Partner met eigen bedrijf. Hoe om te gaan met drukte

03-08-2015 11:24 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik heb anderhalf jaar een relatie met mijn vriend. Hij heeft al acht jaar een eigen bedrijf dat steeds beter gaat lopen. Toen ik hem leerde kennen sprak hij weleens tegen mij dat hij bang was dat ik bij hem weg zou gaan vanwege zijn werk. Dat begreep ik toen niet, maar nu snap ik wel waarover dit gaat.



We zijn stapelgek op elkaar en hebben veelal dezelfde interesses. Hij werkt alleen onnoemelijk veel uren en er blijft vrij weinig tijd over voor ons samen. Zeker in de zomerperiode is het bikkelen. Mijn vriend heeft en beroep waarbij hij zowel overdag, 's avonds als in de weekenden werkt.



We hebben het hier al vaak over gehad en mijn vriend raakt nu ook zo vermoeid door het vele werken dat hij hyperventileert, last heeft van maagpijn en slapeloosheid.

Hij wil hier graag iets aan doen, maar weet niet zo goed wat. Ik heb hem al geadviseerd om hierover met een coach te gaan praten. Nu had hij gister een dagje vrij en dan krijgt hij van een klant weer commentaar dat de vervanger gisteren zijn werk niet goed gedaan heeft. Dus hij zit in een spagaat: wil dolgraag tijd met mij doorbrengen, maar is bang om een opdracht niet zelf te doen vanwege schade aan zijn bedrijf. Gevolg is dat ik hem niet veel zie. Hoe gaan andere dames met een partner met een eigen bedrijf hiermee om? Hoe vermaken jullie jezelf? En hoe gaan jullie om met het gemis? We wonen overigens niet samen.



Ik ga binnenkort op mezelf wonen en ben wel bang voor de eenzaamheid. Dus kortom adviezen zijn welkom!
Als het zoveel wordt, misschien tijd om iemand in dienst te nemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mij niet binden aan iemand die al getrouwd is met zijn bedrijf. Leuk voor af en toe maar niet voor vast.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nu had hij gister een dagje vrij en dan krijgt hij van een klant weer commentaar dat de vervanger gisteren zijn werk niet goed gedaan heeft. Dus hij zit in een spagaat: wil dolgraag tijd met mij doorbrengen, maar is bang om een opdracht niet zelf te doen vanwege schade aan zijn bedrijf.Dan kan hij twee dingen doen: (beter) personeel aannemen aan wie hij wel dingen durft te delegeren, of gewoon minder opdrachten aannemen, zodat hij alles zelf kan doen en toch nog tijd overhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt het ook niks,niet dat ik me zelf niet kan vermaken maar wat is het nut van een relatie als je elkaar amper ziet.
Vaak is een eigen zaak ook veel uren draaien, wel of geen personeel in dienst. Ik snap dat jouw vriend veel zelf wil doen als hij later van een opdrachtgever hoort dat er iets niet goed is gegaan door een vervanger. Denk dat je alleen zelf kunt inschatten of je hiermee kan leven of niet, je weet immers waar je aan begint of nu aan begonnen bent. Stel dat dit jaren zo blijft doorgaan en jij steeds 'zeurt' over het feit dat jullie elkaar zo weinig zien, dan gaat de relatie toch geen stand houden.



Werkt hij in de horeca?
Als hij zo doorgaat, gaat hij er zelf nog aan onderdoor. Heeft ie een goede AOV?

Waarom wilde hij een eigen bedrijf, toch niet om elke week 80 uur te werken?
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 03 augustus 2015 @ 11:37:quote:Nu had hij gister een dagje vrij en dan krijgt hij van een klant weer commentaar dat de vervanger gisteren zijn werk niet goed gedaan heeft. Dus hij zit in een spagaat: wil dolgraag tijd met mij doorbrengen, maar is bang om een opdracht niet zelf te doen vanwege schade aan zijn bedrijf.Dan kan hij twee dingen doen: (beter) personeel aannemen aan wie hij wel dingen durft te delegeren, of gewoon minder opdrachten aannemen, zodat hij alles zelf kan doen en toch nog tijd overhoudt.



Minder opdrachten aannemen is wel een luxe positie natuurlijk.

Ik denk dat je in dit geval niet veel hebt aan adviezen over hoe je vriend het anders moet doen, omdat we geen inzage hebben in de gang van zaken van zijn bedrijf.

Als ik even bij mezelf naga. Mijn man heeft ook een eigen bedrijf en erg druk! Ik denk dat dit inherent is aan een eigen bedrijf hebben en dit succesvol willen maken, of simpelweg je hoofd boven water wil houden. Zodra het allemaal goed loopt, het winstgevend is, e.d. dan kan de eigenaar vaak een stap terug doen.



Zorg van kinderen komt grotendeels op mij neer, en ik moet alleen naar veel gelegenheden. Ik wist dit allemaal van te voren, maar betekent niet dat het af en toe wel moeilijk is.

Maar hij was ergens aan begonnen al voordat hij mij ontmoette, en zit er nu midden in, het is echt investeren.

Als ik dus OP geplaatst had, kan ik dus niets met reacties als: beter personeel aannemen of minder opdrachten aannemen.

Zo werkt het niet.
Als hij zoveel werk heeft, zou hij zijn tarieven eens omhoog kunnen gooien. Minder werk voor net zoveel of meer loon.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend loopt zichzelf voorbij, dat kost hem uiteindelijk zijn gezondheid. Als ik jouw vriend was zou ik dat een nog groter probleem vinden dan het weinig zijn van de vriendin.



Je laatste zin triggert mij. Jij bent bang voor eenzaamheid nu je op jezelf gaat wonen. Doe daar iets mee. Het kan niet zo zijn dat jij jouw vriend vaak wilt zien, omdat je je anders eenzaam voelt. Ook dat is geen basis voor een relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat dacht ik ook al dat moet de horeca zijn,welk bedrijf is er anders zolang open of het moet een supermarkt zijn die van 800-2200 uur open is.

Ik ben ook zelfstandig ondernemer maar ben zelf 30 uur per week in de zaak aanwezig,daarnaast wel inkoop/administratie ed maar ook genoeg tijd thuis.

Maar ik heb ook een man die altijd druk,druk is.Heb ik totaal geen problemen mee.Kan mezelf zeer goed vermaken.



Laatst een docu gezien van de eigenaar/chef-kok Sergio Herman van het voormalige Oude Sluis.

Getrouwd met ellemieke Vermolen,samen 2 kinderen en nog 2 kinderen uit z'n eerdere huwelijk.

Dag en nacht was hij bezig,hij heeft Oude Sluis gesloten omdat het hem teveel werd die druk van een 3 sterren restaurant (zijn broer heeft daar nu een broodjeszaak en was voorheen horecabedrijf van hun vader) Maar ipv rentenieren heeft hij nog 2 horecazaken geopend,hoezo minder druk krijgen????

Ellemieke vertelde dat ze best wel bang is dat hij een burn out krijgt door dat altijd druk zijn.Maar ja het zit in zijn bloed van jongsaf aan.Ik vind haar echt de perfecte vrouw voor hem,ze staat achter hem in zijn doen en laten omdat ze ook weet dat hij het fijn vindt wat hij doet.



Jouw vriend zal hetzelfde zijn.Kun je ook 100% achter hem staan of niet?

Zorg dat je je eigen leven hebt met vrienden en werkzaamheden en heerlijk tijd met je vriend doorbrengt als hij vrij is.Accepteer zijn ondernemerschap en wat dat met zich meebrengt. Dan maak je het jezelf ook veel gemakkelijker dan als je steeds wolven op de weg ziet.Misschien dat je ook wat inbreng in zijn bedrijf kunt doen of voel je daar niets voor?
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 03 augustus 2015 @ 11:49:

Minder opdrachten aannemen is wel een luxe positie natuurlijk.

Als hij zoveel werkt dat zijn relatie en zijn gezondheid eronder lijden lijkt me dat geen luxe, maar pure noodzaak. En als hij dan niet kan rondkomen kan hij beter op zoek naar een baan in loondienst, want dan verdient hij te weinig voor het aantal uur dat hij werkt.

Of hij kan inderdaad zijn tarieven omhoog gooien.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Het is inderdaad een hele lastige situatie en ben er zelf nog niet aan uit of ik hiermee op de langere termijn kan leven, maar ik ben niet iemand die zomaar iets opgeeft. Ik wil mijn best doen om deze relatie te laten slagen! Ik hou zielsveel van mijn vriend en als we samenzijn is het fantastisch. Ik wil het dus alleszins een kans geven. Hij loopt nu ook zelf tegen moeilijkheden aan in de zin dat hij zelf de gevolgen van het extreem veel werken gaat voelen. Klanten zijn veeleisend en daarbij is mijn vriend ook veeleisend naar zichzelf toe. Hij worstelt ermee en wil blijvende oplossingen. Ik wil hem die kans geven en stimuleren om oplossingen te zoeken.

Bedankt ook Baudolino voor je reactie. Het helpt om ervaringen te horen van vrouwen die ook een man hebben met een eigen bedrijf.



En ik steun hem ook in wat hij doet en ben enorm trots op hem, maar ik zie hem ook zichzelf voorbij lopen. En hoor hem ook vaak zuchten en kreunen dat het allemaal teveel is, maar dat hij niet weet hoe anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 03 augustus 2015 @ 12:07:

[...]



Als hij zoveel werkt dat zijn relatie en zijn gezondheid eronder lijden lijkt me dat geen luxe, maar pure noodzaak. En als hij dan niet kan rondkomen kan hij beter op zoek naar een baan in loondienst, want dan verdient hij te weinig voor het aantal uur dat hij werkt.

Of hij kan inderdaad zijn tarieven omhoog gooien.



Ja, dat zeg ik. Er werd nog al makkelijk gezegd: minder opdrachten aannemen.

Als dat mogelijk is, minder opdrachten aannemen, dan heb je dus een luxe positie, want dan heb je het geld blijkbaar niet echt nodig.



Verder is deze reactie precies wat ik bedoel in mijn vorige post.

Je kan niet zo simpel stellen dat hij of maar moet stoppen met zijn bedrijf of de tarieven omhoog moet gooien.

Een eigen bedrijf succesvol willen maken, maar de werkdruk minder ligt wel wat genuanceerder dan het eenvoudige:

tarieven omhoog gooien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lienlove schreef op 03 augustus 2015 @ 12:09:

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Het is inderdaad een hele lastige situatie en ben er zelf nog niet aan uit of ik hiermee op de langere termijn kan leven, maar ik ben niet iemand die zomaar iets opgeeft. Ik wil mijn best doen om deze relatie te laten slagen! Ik hou zielsveel van mijn vriend en als we samenzijn is het fantastisch. Ik wil het dus alleszins een kans geven. Hij loopt nu ook zelf tegen moeilijkheden aan in de zin dat hij zelf de gevolgen van het extreem veel werken gaat voelen. Klanten zijn veeleisend en daarbij is mijn vriend ook veeleisend naar zichzelf toe. Hij worstelt ermee en wil blijvende oplossingen. Ik wil hem die kans geven en stimuleren om oplossingen te zoeken.

Bedankt ook Baudolino voor je reactie. Het helpt om ervaringen te horen van vrouwen die ook een man hebben met een eigen bedrijf.



En ik steun hem ook in wat hij doet en ben enorm trots op hem, maar ik zie hem ook zichzelf voorbij lopen. En hoor hem ook vaak zuchten en kreunen dat het allemaal teveel is, maar dat hij niet weet hoe anders.



Hebben jullie wel vakanties samen?



Ik kan ook heel goed alleen zijn trouwens, denk dat dat ook wel een verschil maakt als je een partner hebt die veel weg is.

Als je dat niet kan, dan krijg je het wel heel moeilijk.
quote:ikeaverslaafde schreef op 03 augustus 2015 @ 11:50:

Als hij zoveel werk heeft, zou hij zijn tarieven eens omhoog kunnen gooien. Minder werk voor net zoveel of meer loon.Jij bent duidelijk geen ondernemer
quote:Baudolino schreef op 03 augustus 2015 @ 12:16:

[...]





Ja, dat zeg ik. Er werd nog al makkelijk gezegd: minder opdrachten aannemen.

Als dat mogelijk is, minder opdrachten aannemen, dan heb je dus een luxe positie, want dan heb je het geld blijkbaar niet echt nodig.



Verder is deze reactie precies wat ik bedoel in mijn vorige post.

Je kan niet zo simpel stellen dat hij of maar moet stoppen met zijn bedrijf of de tarieven omhoog moet gooien.

Een eigen bedrijf succesvol willen maken, maar de werkdruk minder ligt wel wat genuanceerder dan het eenvoudige:

tarieven omhoog gooien.



Vriend van TO is al 8 jaar bezig met zijn bedrijf. Ik mag toch hopen dat het in die tijd al een succes is gebleken.



Als je zoveel geld nodig hebt dat je elke dag heel veel moet werken, gaat er ergens iets verkeerd.



Als klanten klagen dat zijn vervanger niet goed resultaat heeft afgeleverd, willen ze blijkbaar echt de vriend van TO en niet een vervanger. Dat lijkt me juist een situatie waarin hogere tarieven leiden tot minder werk voor hetzelfde/meer inkomsten.
quote:loisnvt schreef op 03 augustus 2015 @ 12:32:

[...]





Jij bent duidelijk geen ondernemer Nee, klopt, ik doe maar wat.
Alle reacties Link kopieren
Ja gelukkig hebben we wel vakanties samen! Zijn vorig jaar oktober acht dagen samen weggeweest en nog twee weekendjes tussendoor en onlangs zijn we nog een week op vakantie geweest. Ik oktober staat ook nog een week vakantie gepland. Dus vakanties samen hebben we gelukkig wel en die vinden we allebei ook fantastisch en daar genieten we ook intens van!

Ik weet overigens nog niet zo goed of ik alleen kan zijn. Ga in oktober op mezelf wonen en hopelijk kom ik daar dan achter. Kom uit een gezin waarbij er altijd iemand thuis was, dus ik was nooit alleen en ken dat gevoel dus ook niet. Ben het gewend om constant mensen om me heen te hebben. Dus is absoluut een leerpunt voor mezelf.
Ik denk dat die coach een hele goede is, heeft hij er al een?
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat wel naar de psycholoog. Al een aantal sessies gehad, maar die zegt gewoon dat hij zich minder moet aantrekken van klanten en er anders in moet gaan staan. Maar aan dat soort adviezen heeft hij weinig zegt hij, omdat hij geen daadwerkelijke handvatten krijgt om het anders te doen.



Ik merk duidelijk dat hij het anders wil gaan doen. Zo heeft hij het bijvoorbeeld al een paar keer gehad over 1 of 2 dagen vrij plannen in de week voor zichzelf om die rust te pakken. En verder wil hij graag gaan sporten, maar hij weet gewoon niet goed hoe dit aan te pakken lijkt het. Ik heb een aantal coaches voorgesteld, maar hij heeft er nog geen gevonden.
Met een man die én een fulltime baan heeft als chef (dus standaard minimaal 45 uur per week werkt) én wachtdiensten draait (dat hoeft geen probleem te zijn maar er zijn ook weekenden dat hij beter bij het bedrijf kan blijven slapen én een hobby waarvan hij graag zijn werk zou maken (die de ene keer twee maanden achter elkaar niks oplevert en een andere maand veel te veel werk), heb ik wel enig idee. Ik werk daarom gemiddeld 3 ochtenden per week, zodat hij niets hoeft te doen aan huishouden, administratie, Caat, regeldingen, wachten op monteurs/postbodes.



Daarnaast zijn er zaken die hij met mij bespreekt waardoor ik hem kan voorzien van een frisse blik, ik wordt niet gehinderd door beroepswetenschap .



Vrije dagen/weken worden lang van te voren al ingepland. Zo heeft hij in mei opdrachten aangenomen waarbij hij duidelijk heeft aangegeven; als het niet klaar is op 3 juli, wordt het sowieso later dan 14 augustus. Drie juli was de deadline voor bestellingen, de spullen uit Europa zijn er meestal wel binnen een week, spullen uit China duren vaak 6-8 weken.



En wat veel mensen zich niet realiseren; klanten denken altijd dat zij het belangrijkste zijn. Mijn man wordt gebeld op de meest onmogelijke tijden. En als we net aan tafel zitten en hij neemt niet op, komt het voor dat de beller tien minuten later aan de deur staat en dan daadwerkelijk vraagt waarom we de telefoon niet beantwoorden. Hij wordt gebeld op zondagochtend om acht uur, op dinsdagavond om half twaalf. Mensen sturen midden in de nacht een mail en verwachten dat je binnen drie minuten antwoordt. Doe je dat niet, zijn ze heel verbaasd. Een eigen bedrijf draait 26 uur per dag, 8 dagen per week. En dan is het voor mijn man nog maar een hobby...
Ik herken het probleem wel en ik kan je ook vertellen dat personeel het probleem niet gaat oplossen. Probeer in de rustige momenten tijd voor jullie samen te plannen en als het druk is zorg dan dat jij niet nog eens extra druk oplegt door zijn tijd op te eisen. Doe je eigen dingen, hobby's, werk, vriendinnen. Ga erop uit met een vriendin en doe leuke dingen. Kortom zorg ervoor dat je je in ieder geval ook goed zelf kunt vermaken.
Alle reacties Link kopieren
Voor de vrouwen die een man hebben met een eigen bedrijf. Ik vind het ontzettend knap hoe jullie ermee omgaan. Wellicht is het ook een stukje gewenning bij mij of is het mijn karakter. Voordat ik een relatie met mijn vriend kreeg ben ik lang single geweest en nooit problemen mee gehad. Kon me prima vermaken, maar nu is dat gemis er van mijn kant enorm als hij er niet is en wil daarmee leren omgaan. Dus mijn avonden en weekenden ook vullen en niet gaan zitten wachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lienlove schreef op 03 augustus 2015 @ 12:41:

Hij gaat wel naar de psycholoog. Al een aantal sessies gehad, maar die zegt gewoon dat hij zich minder moet aantrekken van klanten en er anders in moet gaan staan. Maar aan dat soort adviezen heeft hij weinig zegt hij, omdat hij geen daadwerkelijke handvatten krijgt om het anders te doen.



Ik merk duidelijk dat hij het anders wil gaan doen. Zo heeft hij het bijvoorbeeld al een paar keer gehad over 1 of 2 dagen vrij plannen in de week voor zichzelf om die rust te pakken. En verder wil hij graag gaan sporten, maar hij weet gewoon niet goed hoe dit aan te pakken lijkt het. Ik heb een aantal coaches voorgesteld, maar hij heeft er nog geen gevonden.



Het is logisch dat in de beginperiode van het opbouwen van een bedrijf,er veel uren gaan inzitten.

Maar na acht jaar,moet er toch een inkomen uit te halen zijn met 40/50 uur.

Hij kan natuurlijk minder klanten aannemen of zijn tarieven hoger maken.

Lukt dat niet omdat hij in een sector onderneemt waar de uurtarieven laag zijn,en hij zo hard werken moet om te kunnen overleven,dan is het een heilloze weg waar hij opzit

Als hij op deze manier doorgaat, komt hij met een burn-out thuis te zitten.



Wil en kan hij minder werken, moet hij leren hoe hij deze tijd gaat indelen.

Logisch want zijn leven bestaat uit werken.

Hij moet nog leren dat mensen werken om te leven,en niet alleen leven om te werken

Belangrijk is om de tijd te nemen, voor deze verandering.



hij hyperventileert, last heeft van maagpijn en slapeloosheid

Dit kunnen tekenen zijn van een burn-out !!!!!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven