Oneens met de regels van ouders (18 jaar).

03-12-2016 23:50 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een meisje van 18 jaar en ik heb al 2 en een half jaar een vriend. Ik werk momenteel parttime en ik ben nog op zoek naar een tweede baantje. Ik woon nog thuis en mijn ouders zitten me nogal dwars. Ze hebben een nogal vage regel (vind ik persoonlijk) over het slapen bij mijn vriend. Ik mag namelijk om de week op zaterdag of vrijdag bij mijn vriend slapen. Dus 1 week wel, 1 week niet. Nu probeer ik dus te begrijpen van hun kant waarom dat per se zo moet, maar het enige wat ze mij kunnen vertellen is dat ik zogenaamd "meer structuur in mijn leven moet krijgen" & dat ze niet willen dat ik "altijd" maar weg ben omdat dat niet gezond is terwijl ik verder heel de week thuis ben. Ik vind persoonlijk dat ik best een structuur in mijn leven heb, alleen het is altijd al zo geweest dat ik volgens hen toch op een of andere manier niet voldoe aan hun verwachtingen. Ik wil volgend jaar aan een nieuwe opleiding beginnen en ben momenteel aan het sparen voor de toekomst. Verder is het altijd goed gegaan met het slapen daar zelfs toen ik nog geen achttien was, het is al ruim een jaar geleden dat ik daar voor het eerst sliep. Dus aan hem zal het ook niet kunnen liggen, hij mag ook niet bij mij ( waar ik verder niet eens tegenin ga omdat het hun huis is ). Nu is het natuurlijk niet een super groot probleem waardoor ik niet normaal kan leven maar het wekt toch wel irritatie op & ik vraag me ook gewoon af hoe anderen hier over denken en of ik nou onredelijk ben om van mijn ouders te verwachten dat ze iets losser worden over dit soort zaken?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet lekker op kamers?
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 03 december 2016 @ 23:52:

Waarom ga je niet lekker op kamers?Dit dus, je bent volwassen
Uit huis gaan dan maar.
Hm lastig. Jij klinkt niet losgeslagen, je ouders klinken ook niet per se als vervelende mensen. Ik zou toch proberen langer met ze te praten. Steady wins the race zeggen ze dan. Praten, praten, praten, met als doel of dat jij hen beter gaat begrijpen, of dat zij gaan inzien dat hun regel idd een beetje vaag is.
Tja, je bent 18 en al oud genoeg om op jezelf te gaan wonen, maar je ouders kunnen je blijkbaar niet loslaten en willen dat hun prinses nog precies zoals 5 jaar geleden nog netjes naar ze luistert.

Het is aan jou om te laten blijken dat je bent gegroeid en het nu zelf wel kunt bepalen. Als je als een puber stampvoet, dan zullen je ouders zich zo tegenover je blijven gedragen zoals ze nu doen. Als je een kant van jezelf laat zien die ze nog niet van je verwachten, denk ik dat ze zich daar wel op een gegeven moment aan aan zullen passen.

Ik snap ook met de beste wil van de wereld niet dat je dat soort zaken met hen bespreekt. Een belletje dat je niet thuis komt die nacht zou toch voldoende moeten zijn.
Dan ga je toch de andere week bij een vriendin langs en blijf je daar slapen ?

En kan jij er wat aan doen dat je een aantal vriendinnen hebt en dus elke 2 weken wel bij een andere blijft slapen.



(Lees: Uiteraard is dit de versie voor je ouders.)





Ik vind het een belachelijk idiote reden, maar je zit eraan vast zolang je onder hun dak woont.





Wat gebeurt er overigens als je week 2 tot 3 uur 's nachts bij hem zit? En dus pas midden in de nacht zou thuiskomen?

Of als hij week 2 gewoon bij jou slaapt?
Alle reacties Link kopieren
Hun huis, hun huisregels. Ik denk dat zij niet willen dat je het huis als een soort hotel gebruikt en voor de rest de hort op bent wanneer het jou uitkomt. Als het je niet bevalt, kun je op kamers gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker regels stellen voor mijn kind op gebied van slapen bij een vriendje maar als je 18 bent, ben je wat mij betreft toch echt volwassen en mag je dit soort dingen zelf bepalen.

Op kamers? Of valt er met je ouders nog te overleggen?
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 03 december 2016 @ 23:52:

Waarom ga je niet lekker op kamers?Ja daar ben ik ook al over na aan het denken en de mogelijkheden aan het bekijken. Ik vroeg me alleen af (zo lang ik nog thuis woon) of ik onredelijk ben om dit van ze te verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou fulltime (of meer) gaan werken zodat je flink kan sparen en dan lekker op jezelf gaan wonen.



Ik ken natuurlijk jou hele situatie en die van je ouders niet maar ik zou het ook niet leuk gevonden hebben. Sowieso hou ik niet van regels zonder reden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lisje0610 schreef op 03 december 2016 @ 23:58:

[...]





Ja daar ben ik ook al over na aan het denken en de mogelijkheden aan het bekijken. Ik vroeg me alleen af (zo lang ik nog thuis woon) of ik onredelijk ben om dit van ze te verwachten.

Nee.



Je kan dus ook gewoon melden dat je wel gaat.

Je bent 18 jaar zeg, 50 jaar geleden kregen veel vrouwen hun eerste kind op die leeftijd.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben geen probleem met het slapen, al langer niet, dus met het losser moeten worden valt het wel mee. Is het niet zo dat ze zelf die structuur willen, en er gewoon nog niet aan willen denken dat jij echt onder hun vleugels vandaan gaat. En je daarom voor de gezelligheid om de week thuis willen hebben. Gewoon nog een beetje illusie van samen gezin zijn. En daar niet voor uit willen komen dus zeggen dat ze het voor jou doen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
En hij mag sowieso niet bij jou slapen? Vind ik niet gastvrij overkomen..
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 04 december 2016 @ 00:01:

Ze hebben geen probleem met het slapen, al langer niet, dus met het losser moeten worden valt het wel mee. Is het niet zo dat ze zelf die structuur willen, en er gewoon nog niet aan willen denken dat jij echt onder hun vleugels vandaan gaat. En je daarom voor de gezelligheid om de week thuis willen hebben. Gewoon nog een beetje illusie van samen gezin zijn. En daar niet voor uit willen komen dus zeggen dat ze het voor jou doenIk denk inderdaad zelf ook dat het daarmee te maken heeft. Heb het ook tegen ze gezegd, alleen dit ontkennen ze natuurlijk. Het lijkt er voor mij op dat ze veel moeite doen om de reden dat het niet mag in andere hoeken te zoeken.
Citaat "Ik vind persoonlijk dat ik best een structuur in mijn leven heb, alleen het is altijd al zo geweest dat ik volgens hen toch op een of andere manier niet voldoe aan hun verwachtingen."



Aan welke verwachtingen van je ouders voldoe je niet en waarom?

Je kunt je erbij neerleggen, gesprek nogmaals aangaan of uit huis gaan. Veel meer opties zijn er niet, vrees ik. Als je op kamers gaat, is je probleem bijv. direct opgelost
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebra123 schreef op 04 december 2016 @ 00:01:

En hij mag sowieso niet bij jou slapen? Vind ik niet gastvrij overkomen..Nee klopt, vind ik zelf ook, alleen dat gedeelte heb ik maar geaccepteerd omdat ik er helaas niets aan kan veranderen...
Alle reacties Link kopieren
Ik kan begrijpen dat ze willen dat zolang je thuis woont, je ook deel uit maakt van het gezin. Dus niet daar verblijven door de week en elk weekend elders vertoeven. Maar 1 nacht in de 14 dagen bij je vriend mogen logeren en hij mag niet bij jou logeren, dat vind ik wel onredelijk. Je bent deel van het gezin, maar je bent ook 18 jaar en bent een eigen leven aan het opbouwen.



Ga het gesprek aan. Doe dat als volwassene, niet als puber. Dus niet vanuit verontwaardiging, maar vanuit redelijkheid.
quote:Zebra123 schreef op 04 december 2016 @ 00:01:

En hij mag sowieso niet bij jou slapen? Vind ik niet gastvrij overkomen..Onder mijn dak komt ook geen halve puber met mijn dochter krikken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Tijd om uit huis te gaan dan.



Zolang je bij je ouders woont heb je je aan hun regels te houden. Bevallen die niet, ga je dus iets voor jezelf zoeken.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 04 december 2016 @ 00:12:

[...]



Onder mijn dak komt ook geen halve puber met mijn dochter krikken hoor.Nou ja zeg. Ze hebben een vaste relatie. Tis niet dat ze de ene na de andere ONS naar huis sleept ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebra123 schreef op 03 december 2016 @ 23:59:

Ik zou fulltime (of meer) gaan werken zodat je flink kan sparen en dan lekker op jezelf gaan wonen.



Ik ken natuurlijk jou hele situatie en die van je ouders niet maar ik zou het ook niet leuk gevonden hebben. Sowieso hou ik niet van regels zonder reden.Inderdaad dat is ook mijn plan, ben op zoek naar een tweede baantje en dan regelen dat ik iets voor mezelf heb. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het echt niet slecht thuis en ik zie mijn ouders echt niet als vervelende mensen want ze hebben altijd goed voor me gezorgd, alleen zijn we het op dit gebied gewoon niet eens met elkaar wat soms gewoon voor irritaties zorgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 04 december 2016 @ 00:12:

[...]



Onder mijn dak komt ook geen halve puber met mijn dochter krikken hoor.



Als ze 18 zijn??

Waar verwacht je dan dat ze gaan krikken?
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Ga weer het gesprek aan en vertel dat je op kamers wilt/gaat om deze reden. Wellicht dat je ouders dan ieder weekend met je vriendje doorbrengen opeens een heel aardig compromis vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook heel ongezellig vinden als mijn 18 jarige dochter elk weekend weg is. Het is hier geen hotel.

Echter ik zou er geen probleem mee hebben dat dan haar vriend het andere weekend bij ons blijft logeren. Maar goed mijn 18 jarige dochter heeft nog geen interesse in jongens, is ook geen uitgaans type dus ik heb makkelijk praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven