrekte leugenaar.

De kans is groot ja, het verrekte zou ik weg laten.

Ik begrijp best, dat ze er niet voor uit wil of kan komen, dat ze teveel gedronken heeft.

Maar doet het er nog wat toe?

Het kind is er, het kwaad is geschied, nu ervoor zorgen, dat het kind een zo goed mogelijk leven krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 27 maart 2017 @ 10:16:

Je schijnt dit al te kunnen krijgen van een keer drinken tijdens de zwangerschap, maar het komt veel vaker voor bij kinderen van vrouwen die stelselmatig teveel drinken. Je weet niet hoe het bij je nichtje is veroorzaakt, maar het is al erg genoeg zonder dat je het haar moeder verwijt.

Sta je verder wel op goede voet met je schoonzus?Al na een keer drinken. Dat is ook heftig.
quote:Sosa85 schreef op 27 maart 2017 @ 14:47:

[...]





Tja, ik ben geen arts. Allesbehalve. De mogelijkheid bestaat dus best dat ze echt heeft gezopen. Maar, en dat wist ik ook niet, blijkbaar kan het dus ook komen van minder alcoholgebruik.

Hoe lullig zou het zijn als dat laatste waar is en het geval is en je voor alcoholistische, leugenachtige kindermishandelaar uitgemaakt wordt. .

Niet doen dus!

Het heeft geen zin en we komen het fijne ervan toch nooit te weten.

Ouders en vooral het kind maximaal ondersteunen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 27 maart 2017 @ 13:36:

[...]





Ik denk dat schoonzus en broer wel iets beters te doen hebben dan het gesprek aan te gaan met TO, ze zijn haar geen enkele verantwoording schuldig. En hoe "we" nichtje verder kunnen helpen? Damn, ken je plek.Als ik zou weten dat mijn schoonzus willens en wetens tijdens de zwangerschap regelmatig gedronken heeft, zou ik het absoluut aankaarten. Ik weet niet hoe het in jouw familie werkt, maar hier zorgen we voor elkaar. Dus ja, hoe we nichtje daarbij kunnen helpen. Dat doe je voor elkaar.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Alle reacties Link kopieren
quote:Sosa85 schreef op 27 maart 2017 @ 13:36:

[...]





Als je mijn schoonzus was geweest en je zo veroordelend kwam doen als TO dan had jij helemaal niet mee hoeven kijken hoe we nichtje verder zouden helpen. Dan had je met je boosheid de pot op gekundAls jij mijn schoonzus was en ik een dermate grote behoefte zou hebben aan alcohol dat ik het zelfs tijdens de zwangerschap niet zou kunnen laten staan en je nichtje nu met de gevolgen zit, zou je mij een schouderklopje geven en je er verder niet mee bemoeien? Lekker betrokken. Van je familie moet je het hebben.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
quote:Poppy4 schreef op 27 maart 2017 @ 15:12:

[...]





Als jij mijn schoonzus was en ik een dermate grote behoefte zou hebben aan alcohol dat ik het zelfs tijdens de zwangerschap niet zou kunnen laten staan en je nichtje nu met de gevolgen zit, zou je mij een schouderklopje geven en je er verder niet mee bemoeien? Lekker betrokken. Van je familie moet je het hebben.Wat een aannames. Ik zou er niet gelijk vanuit gaan dat schoonzus bewust heeft lopen zuipen zoals ze zelf ook zegt en vervolgens even een belerend gesprekje komen houden. Die betrokkenheid van jou is meer betweterigheid gecombineerd met bemoeizuchtigheid én veroordeling
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 27 maart 2017 @ 13:37:

[...]





Schoonzus heeft in het begin van de zwangerschap twee keer wat gedronken. Daarna niet meer, begrijp ik hieruit. Dat ze daarna niet meer heeft gedronken, wijst er voor mij op dat ze dacht dat het veilig was (omdat ze dacht dat ze niet zwanger was of omdat ze dacht dat het geen kwaad kon).



En TO is niet de moeder van schoonzus, dus een goed gesprek zou ik helemaal van de zotte vinden.



Ik heb het niet specifiek over de schoonzus van TO. Ik heb het over bewust stelselmatig drinken tijdens de zwangerschap.



Heb je nooit goede gesprekken met iemand anders dan je moeder binnen de familie? Ik begin het idee te krijgen dat men met (schoon)broer en (schoon)zus het enkel over koetjes en kalfjes mag hebben. Als je ziet dat een familielid in de problemen zit, dan kaart je het toch aan en help je waar mogelijk ?
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
quote:Poppy4 schreef op 27 maart 2017 @ 15:19:

[...]





Ik heb het niet specifiek over de schoonzus van TO. Ik heb het over bewust stelselmatig drinken tijdens de zwangerschap.



Heb je nooit goede gesprekken met iemand anders dan je moeder binnen de familie? Ik begin het idee te krijgen dat men met (schoon)broer en (schoon)zus het enkel over koetjes en kalfjes mag hebben. Als je ziet dat een familielid in de problemen zit, dan kaart je het toch aan en help je waar mogelijk ?Je zegt net zelf dat jij in dit geval al "het gesprek" had aangegaan. Welk gesprek?
Alle reacties Link kopieren
De ene keer zeg je, ik weet het niet, want ik was er niet bij, en de andere keer weet je weer van alles, bijv 4 grote glazen wijn etc. Ik weet niet wat je wil met dit topic, maar ik vind je een aansteller en een bemoeial, dat je dit even online zet. Nou, aandacht heb je wel gehad nu. Whats next, nog meer openbaringen over die slechte schoonzus?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sosa85 schreef op 27 maart 2017 @ 15:16:

[...]



Wat een aannames. Ik zou er niet gelijk vanuit gaan dat schoonzus bewust heeft lopen zuipen zoals ze zelf ook zegt en vervolgens even een belerend gesprekje komen houden. Die betrokkenheid van jou is meer betweterigheid gecombineerd met bemoeizuchtigheid én veroordeling



Ik heb het niet over schoonzus van TO. Of misschien ook wel, dat weet ik niet, ik was er niet bij. Ik heb het over stelselmatig drinken tijdens de zwangerschap, alcohol niet kunnen laten staan.



Ik vind het dan ook absoluut niet betweterig om, zeker met iemand die zo dichtbij staat (althans hier wel) als mijn schoonzus, te gaan praten. Dat doen we normaal ook, ook over heftigere onderwerpen inclusief bijbehorende meningen.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Je geeft er een mooie draai aan
Alle reacties Link kopieren
quote:Poppy4 schreef op 27 maart 2017 @ 15:19:

[...]

Ik heb het niet specifiek over de schoonzus van TO. Ik heb het over bewust stelselmatig drinken tijdens de zwangerschap.



Heb je nooit goede gesprekken met iemand anders dan je moeder binnen de familie? Ik begin het idee te krijgen dat men met (schoon)broer en (schoon)zus het enkel over koetjes en kalfjes mag hebben. Als je ziet dat een familielid in de problemen zit, dan kaart je het toch aan en help je waar mogelijk ?Om hulp aan te bieden ja, niet om schoonzus door te zagen over haar alcoholgebruik en haar daarop te veroordelen.
quote:Poppy4 schreef op 27 maart 2017 @ 15:26:

[...]





Ik heb het niet over schoonzus van TO. Of misschien ook wel, dat weet ik niet, ik was er niet bij. Ik heb het over stelselmatig drinken tijdens de zwangerschap, alcohol niet kunnen laten staan.



Ik vind het dan ook absoluut niet betweterig om, zeker met iemand die zo dichtbij staat (althans hier wel) als mijn schoonzus, te gaan praten. Dat doen we normaal ook, ook over heftigere onderwerpen inclusief bijbehorende meningen.



Kom nou. Je zegt net zelf dat jij in deze situatie schoonzus al had aangesproken.

Op basis waarvan? Stelselmatig drinken tijdens de zwangerschap en alcohol niet kunnen laten staan, en daar mee te insinueren dat ze alcoholist is? Waar uit had jij dat op kunnen maken dan? Waar had je haar precies op aangesproken?
quote:Poppy4 schreef op 27 maart 2017 @ 13:30:

[...]





Dit.



En ik vind in het geval van alcoholmisbruik tijdens de zwangerschap dat je de verantwoordelijke(n), ook achteraf, er wel degelijk op aan mag spreken. Zal helemaal mooi worden anders: ouder(s) die bewust de ontwikkeling van het kind in gevaar brengen tijdens de zwangerschap en als het na de geboorte werkelijkheid wordt ze een aai over de bol geven want 'wat zullen ze het moeilijk hebben'.

Nee, het kind heeft het moeilijk, dankzij een genotsmiddel -geen noodzakelijk kwaad- waarvan algemeen bekend is dat je het beter niet kunt nuttigen tijdens het ontwikkelen van een nieuw leven.



Ik snap dat de ouders een klap te verwerken hebben, maar ze hebben deze zichzelf toegediend en de kleine voelt 'm het hardst. Als het mijn broer en schoonzus waren geweest was ik op z'n minst het gesprek aangegaan.



Edit: Ik zou het na een goed gesprek wel laten rusten en kijken hoe we nichtje verder kunnen helpen. Ook als ik geen bevredigend antwoord zou krijgen, dat soort dingen komen vaak uiteindelijk toch wel uit.Dus dit gaat niet over de schoonzus uit het topic maar is compleet algemeen over mensen die teveel drinken tijdens de zwangerschap?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven