Principes

01-03-2012 15:05 96 berichten
Laatst las ik ergens het motto: ik weiger om de dupe te worden van mijn eigen principes. Ik ben het daar hartgrondig mee eens.



Aangezien ik zelf heel pragmatisch ben, hanteer ik maar weinig principes. Ik bekijk de zaak per geval en maak dan een afweging. Mensen die wel heel principieel zijn snap ik ook nooit zo goed, want die zelfopgelegde regels zitten vaak alleen maar in de weg en bieden vaak ook helemaal geen oplossing bij problemen.



"Ja maar....daar gáát het niet om, het gaat om het principe,"

is ook zo'n uitspraak die vaak hoort en waar mijn nekharen meestal recht van overeind gaan staan, want in mijn ogen in het tegenovergestelde juist het geval.



Vooral in relaties wordt het principe vaak ik de strijd gegooid volgens mij. Vrouwen worden dan bijvoorbeeld boos omdat hun man niet luistert naar hun verhaal en gaan daar een hele heisa van maken, terwijl ik denk: mens, zeur niet zo, zo interessant is dat suffe verhaal over je buurvrouw nou ook weer niet. Maar nee, het gaat om het principe.



Daarnaast gaat het principieel zijn in mijn ogen ook hand in hand met al dan niet flexibel zijn. Hoe principiëler hoe onflexibeler mensen zijn en omdat de eigen principes vaak ook op de ander worden geprojecteerd zit er ook een bepaalde mate van morele verhevenheid in. Alsof de principiële mens moreel boven de niet-principiële mens staat zeg maar.



Hoe denken jullie hierover?

En als jullie zelf wel heel erg principieel zijn, welke reden heeft dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:31:

[...]





Dat bedoel ik dus met de dupe worden van je eigen principes.Je wordt de dupe van ruggengraatloosheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:05:

Laatst las ik ergens het motto: ik weiger om de dupe te worden van mijn eigen principes. Ik ben het daar hartgrondig mee eens.



Aangezien ik zelf heel pragmatisch ben, hanteer ik maar weinig principes. Ik bekijk de zaak per geval en maak dan een afweging. Mensen die wel heel principieel zijn snap ik ook nooit zo goed, want die zelfopgelegde regels zitten vaak alleen maar in de weg en bieden vaak ook helemaal geen oplossing bij problemen.



"Ja maar....daar gáát het niet om, het gaat om het principe,"

is ook zo'n uitspraak die vaak hoort en waar mijn nekharen meestal recht van overeind gaan staan, want in mijn ogen in het tegenovergestelde juist het geval.



Vooral in relaties wordt het principe vaak ik de strijd gegooid volgens mij. Vrouwen worden dan bijvoorbeeld boos omdat hun man niet luistert naar hun verhaal en gaan daar een hele heisa van maken, terwijl ik denk: mens, zeur niet zo, zo interessant is dat suffe verhaal over je buurvrouw nou ook weer niet. Maar nee, het gaat om het principe.



Daarnaast gaat het principieel zijn in mijn ogen ook hand in hand met al dan niet flexibel zijn. Hoe principiëler hoe onflexibeler mensen zijn en omdat de eigen principes vaak ook op de ander worden geprojecteerd zit er ook een bepaalde mate van morele verhevenheid in. Alsof de principiële mens moreel boven de niet-principiële mens staat zeg maar.



Hoe denken jullie hierover?

En als jullie zelf wel heel erg principieel zijn, welke reden heeft dat?eens, wat is je geslacht?
Alle reacties Link kopieren
quote:rozenstruikje schreef op 01 maart 2012 @ 15:35:

Ik ben een zeer principieel mens, maar zeker niet inflexibel. Ik hou mij alleen vast aan mijn principes en binnen dat kader beweeg ik ruim.



Indien er goede overtuigingen/ redenen zijn om van bepaalde principes af te stappen, dan ben ik ook niet te beroerd dat te doen.Ja, zo zie ik dat ook. En dat wil nog niet zeggen dat je je principes gelijk overboord gooit, maar het leven is nu eenmaal niet alleen zwart en wit, er zijn zoveel andere nuances.
Alle reacties Link kopieren
Iemand antwoord op mijn vraag?

Wat het verschil is tussen normen en waarden en principes?
quote:Ksenija schreef op 01 maart 2012 @ 15:38:

[...]

eens, wat is je geslacht?Vrouw.
golgmember: goeie vraag, ik zit erover na te denken.



Voor mij gaan principes over altijd en nooit, ongeacht de omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
quote:goldmember schreef op 01 maart 2012 @ 15:39:

Iemand antwoord op mijn vraag?

Wat het verschil is tussen normen en waarden en principes?Goede vraag... ik denk dat normen en waarden zijn waar je principieel aan kunt houden of flexibel mee om kunt gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:annana schreef op 01 maart 2012 @ 15:18:

[...]





Vegetariërs die zeggen dat ze vegetarisch zijn, verbeter ik ook uit principe ;)

.



Ach, tegenwoordig ben ik gemaakt uit plantaardig voedsel, dus in principe ook vegetarisch.



Excusez le mot, ik heb een nacht in een bus met pubers doorgebracht na een inspannend kamp, dus een beetje moede en dus maak ik vandaag weleens een vautje. Ik weet het verschil tussen vegetariër en vegetarisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:41:

golgmember: goeie vraag, ik zit erover na te denken.



Voor mij gaan principes over altijd en nooit, ongeacht de omstandigheden.



Voor mij niet. Voor mij gaat het dus over de rode draad in mijn leven waar ik wel degelijk heel erg standvastig aan vast blijf houden. Ik wijk alleen af, mits daar zeer goede reden voor is. Alles binnen dat kader kan heel flexibel ingevuld worden.



Als je alles per onderwerp, per persoon, per gebeurtenis gaat afwegen op een zwart/wit , ja/nee, dan ben je star. Als je vasthoudt aan de algemene belangrijke principes in je leven, voorkom je valkuilen en blijf je sterk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn principe(s) helpen juist enorm in de omgang met andere mensen. Het geeft een bepaalde rust.
Alle reacties Link kopieren
quote:annana schreef op 01 maart 2012 @ 15:18:

[...]





Vegetariërs die zeggen dat ze vegetarisch zijn, verbeter ik ook uit principe ;)



Voor sommige mensen zijn principes ook een handvat om beslissingen makkelijker te maken of omdat je bepaalde dingen écht niet vind kunnen. Ik vind bijvoorbeeld de bio-industrie niet kunnen en eet dan ook vlees uit de bio-industrie.

Principes hebben vind ik wat anders dan star zijn.om in de verbetermode te blijven: je eet vast géén vlees uit de bio industrie?
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:37:

Alfa-man: mensen die niet principieel zijn zijn ook niet moreel verdorven, hè?



Ik heb het meer over een karaktereigenschap in de relationele sfeer dan over sociaalmaatschappelijk gedrag.Principes in de relationele sfeer? Iets van ik ben eerlijk tegen mijn partner en ik ga niet vreemd? Vind jij het star als iemand daar principeel in is?
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:39:

[...]





Vrouw.tof
quote:rozenstruikje schreef op 01 maart 2012 @ 15:43:

[...]

Voor mij niet. Voor mij gaat het dus over de rode draad in mijn leven waar ik wel degelijk heel erg standvastig aan vast blijf houden. Ik wijk alleen af, mits daar zeer goede reden voor is. Alles binnen dat kader kan heel flexibel ingevuld worden.



Als je alles per onderwerp, per persoon, per gebeurtenis gaat afwegen op een zwart/wit , ja/nee, dan ben je star. Als je vasthoudt aan de algemene belangrijke principes in je leven, voorkom je valkuilen en blijf je sterk.



Natuurlijk heb ik een rode draad in mijn leven. Ik denk dat iedereen dat wel heeft, volgens mij kun je dat alleen niet hebben als je zonder geheugen zou zijn.



Ik doel meer op starre principiële van altijd en nooit. Ik geloof daar gewoon niet in omdat de omstandigheden altijd anders zijn.
quote:alfa-man schreef op 01 maart 2012 @ 15:37:

[...]





Karakter is voor mij niet de makkelijkste weg kiezen, maar de weg waar je achter staat.



Voor mij hebben de makkelijkste weg en de weg waar ik achter sta geen wederzijds uitsluitende relatie. Sterker nog, ze hebben geen relatie.



Waarom hecht je een term als 'karakter' aan jouw aanpak van het leven? Betekent dat dat jij jouw aanpak als 'goed' karakteriseerd? En dat je een andere aanpak als 'minder goed' zou karakteriseren?
Alle reacties Link kopieren
quote:goldmember schreef op 01 maart 2012 @ 15:39:

Iemand antwoord op mijn vraag?

Wat het verschil is tussen normen en waarden en principes?Ik denk dat er veel overeenkomsten zijn maar ik zie normen en waarden toch wat algemener, meer als fatsoens- / gedragsregels. Meer dat je sociaal wenselijk gedrag vertoond. Principes zijn echt van mij, hoe wil ik zijn als mens, hoe sta ik in het leven. Het geeft richting.
Ik heb wel eens het gevoel dat principes er zijn voor mensen die niet zelf beslissingen durven te nemen. Een principe is dan wel zo makkelijk: je volgt hem gewoon, scheelt een hoop gedoe.



Zoals principes in relaties bijvoorbeeld: waarom zou je in hemelsnaam uit principe niet vreemdgaan? Persoonlijk ga ik niet vreemd omdat ìk besluit niet vreemd te gaan, niet omdat ik een principe volg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Paekzwart schreef op 01 maart 2012 @ 15:17:

Voor zover ik het zie is de betekenis van "principieel" er één waarbij iemand op voorhand vind dat je zus of zo in bepaalde situaties moet reageren. Hierbij worden situaties vaak op één groot hoop gegooid en wordt er in al die gevallen vanuit 1 visie op gereageerd.



Dan krijg je een erg zwart/wit denken waarbij mensen niet meer af kunnen wijken van hun eigen ideeën. Het is nou éénmaal zo, zo doe ik het, zo hoort het en een situatie is nu éénmaal zus of alleen maar zo.



Ik ben compleet het tegenovergestelde. Ik reageer vanuit elke situatie opnieuw op de manier waarop ik vind dat in die situatie het beste toepasbaar is met zoveel mogelijk oog voor alle nuances.



Hiermee reageer je echt vanuit je hart, vanuit jezelf en kun je kijken naar wat het beste is voor iedereen. Je speelt in op de situatie en komt zo soms tot verrassende nieuwe oplossingen.



De principiële mens zit vast in starheid en rigide denkbeelden. Ze reageren niet vanuit gevoel maar vanuit vaststaande overtuigingen waaraan niet te tornen valt. Ze doen alsof het leven alleen op die manier zekerheid biedt en staan niet meer in contact met de natuurlijke flow en groei van het leven.



Ik doe nooit iets omdat het moet of hoort. Ik doe de dingen omdat ze voor mij en anderen goed voelen en iedereen er blijer van wordt.



Ik vind iets doen vanuit principe, omdat iets zo hoort, of omdat iets nou éénmaal zo is of moet, geen enkele bodem in zich hebben voor een goed argument.'omdat iets nou eenmaal zo is, zo hoort of moet' vind ik eigenlijk helemaal niet hetzelfde als iets doen of niet doen uit principe.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:47:

[...]





Natuurlijk heb ik een rode draad in mijn leven. Ik denk dat iedereen dat wel heeft, volgens mij kun je dat alleen niet hebben als je zonder geheugen zou zijn.



Ik doel meer op starre principiële van altijd en nooit. Ik geloof daar gewoon niet in omdat de omstandigheden altijd anders zijn.



Er zijn situaties die redelijk zwart/wit zijn. En waar je de rode draad moet bewaken kom je makkelijker in die sferen. Het is als vol voor een studie gaan en dat ZULLEN halen. Natuurlijk kan je iets overkomen zodat je het niet haalt, of de Uni gaat over de kop.. maar daar kan je in je leven niet vanuit gaan met je doelen. Waar je dan principieel in kunt zijn is het NEE, ik neem die goede, leuke baan niet omdat ik besloten heb die studie af te maken. Of, nee, ik ga niet elk weekend zuipen omdat het mijn studie geen goed doet. Etc... elke keer afwegen wat je gevoel zegt zal de studie geen goeds doen.



Dan ben je volgens heel veel mensen saai, of niet flexibel. Maar dit is juist krachtig.
quote:alfa-man schreef op 01 maart 2012 @ 15:46:

[...]





Principes in de relationele sfeer? Iets van ik ben eerlijk tegen mijn partner en ik ga niet vreemd? Vind jij het star als iemand daar principeel in is?



Vreemdgaan vind ik dan weer gelijk zo'n zwaar voorbeeld, maar ook daar vind ik veel mensen heel erg star in, ja.



Een ander voorbeeld: stel je gaat in je relatie altijd op zondagochtend wandelen en je bent altijd alle twee op tijd.

Dan op een zondag komt de een te laat omdat hij of zij de avond daarvoor teveel gedronken heeft. Dan zou ik daar dus geen punt van maken, kan gebeuren toch? Maar er zijn zat mensen die daar dan ontzettend om gaan zeuren, want het gaat om het principe dat je de ander niet laat wachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onderdezon schreef op 01 maart 2012 @ 15:48:

[...]





Voor mij hebben de makkelijkste weg en de weg waar ik achter sta geen wederzijds uitsluitende relatie. Sterker nog, ze hebben geen relatie.



Waarom hecht je een term als 'karakter' aan jouw aanpak van het leven? Betekent dat dat jij jouw aanpak als 'goed' karakteriseerd? En dat je een andere aanpak als 'minder goed' zou karakteriseren?



Jij bent volgens mij een wat zweverig typetje.

Laten we het wat concreter maken. Ik huldig het principe dat ik in een relatie niet vreemd ga. Dat doe ik omdat ik vind dat als je dat wel doet, dat dat niet eerlijk is tov je partner. Als je niet eerlijk bent, dan kun je nooit een 100% relatie opbouwen. Soms, als ik een lekker wijf zie, dan denk ik wel eens, moet ik mezelf nu echt de dupe laten worden van mijn eigen principes. Het duiveltje op mijn schouder zegt dan: doe het gewoon man, ze komt er toch nooit achter. Toch denk ik inderdaad dat ik een beter mens ben door aan mijn principe vast te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:goldmember schreef op 01 maart 2012 @ 15:32:

Mijn ouders zijn heel principieel en dat maakt ze erg inflexibel, dingen die op een bepaalde manier gedaan worden omdat het "zo hoort" jak!

Maar goed, ik heb ook wel bepaalde principes, of zijn het meer normen en waarden?

Zoals geen afval op straat gooien, niet met teveel drank op rijden, enz.

Wat is eigenlijk het verschil tussen principes en normen/waarden?hetzelfde als mijn commentaar of paekzwart. 'Omdat het zo 'hoort" is toch niet hetzelfde als een principe hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:Onderdezon schreef op 01 maart 2012 @ 15:51:

Ik heb wel eens het gevoel dat principes er zijn voor mensen die niet zelf beslissingen durven te nemen. Een principe is dan wel zo makkelijk: je volgt hem gewoon, scheelt een hoop gedoe.



Zoals principes in relaties bijvoorbeeld: waarom zou je in hemelsnaam uit principe niet vreemdgaan? Persoonlijk ga ik niet vreemd omdat ìk besluit niet vreemd te gaan, niet omdat ik een principe volg.



Ik denk dat je dan het woord principe verkeerd volgt. Je hebt dan namelijk wel een principe. Ik ga nooit vreemd, want...



Als je uit principe niet vreemd gaat en je weet eigenlijk niet waarom, maar het hoort zo, heeft het geen grond. En is het in mijn optiek ook geen principe.



(of ik zie het verward, kan ook)
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 01 maart 2012 @ 15:54:

[...]





hetzelfde als mijn commentaar of paekzwart. 'Omdat het zo 'hoort" is toch niet hetzelfde als een principe hebben?Idd
quote:alfa-man schreef op 01 maart 2012 @ 15:53:

[...]





Jij bent volgens mij een wat zweverig typetje.



Nee hoor, hooguit abstracter dan jij



quote:Laten we het wat concreter maken. Ik huldig het principe dat ik in een relatie niet vreemd ga. Dat doe ik omdat ik vind dat als je dat wel doet, dat dat niet eerlijk is tov je partner. Als je niet eerlijk bent, dan kun je nooit een 100% relatie opbouwen. Soms, als ik een lekker wijf zie, dan denk ik wel eens, moet ik mezelf nu echt de dupe laten worden van mijn eigen principes. Het duiveltje op mijn schouder zegt dan: doe het gewoon man, ze komt er toch nooit achter. Toch denk ik inderdaad dat ik een beter mens ben door aan mijn principe vast te houden.Je blijft dus trouw omdat je een principe volgt, niet omdat je actief het besluit neemt om niet vreemd te gaan. Damn, schokkend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven