Geld & Recht alle pijlers

Marketplace - koper wil contant geld verzenden icm pakketdie

22-05-2024 19:00 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik verkoop een meubel via marketplace/marktplaats. Meubel is te groot om even te verzenden dus dient opgehaald te worden. Vrij direct twee geïnteresseerden in mijn inbox die opvielen. Nu ben ik benieuwd of mensen dit fenomeen herkennen.

Profiel:
Slavische namen met dito Facebook profielen. Weinig informatie, wat nietszeggende foto's en verwijzingen naar scholen/werk in het buitenland. Wel vrienden.

Beiden kwamen met het verhaal dat ze een toeslag van 10 a 30 euro wilden betalen om het item te reserveren. Daarna zou ik persoonsgegevens moeten verstrekken (voor- en achternaam, adresgegevens, email) en zou koper mij contant geld toesturen via een koerier/postdienst. Deze gekozen postdienst (gls/dpd) zou vervolgens mijn meubel meenemen en bezorgen bij de koper.

Beide spraken matig Nederlands, weinig interpunctie, stelden vragen die in de advertentie staan en hadden vooral haast. Zeker toen ik mijn twijfels liet blijken kwamen er veel vraagtekens, uitroeptekens en of het akkoord was nu/stuurt u uw gegevens dan kan ik zsm naar het postbedrijf. U hoeft écht niet te twijfelen blabla.

Maar helaas, ik twijfel wel meer dan een beetje. Ik was niet van plan hiermee akkoord mee te gaan want al mijn alarmbellen rinkelen. Maar meer mensen dit meegemaakt? Moet ik dit melden? Of ben ik veel te wantrouwend ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja bij Facebook gebeurt dit echt doorlopend. Het zijn vaak ook bots. Moet je maar eens wat vragen terug stellen, dan loopt het soms vast. Het is sowieso oplichting, want als je wel je gegevens gaat verstrekken staat er op een gegeven moment de prijs die zij dan aan jou zouden betalen maar dan moet je iets met iDeal doen waardoor jij het dan zelf aan hun betaalt, heel vaag. Niet reageren en blokkeren.

Verder heb ik mijn lesje wel geleerd en gebruik ik nooit meer Facebook marketplace als ik iets van meer dan een tientje wil verkopen, want je krijgt echt zelden geïnteresseerden en echt tientallen van die oplichters, om gek van te worden.

Gewoon marktplaats gebruiken werkt veel beter. Of evt in een lokale Facebook groep als die er is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was niet van plan daadwerkelijk erop in te gaan. Maar vage werkwijze inderdaad.

Ik verkoop vrij veel via marketplace en altijd heel gemakkelijk en positief maar als dit het nieuwe normaal is ben ik inderdaad snel klaar en keer ik terug naar enkel marktplaats.

Melden en doorrrr.
Jij bent de verkoper dus jij bepaalt de voorwaarden en aan wie je verkoopt. Ik zou als ik jou was voortaan voor je een advertentie plaatst nadenken over wat wel en niet acceptabel is en daar 100% transparant over zijn, geen uitzonderingen. Cash, aan de deur: jouw feestje helemaal prima.

Op marktplaats zitten rare mensen en oplichters. Ik heb weleens meegemaakt dat iemand vraagt over op de oude magnetron die voor 15 euro weggaat of er garantie op zit: echt, ga je moeder vervelen, ik geef het nog liever gratis weg.
anoniem_665198fec7665 wijzigde dit bericht op 22-05-2024 19:13
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is oplichting. Ff melden aan marktplaats.

Lees hier maar

https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude/ne ... elsplaats/
Alle reacties Link kopieren Quote
Is een heel bekende vorm van oplichting op marketplace.
Alle reacties Link kopieren Quote
OzempicFace schreef:
22-05-2024 19:08
Jij bent de verkoper dus jij bepaalt de voorwaarden en aan wie je verkoopt. Ik zou als ik jou was voortaan voor je een advertentie plaatst nadenken over wat wel en niet acceptabel is en daar 100% transparant over zijn, geen uitzonderingen. Cash, aan de deur: jouw feestje hele maal prima.

Op marktplaats zitten rare mensen en oplichters. Ik heb weleens meegemaakt dat iemand vraagt over op de oude magnetron die voor 15 euro weggaat of er garantie op zit: echt, ga je moeder vervelen, ik geef het nog liever gratis weg.
Ja ik ben ook wel duidelijk in mijn advertenties alleen als ik een paar oplichters kan melden dan zal ik daar ten alle tijden wat aandacht aan besteden. Zat mensen die te goed van vertrouwen zijn. Daarom proberen ze het ook.

En ja.. als fervent marktplaatser ken ik dat soort parels ook. Heel vermoeiend. Inderdaad dan nog liever naar je achterbuuf voor nop die wel normaal doet. :clown:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk ongeveer 7 of 8 jaar geleden dacht ik ook dat ik als verkoper wel veilig zou zijn. In die tijd was er nog geen sprake van phishing en dergelijke.

Ik moest me aanmelden bij Fedex zodat de koper zeker kon zijn het redelijk dure item ook te krijgen. Leek mij redelijk. Uiteindelijk was ik +/- 1000 € kwijt.

Dus zeker niet doen!
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren Quote
Idd heel bekende vorm van oplichting, niet doen dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsNiceGuy schreef:
22-05-2024 19:18
Ik denk ongeveer 7 of 8 jaar geleden dacht ik ook dat ik als verkoper wel veilig zou zijn. In die tijd was er nog geen sprake van phishing en dergelijke.

Ik moest me aanmelden bij Fedex zodat de koper zeker kon zijn het redelijk dure item ook te krijgen. Leek mij redelijk. Uiteindelijk was ik +/- 1000 € kwijt.

Dus zeker niet doen!
Wat rot dat het je zoveel geld heeft gekost. Dure les. Eikels. :furious:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel fijn ook dat de actie profiel melden op Facebook niet beschikbaar is/werkt. Samen tegen oplichters. Of niet. :rrr:
Alle reacties Link kopieren Quote
Marktplaats e.d. is bij ons als verkopers: contant betalen en zelf ophalen.

Bij "gratis dingen" die ik ophaal neem ik altijd een reep chocolade mee voor de aanbieder.
Lust diegene het niet, dan kan het gemakkelijk worden doorgeschoven.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven