'rustig' willen gaan solliciteren, raar?

27-11-2015 14:13 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist enorme ruzie gehad met mijn moeder, en het zit me totaal niet lekker.



Feit is dat ik mijn scriptie vandaag heb ingeleverd bij mijn begeleider. Afgelopen zomer heb ik tot en met september stage gelopen, maar nu heb ik in principe niet zo veel om handen (eigenlijk niks).



Ik wil absoluut niet thuis zitten, want daar word ik ongelukkig van. Aan de andere kant besef ik dat het vinden van een baan op niveau best wel even kan gaan duren.



Mijn plan was om in de tussentijd wat vrijwilligerswerk te gaan doen en nog een bijbaantje te zoeken. Toen ik mijn moeder vertelde over mijn plannen ontplofte ze zowat : Zij is stellig van mening dat ik zo snel mogelijk fulltime aan de bak moet, wat voor werk dit ook moge zijn. Of dit nu bij de AH achter de kassa is of op een callcenter.. Want ''ik ben jong en ik moet verdomme aan het werk met mijn gat, thuiszitten is niks'' Een beetje de oerhollandse boeren instelling die mijn moeder vanuit huis heeft meegekregen.



Nu zit ik echt even in een fase waarin ik echt niet meer weet waar ik goed aan doe. Enerzijds vind ik thuis zitten echt enorm saai en wil ik niet lantefanteren. Anderzijds lijkt het me ook totaal niet bevorderlijk om nu fulltime te gaan werken in een functie die niets met mijn studie te maken heeft en ook niet echt bijdraagt aan mijn CV : natuurlijk is het altijd goed om onder de mensen te zijn en nuttig bezig te zijn, maar fulltime werken haalt denk ik wel heel erg de focus af van waar je eigenlijk naartoe wilt : Misschien kan ik beter mijn tijd besteden aan het schrijven van brieven, het bezoeken van carrierebeurzen, het bezoeken van inhouse dagen en dergelijke..



Wat is nu waarheid en wijsheid?



Ben ik zoals mijn moeder zegt een lui en verwend nest omdat ik als kersvers afgestudeerde wo'er fulltime een ongeschoolde functie te gaan bekleden, of is het (zoals ik zelf denk) gewoon niet handig om fulltime te gaan werken, omdat dit wel heel erg je focus afhaalt van wat je daadwerkelijk ooit wilt bereiken (ik heb overigens ook geen vaste kosten, dus het geld heb ik in principe niet erg hard nodig)..
Waarom heb je geen vaste lasten? Ben je thuiswonend? In dat geval denk ik dat je moeder wel gelijk heeft dat jij beter fulltime 'ergens' kunt gaan werken omdat ze misschien geen zin heeft om in haar/hun huis jou lanterfantend te hebben rondhangen, zoiets misschien? Of dat voor jouw cv/carrière per se beter is weet ik niet. Ligt er een beetje aan in welke richting jij werk zoekt. Is het een beetje een studie waarmee je heel gericht kunt zoeken naar werk (op niveau)?
Betaalt je moeder misschien je vaste kosten en heeft ze daar genoeg van? Dan kan ik me haar reactie wel enigzins voorstellen. Anders ook wel, maar dan kun je je er minder van aantrekken als je dat wilt. Je bent volwassen en je opleiding is af dus het lijkt me tijd om zelf keuzes te gaan maken.



Qua werk of niet-werk: je bent nu net klaar met je scriptie, dus dat je niet morgen plees wilt gaan schrobben snap ik best. Misschien is een tussenoplossing een optie, waarbij je bijvoorbeeld 4 dagen per week administratief of secretarieel werk doet? Kun je daarnaast solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
En tussen niet werken en fulltime werken zit niks?
Alle reacties Link kopieren
Je woont nog thuis en je moeder betaalt alles voor je?
...
Alle reacties Link kopieren
je woont thuis toch? en je hebt een telefoon? je koopt weleens een nieuwe onderbroek?



allemaal kosten. wie betaalt die nu?



als je die kosten allemaal zelf kunt dragen mag je de rest van de tijd lekker doen waar je zin in hebt.
En doooooor!
quote:Onsjanneke schreef op 27 november 2015 @ 14:19:

En tussen niet werken en fulltime werken zit niks?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 27 november 2015 @ 14:19:

Waarom heb je geen vaste lasten? Ben je thuiswonend? In dat geval denk ik dat je moeder wel gelijk heeft dat jij beter fulltime 'ergens' kunt gaan werken omdat ze misschien geen zin heeft om in haar/hun huis jou lanterfantend te hebben rondhangen, zoiets misschien? Of dat voor jouw cv/carrière per se beter is weet ik niet. Ligt er een beetje aan in welke richting jij werk zoekt. Is het een beetje een studie waarmee je heel gericht kunt zoeken naar werk (op niveau)?



Ik ben voordat ik stage ging lopen weer bij mijn ouders gaan wonen inderdaad. Ik snap dat mijn moeder mij niet constant om zich heen wil hebben ( en vice versa), maar ergens voelt het ook niet handig om nu (zo ver) onder mijn 'niveau' te gaan werken.



Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb jaren bij AH achter de kassa gezeten, maar ik zie zat mensen om mij heen met 'lagere' opleidingen dan ik (of zelfs geen opleiding) gewoon prima banen krijgen. Ik vind het dus eigenlijk niet zo logisch om nu fulltime een functie te gaan bekleden waar ik echt totaal niets van leer zeg maar..



Parttime is natuurlijk weer een heel ander verhaal
Je moeder heeft gelijk. Of woon je helemaal op zelf en betaal je ook alles zelf dan moet je het zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je moeder wel!

Ik denk zo dat je wel genoeg hebt gekost...

Als je op jezelf had gewoond, had je ook aan de bak gemoeten...het klinkt wel een beetje verwend idd als je niet iets wilt doen, waar je niet voor geleerd hebt!



En misschien heb je nu geen vaste kosten, maar door full-time aan de slag te gaan kun je wel wat geld gaan sparen om straks wel op jezelf te gaan...hou oud ben je, 22?

En Misschien kun je tot die tijd ook je moeder een bijdrage geven voor de maandelijkse kosten.
Alle reacties Link kopieren
Eens met je moeder.



Je kan toch ook 32 uur gaan werken en de andere dag besteden aan netwerken solliciteren en beurzen aflopen?

En waarom vrijwilligerswerk maar geen callcenterbaan , het is maar tijdelijk toch?



Je hebt het geld niet nodig zeg je , dit houdt in dat je dus op kosten van je ouders leeft , is dat wat je wil?

Ga een baan zoeken , daarnaast aan de slag voor een baan binnen je vakgebied en betaal je ouders kostgeld.



Wordt volwassen want ondanks je wo vind je als een verwend kind reageren.
Alle reacties Link kopieren
Fulltime ongeschoold werk doen haalt de motivatie niet af van je sollicitaties naar een wo-functie hoor. Mijn ervaring is dat ver onder je niveau werken juist zeer motiverend werkt om je daar voor in te gaan zetten.
quote:Pien02 schreef op 27 november 2015 @ 14:22:

[...]





Ik ben voordat ik stage ging lopen weer bij mijn ouders gaan wonen inderdaad. Ik snap dat mijn moeder mij niet constant om zich heen wil hebben ( en vice versa), maar ergens voelt het ook niet handig om nu (zo ver) onder mijn 'niveau' te gaan werken.



Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb jaren bij AH achter de kassa gezeten, maar ik zie zat mensen om mij heen met 'lagere' opleidingen dan ik (of zelfs geen opleiding) gewoon prima banen krijgen. Ik vind het dus eigenlijk niet zo logisch om nu fulltime een functie te gaan bekleden waar ik echt totaal niets van leer zeg maar..



Parttime is natuurlijk weer een heel ander verhaalIk gok dat weer een leuk verhaaltje is of ben je echt zo lui?
Alle reacties Link kopieren
quote:broadway schreef op 27 november 2015 @ 14:21:

je woont thuis toch? en je hebt een telefoon? je koopt weleens een nieuwe onderbroek?



allemaal kosten. wie betaalt die nu?



als je die kosten allemaal zelf kunt dragen mag je de rest van de tijd lekker doen waar je zin in hebt.Ik heb vanaf mijn 14e altijd gewerkt, dus ik heb in principe zat geld op mijn spaarrekening om gewoon mijn eigen benodigdheden te kunnen betalen.. Al geef ik ook nauwelijks iets uit..
Je bent 25 volgens een ander topic. En je moeder heeft gelijk tijd om aan de bak te gaan. Je bent lang en breed volwassen en ik vind het wat vreemd dat je denkt nog even fijn op de zak van je ouders te teren in Hotel Mama
Alle reacties Link kopieren
En als een gek gaan solliciteren natuurlijk!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Onsjanneke schreef op 27 november 2015 @ 14:19:

En tussen niet werken en fulltime werken zit niks?Jawel, maar toen ik vertelde dat ik parttime werk wilde gaan zoeken, ontplofte ze zowat..
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer zelf ook binnenkort af en mag twee dagen per week blijven werken bij mijn stageplek. Als ik jou was zou ik parttime gaan werken, zodat je wel je eigen geld verdient maar ook genoeg tijd hebt om te focussen op het zoeken naar een 'echte' baan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pien02 schreef op 27 november 2015 @ 14:22:

[...]





Ik ben voordat ik stage ging lopen weer bij mijn ouders gaan wonen inderdaad. Ik snap dat mijn moeder mij niet constant om zich heen wil hebben ( en vice versa), maar ergens voelt het ook niet handig om nu (zo ver) onder mijn 'niveau' te gaan werken.



Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb jaren bij AH achter de kassa gezeten, maar ik zie zat mensen om mij heen met 'lagere' opleidingen dan ik (of zelfs geen opleiding) gewoon prima banen krijgen. Ik vind het dus eigenlijk niet zo logisch om nu fulltime een functie te gaan bekleden waar ik echt totaal niets van leer zeg maar..



Parttime is natuurlijk weer een heel ander verhaal





les 1 in de grote mensenwereld: je opleiding maakt niet wie je bent, hoe je je gedraagt wel.



wat denk je van een werkgever die jou om je diploma wil? die heeft een gesprek met jou en ziet vanaf afstuderen tot dat moment niets op je cv. wat zeg je dan? het was te min voor mij en mijn moeder onderhield mij toch wel?



je laat ook motivatie en gedrevenheid zien door alles wat je doet. maar ook het gebrek daaraan door wat je nalaat te doen.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Ga lekker op jezelf wonen en gedraag je als een grote meid. Dan ben je van het gezeur af. Win-win.
...
Alle reacties Link kopieren
Ben het helemaal eens met je moeder. Soms heb je even niet de luxe dat er gelijk een baan op niveau op je pad komt maar dan ga je idd even wat anders doen en kijk je in de tussentijd verder. Dus ja zoals gezegd ben het eens met je moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je een beetje te rooskleurig beeld hebt van carrièrebeurzen en dat soort bezigheden. En je wilt echt geen 5 dagen in de week sollicitatiebrieven schrijven. Solliciteren en op gesprek gaan voor een vacature is trouwens heel leerzaam, ook al is die vacature onder je niveau.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Pien02 schreef op 27 november 2015 @ 14:22:

[...]



krijgen. Ik vind het dus eigenlijk niet zo logisch om nu fulltime een functie te gaan bekleden waar ik echt totaal niets van leer zeg maar.. Ik denk dat je juist heel veel kunt leren van werken an sich, ook al is het niet direct het vakgebied waar je in bent afgestudeerd. Samenwerken, doorzetten, plannen, dat zijn allemaal zaken die je in andere vakgebieden ook kunt leren, daar hoef je niet op "jouw niveau" een baan voor te hebben. Ik zou eerder iemand aannemen die al een baan heeft en dus referenties kan geven, dan iemand die rustig zit af te wachten tot er iets "op niveau" voorbij komt.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik net afgestudeerd was, dacht ik ook dat het heel ongunstig was om een baan aan te pakken die niks met mijn studie te maken had. Ik dacht ook dat ik de enige was met een 'suf' baantje, dat al mijn studiegenoten meteen een goede baan hadden, en ik voelde me daar heel onzeker over. Ik heb toen wel snel geleerd dat de goede banen niet voor het oprapen liggen (en de minder goede banen ook niet, vergis je daar niet in, denk niet dat ze overal om je staan te springen) en dat het voor jezelf het beste is om gewoon aan te pakken wat je kunt vinden. Gewoon om in het werkritme te komen, om je eigen geld te verdienen, te laten zien dat je dingen wil aanpakken, al zijn het niet meteen de leukste en interessantste banen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Zeker niet fulltime gaan werken achter de kassa ofzo.



Heb al zo veel mensen op die manier zien 'stranden' : fulltime aan de bak, 's avonds eten koken, naar bed en de volgende dag weer aan het werk : Geen puf / energie meer om daarnaast nog te gaan solliciteren voor je 'droom' baan...



En net zo zeer als dat een werkgever het inderdaad niet leuk vindt als je na je afstuderen thuis hebt gezeten, vindt geen werkgever het ook tof als je straks twee jaar na je afstuderen nog een keer aan komt zetten dat je twee jaar in een supermarkt hebt zitten werken..



Heb echt in mijn omgeving al een paar van dit soort gevallen gezien : mensen die te snel een baan onder hun niveau accepteren, om vervolgens met een masterdiploma teamleider kassa bij een supermarkt te worden.... Gewoon 3 daagjes in de week gaan werken, misschien nog wat vrijwilligerswerk erbij, maar zorg in hemelsnaam dat waarvoor je hebt gestudeerd je hoofddoel blijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven