NIeuwe huisgenoot rare opmerkingen

03-04-2014 15:24 86 berichten
Sinds begin deze week heb ik een nieuw huisgenootje. Ik huur een appartement en mijn vorige huisgenootje is verhuisd, sinds deze week huurt een nieuwe jongen dus deze kamer.



Het klikt heel goed, is ook erg gezellig alleen gebeurde er gisteren iets vreemds.



Ik ben momenteel best serieus met een jongen aan het daten, het gaat wel duidelijk richtig relatie maar die naam heeft het nog niet (binnenkort misschien wel, wie weet). Deze jongen komt vanavond langs en dat kondigde ik gisteren aan bij huisgenoot.



Die reageerde heel raar, dat hij het niet leuk vond en dan wel even de stad in ging ofzo. Ik vroeg waarom niet? Volgens huisgenootje is hij dan snel derde wiel aan wagen, ik heb gezegd dat dit natuurlijk niet het geval is en mijn date ook gewoon een gezellig persoon is. Toch vond hij het overduidelijk niet leuk.



Nu voel ik me ongemakkelijk. Ik vind dat ik gewoon moet kunnen afspreken met mensen bij mij thuis, deze jongen (date) blijft nog wel een tijdje in beeld als het aan mij ligt en ik zal dus af en toe bij hem zijn, of hij bij mij.

Aan de andere kant vind ik het vervelend als huisgenoot zich er niet prettig bij voelt. Ik vind het eerlijk gezegd ook raar, we hoeven toch niet de hele avond met zijn drieën te zitten?



Het is overigens de eerste keer dat huisgenoot op zichzelf woont, komt uit een klein dorp ver hier vandaan.
quote:nina1966 schreef op 03 april 2014 @ 16:19:

[...]



Tjonge wat een toon. En wat eist de huisgenoot dan volgens jou? Hij meld gewoon dat hij dan de stad in gaat, is toch zijn goed recht.



Dat er niemand over de vloer mag komen want dan voelt hij zich een derde wiel, en dat vindt hij niet leuk.

ik heb 7 jaar op kamers gewoond en heb nog nooit zoiets belachelijks gehoord, dan moet je gewoon niet op kamers gaan wonen.

Dat is geen rare toon, dat is gewoon eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me een goed moment om het over verwachtingen te hebben. Misschien denkt hij dat een huis delen betekent dat je ook alles samen doet. Of heeft hij het idee dat hij verplicht bij jou en je vriend moet zitten als hij langskomt. Of denkt hij dat hij last van jou en je vriend gaat hebben. Ik zeg maar wat. Heb het er gewoon eens over. Zeg dat je zijn opmerkingen niet snapte en vraag of hij ze kan uitleggen.



Overigens mag jij gewoon bezoek ontvangen in jouw huis, ongeacht wat jouw huisgenoot daarvan vindt. Als jullie nou luidruchtige seks in de woonkamer zouden hebben was het een ander verhaal, maar ik neem aan dat dat niet het geval is.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Alle reacties Link kopieren
Overigens snap ik zelf het probleem niet zo. Er komen in mijn huis doorlopend mensen over de vloer. Soms voor mij, vaak voor een van mijn huisgenoten. Nog nooit heb ik me overbodig gevoeld dus ik ben best benieuwd waar dat gevoel vandaan komt. Komt hij uit een gezin waar iedereen alles samen doet? Dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Alle reacties Link kopieren
Een studentenhuis met verschillende kamers is natuurlijk iets heel anders dan een kamer huren bij iemand in een appartement. Daar verwacht je toch minder "over de vloer" mensen. Je deelt het huis maar met 2 personen toch. Het is TO's huis. Ik zou me de eerste keer ook wat ongemakkelijk voelen en ja misschien wel een derde wiel. Ik zou aannemen dat TO en haar vriend het huis even voor zich alleen zouden willen. Ik zie de opmerking van huisgenoot dus anders en niet zo aanvallend als een hoop anderen. Je hoort ook de toon niet waarop het gezegd is hé en misschien had hij een iets andere woordkeus dan dat TO hier nu neerzet. Het kan grappig bedoelt zijn. "ik ga wel de stad in anders ben ik een derde wiel aan de wagen" big grinn.
quote:ricochet schreef op 03 april 2014 @ 16:36:

Overigens snap ik zelf het probleem niet zo. Er komen in mijn huis doorlopend mensen over de vloer. Soms voor mij, vaak voor een van mijn huisgenoten. Nog nooit heb ik me overbodig gevoeld dus ik ben best benieuwd waar dat gevoel vandaan komt. Komt hij uit een gezin waar iedereen alles samen doet? Dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.



lijkt me eerder een sekte

en dan nog moet je wel uit een ei komen wanneer je denkt dat iedereen zo leeft, je komt bij iemand anders in huis, een beetje aanpassen mag wel
quote:nina1966 schreef op 03 april 2014 @ 16:58:

Een studentenhuis met verschillende kamers is natuurlijk iets heel anders dan een kamer huren bij iemand in een appartement. Daar verwacht je toch minder "over de vloer" mensen. Je deelt het huis maar met 2 personen toch. Het is TO's huis. Ik zou me de eerste keer ook wat ongemakkelijk voelen en ja misschien wel een derde wiel. Ik zou aannemen dat TO en haar vriend het huis even voor zich alleen zouden willen. Ik zie de opmerking van huisgenoot dus anders en niet zo aanvallend als een hoop anderen. Je hoort ook de toon niet waarop het gezegd is hé en misschien had hij een iets andere woordkeus dan dat TO hier nu neerzet. Het kan grappig bedoelt zijn. "ik ga wel de stad in anders ben ik een derde wiel aan de wagen" big grinn.Zij zegt toch zelf dat hij geirriteerd was en het overduidelijk niet leuk vond? Met die info moeten wij het doen en daar ga ik dan ook van uit, misschien is het wel een heel ruim huis en heeft hij een hele grote kamer, een eigen woongedeelte en loopt niemand hem in de weg, dat kan, maar dat weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wat afstand van hem nemen, meer mijn eigen dingen doen en verder ook gewoon uitnodigen wie ik wil. Het klinkt alsof hij dit inderdaad als een soort verkapte samenwoonrelatie ziet in plaats van twee huisgenoten die op kamers wonen. Misschien heeft hij nooit eerder op kamers gewoond en snapt hij niet hoe dat werkt onder huisgenoten, maar anders zou ik het wel creapy vinden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:-moedersmooiste- schreef op 03 april 2014 @ 17:00:

[...]





lijkt me eerder een sekte

en dan nog moet je wel uit een ei komen wanneer je denkt dat iedereen zo leeft, je komt bij iemand anders in huis, een beetje aanpassen mag wel Nou, ik kom uit een durrep en daar hebben mensen soms ideeen waarvan je denkt: huh? Het zou me dus niet verbazen als hij gewoon nog niet snapt wat een huis delen inhoudt.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat jij een huisgenoot hebt en hij samen woont met een meid.... knul is gewoon niets gewend en denkt meteen door te kunnen voor de volgende stap, helaas voor hem denk jij daar heel anders over.



nu verder geen aandacht aan schenken en gewoon overduidelijk maken dat hij het niet gaat worden.

blijft ie zo bezig zou ik hem er gewoon op aanspreken. samen met een vriendin ofcourse.
hier mag de url van mijn hobby website niet staan
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber, 2 uur geleden

Het probleem bij je huisgenoot laten en je bezoek voortaan niet meer aankondigen.

Dit. Ik heb trouwens ook nog nooit bezoek aangekondigd bij mijn huisgenoten, andersom ook niet.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Misschien jaloers?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Gewoon bang voor geplak en evt seksgeluiden denk ik, hij zal er aan moeten wennen dat je wel eens iemand over de vloer hebt. Gewoon uitleggen hoe je dat met je vorige huisgenoot deed (even melden dat er iemand komt, geen geklef in de woonkamer, etc), klaar.
Ik zie nog een mogelijkheid...



Zou het kunnen dat hij zich gewoon nog wat alleen voelt in de grote stad en had gehoopt dat jij hem een beetje wegwijs zou maken (zonder bijbedoelingen, gewoon vriendschappelijk) of dat hij langzaamaan kon wennen aan het leven op kamers, en dat het voor zijn gevoel nu toch wat te snel gaat?



Dan zijn ook nog mogelijkheden. Of hij is extreem bleu, en heeft geen idee hoe een relatie werkt als je seks mag hebben voor het huwelijk. En nu wandelt dat aspect van de grote stad straks zijn woonkamer in...
Zou wat zijn als je bezoek van je vriend elke keer moet bespreken met huisgenoot en die vervolgens buiten de deur verblijft tot je klaar bent.



Leuk als je een vaste vriend hebt, dan kan die dus niet eens een nachtje blijven slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij gewoon nog heel erg groen is wat betreft het op zichzelf wonen. Hij komt net onder moeders vleugels vandaan en heeft vanuit het ouderlijk huis kennelijk nog een heel eigen ritme meegenomen. Zou zeker even met hem praten, want als 'ie na een week al zo begint dan belooft dat niet veel goeds. Hij heeft duidelijk nog niet in de gaten hoe het werkt als je met een huisgenoot samen woont.
Alle reacties Link kopieren
Wat een aannames. Vraag het hem gewoon. " ik merk dat je je ongemakkelijk voelt. Omdat er vaker mensen over de vloer komen, lijkt het me goed om het hier even over te hebben". En dan het gesprek aangaan.



Aannames vooraf, die je gewoon even moet bespreken. Negeren gaat niet werken. Dan gaat dit een beetje broeien en voelen jullie je allebei ongemakkelijk.

- misschien is die jongen erg op zichzelf en ervaart hij gasten als storend. Wil hij niet sociaal doen, want thuis is voor hem heel privé.

- misschien is hij bang dat jullie seks hebben en hij dat hoort en voelt hij zich daar ongemakkelijk bij.

- misschien vindt hij je leuk.

- etc.



Hoe dan ook moet het besproken worden. Wanneer hij het onprettig vindt dat er regelmatig bezoek komt, kan hij er voor kiezen om op zoek te gaan naar een andere kamer. Dat lijkt mij een betere oplossing dan negeren op basis van aannames.
Alle reacties Link kopieren
Even de andere kant van het verhaal. Ik woonde dus ook samen met een huisgenootje (vrouwelijk), ben zelf ook een vrouw en zij nam dus te pas en onpas haar vriend mee. En het appartement was echt te krap voor drie volwassenen. Misschien vreest jouw huisgenoot dat jullie een relatie krijgen en dat hij dan continu daar is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Als hij zo op zichzelf is kan hij op zijn eigen kamer gaan zitten. Je kunt onmogelijk verwachten dat je huisgenoten geen bezoek meer krijgen of hun bezoek aan banden leggen omdat jij op jezelf bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hallo allemaal,



Gisteren was date dus hier over de vloer and boy, did it feel awkward.



Date was wat eerder bij me dan huisgenootje thuis kwam, dus we zaten op de bank (niet klef) en date stelde zich netjes voor etc. Huisgenootje maakte een erg gehaaste/onrustige indruk, ging bijna meteen de deur uit om sigaretten te halen.

Later op de avond hebben ze nog wel even staan kletsen over festivals enzo.



Later op de avond gingen date en ik een film kijken, op mijn kamer, en alles wat daar verder gebeurd is hebben we zo zachtjes mogelijk gedaan

Wat wel opviel is dat huisgenoot in zijn eigen kamer ging zitten (mijn kamer grenst aan de woonkamer) terwijl hij altijd in de woonkamer zit, maar goed, misschien ook logisch.



Heel laat in de avond ging hij plotseling nog de deur uit, terwijl hij niemand kent in deze stad dus dat was vreemd. Vanochtend heb ik hem niet gezien en dit weekend gaat hij naar een festival, dus dat zal maandag wel wat ongemakkelijk worden denk ik. Ik voelde me er ook erg ongemakkelijk bij omdat hij zo onrustig deed en vooraf zei het niet prettig te vinden.



Het zou inderdaad kunnen dat hij net onder moeders vleugels vandaan komt en daardoor nog moet 'leren' hoe het gaat. Hij kan bijvoorbeeld zijn was nog niet zelf doen :p Heb zijn moeder ontmoet tijdens het verhuizen en die was erg moederig (wel heel schattig) maar ook bemoederend, dus zou ermee te maken kunnen hebben.

Ik weet inderdaad niet of hij verwacht dat ik hem wegwijs maak, maar ik ben zelf nog aan het studeren/afstudeerstage/scriptie en ben daar dus erg druk mee. Ik heb per week misschien twee keer mensen (één persoon per keer) over de vloer, dat moet toch kunnen?

Een vriendin van me was dinsdag hier en daar had hij geen problemen mee.



Al met al, errug vreemd. Ik ga het maandag inderdaad wel even met hem overhebben. Ik zou het vervelend vinden als hij zich hier wat verloren/ongemakkelijk voelt. Ik zou het echter ook vervelend vinden niet meer mijn gang te kunnen gaan hier, zoals altijd deed.
Oh! En date is sinds gisteren geen date meer, maar vriend!!!
Ik kondigde nooit aan als ik bezoek kreeg op kamers. Huisgenootjes deden dit ook nooit. Soms kwamen vrienden ook onverwachts langs.



Snap dat het misschien anders is als je maar met twee personen een huisje deelt, maar jullie wonen niet samen in de vorm van een liefdesrelatie. Dan ligt het wat anders.



Zou een goed gesprek aangaan met huisgenoot, want je zult wel vaker in de avond bezoek ontvangen. Of dit nu een date is of een goede vriendin, beide moet kunnen toch?
Alle reacties Link kopieren
Het is niet "zomaar bezoek" wat komt, het is je vriendje en misschien wel (binnenkort) vaste relatie. Ik kan me voorstellen dat die jongen zich daar ongemakkelijk bij voelt. Overigens zou ik me ook kunnen voorstellen dat jouw vriend het niet leuk vindt als er heel de avond een mannelijke huisgenoot naast jullie op de bank TV zit te kijken terwijl hij met jou samen wil zijn. De kans is dan toch groot (wederzijds) dat er een sfeer van gedwongenheid ontstaat.



Ik denk dat jouw huisgenoot dat voorziet en daarom liever de stad in gaat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 04 april 2014 @ 11:11:

Het is niet "zomaar bezoek" wat komt, het is je vriendje en misschien wel (binnenkort) vaste relatie. Ik kan me voorstellen dat die jongen zich daar ongemakkelijk bij voelt. Overigens zou ik me ook kunnen voorstellen dat jouw vriend het niet leuk vindt als er heel de avond een mannelijke huisgenoot naast jullie op de bank TV zit te kijken terwijl hij met jou samen wil zijn. De kans is dan toch groot (wederzijds) dat er een sfeer van gedwongenheid ontstaat.



Ik denk dat jouw huisgenoot dat voorziet en daarom liever de stad in gaat.Ja dat zou ook kunnen inderdaad, ik ga het er maandag over hebben
Alle reacties Link kopieren
Maar ik zou me ook ongemakkelijk voelen als mijn huisgenoot elke keer de stad in gaat als mijn vriend langs zou komen, dan durf je op het laatst je vriend haast niet meer te vragen. Ik zou zelf met vriend op mijn eigen kamer gaan zitten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hij moet er gewoon aan wennen, laat hem z'n gang gaan. Over een paar maanden krijg je een opgestoken hand, kijkt heel misschien wie het is om daarna verder tv te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven