Raak ik mijn beste vriendin kwijt?

21-02-2017 00:34 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi viva'ers!



Dit leek mij de aangewezen plek om het even van me af te schrijven en eerlijke adviezen te ontvangen.



Al sinds het eerste jaar van de middelbare school ben ik bevriend met mijn beste vriendin (inmiddels zo'n 10 jaar). Wij waren twee handen op een buik, net zo close als zusjes. We deden bijna alles samen. Hadden ook natuurlijk wel perioden dat we wat minder contact hadden, maar langer dan een paar dagen was het zeker nooit.



Dit veranderde echter in een klap toen mijn vriendin een paar maanden geleden verschrikkelijk nieuws kreeg. Hierdoor stortte haar hele wereld in, haar toekomstbeeld en financien (ze had het eerst buitengewoon goed) waren kapot. Ik wilde haar natuurlijk heel graag steunen, maar ze klapte een soort van dicht en werd afstandelijk. Ze nam in de maanden steeds minder contact met me op en alles moest van mijn kant komen. Ik werd gefrustreerd, want ik wilde in deze tijd er voor haar zijn en ze liet me eigenlijk niet toe. En deed alsof ik er niet toe deed in deze situatie. Ik sprak haar hierop aan, maar ze vatte het volledig verkeerd op. Dat het in deze periode niet zo zou moeten zijn dat ze zoveel moeite in mij moest stoppen en dat ik net zoals haar andere vriendinnen haar juist moest steunen en dat deed ik niet (maar daar had ik dus ook geen mogelijkheid toe en dat was mijn hele punt) we hebben toen twee weken niet gesproken omdat ze dat niet wilde, en toen afgesproken ergens om te praten. Ze gaf toen aan dat ze moeite heeft met initiatief nemen omdat ze niet meer dingen kan doen zoals voor heen (vanwege de financien). Dus ik zei dat dat helemaal mijn punt niet was. Dan zorgen we ervoor dat we filmavondjes houden thuis oid..



Nou goed, uitgesproken maar eigenlijk verbeterde het niet. Ik ben in elk opzicht de enige geweest die heeft voorgesteld om elkaar weer eens te zien. Inmiddels hebben we in meer dan een week niet meer dan een paar zinnen gewisseld. De energie bij mij om iets voor te stellen begint ook op te raken. Ondanks dat ze het zwaar heeft moet een vriendschap wel van twee kanten komen. Ik merk ook, als ik haar wel zie, dat ze anders is dan vroeger en ik denk zelfs dat ze door alle gebeurtenissen overspannen/depressief is.



Het pijnlijke is dat ze wel veel met haar 'oppervlakkigere' vriendinnen afspreekt. Ik probeer nu te achterhalen wat de reden van die afstandelijkheid is. Is het omdat ik te dichtbij sta dat het misschien allemaal te confronterend is? Heb ik dan toch iets verkeerd gedaan? Ben ik niet meer leuk? Ik heb ook aangekaart dat ik merk dat we uit elkaar groeien, maar zelf ontkent ze dat.



Het maakt echt een beetje mijn zelfvertrouwen kapot omdat ze een heel erg belangrijk onderdeel is van mijn leven.. ik weet nu niet meer zo goed wat ik nog kan doen. Nog meer 'drama' creeeren zorgt ervoor dat ik haar nog meer wegduw denk ik. Moet ik maar gewoon afwachten tot er iets van haar kant komt? Ik ga ook goed met haar moeder om en overweeg zelfs om haar een berichtje te sturen of zij misschien meer weet wat er aan de hand is..
Ook op mij komt het over alsof het om jou draait. Jij wil er voor haar kunnen zijn, jij wil contact, jij wil afspreken, jij jij jij. Waar is je vriendin in dit verhaal?



Het kan zijn dat ze jouw aandacht als benauwend heeft ervaren in plaats van steunend. Heb je haar wel eens gevraagd hoe de situatie voor haar is, of wat zij graag zou willen dat je doet?
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt niet door dat het nu niet om jou, jouw input, jouw vriendschap met haar, jouw onvermogen en jouw gedoe draait.



Het

Draait

Niet

Om

Jou.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Zij is anders door wat haar is overkomen en jij bent ondertussen met jou bezig. Ik zou denk ik ook best moe van jou worden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in jouw geval dan dus inderdaad gewoon afwachten. Nu niets meer forceren als je deze vriendschap lief hebt.

Idee moeder dan ook niet uitvoeren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 21 februari 2017 @ 00:46:

Ook op mij komt het over alsof het om jou draait. Jij wil er voor haar kunnen zijn, jij wil contact, jij wil afspreken, jij jij jij. Waar is je vriendin in dit verhaal?



Het kan zijn dat ze jouw aandacht als benauwend heeft ervaren in plaats van steunend. Heb je haar wel eens gevraagd hoe de situatie voor haar is, of wat zij graag zou willen dat je doet?Dit. Ik zou als ik het zo moeilijk had ook de puf niet hebben om jou steeds gerust te moeten stellen. Soms moet het andersom zijn hé.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Wat je moet doen? Haar manier van met de dingen omgaan respecteren en niet met jezelf bezig zijn/jezelf niet zo op de voorgrond plaatsen. Klinkt alsof ze er nu even geen 'gezeur' bij kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jullie punt, maar wat moet ik dan doen? Afwachten tot zij iets zegt/initiatief toont (dat is wat ik nu doe en het resultaat is dan dus eigenlijk geen contact).



Ik wil helemaal niet dat het om mij draait, dat is niet mijn bedoeling ik zoek alleen een manier om haar te helpen maar dat gaat niet als zij me niet toelaat.
En jemig, bij haar moeder gaan informeren? Dat is, zolang zij niet in het ziekenhuis ligt, in de gevangenis of op de gesloten afdeling zit echt een heel goede manier om de gelijkwaardigheid in de vriendschap om zeep te helpen.
quote:leftovers schreef op 21 februari 2017 @ 01:18:

Ik snap jullie punt, maar wat moet ik dan doen? Afwachten tot zij iets zegt/initiatief toont (dat is wat ik nu doe en het resultaat is dan dus eigenlijk geen contact).



Ik wil helemaal niet dat het om mij draait, dat is niet mijn bedoeling ik zoek alleen een manier om haar te helpen maar dat gaat niet als zij me niet toelaat.

Zij wil niet dat jij haar helpt! Dat lijkt me heel duidelijk.



Ik denk dat je daar de fout in bent gegaan, je wilde haar redden/helpen. Zij wilde niet door jou geholpen worden. Gevolg: jouw hulp komt over als drammen en alsof alles om jou draait.
Laat haar met rust. Laat haar bepalen of en wanneer ze weer contact opneemt.
Alle reacties Link kopieren
Ehhh.. je zou haar kunnen vragen waar zij nu behoefte aan heeft? En als ze aangeeft dat ze even wat afstand wil, dat accepteren.
quote:leftovers schreef op 21 februari 2017 @ 01:18:

Ik snap jullie punt, maar wat moet ik dan doen? Afwachten tot zij iets zegt/initiatief toont (dat is wat ik nu doe en het resultaat is dan dus eigenlijk geen contact).



Ik wil helemaal niet dat het om mij draait, dat is niet mijn bedoeling ik zoek alleen een manier om haar te helpen maar dat gaat niet als zij me niet toelaat.Af en toe een belletje naar haar om te vragen hoe t gaat. Je kan nu gewoon niet gaan afstrepen wie het vaakst belt. Ze heeft het zwaar en zoekt vooral afleiding en geen wedijver.
Alle reacties Link kopieren
Of stuur haar een berichtje dat je inmiddels doorhebt dat je niet zo handig bezig was, dat je haar met rust zal laten maar dat je er voor haar bent als ze daar behoefte aan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Geef haar de ruimte die ze nodig heeft.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
quote:janna-sophie schreef op 21 februari 2017 @ 01:28:

Of stuur haar een berichtje dat je inmiddels doorhebt dat je niet zo handig bezig was, dat je haar met rust zal laten maar dat je er voor haar bent als ze daar behoefte aan heeft.Dit!
Alle reacties Link kopieren
quote:avada schreef op 21 februari 2017 @ 03:36:

[...]





Dit!
Ze nam in de maanden steeds minder contact met me op en alles moest van mijn kant komen.

En deed alsof ik er niet toe deed in deze situatie.

Ik sprak haar hierop aan, maar ze vatte het volledig verkeerd op. Dat het in deze periode niet zo zou moeten zijn dat ze zoveel moeite in mij moest stoppen en dat ik net zoals haar andere vriendinnen haar juist moest steunen en dat deed ik niet

en toen afgesproken ergens om te praten.



Lieve schat, lees bovenstaande zinnen nog eens door. Als ik het moeilijk heb, verwacht ik van mijn vriendinnen steun. Niets anders dan steun. Het gaat dan niet om jou. Je gaat zeker iemand nergens op aan spreken. Ze heeft dan ook helemaal gelijk dat ze moeite in JOUW moet stoppen, want het draait nu even niet om jouw, maar om haar. Dit is iets wat goede vriendinnen horen te doen.



Je beschrijft jullie relatie als goed, maar zodra zij een probleem heeft, ga jij drama lopen maken omdat zij even geen initiatief neemt. Nogal logisch, als je behoorlijk in de shit zit neem je geen initiatief, want daar heeft een mens dan geen energie voor en daar zijn nou juist vriendinnen voor. Als het goed is.



Wat je nu kunt doen is even helemaal niets. Laat haar even. Laat wel weten dat je er bent, dat ze altijd met je kan praten, maar verder niets. Hopelijk komt het nog goed.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft duidelijk geen behoefte aan je opdringerigheid en ge-bemoei met haar leven in haar situatie. Je vraagt zo te lezen erg veel aandacht en hebt weinig eigen leven waar je je op richt? Ze kiest nu voor mensen die respectvol en vooral luchtig in de omgang naar haar zijn, ze heeft momenteel genoeg aan zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:leftovers schreef op 21 februari 2017 @ 01:18:

Ik snap jullie punt, maar wat moet ik dan doen? Afwachten tot zij iets zegt/initiatief toont (dat is wat ik nu doe en het resultaat is dan dus eigenlijk geen contact).



Ik wil helemaal niet dat het om mij draait, dat is niet mijn bedoeling ik zoek alleen een manier om haar te helpen maar dat gaat niet als zij me niet toelaat.Je kunt je beter afvragen waaróm zij je niet toelaat. Je wilt denk ik vooral jezelf helpen, dit heeft weinig met haar te maken.. je hebt zelf onvervulde behoeften waarvan je persé wil dat zij dit voor je oplost, je hebt het zelf alleen nog niet door... Zij wel.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo drammen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb je haar al eens gevraagd wat zij wil, wat ze van jou nodig heeft?
Je vriendin heeft het moeilijk en wat doe jij?

Jengelen om aandacht en haar tot contact pushen. Noem je dat helpen?

Geef haar de ruimte, met je geclaim help je haar niet.

Als zij nu geen contact wil is dat haar keuze.

Dat jij dan aandacht tekort komt is je eigen probleem.
Ik snap wel dat het voor TO en niet leuk is en zeer frustrerend dat ze niet kan en mag helpen.

Maar als je niet lekker in je vel zit en iemand zit zo te pushen ben je meestal snel klaar met hen.



Ik zou wat minder contact zoeken en als je dat wel doet, zeg 1x in de 2 weken, vraag hoe het gaat en stel dan een bakje koffie voor. Of een wandeling. Geen uitjes die geld kosten en moeite om zich op te tutten.



Kijk wil ze dan nog geen contact dan heb jij je best gedaan zonder zo op haar nek te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens aan de andere kant gestaan en het was inderdaad einde vriendschap.

Ik trok me terug om dingen te verwerken, had enorme behoefte aan rust. Vriendin bleef maar aandringen dat ik moest praten, bij haar mijn verhaal moest doen. Dat wilde ik helemaal niet.



Op een gegeven moment begon ze me op ieder moment te vragen of ik boos was op haar. Dat kon ik er toen helemaal niet bij gebruiken, ze begreep maar niet dat het helemaal niet om haar ging.

Uiteindelijk is de vriendschap ten einde gekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven