Relatie op springen?

29-04-2016 09:29 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie in je relatie/huwelijk ook periodes meegemaakt dat je vond dat deze op springen stond?

Wij zijn 10 jaar samen en hebben kinderen, waarvan eentje met extra zorg. We werken ook allebei voltijds.

Niet dat ik wil dat de relatie eindigt, en hij ook niet denk ik... maar het gevoel van; nu gaat het echt niet goed.

Deze periode hebben wel al eerder meegemaakt en dat is min of meer bijgetrokken.

Het probleem is dat mijn vriend niet wil praten, het waait weer vanzelf over volgens hem... Hij wil dus niet de vinger

op de wondes leggen. Hem dwingen om te praten resulteert in vluchtgedrag en lange stilzwijgende periodes.

Het is ook niet zo dat er iets gebeurd is, hadden geen knallende ruzie/discussie, maar het lijkt wel een ophoping van frustraties, die hij in ieder geval niet wil uiten. Ik gooi eerder mijn frustraties op tafel en daar kan hij niet mee om.

Laat ik dit gewoon overwaaien, zoals hij zegt, of blijf ik proberen gesprek aan te gaan?

Langs de andere kant, het is thuis niet meer plezant de laatste tijd en ik ben bang dat ik plots ontplof en dat het dan héééél slecht zal zijn...
En proberen ipv te escaleren iets leuks te gaan doen om de lucht te klaren?
Pffff ik zou het nog geen jaar volhouden met iemand die nergens over wil praten behalve over wie de vuilnis buiten zet en voetbal.



Zoals je het de afgelopen 10 jaar hebt gedaan dus.
Alle reacties Link kopieren
Een stressvrij moment pakken om hem te zeggen wat je hier schrijft. Dat je ongerust bent. En of hij samen met jou daar aan wil werken.
Alle reacties Link kopieren
Iets leuks doen in zo'n grimmige sfeer, een diner bv., zal enkel resulteren in stilzwijgen en mijn vriend die niet snel genoeg naar huis zal kunnen...

Ik heb zo vaak hem proberen te dwingen tot dialoog (zachte aanpak, hardere aanpak,..) maar er komt gewoon niets uit...
Dan niet steeds proberen te praten lijkt me. Dat werkt dus niet. Dus dan is dat blijven proberen een prachtmanier om je relatie kapot te maken. En misschien ook eens kijken naar wat jij onder praten verstaat? Want ik ken zat mensen die onder 'een goed gesprek' verstaan dat zij hun hart luchten over wat er allemaal mis is in de relatie zonder naar de ander te luisteren. Kennelijk vindt hij praten zo eng dat het hem niet lukt.



Maar je kunt op meer manieren praten dan door woorden te gebruiken. Meer seks, meer lieve dingen voor elkaar doen, betere afspraken maken over wat er moet gebeuren, af en toe eens een lief briefje in zijn tas, doe samen nieuwe dingen, enz. Werkt allemaal beter dan praten in veel gevallen. Begin met de seks, een goed seksleven en het gevoel begeerd te worden verstevigt de meeste relaties wel.
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 09:45:

Iets leuks doen in zo'n grimmige sfeer, een diner bv., zal enkel resulteren in stilzwijgen en mijn vriend die niet snel genoeg naar huis zal kunnen...

Ik heb zo vaak hem proberen te dwingen tot dialoog (zachte aanpak, hardere aanpak,..) maar er komt gewoon niets uit...Wauw. Je wilt hem dwingen op allerlei manieren en je verwacht dat dat je relatie gaat helpen?
Alle reacties Link kopieren
quote:SilverShadow schreef op 29 april 2016 @ 09:43:

Pffff ik zou het nog geen jaar volhouden met iemand die nergens over wil praten behalve over wie de vuilnis buiten zet en voetbal.



Zoals je het de afgelopen 10 jaar hebt gedaan dus.



Dat is wel heel kort door de bocht. We praten wel over meer zaken dan dat hoor...

Maar gevoelens uiten of over de relatie praten, tjah, dat gaat zo goed als niet...

Hij heeft het alvast thuis niet geleerd want daar gebeurt het volgens mij ook niet.
Alle reacties Link kopieren
" maar het lijkt wel een ophoping van frustraties, die hij in ieder geval niet wil uiten. "



En jij weet niet wat zijn frustraties zijn, na 10 jaar samen? Je hebt echt totaal geen idee?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 09:47:

[...]





Hij heeft het alvast thuis niet geleerd want daar gebeurt het volgens mij ook niet.Ik denk dat er maar heel weinig kinderen bij zijn als hun ouders over hun gevoelens en de relatie praten. Zat jij daar wel bij dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 29 april 2016 @ 09:46:

Maar je kunt op meer manieren praten dan door woorden te gebruiken. Meer seks, meer lieve dingen voor elkaar doen, betere afspraken maken over wat er moet gebeuren, af en toe eens een lief briefje in zijn tas, doe samen nieuwe dingen, enz. Werkt allemaal beter dan praten in veel gevallen. Begin met de seks, een goed seksleven en het gevoel begeerd te worden verstevigt de meeste relaties wel.Hoe ik in zo'n sfeer intiem moet gaan zijn, jeetje ik weet het echt niet. het moet toch een beetje goed tussen mijn oren zitten hiervoor...
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 29 april 2016 @ 09:47:

[...]



Wauw. Je wilt hem dwingen op allerlei manieren en je verwacht dat dat je relatie gaat helpen?Op den duur ben je echt ten einde raad hoor...
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 09:52:

[...]





Hoe ik in zo'n sfeer intiem moet gaan zijn, jeetje ik weet het echt niet. het moet toch een beetje goed tussen mijn oren zitten hiervoor...En hij krijgt het weer goed tussen zijn oren als hij gewoon regelmatig besprongen wordt. Waarom zou jouw manier voor gaan? Hij wil waarschijnlijk niet praten als het niet goed zit, jij wilt geen seks als het niet goed zit. Tja.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 09:49:

[...]





Ik denk dat er maar heel weinig kinderen bij zijn als hun ouders over hun gevoelens en de relatie praten. Zat jij daar wel bij dan?Tuurlijk niet, maar ik durf wedden dat het zo is.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 09:48:

" maar het lijkt wel een ophoping van frustraties, die hij in ieder geval niet wil uiten. "



En jij weet niet wat zijn frustraties zijn, na 10 jaar samen? Je hebt echt totaal geen idee?



het enige wat ik eruit krijg is dat ik maar eens moet goed nadenken wat er zou mis kunnen zijn.

daar ben ik echt wat mee... moest er ruzie zijn, moest ik iets mispeutert hebben, ik zou het nog begrijpen waarom zijn humeur plots onder nul duikt...

Als hij niet praat, hoe weet ik dan wat zijn frustraties zijn??
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 09:57:

[...]

het enige wat ik eruit krijg is dat ik maar eens moet goed nadenken wat er zou mis kunnen zijn.

Sjonge wat een constructieve bijdrage van je vent. JIJ moet nadenken wat HEM dwarszit terwijl HIJ niets zegt. Wat een heerlijke relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 09:57:

[...]





het enige wat ik eruit krijg is dat ik maar eens moet goed nadenken wat er zou mis kunnen zijn.

daar ben ik echt wat mee... moest er ruzie zijn, moest ik iets mispeutert hebben, ik zou het nog begrijpen waarom zijn humeur plots onder nul duikt...

Als hij niet praat, hoe weet ik dan wat zijn frustraties zijn??Het kan niet zoiets zijn als te weinig échte aandacht voor elkaar hebben, sleur, doods seksleven, etc. ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dit zal niet veranderen..mijn man is ook geen prater en ook wij hebben een kind dat extra zorg nodig heeft. Ik praat hier veel met anderen over, zodat ik toch mijn zorgen kan delen enz. Het is aan jou of je zo verder wilt, want je kunt hem niet veranderen (en dat wil hij ws ook niet). Respect dat je er trouwens ook nog voltijd bij werkt, dat zou ik echt niet trekken. Mss is het een idee een weekendje samen weg te plannen, zodat er meer tijd/rust is om het een en ander uit te praten. Geef aan dat je het niet meer trekt, alleen dan kan hij er wat aan doen!
Alle reacties Link kopieren
Als hij en beetje op mijn man lijkt, dan gaat het het best met hem als het thuis ook allemaal lekker loopt en hij een vrouw heeft die lief voor hem is. Hoe meer ik loop te mopperen hoe meer mijn man zich terugtrekt. En als ik dan weer even energie stop in lief voor hem zijn, dan krijg ik het in dubbele hoeveelheid terug. Dan heeft hij ineens weer energie voor 10, kunnen we weer plagen in plaats van mopperen en is het weer gezellig in huis.

Sinds ik weet hoe het werkt (en dat heeft best een tijdje geduurd, ik denk soms nog steeds dat "praten" de oplossing is, maar weet ook wel dat het niet altijd iets oplost en soms dingen alleen maar erger maakt) probeer ik als het even iets minder gaat thuis, juist aandacht en tijd in mijn lief te stoppen. We moeten immers samen onze dochter opvoeden en dat gaat het best als we samen een fijne basis hebben.
het enige wat ik eruit krijg is dat ik maar eens moet goed nadenken wat er zou mis kunnen zijn.

daar ben ik echt wat mee... moest er ruzie zijn, moest ik iets mispeutert hebben, ik zou het nog begrijpen waarom zijn humeur plots onder nul duikt...

Als hij niet praat, hoe weet ik dan wat zijn frustraties zijn??[/quote]



Te weinig seks ws, jammer dat mannen nooit door hebben dat er eerst gepraat moet worden, een fijne sfeer moet zijn e.d. voordat je hoofd hier naar staat. Alsof je even een knopje kunt omzetten...
Alle reacties Link kopieren
Mannen ( maar geldt natuurlijk net zo hard voor vrouwen ) zouden meer praten en liever praten als praten ook gezellig zou zijn. Als praten in houdt dat je een waslijst krijgt met alles wat je niet of verkeerd doet, dan is de lol er wel snel af.

Begin eens met te vertellen wat je zo aan hem waardeert. En laat het daar dan bij. Kijk eens of dat verschil maakt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hij neemt je voor lief. "Het waait wel weer over" kun je beter vertalen als "ze is er toch nog wel als ik me weer minder vervelend ga gedragen". En ja, sommige mensen kunnen moeilijk praten. Maar om het dan zo over de schutting te kieperen en jou ermee te laten zitten vind ik heel bot.



Zou het hem duidelijk worden/kunnen schelen hoe hoog jou dit zit als je hulp gaat zoeken? In eerste instantie voor jezelf om sterker in je schoenen te staan, maar misschien ook om te leren praten met elkaar, dus dat hij eventueel aanhaakt? Dat je het gesprek met hem opzoekt, niet om met hem te praten, maar om duidelijk te maken aan hem dat zijn gedrag en het niet willen praten zo'n weerslag heeft op jou dat jij er niet meer tegen kunt en er hulp bij gaat zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yenthe79 schreef op 29 april 2016 @ 10:10:





Te weinig seks ws, jammer dat mannen nooit door hebben dat er eerst gepraat moet worden, een fijne sfeer moet zijn e.d. voordat je hoofd hier naar staat. Alsof je even een knopje kunt omzetten...



Andersom is net zo waar natuurlijk; als je weet dat je na seks een fijne sfeer in huis hebt, dat er daarna wel gepraat kan worden...

Alsof mannen een knopje om kunnen zetten en ineens gezellig worden als ze zich niet zo voelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Bianca, yenthe & Dinte, ik denk dat jullie alle 3 wat gelijk hebben.



Ik sta onder enorme stress omdat ik met 1001 zaken bezig ben/zorgen heb en uiteindelijk het grootste deel van de zorg voor de kinderen op mij terecht komt. We hebben iemand die poetst, maar voor de rest is het quasi allemaal voor mij. Dan is het ook niet makkelijk om altijd het lieve vrouwtje te zijn.

Ik denk ook wel in de richting dat hij m'n aandacht mist, al m'n aandacht naar de kinderen gaat, het zijn ook geen doetjes en vragen echt alle aandacht. 's avonds ben ik gewoon stikkapot. Hij leeft op een ander ritme, gaat later slapen, staat later op...

samen tv kijken gebeurt niet veel, en als het gebeurt val ik direct in slaap. Hij vlucht soms ook voor de drukte thuis heb ik de indruk.

het zal er ook wel allemaal bijhoren, maar langs de andere kant denk ik dan, er zijn koppels met dezelfde verplichtingen, en die trekken het blijkbaar wel en zien er alvast grotendeels gelukkig uit...
Alle reacties Link kopieren
quote:Yenthe79 schreef op 29 april 2016 @ 10:10:

Alsof je even een knopje kunt omzetten...Juist!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven