Op latere leeftijd nog bij ouders wonen : Undateable?

22-04-2017 10:25 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel een man van een jaar of 27 woont door omstandigheden even tijdelijk bij zijn ouders.



Verder heeft hij gewoon een prima baan met verantwoordelijkheden, goede opleiding afgerond en komt hij ook niet sociaal incapabel over en heeft hij gewoon prima sociale vaardigheden.



Zou dit voor jou aan absolute dealbreaker zijn?
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 11:54:

[...]





Dan had ik in mijn reacties het niet over jou dus. Je bent vast ook geen 20-30 jaar meer he? 39? En ik word vader!
quote:Timetraveler schreef op 22 april 2017 @ 12:06:

[...]

Ik heb ook een jaartje weer thuis gewoond na 4 jaar op een kamer, totdat ik mijn huur appartement vond. Ik moest een jaar overbruggen, en was het na 4 jaar spuugzat om de douche met 11 anderen te delen en anderman doucheharen in het putje te zien zitten. Dan liever een jaartje thuis overbruggen.

Precies dit verschil dus. Ik deelde op mijn 25e veel liever een douche met 11 andere mensen dan weer een jaartje thuis te gaan wonen.
quote:_Marana_ schreef op 22 april 2017 @ 12:03:

[...]



Feetje, jij was bereid om tot 100km van Amsterdam te wonen he, daar was die zoekopdracht op gebaseerd. Waarom noem je die straal als je niet bereid bent om dat te reizen voor je werk?



Ik heb geen werk waar ik voor moet reizen en ik heb ook al een huis.



En of ik bereid daartoe ben of niet heb je mij niet horen tikken.



Geen idee wat je nu wil behalve een halfzacht puntje scoren maar je eigen kaart laat zien dat mijn reactie op een forumster hierboven helemaal klopte. Dat je om Amsterdam niet tot weinig betaalbare koophuizen zijn voor de starters. .... Ook wat verder weg niet.



Je moet helemaal naar Friesland.
Anti-kraak is ook een mooie optie trouwens. Op kamernet en marktplaats komen ook veel woningen voorbij die wat groter zijn, je kan ook zoeken op zelfstandige woning. Ach zoveel mogelijkheden maar je moet wel willen een niet overal je neus voor ophalen, of vast zitten in een cirkeltje van 50 km van waar je geboren bent.
Ik vind het een afknapper als iemand op latere leeftijd nog thuis woont.



Heb eens een relatie met iemand gehad die nog thuis woonde.Meneer wist niet hoe eens wasmachine werkte,was te beroerd om te koken je zag aan alles dat mammie het voor hem deed.Ik kon daar absoluut niet tegen.Totaal onzelfstandig.Toen hij eindelijk op zichzelf ging wonen moesten pappie en mammie heel zijn huis verven.Hij zat het zelf ook nog lachend te vertellen omdat hij daar geen zin in had.Mammie kwam ook eens per week nog langs om zijn huis lekker te soppen.Ik was ondertussen blij dat ik al een tijd geleden een einde aan de relatie had gemaakt.



Ik ken ook iemand die eind 30 is.Nog thuis woont puur om de reden dat het makkelijk is omdat zijn moeder alles voor hem doet.Hij hoeft maar een gil vanuit zijn bed te geven en mammie komt het brengen.



Iemand die op zichzelf heeft gewoond en weer even thuis woont wegens omstandigheden vind ik een ander verhaal.Kan gebeuren.



Hierboven ook iemand die nog thuiswoonde om te sparen en geen starterswoning wou omdat ze er toch ooit weer uitging.

Vind ik persoonlijk raar.



Niks heerlijker als je eigen huisje waar je kan doen en laten wat je wilt zonder rekening te houden met ouders.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan of en hoe lang je eerst op jezelf hebt gewoond, wat de omstandigheden zijn/de reden is waarom je tijdelijk bij je ouders woont en hoe tijdelijk het is. Een jaartje met een goede reden en dan op zoek naar een huis zou ik prima mee kunnen leven, wordt het langer en ga je niet actief aan de slag om weer op jezelf te wonen, dan zou ik dat onaantrekkelijk vinden, ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Timetraveler schreef op 22 april 2017 @ 12:06:

[...]



Dat is heel wat anders dan mensen die zich rot zoeken naar een eigen plekje om te wonen maar het niet kunnen vinden. Er is gewoon heel moeilijk iets betaalbaars te vinden, en als je single bent al helemaal. Ik denk dat veel mensen, vooral mensen die al jaaaren gesetteld zijn, in een relatie zitten en samen een koophuis kunnen krijgen, zich daar makkelijk op verkijken.



Ik heb ook een jaartje weer thuis gewoond na 4 jaar op een kamer, totdat ik mijn huur appartement vond. Ik moest een jaar overbruggen, en was het na 4 jaar spuugzat om de douche met 11 anderen te delen en anderman doucheharen in het putje te zien zitten. Dan liever een jaartje thuis overbruggen.



Blijkbaar is het gek als een single ook die wens heeft? Dat het niet realistisch is oké, maar de wens snap ik net zo goed als wanneer een stel die wens heeft. Niet per sé voor een eengezinswoning, maar voor iets lekker frissigs dat echt jouw plek is.





Haha dit vind ik wel een goeie eigenlijk?



De normaalste zaak van de wereld : Stelletjes die een huisje willen kopen, die hun muren lekker wit laten schilderen, die er een mooie nieuwe laminaatvloer in laten leggen, lekker nieuw en fris sanitair : ''Oohh, wat een leuk huisje voor jullie beiden, fantastisch, heerlijk plekje, helemaal verdiend''.



Maar ben je single en kun je dus niet particulier huren / kopen (toch vaak gebaseerd op twee inkomens) moet je opeens ''een schop onder je verwende kont'' hebben als je zegt dat je wel een keer klaar bent met zo'n studentenhuis waar de vaat tot aan het dak opgestapeld staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 22 april 2017 @ 12:17:

[...]



Precies dit verschil dus. Ik deelde op mijn 25e veel liever een douche met 11 andere mensen dan weer een jaartje thuis te gaan wonen.Ik moet eerlijk zeggen dat ik het na 3/4 jaar ook spuugzat thuis was hoor. Maar was het continue opruimen van andermans zooi en troep voordat ik kon koken toen even na 4 jaar nog meer zat. Maar dat zegt nog niks over iemands instelling of dat je niet zelfstandig zou zijn. Ik zou nu overigens een andere keus maken en niet meer terug naar mijn ouders gaan. Ik geniet elke dag van mijn appartement, met zelfs een aparte slaapkamer. Dat is het wel het voordeel van op kamers te hebben gewoond, alles blijft volgens mij nog heeeeel lang als luxe voelen
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 12:21:

[...]





Ik heb geen werk waar ik voor moet reizen en ik heb ook al een huis.



En of ik bereid daartoe ben of niet heb je mij niet horen tikken.



Geen idee wat je nu wil behalve een halfzacht puntje scoren maar je eigen kaart laat zien dat mijn reactie op een forumster hierboven helemaal klopte. Dat je om Amsterdam niet tot weinig betaalbare koophuizen zijn voor de starters. .... Ook wat verder weg niet.



Je moet helemaal naar Friesland.

Ik zit hier niet om punten te scoren, ik wou duidelijk maken dat je moet denken in mogelijkheden ipv klagen.



Denk dat ik beter gewoon kan zeggen: helemaal eens met Fossa en Valerie. De instelling 'ik deel liever een huis met 11 anderen dan weer naar huis gaan na 5 jaar op kamers' en 'niet vastzitten in de cirkel van 50km rond je geboorteplaats' spreekt mij gewoon veel meer aan.





TO, ik vind wel dat je, zoals jij het beschrijft, nog wel redelijk zelfstandig woont. Is voor mij veel minder een afknapper dan iemand die nog steeds thuiswoont op zijn 27e om maar flink te kunnen sparen.
quote:Pien02 schreef op 22 april 2017 @ 12:23:

[...]





Haha dit vind ik wel een goeie eigenlijk?



De normaalste zaak van de wereld : Stelletjes die een huisje willen kopen, die hun muren lekker wit laten schilderen, die er een mooie nieuwe laminaatvloer in laten leggen, lekker nieuw en fris sanitair : ''Oohh, wat een leuk huisje voor jullie beiden, fantastisch, heerlijk plekje, helemaal verdiend''.



Maar ben je single en kun je dus niet particulier huren / kopen (toch vaak gebaseerd op twee inkomens) moet je opeens ''een schop onder je verwende kont'' hebben als je zegt dat je wel een keer klaar bent met zo'n studentenhuis waar de vaat tot aan het dak opgestapeld staat.Dit.
hangt er van af. als hij zich als een 8 jarige gedraagt, dat ie nog in een 1 persoons bedje slaapt die zijn moeder elke ochtend keurig opmaakt en zijn onderbroeken gevouwen in de kast legt en hij wel op een bepaald tijdstip het licht moet uit hebben in zn slaapkamer (ja ik ken er zo 1) en ook na tienen niet meer zijn mobieltje mag gebruiken... ja.... afknapper. Maar ik vind het sowieso een afknapper als de navelstreng nog niet doorgeknipt is.
quote:Fossa schreef op 22 april 2017 @ 12:17:

[...]



Precies dit verschil dus. Ik deelde op mijn 25e veel liever een douche met 11 andere mensen dan weer een jaartje thuis te gaan wonen.

Ik ook hoor. En met mij al mijn vrienden en vriendinnen, en ik ben een heel stuk jonger dan jij. Volgens mij heeft het dus minder te maken met je generatie en meer met je afkomst en omgeving. Ik weet niet beter dan dat iedereen op zijn/haar 18e ging studeren en op kamers. Ook als je in een stad dichtbij ging studeren. Op je 20e uit huis gaan was ongeveer de max en dat was vrij laat.



Iemand die tot zijn 25e of later thuis heeft gewoond zou voor mij ook echt een afknapper zijn. Ik kan me er ook niets bij voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pien02 schreef op 22 april 2017 @ 12:23:

[...]





Haha dit vind ik wel een goeie eigenlijk?



De normaalste zaak van de wereld : Stelletjes die een huisje willen kopen, die hun muren lekker wit laten schilderen, die er een mooie nieuwe laminaatvloer in laten leggen, lekker nieuw en fris sanitair : ''Oohh, wat een leuk huisje voor jullie beiden, fantastisch, heerlijk plekje, helemaal verdiend''.



Maar ben je single en kun je dus niet particulier huren / kopen (toch vaak gebaseerd op twee inkomens) moet je opeens ''een schop onder je verwende kont'' hebben als je zegt dat je wel een keer klaar bent met zo'n studentenhuis waar de vaat tot aan het dak opgestapeld staat.Vaak merk ik wel dat gesettelde vriendinnen dit niet zo goed snappen. Die vinden het heel logisch om een koophuis te hebben, een mooie tuin erbij etc. Als je in een relatie zit zijn dat soort dingen gewoon een heel stuk makkelijker en ik denk dat dat nog weleens vergeten wordt. Net als dat je er helemaal niet vaak bewust voor kiest om single te zijn. Vaak is het gewoon zo. Niet dat je als single geen eigen huis kunt kopen en dergelijke, maar het is vaak wel een heel stuk lastiger. In ieder geval wel in de regio waar ik woon.
TO: ik vind jou situatie trouwens wel anders. Jij neemt juist je verantwoordelijkheid door je vader te helpen op de boerderij. Dat vind ik juist voor je pleiten. Je hoeft je daarvoor zeker niet te schamen voor potentiële dates.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapicobella schreef op 22 april 2017 @ 12:13:

Heb wel collega's gehad die tot hun 30e nog thuis woonden, onder het motto "kan ik goed sparen". Dat vind ik al een afknapper. Ga toch leven joh. En die moeder was dan ook nog zo'n echte "ik doe alles voor zoonlief". Zelfs toen hij zijn droomhuis had gekocht, belde ze hem iedere dag op - op het werk - hoe het ging, dat ze had schoongemaakt en de was gedaan. Brrrrr...



Ken ook mannen van 27 die gewoon te lui zijn en te gierig om zelfstandige woonruimte te zoeken. En bij ouders wonen, maar wel alle luxe zaken willen en ook kopen. Dure mobieltjes, honderden tattoo's, reizen, motor. Dat ik denk: je hebt je prioriteiten niet goed op een rijtje. En bent nog vrij kinderlijk in hebbedingetjes.



Ik vond het altijd fijn dat mijn kinderen inzagen dat onafhankelijkheid en zelfredzaamheid een hoger doel is dan een droomhuis.



Gewoon een ander lekker in zijn waarde laten! Ik weet dat je slechts antwoord geeft op de vraag van TO, maar ik krijg er toch een beetje jeuk van, van dit soort posts.



Het komt een beetje over als ''Ik weet hoe de hele wereld in elkaar zit, en andere mensen moeten het net zoals ik doen, anders doen ze het fout / minderwaardig''.



Die mensen die nog bij hun ouders wonen, tattoos zetten, een motor kopen : Ze hebben zelf ook gewoon hersenen in hun hoofd. Ze maken gewoon de keuzes die ze zelf het meest prettig vinden. Ik ken ook een stel dat 1600 euro betaalt samen voor 40 m2 in centrum Amsterdam. Is dat nou zo slim dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 22 april 2017 @ 12:17:

[...]



Precies dit verschil dus. Ik deelde op mijn 25e veel liever een douche met 11 andere mensen dan weer een jaartje thuis te gaan wonen.Het kan natuurlijk ook zijn dat je daar niet kan blijven wonen, je hebt niet altijd de keus. In mijn studentenhuis mocht je tot 2 jaar na je studie blijven wonen, daarna moest je eruit. En ik heb ook een tijdje in een flatje gewoond met een vriendin, waar ik uit moest omdat zij een jaar naar het buitenland ging. Ik had het geluk dat ik wel weer iets anders kon vinden, maar dat heeft niet iedereen.
quote:Pien02 schreef op 22 april 2017 @ 12:31:

[...]





Gewoon een ander lekker in zijn waarde laten! Ik weet dat je slechts antwoord geeft op de vraag van TO, maar ik krijg er toch een beetje jeuk van, van dit soort posts.



Het komt een beetje over als ''Ik weet hoe de hele wereld in elkaar zit, en andere mensen moeten het net zoals ik doen, anders doen ze het fout / minderwaardig''.



Die mensen die nog bij hun ouders wonen, tattoos zetten, een motor kopen : Ze hebben zelf ook gewoon hersenen in hun hoofd. Ze maken gewoon de keuzes die ze zelf het meest prettig vinden. Ik ken ook een stel dat 1600 euro betaalt samen voor 40 m2 in centrum Amsterdam. Is dat nou zo slim dan?Ja want alleen dan ben je zelfstandig en wijs. Dat je dat niet kan of wil betalen maakt dan niets uit. Op jezelf met 20 zal je.
Never nooit niet dat ik mijn kinderen tot zo'n hoge leeftijd in huis tolereer. Ik heb me voorgenomen vanaf hun 18e op steeds luidere toon te gaan vragen wanneer ze voornemens zijn op te hoepelen.
quote:Amand_ schreef op 22 april 2017 @ 12:36:

Never nooit niet dat ik mijn kinderen tot zo'n hoge leeftijd in huis tolereer. Ik heb me voorgenomen vanaf hun 18e op steeds luidere toon te gaan vragen wanneer ze voornemens zijn op te hoepelen.



Verbaast me niets.



Ik gok zomaar dat ze dat zelf ook graag willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 22 april 2017 @ 12:34:

[...]





Het kan natuurlijk ook zijn dat je daar niet kan blijven wonen, je hebt niet altijd de keus. In mijn studentenhuis mocht je tot 2 jaar na je studie blijven wonen, daarna moest je eruit. En ik heb ook een tijdje in een flatje gewoond met een vriendin, waar ik uit moest omdat zij een jaar naar het buitenland ging. Ik had het geluk dat ik wel weer iets anders kon vinden, maar dat heeft niet iedereen.Ook dat. Maar blijkbaar is het meer volwassen om met een partner samen te wonen (ook vaak direct uit het ouderlijk huis) dan evt. tijdelijk weer met je ouders. Terwijl dat allebei totaal niks zegt over iemands zelfstandigheid of volwassenheid. Je woont allebei met iemand in huis, deelt gezelschap en woonlasten, en je kan met je ouders prima een meer volwassen relatie aangaan waarin er om de beurt gekookt wordt en de lasten gedeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Timetraveler schreef op 22 april 2017 @ 12:37:

[...]



Ook dat. Maar blijkbaar is het meer volwassen om met een partner samen te wonen (ook vaak direct uit het ouderlijk huis) dan evt. tijdelijk weer met je ouders. Terwijl dat allebei totaal niks zegt over iemands zelfstandigheid of volwassenheid. Je woont allebei met iemand in huis, deelt gezelschap en woonlasten, en je kan met je ouders prima een meer volwassen relatie aangaan waarin er om de beurt gekookt wordt en de lasten gedeeld.Eens.
quote:huurvrouwtje schreef op 22 april 2017 @ 11:06:

Jazeker... Slotje.Dat slotje kunnen ze beter op jou aandachtvragende topics gooien!!
quote:Fossa schreef op 22 april 2017 @ 11:44:

Het blijft toch mijn conclusie: het is een generatieding. Je hebt gelijk dat de huizenmarkt op dit moment gekkenwerk is. Maar ik was op jouw leeftijd helemaal niet bezig met kopen. Dat was gezien mijn salaris gewoon geen optie. Vond ik ook helemaal niet erg. Was gewoon zo. Ik was nauwelijks met materiële zaken bezig. Ik wilde op de fiets naar mijn vrienden kunnen. En dan trokken we thuis een fles wijn open van de supermarkt. En in de zomer legden we een kleedje in het Vondelpark.



Poeh, wat voel ik me een oud wijf nu...En scheelt denk ik ook per regio. Wat jij omschrijft herken ik van de jaren dat ik nog in Amsterdam woonde (3 jaar geleden). Daar was je blij met een dak boven je hoofd, al was dat 8m2 voor 500 euro excl met een grote kans op koolmonoxidevergiftiging. Maakte niks uit. Je had een plek om te slapen, leuke lichtslingertjes aan je balkon te hangen en een bank om op te zuipen. Het leven was vooral buiten of iig in de stad. Niemand die bezig was met een degelijke nieuwbouwwoning. Nu woon ik "in de provincie" en hier is het veel gangbaarder om op latere leeftijd nog thuis te wonen, te sparen voor een koophuis (nieuwbouw, kindvriendelijke buurt) en vanuit huis direct te gaan samenwonen, trouwen, kinderen etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik heb het niet over Amsterdam maar juist alles daaromheen in een straal van 50 km. In de steden eromheen echt bizarre wachttijden en in de dorpen is al helemaal niks te huur of te koop voor normale prijzen. En een mega run op alles wat net te betalen is voor starters.



Nogmaals je hebt geen idee waar je over praat. Echt niet.



Ik woon in hartje Amsterdam. Het overgrote deel van mijn kennissen woont in Amsterdam. Dat zijn lang niet allemaal top-verdieners. Sterker nog: het gros verdient gewoon beneden-modaal. Desondanks wonen we allemaal in leuke woningen en betalen we (huur)prijzen die misschien niet bepaald laag zijn, maar zeker niet exorbitant hoog / onbetaalbaar.



Wat mij opvalt: al de mensen die klagen dat ze geen huis kunnen krijgen, dat er lange wachtlijsten zijn. Blijkbaar onderscheiden zich hier de on-zelfstandigen van de zelfstandigen .Wie hier een huis zoekt vindt er echt wel een - als het nodig is op relatief korte termijn. Het vergt alleen enige creativiteit en opgestroopte mouwen en een can do mentaliteit.
Alle reacties Link kopieren
quote:badmeester schreef op 22 april 2017 @ 12:17:

[...]





39? En ik word vader!Proficiat BM!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven