Principes

01-03-2012 15:05 96 berichten
Laatst las ik ergens het motto: ik weiger om de dupe te worden van mijn eigen principes. Ik ben het daar hartgrondig mee eens.



Aangezien ik zelf heel pragmatisch ben, hanteer ik maar weinig principes. Ik bekijk de zaak per geval en maak dan een afweging. Mensen die wel heel principieel zijn snap ik ook nooit zo goed, want die zelfopgelegde regels zitten vaak alleen maar in de weg en bieden vaak ook helemaal geen oplossing bij problemen.



"Ja maar....daar gáát het niet om, het gaat om het principe,"

is ook zo'n uitspraak die vaak hoort en waar mijn nekharen meestal recht van overeind gaan staan, want in mijn ogen in het tegenovergestelde juist het geval.



Vooral in relaties wordt het principe vaak ik de strijd gegooid volgens mij. Vrouwen worden dan bijvoorbeeld boos omdat hun man niet luistert naar hun verhaal en gaan daar een hele heisa van maken, terwijl ik denk: mens, zeur niet zo, zo interessant is dat suffe verhaal over je buurvrouw nou ook weer niet. Maar nee, het gaat om het principe.



Daarnaast gaat het principieel zijn in mijn ogen ook hand in hand met al dan niet flexibel zijn. Hoe principiëler hoe onflexibeler mensen zijn en omdat de eigen principes vaak ook op de ander worden geprojecteerd zit er ook een bepaalde mate van morele verhevenheid in. Alsof de principiële mens moreel boven de niet-principiële mens staat zeg maar.



Hoe denken jullie hierover?

En als jullie zelf wel heel erg principieel zijn, welke reden heeft dat?
Alle reacties Link kopieren
Poe, dat zijn veel principes in een OP. Wat bedoel je eigenlijk met het woord principe? Ideeen hebben en daaraan vasthouden? En wat is er mis met een beetje standvastigheid?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel principes en hou me daaar ook aan. Kan je niet flexibel vinden, maar juist daar gaat het dan om, in principe;)



Ik eet geen vlees uit principe (morele overwegingen) en ga dus ook niet soep waar de ballen uit zijn gehaald eten. Ik eet dan echt liever niks. Is misschien niet pragmatisch, maar ik ben niet alleen vegetarisch omdat ik zelf geen vlees wil eten, maar ook om een punt te maken soms. En dat kan je principieel en onflexibel en stom vinden..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je in principe niet zo flexibel in het hanteren van principes



Ik ben heel principieel. Maar dan mbt de rode draad in mijn leven. Daar binnen in ben ik heel flexibel. De rode draad geeft mij houvast en een bodem waar ik met mijn voetjes op sta.
Voor zover ik het zie is de betekenis van "principieel" er één waarbij iemand op voorhand vind dat je zus of zo in bepaalde situaties moet reageren. Hierbij worden situaties vaak op één groot hoop gegooid en wordt er in al die gevallen vanuit 1 visie op gereageerd.



Dan krijg je een erg zwart/wit denken waarbij mensen niet meer af kunnen wijken van hun eigen ideeën. Het is nou éénmaal zo, zo doe ik het, zo hoort het en een situatie is nu éénmaal zus of alleen maar zo.



Ik ben compleet het tegenovergestelde. Ik reageer vanuit elke situatie opnieuw op de manier waarop ik vind dat in die situatie het beste toepasbaar is met zoveel mogelijk oog voor alle nuances.



Hiermee reageer je echt vanuit je hart, vanuit jezelf en kun je kijken naar wat het beste is voor iedereen. Je speelt in op de situatie en komt zo soms tot verrassende nieuwe oplossingen.



De principiële mens zit vast in starheid en rigide denkbeelden. Ze reageren niet vanuit gevoel maar vanuit vaststaande overtuigingen waaraan niet te tornen valt. Ze doen alsof het leven alleen op die manier zekerheid biedt en staan niet meer in contact met de natuurlijke flow en groei van het leven.



Ik doe nooit iets omdat het moet of hoort. Ik doe de dingen omdat ze voor mij en anderen goed voelen en iedereen er blijer van wordt.



Ik vind iets doen vanuit principe, omdat iets zo hoort, of omdat iets nou éénmaal zo is of moet, geen enkele bodem in zich hebben voor een goed argument.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 01 maart 2012 @ 15:11:

Is misschien niet pragmatisch, maar ik ben niet alleen vegetarisch omdat ik zelf geen vlees wil eten, maar ook om een punt te maken soms. En dat kan je principieel en onflexibel en stom vinden..



Vegetariërs die zeggen dat ze vegetarisch zijn, verbeter ik ook uit principe ;)



Voor sommige mensen zijn principes ook een handvat om beslissingen makkelijker te maken of omdat je bepaalde dingen écht niet vind kunnen. Ik vind bijvoorbeeld de bio-industrie niet kunnen en eet dan ook vlees uit de bio-industrie.

Principes hebben vind ik wat anders dan star zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 01 maart 2012 @ 15:11:

Ik heb wel principes en hou me daaar ook aan. Kan je niet flexibel vinden, maar juist daar gaat het dan om, in principe;)



Ik eet geen vlees uit principe (morele overwegingen) en ga dus ook niet soep waar de ballen uit zijn gehaald eten. Ik eet dan echt liever niks. Is misschien niet pragmatisch, maar ik ben niet alleen vegetarisch omdat ik zelf geen vlees wil eten, maar ook om een punt te maken soms. En dat kan je principieel en onflexibel en stom vinden..In jouw voorbeeld zou het ongelooflijk stom en dom zijn om dan toch maar die soep te eten, omdat je niet principieel moeilijk moet doen. Je kunt juist door goede principes toe te passen ongelooflijk flexibel en creatief worden binnen dat kader.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:05:



Hoe principiëler hoe onflexibeler mensen zijn Ja, het is inderdaad heel pragmatisch om flexibel met je principes om te gaan, maar ik geloof niet dat je daarmee echt karakter toont.
Ik bedoel het inderdaad zoals jij omschrijft Peakzwart.



Het voorbeeld van de vegetariër valt daar een beetje buiten, want dat is iets wat puur jezelf aangaat. Ik doel er meer op dat wanneer iemand voor zichzelf een principe heeft bedacht, dat vaak ook oplegt aan de ander en die ander delft dan het onderspit omdat die er zich er niet aan houdt, terwijl hij het er zelfs misschien niet eens mee een is.
Alle reacties Link kopieren
Ik hang ook aan elkaar van principes en daar voel ik me prettig bij. Ben het wel eens dat je er af en toe te ver in kan gaan. Een voorbeeld, mijn mams heeft mij altijd ingeprent om financieel onafhankelijk te zijn. Ben ik het helemaal mee eens, maar soms ga ik daarin te ver, ik vind het lastig als iemand mij wil trakteren, ik betaal liever zelf of voor de ander. Als ik 10 eurocent leen van iemand, dan betaal ik dat terug en ik ga in discussie als die persoon zegt 'laat maar, doe niet zo stom'.



Toen ik mijn vriend leerde kennen, heb ik een drankje geweigerd omdat ik dat zelf wel kon betalen. Hij is gelukkig niet gelijk weggerend, we kunnen daar nu nog om lachen
Principieel zijn is wat anders dan principes hebben.
quote:alfa-man schreef op 01 maart 2012 @ 15:20:

[...]





Ja, het is inderdaad heel pragmatisch om flexibel met je principes om te gaan, maar ik geloof niet dat je daarmee echt karakter toont.Maar zit er volgens jou dan een relatie tussen het strikt hanteren van principes en het hebben van een sterk, eigen karakter?
Pragmatisme is ook een principe



Verder ben ik het met je eens. Ik ben niet principieel en dat bevalt erg goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:24:

[...]





Maar zit er volgens jou dan een relatie tussen het strikt hanteren van principes en het hebben van een sterk, eigen karakter?Ja, denk ik wel. Als je je principes laat varen omdat het even niet uitkomt, dan vind ik dat een zwaktebod.
quote:alfa-man schreef op 01 maart 2012 @ 15:20:

[...]





Ja, het is inderdaad heel pragmatisch om flexibel met je principes om te gaan, maar ik geloof niet dat je daarmee echt karakter toont.En waarom is dat relevant?
quote:alfa-man schreef op 01 maart 2012 @ 15:27:

[...]





Ja, denk ik wel. Als je je principes laat varen omdat het even niet uitkomt, dan vind ik dat een zwaktebod.En waarom is dat relevant?
Alle reacties Link kopieren
quote:Onderdezon schreef op 01 maart 2012 @ 15:28:

[...]





En waarom is dat relevant?Het is voor mij relevant, omdat ik het belangrijk vind om karakter te tonen.
quote:alfa-man schreef op 01 maart 2012 @ 15:27:

[...]





Ja, denk ik wel. Als je je principes laat varen omdat het even niet uitkomt, dan vind ik dat een zwaktebod.Dat bedoel ik dus met de dupe worden van je eigen principes.
quote:alfa-man schreef op 01 maart 2012 @ 15:30:

[...]





Het is voor mij relevant, omdat ik het belangrijk vind om karakter te tonen.Dus jij ziet principes en daaraan vasthouden als een uitingsvorm van karakter? Wat is karakter dan voor jou?
Alfa-man, kun je daar ook een voorbeeld van geven dan?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn heel principieel en dat maakt ze erg inflexibel, dingen die op een bepaalde manier gedaan worden omdat het "zo hoort" jak!

Maar goed, ik heb ook wel bepaalde principes, of zijn het meer normen en waarden?

Zoals geen afval op straat gooien, niet met teveel drank op rijden, enz.

Wat is eigenlijk het verschil tussen principes en normen/waarden?
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:31:

[...]





Dat bedoel ik dus met de dupe worden van je eigen principes.Klopt. Het leven is een stuk gemakkelijker als je je niet teveel van principes aantrekt. Als je bijvoorbeeld vlees bij de kiloknaller koopt, omdat dat nu eenmaal goedkoper is. Als je je niet teveel van het milieu aantrekt, omdat dat nu eenmaal lastig etc. Eens
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niets met alleen maar gevoel. Als er iets vals is, dan is het gevoel wel.



Ik ben een zeer principieel mens, maar zeker niet inflexibel. Ik hou mij alleen vast aan mijn principes en binnen dat kader beweeg ik ruim.



Indien er goede overtuigingen/ redenen zijn om van bepaalde principes af te stappen, dan ben ik ook niet te beroerd dat te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onderdezon schreef op 01 maart 2012 @ 15:31:

[...]





Dus jij ziet principes en daaraan vasthouden als een uitingsvorm van karakter? Wat is karakter dan voor jou?Karakter is voor mij niet de makkelijkste weg kiezen, maar de weg waar je achter staat.
Alfa-man: mensen die niet principieel zijn zijn ook niet moreel verdorven, hè?



Ik heb het meer over een karaktereigenschap in de relationele sfeer dan over sociaalmaatschappelijk gedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven