Samenwonen

06-10-2015 21:43 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, waarschijnlijk zijn er al genoeg topics over dit onderwerp geschreven. En ik heb er ook al een aantal gelezen, maar toch altijd net ff anders als mijne.



Sinds 1,5 jaar heb ik een relatie met de man van mijn dromen! Wist niet dat ze bestaan, maar mijn droomprins is langs gekomen.



Na een relatie van 6 jaar met daarin 3 jaar samen wonen is de relatie met mijn toenmalige vriend op de klippen gelopen. Ik heb zelf een eind gemaakt eraan omdat de relatie erg stressvol was. Zowel zijn familie als de relatie met hen waren niet meer vol te houden. Hij Had een alcohol verslaving, losse handjes en geld problemen en bij zijn ouders thuis liep alles ook heel raar. Ik woon nu ongeveer 2 jaar weer alleen, en ben heel blij in mijn huisje.



Nu heeft mijn vriend me een paar weken geleden gevraagd of ik bij hem wil komen wonen... Ik was er zelf al een tijdje mee bezig en heb toen ook volmondig ja gezegd. Leek me heerlijk om samen ons leven op te bouwen.

Maar de laatste weken krijg ik toch heel veel angst en hoor ik mezelf zeggen, ik kan het niet. Ik kan niet bij hem wonen.



Een bijkomend issue is de afstand tussen ons. Het scheelt een kleine 70 km. Dus uiteindelijk geef ik hier voor mijn gevoel een heel leven op en moet ik daar weer alles gaan opbouwen.



Ik heb zelf de neiging om heel zwart wit te reageren. Er is in mijn optiek bijna geen middenweg... Of iets is leuk of niet.. En dat heb ik nu ook in deze situatie. Dat ik heel radicaal tegen mezelf bezig ben met het kappen van de relatie omdat ik niet kan samenwonen voor mijn gevoel. Maar juist dat wil ik niet. Ik heb een super leuke vriend, heb dingen gedaan waar ik tot een jaar geleden alleen maar van droomde, we doen super leuke dingen etc.

Dus soms denk ik dan ook maar, ag ik ga er gewoon wonen, en dan zien we wel. Maar dat zeg ik dan niet met 100% zekerheid...



Hellup...
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet een maandje op proef gaan samenwonen? Kijken hoe het bevalt en of het goed voelt en daarna ook daadwerkelijk bij hem intrekken?
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk snap ik niet waarom jij je huis overweegt op te geven. Als samenwonen voor hem zo belangrijk is dan geeft hij zijn huis/sociale omgeving maar op. Je hebt al de ervaring dat samenwonen mislukte. Als je bij hem intrekt sta je weer zonder woning op straat zodra je relatie voorbij is. Ga je samenwonen in jouw huis is het 'n kwestie van hem buiten zetten en jouw leventje gaat gewoon door.
Shoot first, ask questions later!
Hoevaak ben je nu bij hem thuis? Kun je het een poos op proef proberen? Of langzaam opbouwen, steeds meer daar verblijven? En dus voorlopig je eigen huis ook nog een poos aanhouden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Aurorae schreef op 06 oktober 2015 @ 21:46:

Kun je niet een maandje op proef gaan samenwonen? Kijken hoe het bevalt en of het goed voelt en daarna ook daadwerkelijk bij hem intrekken?



Een maandje is wel erg kort, dan is nog alles holladiejee. Ik zou een proefperiode afspreken van een half jaar ofzo, en daarna te bekijken of jullie er allebei gelukkiger van zijn geworden.



Hier zit meer dan 70 km tussen zijn en mijn huis, en we latten al jarenlang, tot volle tevredenheid.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 06 oktober 2015 @ 21:48:

[...]





Een maandje is wel erg kort, dan is nog alles holladiejee. Ik zou een proefperiode afspreken van een half jaar ofzo, en daarna te bekijken of jullie er allebei gelukkiger van zijn geworden.



Hier zit meer dan 70 km tussen zijn en mijn huis, en we latten al jarenlang, tot volle tevredenheid.Nee oke, ik dacht zelf aan dat ze dan haar eigen huis nog kon behouden, met een halfjaar wordt het misschien lastiger. Maar ik heb dan ook geen ervaring met deze situatie!
Alle reacties Link kopieren
Snap ook niet dat je samenwonen als voorwaarde ziet om samen een leven op te bouwen. Dat kan ook terwijl je blijft latten natuurlijk.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Idd proef samen wonen! Gezien jouw vorige ervaring met samen wonen moet hij zich daar toch enigszins in kunnen vinden.. Vast niet leuk om te horen maar hee je geeft hem een kans en jezelf wat zekerheid en de tijd om vertrouwen te kweken.
Alle reacties Link kopieren
Het is begrijpelijk dat je het moeilijk vind aangezien je de vorige relatie niet positief ervaren hebt tijdens het samen wonen. Bekijk het anders. Is je vriend leuker/beter/fijner dan je ex? Dan zal het samenwonen dat ook zijn. Het zijn 2 verschillende personen, dus zullen ook 2 verschillende situaties en relaties zijn.



Wat betreft de afstand, dat is lastig en eng. Ik ken het gevoel, mijn vriend woont namelijk ook zo'n 60 km van me vandaan. Je moet zelf duidelijk hebben of je ergens anders wil beginnen. Vind je het echt moeilijk praat er dan met je vriend over. Laat hem weten hoe je erover denkt en wat je voelt.
Love the life you live. Otherwise make it the life you love
Blijf latten. Tot je kinderen wilt. Latten is de hemel op aarde.
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik ongeveer de helft van de week bij hem en de andere helft bij mij thuis. We zijn al vaker periodes samen geweest, of ja, ik bij hem. En dan voelt het allemaal prima aan. Maar sinds het hoge woord eruit js van zijn kant komen bij mij de twijfels...



Reden van opzeggen van mijn woning is omdat ik een huurhuisje heb en hij een koop huis, was pas verbouwd is.



Hahaha kinderen willen we allebei niet. Die wens heb ik ooit gehad maar wil ik nu absoluut niet meer. Omdat ik nh pas echt leef... Latten bevalt me opzich wel goed, maar het is het dan weer net niet. Voel me zo een lastig persoontje haha.



Thanks voor jullie reacties
Alle reacties Link kopieren
quote:Aurorae schreef op 06 oktober 2015 @ 21:49:

[...]





Nee oke, ik dacht zelf aan dat ze dan haar eigen huis nog kon behouden, met een halfjaar wordt het misschien lastiger. Maar ik heb dan ook geen ervaring met deze situatie!

Als je lat heb je je eigen vaste lasten ook, dus waarom zou je je eigen huis niet gewoon aanhouden?

Opgeven betekent veel risico lopen want relaties gaan nogal 'ns voorbij en als je nu naar je zin en betaalbaar woont, zie dan maar weer iets nieuws te vinden.
Shoot first, ask questions later!
Dat gevoel ken ik wel, ik ben ook na een relatie van 11 jaar (waarvan 6 jaar getrouwd) alleen gaan wonen en had toen mijn eigen appartementje waar ik erg gelukkig mee was.

Ik leerde mijn huidige man toen kennen na 6 maanden en na 1 jaar hadden we het ook over samenwonen in zijn appartement, circa 50 km vanaf waar ik woonde.

Ik heb het toen wel gedaan MAAR ik heb mijn appartementje nog enkele maanden aangehouden, gewoon omdat dat voor mijn gevoel veiliger was.



Je kunt toch gaan samenwonen en enkele maanden je huisje nog aanhouden? Als je na die paar maanden merkt dat het super goed gaat kun je altijd je huisje nog opzeggen.
Oh je hebt een huurhuis! Lekker nog even blijven aanhouden, gewoon braaf de huur betalen, verwarming laag zetten, af en toe post halen. Pas als het helemaal goed voelt opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dientje1234 schreef op 06 oktober 2015 @ 21:52:

Momenteel ben ik ongeveer de helft van de week bij hem en de andere helft bij mij thuis. We zijn al vaker periodes samen geweest, of ja, ik bij hem. En dan voelt het allemaal prima aan. Maar sinds het hoge woord eruit js van zijn kant komen bij mij de twijfels...



Reden van opzeggen van mijn woning is omdat ik een huurhuisje heb en hij een koop huis, was pas verbouwd is.

Huur je particulier of ben je afhankelijk van sociale huur? In dat laatste geval besef je dan dat het steeds moeilijker wordt terug een huis te pakken te krijgen?

Waarom blijf je niet gewoon latten? Ik kan me evengoed voorstellen dat je vriend zijn huis niet gaat opgeven.

En waar werk jij? Is dat dichterbij waar jij woont of in zijn omgeving? En je sociale leven? In jouw woonplaats of door het hele land? Jij krijgt er zometeen reiskosten bij als jouw leven (werk, familie, vrienden) zich voornamelijk afspeelt daar waar je nu woont.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 06 oktober 2015 @ 21:46:

Heel eerlijk snap ik niet waarom jij je huis overweegt op te geven. Als samenwonen voor hem zo belangrijk is dan geeft hij zijn huis/sociale omgeving maar op. Je hebt al de ervaring dat samenwonen mislukte. Als je bij hem intrekt sta je weer zonder woning op straat zodra je relatie voorbij is. Ga je samenwonen in jouw huis is het 'n kwestie van hem buiten zetten en jouw leventje gaat gewoon door.Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik huur momenteel via woningbouw, echter de vaste lasten zijn zo hoog dat het nauwelijks te doen is om te verhuizen en mijn appartementje erbij aan te houden (inclusief bijkomende reiskosten).



Alles in mijn leven speelt zich in mijn omgeving af, werk, sociale leven en familie. Nu is het wel makkelijk te combineren om na het werk langs vrienden te gaan en erna pas na huis te gaan. En gelukkig heefr hij ook een sociaal leven waar ik ook overal in betrokken wordt. Sta er dus niet in een keer alleen voor...



Maar toch de angst om tw falen en wederom alles kwijt te raken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Dientje1234 schreef op 06 oktober 2015 @ 22:16:

Ik huur momenteel via woningbouw, echter de vaste lasten zijn zo hoog dat het nauwelijks te doen is om te verhuizen en mijn appartementje erbij aan te houden (inclusief bijkomende reiskosten)...Heb je geen vriendin oid die op zoek is naar tijdelijke woonruimte? Bij vrijwel alle woningbouwverenigingen mag je je huis tijdelijk (max 6 mnd) verhuren voor een lange reis of om proef te samenwonen. Heet volgens mij huisbewaarschap, en je moet het wel officieel via de woningbouw regelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ow dat is een goede tip! Ken zo snel ff niemand maar kan dat wel ff meenemen... Al is het mar de helft van de lasten bvb, dan zou het financieel te doen zijn!
Volgensmij is het normaal dat je er wel een beetje bang van wordt. Waar jullie eerst je eigen ding deden en elkaar tussendoor zagen, zie je elkaar nu iedere dag de hele tijd tot 1 van jullie van huis is. Is een hele stap!



Zoals ik het lees gaat het super tussen jullie en is het enige waar je mee zit je huis verlaten waar je zo op gesteld bent en je vertrouwde omgeving. Ik denk dat je het gewoon moet proberen, en die tip over je eigen huis te verhuren is ook heel slim. Veel succes en geluk toegewenst, hopelijk valt alles op zijn plek
Alle reacties Link kopieren
quote:Dientje1234 schreef op 06 oktober 2015 @ 22:16:

Ik huur momenteel via woningbouw, echter de vaste lasten zijn zo hoog dat het nauwelijks te doen is om te verhuizen en mijn appartementje erbij aan te houden (inclusief bijkomende reiskosten).



Alles in mijn leven speelt zich in mijn omgeving af, werk, sociale leven en familie. Nu is het wel makkelijk te combineren om na het werk langs vrienden te gaan en erna pas na huis te gaan. En gelukkig heefr hij ook een sociaal leven waar ik ook overal in betrokken wordt. Sta er dus niet in een keer alleen voor...



Maar toch de angst om tw falen en wederom alles kwijt te raken...

Door jouw sociaal leven in te wisselen voor het zijne loop je echt 'n enorm risico, want zijn familie en vrienden raak je kwijt zodra je relatie voorbij is.

Zo te lezen is er geen enkel voordeel te halen door bij hem in te trekken. Jij gaat ofwel veel meer reiskosten moeten maken om naar je werk en sociaal leven te gaan, of je gaat je sociaal leven verwaarlozen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dientje1234 schreef op 06 oktober 2015 @ 22:16:

Ik huur momenteel via woningbouw, echter de vaste lasten zijn zo hoog dat het nauwelijks te doen is om te verhuizen en mijn appartementje erbij aan te houden (inclusief bijkomende reiskosten).

Dé vaste lasten? Of bedoel je zíjn vaste lasten?

Jij geeft je eigen leven op om zijn lasten wat lager te maken? Is maar waar je zin in hebt.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pommiaan schreef op 06 oktober 2015 @ 22:56:

Zoals ik het lees gaat het super tussen jullie en is het enige waar je mee zit je huis verlaten waar je zo op gesteld bent en je vertrouwde omgeving. Ik denk dat je het gewoon moet proberen, en die tip over je eigen huis te verhuren is ook heel slim. Veel succes en geluk toegewenst, hopelijk valt alles op zijn plek Eigen huis heeft ze niet, het is van de woningbouw. Er valt dus niks te verhuren.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 06 oktober 2015 @ 23:00:

[...]



Dé vaste lasten? Of bedoel je zíjn vaste lasten?

Jij geeft je eigen leven op om zijn lasten wat lager te maken? Is maar waar je zin in hebt.Ook dit ja!
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 06 oktober 2015 @ 21:54:

Oh je hebt een huurhuis! Lekker nog even blijven aanhouden, gewoon braaf de huur betalen, verwarming laag zetten, af en toe post halen. Pas als het helemaal goed voelt opzeggen.En meteen, of nu al, weer inschrijven bij de woningstichting. Altijd zorgen voor een back-up. Zodat je jezelf altijd kunt redden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven