partner ontevreden met gezin

28-06-2015 23:58 222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit eventjes in een dipje en hoop een beetje steun en eventueel wat tips de krijgen hier.

Ik heb het namelijk ontzettend moeilijk met de negatieve houding van mijn echtgenoot t.a.v. onze gezinssituatie.

Volgens hem loopt niks zoals het zou moeten lopen, terwijl dat naar mijn gevoel echt wel meevalt en het vooral zijn 'interpretatie' is van de dingen. Een terugkerend punt van discussie zijn de maaltijden, de opvoeding en de studie van de kinderen.

Het is gewoon nooit goed (genoeg).

Dat is niks nieuws, dus ik probeer er zo en zo kwaad als het kan mee te leven, en vooral met veel positieve benaderingen alles te nuanceren, ook naar de kinderen toe.

Maar ik merk dat het me echt gigantisch veel energie kost en dat ik af en toe gewoon de moed een beetje kwijt raak.

Tips hoe ik de moed er een beetje kan inhouden en mezelf kan blijven opmonteren om niet mee te gaan in die negatieve spiraal?

Hoe kan ik een volwassen partner ervan overtuigen dat hij eigenlijk gewoon alles heeft om tevreden te zijn? gezonde kinderen, fijn huis, leuke baan, noem maar op. Het lijkt wel alsof ik tegen een muur praat...
Alle reacties Link kopieren
Dat kan jij niet, dat kan alleen hij doen.

Helaas.



Je eigen vizier houden en je niet mee laten slepen in zijn negativisme is het enige dat jij kan doen.

Overtuigen van het tegendeel bouwt veelal alleen maar weer weerstand op.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Niet.

Het is gewoon een lul van een vent, je zou moeten scheiden.





He nou heb ik de uitslag van de 100 komende reakties al verteld.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 29 juni 2015 @ 00:01:





He nou heb ik de uitslag van de 100 komende reacties al verteld. Euh... Nee.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Hij moet de gezinssituatie meer leren appreciëren. De maaltijden zijn niet goed? Hij kan altijd zelf koken.

Doen jullie soms fijne dingen met het gezin (uitjes), is hij dan wel vrolijk?
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe oud zijn jullie kinderen dan?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ga niet inhoudelijk in op zijn geklaag maar geef aan wat het geklaag met jou doet, dat je hier niet gelukkig van wordt. Misschien heeft hij niet door dat dit zo'n effect heeft.

Als hij jou niet serieus neemt en blijft klagen: ik zou hem dan het volgende duidelijk maken: this is as good as it gets! Het is dan zijn probleem, niet het jouwe.
Broeva!!! Haro!!!
Is hij altijd al zo geweest of is het iets van de laatste jaren? Het kan een karakterverandering zijn samenhangend met leeftijd. Soort mannelijke variant van de overgang. Is hij zelf fysiek helemaal in orde?

Hoe reageert hij als je er op een rustig moment over praat met hem?



Lijkt me inderdaad heel vermoeiend, ik hoop dat jullie hier een oplossing voor vinden want dit drukt natuurlijk best een flinke stempel. Wonen de kinderen nog thuis of niet, krijgen ze er veel van mee?
Hij vindt het allemaal niet goed?

Wat doet hij er zelf aan om het beter te maken?

Of is hij het jaren '50 type?
Wat Enn zegt !!!



Maar ik herken het.. Lastig hè? Hoe hard je ook probeert, in meer of mindere mate doet het toch wat met je. En de kinderen krijgen het ook mee, maar het is zo verrot lastig om te bepalen waar de grens ligt en hoe lang je eea accepteerd.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me heel vermoeiend. Maar je zegt dat het niet nieuw is, dus wat maakt dat je er nu wel last van hebt? Misschien is het goed te beseffen dat het ZIJN ontevredenheid is? En dat jij niet verantwoordelijk bent voor zijn geluk? Aan de andere kant zou ik het ook heel vervelend vinden als de kinderen last krijgen van zijn negativiteit. Jij probeert met positiviteit te compenseren, ik zou zijn (openlijke) negativiteit willen beëindigen. Door te vragen wat hij er aan gaat doen dat hij zich zo voelt. En aan te geven dat ik het zat ben.
Speechless
Alle reacties Link kopieren
Nog even de OP gelezen, je schrijft dat hij een fijne baan heeft. Is dat wel zo? Misschien heeft hij het helemaal niet (meer) naar de zin.

Ik lees vooral dat je veel energie kwijt bent met steeds maar te proberen alles te nuanceren. Klinkt alsof je niet echt de confrontatie aan wil. Toch doen. Of hij heeft zelf niet goed door hoe negatief hij doet en welk effect dit heeft, of hij is ergens echt niet tevreden over en uit dit door gemopper over bijzaken, of hij is gewoon een zeikerd. In alle gevallen niet bang zijn voor zijn reactie want hij was wellicht allang weg als het echt zo erg was als hij doet overkomen.
Broeva!!! Haro!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerder dat hij het wel een goed idee vindt dat TO zich druk maakt over zijn denken.

Wat je aandacht geeft groeit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
dank voor de vele snelle reacties. Nee, het is niets nieuws eigenlijk, maar het lijkt alsof het in de loop der jaren steeds meer op de voorgrond is gekomen. Ik herken er ook wel de houding van zijn vader in (negatief over alles) en ik vraag me sterk af of er niet ergens toch ook wat depressie mee gemoeid is.

Probleem is dat hij ook niet wil praten.

@Enn: ik maak me niet (meer) druk over zijn denken. Er hangt door al die negatieve opmerkingen vaak een negatieve sfeer in huis.

Ik wil mezelf gewoon niet toestaan om daarin mee te gaan, maar dat kost ontzettend veel moeite, begrijp je?

Zoals nu zou ik eigenlijk gewoon een potje willen gaan huilen...
Alle reacties Link kopieren
Is hij altijd zo, en gaat het echt om de dingen waar hij dan op moppert, of zit er iets anders achter?



Om eerlijk te zijn (en ik ga maar vast klaarstaan om door mijn medeforummers afgebrand te worden nu) herken ik dat soort gemopper wel van mezelf. Ik ben niet de meest stressbestendige persoon op aard en als ik onder stress sta en gespannen raak krijg ik het gevoel dat alles (maar dan ook echt alles) in mijn leven uit mijn handen glipt en dat ik nergens meer controle over kan krijgen. Ik word prikkelbaar, schroef de eisen die ik stel aan mezelf en en passant ook aan mijn omgeving enorm op, waardoor dus eigenlijk niets meer goed genoeg is.



Is zo'n stress-periode voorbij, dan vloeit de spanning weg, zie ik weer in dat er geen rampen gebeuren en dat mijn leven eigenlijk helemaal zo slecht niet is.



Heel erg vervelend voor mijn omgeving (en ook voor mezelf trouwens) en ik zou het graag veranderen maar ik heb de hoop opgegeven dat dat ooit lukt.



Zou het bij jouw man ook zoiets kunnen zijn misschien?



Mijn man kan er gelukkig meestal wel mee omgaan, die steekt bij wijze van spreken zijn vingers in zijn oren en zingt inwendig heel hard lalalalala als ik weer een paar dagen in de zeurstand sta, loopt met een boogje om me heen, slaat een kruisje en bidt dat de stress weer snel over zal zijn. En als de stress weer voorbij is (duurt gelukkig zelden langer dan een paar dagen, erg herkenbaar gegroepeerd rondom bepaalde terugkerende fasen in mijn werk) dan masseert hij mijn totaal verstijfde spieren en sloof ik me uit met lekkere maaltijden etc. om het weer goed te maken.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij dat wel door, dat je er doodongelukkig van wordt?
Broeva!!! Haro!!!
Alle reacties Link kopieren
Dan heeft hij dus effect.

Het klinkt misschien vreemd maar geloof me; teveel luisteren naar negativisme is geen aanrader.

Ik zou niet ingaan op drammen om het drammen en het negeren. Zeiken doe je maar ergens anders.



Sterkte.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:muzemeisje schreef op 29 juni 2015 @ 00:09:

Lijkt me heel vermoeiend. Maar je zegt dat het niet nieuw is, dus wat maakt dat je er nu wel last van hebt? Misschien is het goed te beseffen dat het ZIJN ontevredenheid is? En dat jij niet verantwoordelijk bent voor zijn geluk? Aan de andere kant zou ik het ook heel vervelend vinden als de kinderen last krijgen van zijn negativiteit. Jij probeert met positiviteit te compenseren, ik zou zijn (openlijke) negativiteit willen beëindigen. Door te vragen wat hij er aan gaat doen dat hij zich zo voelt. En aan te geven dat ik het zat ben.Muzemeisje, je slaat de nagel op zijn kop, ik had het niet beter kunnen zeggen. Maar dat doe ik eigenlijk al allemaal. En het levert dus absoluut niets op. Hij is dus fundamenteel ontevreden en blijft daar gewoon bij, daar komt het eigenlijk op neer. Zegt hij ook met zoveel woorden.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij tijd voor een gesprek over verwachtingen, waarin je hem laat vertellen over zijn verwachtingen, waarin jij vertelt over jouw verwachtingen en waarin je samen gaat zoeken naar de haalbaarheid en naar eventuele compromissen die voor beiden acceptabel zijn. Dat hij ontevreden is, is een ding. De volgende stap is kijken hoe je er samen voor kunt zorgen, door compromissen, kleine aanpassingen of beter verwachtingsmanagement, dat jullie allebei weer tevreden zijn in jullie relatie en gezinsleven. Dat is iets waar hij aan moet werken, maar waar jij misschien ook gewoon een paar stappen voor moet zetten. Bespreek dat met elkaar en probeer daar samen (zonder verwijten) eens uit te komen.



Hem gaan vertellen hoe teleurgesteld je raakt van zijn frustratie lijkt me daarbij geen handige opening. Dan zit je meteen al in de verwijtende sfeer, in plaats van in de opbouwende sfeer.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonabonaventura schreef op 29 juni 2015 @ 00:14:

Nog even de OP gelezen, je schrijft dat hij een fijne baan heeft. Is dat wel zo? Misschien heeft hij het helemaal niet (meer) naar de zin.

Ik lees vooral dat je veel energie kwijt bent met steeds maar te proberen alles te nuanceren. Klinkt alsof je niet echt de confrontatie aan wil. Toch doen. Of hij heeft zelf niet goed door hoe negatief hij doet en welk effect dit heeft, of hij is ergens echt niet tevreden over en uit dit door gemopper over bijzaken, of hij is gewoon een zeikerd. In alle gevallen niet bang zijn voor zijn reactie want hij was wellicht allang weg als het echt zo erg was als hij doet overkomen.Wijze woorden.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:raluca schreef op 29 juni 2015 @ 00:30:

[...]





Hij is dus fundamenteel ontevreden en blijft daar gewoon bij, daar komt het eigenlijk op neer. Zegt hij ook met zoveel woorden.

Dan is dat zo.

Als anderen er maar geen last van hebben.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat doet hij er zelf aan vraag ik mij af?

Alleen klagen of pakt hij dingen die volgens hem beter kunnen dan toch maar anders aan?

Je hebt mensen die gewoon van klage houden, snap dat dat echt de sfeer kan bederven.

Je bent samen een gezin aan het runnen vind ik. Dus heeft hij een beter idee? moet hij dat vooral gaan doen.

Hoe oud zijn de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 29 juni 2015 @ 00:30:

Dan heeft hij dus effect.

Het klinkt misschien vreemd maar geloof me; teveel luisteren naar negativisme is geen aanrader.

Ik zou niet ingaan op drammen om het drammen en het negeren. Zeiken doe je maar ergens anders.



Sterkte.thx! Mee eens, maar soms is het incasseringsvermogen op. Dat negeren kost namelijk energie. En die heb ik nu eventjes niet meer, denk ik. Komt wel weer goed, hoor, maar ik moet mezelf weer even moed inspreken, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 29 juni 2015 @ 00:32:

[...]



Dan is dat zo.

Als anderen er maar geen last van hebben.





Als dat inderdaad gewoon in je zit, dan is dat inderdaad maar zo.



Bij ons thuis is de afspraak dat je je niet gezellig hoeft te voelen, maar dat je wel gewoon gezellig mag dóen tegen een ander. Niet de hele wereld hoeft te ervaren dat jij een pesthumeur hebt. Lukt niet altijd natuurlijk ( ), maar het is een vriendelijke manier om te zeggen dat je mag zijn wie je bent, mag voelen wat je voelt, maar je dat bij jezelf mag houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:raluca schreef op 29 juni 2015 @ 00:34:

[...]





thx! Mee eens, maar soms is het incasseringsvermogen op. Dat negeren kost namelijk energie. En die heb ik nu eventjes niet meer, denk ik. Komt wel weer goed, hoor, maar ik moet mezelf weer even moed inspreken, denk ik.

Ga dwars door zijn gedram heen iets doen wat jij leuk vindt, waar jij blij van wordt.

Mensen die negativsme ademen hebben niet per definitie recht op een podium hè? Zeker niet als het publiek er echt klaar mee is.

Gewoon iets gaan doen waar je wel blij van wordt , je bent niet verplicht om te luisteren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven