Opmerkingen aan kinderloze vrouwen

20-11-2016 10:34 486 berichten
Ik vraag me af of andere kinderloze vrouwen ook zo vaak vervelende vragen en opmerkingen krijgen. Vaak van wildvreemden.
wauw hee.

ken overigens veel kinderloze 35+ vrouwen.

wist niet dat men zo hard kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor het om mij heen ook vaak tegen al dan niet ongewenst kinderloze vriendinnen.

Ik zelf ben gezegend met 1 kind. Maar ook ik krijg vaak naar mijn idee vervelende opmerkingen.

Dat 1 kind zielig is. Dat het egoistisch van me is. Wat als ik er niet meer ben? Wie heeft mijn kind dan nog?

Erg pijnlijk omdat het niet mijn keuze was om het bij 1 kind te houden. Iets wat mij ook pijn en verdriet doet.

Als ik dit soms toelicht ( ligt eraan tegen wie en of ik daar zin in heb) dan krijg je steevast; ach je hebt er toch 1. Of die ene die je hebt is gezond.

Ik snap dat ze het baggetaliseren, maar het doet toch pijn.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 33, heb- en wil geen kinderen en nog nooit vervelende reacties gehad. Denk dat mijn openheid erover daar wel aan bijdraagt.



Maar ook omdat ik geen relatie heb is het denk ik anders, want tja, je moet toch met z'n tweeën zijn om kindjes te maken.
Alle reacties Link kopieren
"Jij hebt zeker een hekel aan kinderen, anders nam je ze wel". (Sinds wanneer neem je ze?)

"Jij weet helemaal niet hoe pubers zijn"! (Wel, broertje en zusje zijn een heel stuk jonger. Op 't moment van schrijven ben ik 31, broertje 19 en zusje 18)

"Maar tegenwoordig is er heel veel mogelijk, je wil je best er niet voor doen". (Zeldzame spierziekte, ptss en depressief is niet echt heel handig bij een zwangerschap en opvoeding)
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
Alle reacties Link kopieren
Echt bizar vind ik dit om te lezen. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zoiets over mn lippen zou krijgen! Maar ik weet wel dat sommige mensen hardop denken of zo. Maakt trouwens niet zoveel uit in welke richting. Ik ben moeder geworden op mn 27e, moet he dat eens zeggen tegen de gemiddeldevrouw tussen 30 en 40 zonder kinderen. je wordt nog net niet gecondoleerd met je vreselijke ongeluk.



Mensen die je op straat uitschelden voor dikke zeug ( toen was ik hoogzwanger) er zijn mensen die je laten weten dat kinderen krijgen egoïstisch is, geen kinderen krijgen ook en een kind krijgen al helemaal. Oh ja en mjn kinderen schelen wel 6 jaar met elkaar, dat heeft dan natuurlijk ook helemaal geen zin he, dat zijn eigenlijk twee enigst kinderen en zelf hou je je onnodig lang en onhandig buiten het volwaardige arbeidsproces waardoor je teveel op de maatschappij leunt (is mij uitgelegd door een man op een verjaardag).

Joh, als ik me daar echt wat van aan moet gaan trekken heb ik geen leven meer.
Alle reacties Link kopieren
Vriendin kreeg wel eens de opmering dat ze ook een spermadonor kon nemen. Want ja, haar klok tikt door! Of dat ze haar eitjes zou kunnen invriezen.

Zo grof. Waar bemoeien mensen zich mee.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ik laat me overigens niet kwetsen als iemand zou zeggen: "Ja maar jij bent ook helemaal niet geschikt als moeder." Ik zou met een lach zeggen: "Klopt helemaal!" Want dat doet het ook.
Alle reacties Link kopieren
Laatst nog tegen mijn vrouw een collega van haar die net moeder is en die weet dat wij al twee jaar in een slopend proces zitten, een miskraam hebben gehad en niets liever willen: 'Geniet er nog maar even van dat je geen kinderen hebt.'



Alle reacties Link kopieren
Er zijn gewoon mensen die alle keuzes die zijn niet maken ervaren als kritiek op hun eigen leven.



Als je geen vlees eet krijg je ook veel ongevraagd commentaar, als je een jaar niet met vakantie gaat, als je liever in een appartement dan een rijtjeshuis woont, als je niet naar Heel Holland Bakt kijkt. Enz.



Die hebben niet door dat geen kinderen hebben soms een pijnlijk onderwerp is, en al helemaal niet iets dat hun aan gaat. Mensen die gewoon tevreden zijn met hun eigen leven en keuzes hebben vaak het minste commentaar, is mijn ervaring.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Een deel van de mensheid denkt nu eenmaal niet na voordat ze praat. En iedereen maakt zich er wel eens schuldig aan vrees ik. Als je wel kinderen hebt, zeggen mensen ook rare dingen. Ene oor in, andere uit.



Een collega, toch al niet mijn favoriet, vroeg onlangs ook aan mij of ik zwanger was. Op de gang. Out of the blue. Ze zag een niet helemaal platte buik. Ik ben niet dik ofzo. Ze is zelf eeh, redelijk corpulent. Nou nee, ik heb wel twee keer gebaard, dus misschien dat je daar de sporen van ziet.



Ik vraag me altijd af wat mensen die zulke stomme opmerkingen maken verwachten. Dat ik volmondig ja zeg op zo'n vraag? Zij is wel de laatste aan wie ik dat zou vertellen.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:00
99.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Mawieke schreef op 20 november 2016 @ 10:49:

Ja, ook vragen van wildvreemden. Toch lijkt mijn gezichtsuitdrukking die mensen vaak te stoppen met praten, terwijl ik eigenlijk best lief ben

Opmerkingen van bekenden:

'Jij hebt het makkelijk, want geen kinderen'. (Ben ongewenst kinderloos)

'Tja zo'n figuurtje, geen kinderen he' (mn eigen zus tegen verkoopster die me compliment geeft over jurk).

Geklaag over kerels trouwens ook: 'zou met je willen ruilen' (ik ben al lang alleen, zou graag lieve vriend willen).

'Jij, en kinderen!?'

En ook de 'dat snap jij niet'.



Helaas, onze medemens is idd niet altijd even subtiel.Hoe onhandig en weinig subtiel ook, hoor ik hier nog wel een goede bedoeling die ik bij andere Posts soms helemaal niet eens zie
Alle reacties Link kopieren
Ik merk in mijn omgeving wel dat het toch de norm is om kinderen te hebben/krijgen. Ben zelf kinderloos, kan misschien nog verandering in komen. Er wordt ook heel erg vanuit gegaan dat ze nog komen.

Gisteren sprak ik een oud-collega van zo'n 10 jaar terug, en het gesprek ging zo: Hoe is het wat leuk je te zien...bla bla. Heb je een vriend, al kindjes gekregen. Nooit met haar over gesproken eerder. Maar de vanzelfsprekendheid is toch wel wat vreemd in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37Returns schreef op 20 november 2016 @ 11:12:

[...]





Bij 'dat snap je niet' lijkt het alsof iedereen met kinderen dezelfde ervaringen heeft (cq moederhart ..brr) en iedereen zonder kinderen niet. Ik vind het zo simplistisch en doet geen recht aan de werkelijkheid wat mij betreft. Uiteraard zou ik met kinderen andere ervaringen hebben gehad dan zonder kinderen, maar hoe die ervaringen voor mij persoonlijk eruit zien kan iemand anders niet simpelweg behoordelen op basis van het feit dat ik geen kinderen heb gebaard of in mijn eigen huishouden opvoed.



Verder inmiddels - tweede helft veertig en door de overgang heen- voel ik mij als ijdeltuit ernstig gevleid door 'jouw tijd komt nog wel'. Bring it on, bring it on!



Wat ik vooral bedoel is dat dat verwijt me niet zoveel doet. Ik héb geen kinderen, dus weet niet uit ervaring hoe het is. Ik ben uiteraad wel gewoon een mens met ervaringen en invoelvermogen. Maar het doet me niet zoveel als iemand me dat 'verwijt'. Want er zit een punt in en ik weet van mezelf dat ik geen harteloos monster ben



Over het algemeen heb ik trouwens weinig negatieve ervaringen, ik heb vrienden en kenissen met en zonder kinderen, allemaal redelijke mensen. Wel een paar waarvan ik vind dat ze hun wereldje wel heel erg klein aan het maken zijn nu er een baby is, maar goed. Wie weet trekt dat over een aantal jaar weer bij . Ik schrijf niet zo gauw iemand af
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:Bundeltjes schreef op 20 november 2016 @ 11:14:

Ik merk in mijn omgeving wel dat het toch de norm is om kinderen te hebben/krijgen. Ben zelf kinderloos, kan misschien nog verandering in komen. Er wordt ook heel erg vanuit gegaan dat ze nog komen.

Gisteren sprak ik een oud-collega van zo'n 10 jaar terug, en het gesprek ging zo: Hoe is het wat leuk je te zien...bla bla. Heb je een vriend, al kindjes gekregen. Nooit met haar over gesproken eerder. Maar de vanzelfsprekendheid is toch wel wat vreemd in mijn ogen.Oo zich maak ik ook wel eens aannames. Ik woon in de UK (in het noorden) en ga er eingelijk altijd vannuit dat iedereen die ik ken tegen Brexit heeft gestemd, en ben soms inaangenaam verrast in kletspraatjes met semi-bekenden. Je aannames worden toch gewoon erg gekleurd door je eigen leven en wat je in je meest directe omgeving ziet. Ik denk dan ook niet dat die oud-collega het lullig of vervelend bedoelde.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Het enige wat ik wel eens hoor omdat ik veel beesten heb dat ik deze zou hebben ter compensatie. Ik heb altijd beesten om me heen gehad, ook ver voor de beslissing wel of geen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:00
99.84% gewijzigd
Toen ik nog ongewenst kinderloos was:



- goh wordt het niet eens tijd voor jullie? Of moet ik je man even laten zien hoe het moet, hihi! Nou. Hihi inderdaad. Ook fantastische opmerking 2 weken nadat we te horen kregen dat zijn zaad niet goed was. Dat kun je niet weten nee, daarom kun je beter je mond houden.

- ja het wordt toch wel eens tijd voor kindjes hè Lux? Maar ja Lux heeft geloof ik liever een paard dan haar man tussen haar benen, hihi.



Die eerste opmerking heeft me echt gekwetst, die 2de niet maar damn flauw. Die eerste kwetste me ook vooral door de situatie.



Nu ik zwanger ben kreeg ik laatst toen ik chips aan het eten was ook een heel vreemde opmerking:



- eet jij chips?! Maar, je bent zwanger. Je baby proeft aan het vruchtwater wat jij hebt gegeten hè, je wil toch wel je kind aan de juiste smaken blootstellen? En je lichaam goed verzorgen, je bent wel ZWANGER!

Zeker, zei ik. Daarom neem ik zo ook nog een broodje kroket.



De echt nare opmerkingen waren van mensen die reageerden op het feit dat we verminderd vruchtbaar waren. Dat kwam er altijd op neer dat het wel eigen schuld dikke bult zou zijn. Ik denk maar dat die mensen zichzelf probeerden gerust te stellen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 20 november 2016 @ 11:19:

[...]





Oo zich maak ik ook wel eens aannames. Ik woon in de UK (in het noorden) en ga er eingelijk altijd vannuit dat iedereen die ik ken tegen Brexit heeft gestemd, en ben soms inaangenaam verrast in kletspraatjes met semi-bekenden. Je aannames worden toch gewoon erg gekleurd door je eigen leven en wat je in je meest directe omgeving ziet. Ik denk dan ook niet dat die oud-collega het lullig of vervelend bedoelde.Zeker mee eens.Ze bedoelde het ook zeker niet vervelend. Ik voel me er ook totaal niet rot onder. Mede omdat het bij mij nog alle kanten op kan. Maar ik vindt het wel interessant hoe automatisch daar vanuit wordt gegaan. Als je dan wel in een situatie zit waarbij je geen kinderen kunt of wilt krijgen, kunnen dit soort opmerkingen heel hard of onbeschoft aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Er staat geen bordje kinderloos op mijn voorhoofd dus nee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:slekire schreef op 20 november 2016 @ 11:02:

Echt bizar vind ik dit om te lezen. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zoiets over mn lippen zou krijgen! Maar ik weet wel dat sommige mensen hardop denken of zo. Maakt trouwens niet zoveel uit in welke richting. Ik ben moeder geworden op mn 27e, moet he dat eens zeggen tegen de gemiddeldevrouw tussen 30 en 40 zonder kinderen. je wordt nog net niet gecondoleerd met je vreselijke ongeluk.



Mensen die je op straat uitschelden voor dikke zeug ( toen was ik hoogzwanger) er zijn mensen die je laten weten dat kinderen krijgen egoïstisch is, geen kinderen krijgen ook en een kind krijgen al helemaal. Oh ja en mjn kinderen schelen wel 6 jaar met elkaar, dat heeft dan natuurlijk ook helemaal geen zin he, dat zijn eigenlijk twee enigst kinderen en zelf hou je je onnodig lang en onhandig buiten het volwaardige arbeidsproces waardoor je teveel op de maatschappij leunt (is mij uitgelegd door een man op een verjaardag).

Joh, als ik me daar echt wat van aan moet gaan trekken heb ik geen leven meer.Toch verbaast dit me. Ik kreeg op dezelfde leeftijd twee kinderen met 13 mnd ertussen. Nooit iets raars gehoord. Een goede vriendin die gewenst kinderloos is overigens bij mijn weten ook nooit last vAn deze dingen gehad. Raar dat mensen zich zo met elkaar bemoeien
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook veel voorbij horen komen (bewust kinderloos hier): "Ik ken iemand die ook zo'n hekel heeft aan kinderen..." wtf??? Hoezo heb ik een hekel aan kinderen?? "Ga je er later geen spijt van krijgen?" Uhh, nee, lijkt me niet, maar moet ik daarom aan kinderen beginnen? "Wacht maar tot je ouder bent" 40+ intussen Ook genegeerd worden op een bepaalde verjaardag bij vrienden door een "front" van moeders (vrienden van vrienden) is mij regelmatig overkomen.

En nu sinds een paar jaar heb ik een vriend met kinderen...het "front" van moeders ziet mij opeens wel staan maar nu beginnen de vragen als: "wat doe je het leuk met de kinderen, het gaat zeker nu wel kriebelen hè?" Pffff.....
Alle reacties Link kopieren
Sommige vrouwen kunnen zichzelf gewoon niet meer los zien van hun rol als moeder, heb ik het idee. Anderen gelukkig wel.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat een harde, ongevraagde, uitspraken/reacties krijgen sommige naar hun hoofd geslingerd!

Alsof je er op het voorhoofd staat 'geef je ongevraagde mening en bemoei je aub met mij' terwijl het onderwerp gevoelig zou kunnen liggen.



Als man krijg ik dit soort opmerkingen ( gelukkig ) niet, wel word eens een vraag gesteld als het toevallig over dat onderwerp gaat.

Heb altijd wel kinderen gewild maar met mijn 38 vind ik dat er ook voor mij een bepaalde houdbaarheidsdatum aan zit om nog aan kinderen te beginnen.

De kans is ook klein ( helaas ) aangezien ik geen partner heb.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 16:59
99.48% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven