Scheiden als je kinderen hebt: hoe doe je dat???

02-02-2016 21:42 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en heb me aangemeld omdat ik dringend advies nodig heb. Ik ben inmiddels al 11 jaar bij mijn man en ik ben er sinds een half jaar eigenlijk wel uit dat ik wil scheiden. Ik durf alleen niet. Mijn man is in het verleden heel erg dominant en egoïstisch geweest en mijn leven draaide eigenlijk, naast de kinderen, vooral om hem. Dat zou allemaal niet zo erg geweest zijn als alles wat ik deed om hem tevreden te houden gewaardeerd werd, maar dat werd het niet. Toen hij me een half jaar geleden doodleuk vertelde dat ik maar eens naar de sportschool moest gaan omdat hij me seksueel niet meer aantrekkelijk vond, was voor mij de maat eigenlijk wel vol. Maar ja, we hebben twee kinderen van 8 en 5, dus toch maar in relatie therapie gegaan. In therapie hebben we flinke stappen gemaakt en mijn man ziet nu echt wel in hoe zijn gedrag in het verleden is geweest en doet nu heel erg zijn best om te veranderen. Bij mij is echter door alles wat er gebeurd is het gevoel gewoon weg. Op seksueel gebied voel ik niks meer voor hem. Mijn zelfvertrouwen is zodanig gedaald door hem dat ik me volgens mij nooit meer mooi zal voelen bij hem. Ook merk ik dat ik niet meer graag bij hem ben. Ik ben het liefst alleen thuis met de kinderen of op mijn werk. Met andere woorden, het kan niet meer goed komen. Mijn probleem is alleen dat ik bang ben om er een punt achter te zetten. Mijn grootste angst is het verdriet van de kinderen. Maar ook dat ik de kinderen minder zal zien en ik ben erg bang dat mijn man mij door middel van de kinderen zal proberen te raken omdat ik degene ben die wil scheiden. Advies gevraagd dus op dit gebied. Hoe kan ik van hem scheiden? Hoe zorg ik ervoor dat het voor de kinderen zo soepel mogelijk verloopt? Hoe zorg ik ervoor dat hij mij niet gaat proberen te raken met de kinderen? Hoe ga ik om met mijn schuldgevoelens omdat ik het veilige leventje van mijn kinderen ga verstoren? Hoe ga ik mijn kinderen na de scheiding weer gelukkig maken?

Ik ben zo onzeker, maar wil zo niet meer verder.
weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt om een scheiding te voorkomen? wat me opvalt in je OP is dat je de schuld van jullie relatieproblemen vooral bij je man neerlegt. dat klopt niet, jij bent net zo goed onderdeel van het probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 februari 2016 @ 21:44:

weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt om een scheiding te voorkomen? wat me opvalt in je OP is dat je de schuld van jullie relatieproblemen vooral bij je man neerlegt. dat klopt niet, jij bent net zo goed onderdeel van het probleem.



Dat lees ik juist niet

In eerste instantie problemen Door hem ja, daarna is hij daarmee aan de slag gegaan,alleen is het waarschijnlijk te laat voor TO.
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 februari 2016 @ u21:44:

weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt om een scheiding te voorkomen? wat me opvalt in je OP is dat je de schuld van jullie relatieproblemen vooral bij je man neerlegt. dat klopt niet, jij bent net zo goed onderdeel van het probleem.Dit! Ik lees ook dat hij zijn best doet, maar jij het niet meer wil. Arme kinderen
Alle reacties Link kopieren
Hoe? Vooral snel, resoluut en EERLIJK.
Eerlijk is een mening, geen feit
Alle reacties Link kopieren
Eerst je onzekerheid oplossen.
Begin met te accepteren dat alle partijen op een of andere manier gekrenkt worden door een scheiding. Is niet te voorkomen. Maar alsnog kan een scheiding de beste optie van meerdere 'kwaden' zijn als je echt geen toekomst meer ziet in de relatie.
Alle reacties Link kopieren
Vindt hij jou nog steeds niet meer aantrekkelijk? Wat gaf hij daar als onderbouwing aan? En waarom voel jij in seksueel opzicht niets meer voor hem? Heb je uberhaupt geen zin in sex? Vind je hem fysiek wel aantrekkelijk.

Sexualiteit binnen een huwelijk is heel erg belangrijk en een heel intiem onderdeel omdat het een van de zaken is die je over het algemeen alleen met je partner deelt. Als er geen sex meer is dan is het bijna altijd het begin van het einde. Het is een illusie om te denken dat jullie kinderen dan niet merken dat jullie ongelukkig zijn. Dat kan namelijk heel veel spanningen opleveren.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Je begint de procedure. Daarna wentel je je in schuldgevoel en slachtofferschap. Of je vindt het kut voor de kinderen en werkt eraan om je leven als mens en ouder zo goed en kwaad als het gaat voort te zetten.



Je mag zelf kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Als jij niet gelukkig bent kan je je kinderen ook niet compleet gelukkig maken toch? Als jij eerlijk bent tegen je kinderen dan komt dat wel goed.



De eerste tijd is het altijd moeilijk. Voor iedereen maar dat wordt ook beter. Dan ben jij weer gelukkig en zien de kinderen dat ook.



Je moet toch niet bij iemand blijven omdat je kinderen hebt? Zelf ongelukkig blijven voor de rest van je leven omdat je kinderen hebt?
Beter nu dan in de puberteit.



Ik lees dat TO afgrijsen is gaan voelen voor haar man. En dat is heel ver weg van liefde.
Alle reacties Link kopieren
quote:-MN-99-MN- schreef op 02 februari 2016 @ 21:47:

[...]



Dit! Ik lees ook dat hij zijn best doet, maar jij het niet meer wil. Arme kinderen



Hij doet nu ook heel erg zijn best. Daarom voel ik me nu ook zo schuldig dat ik niet meer wil. Maar ik heb jarenlang mijn best voor hem gedaan en ik heb heel vaak aangegeven dat ik mij niet gewaardeerd voelde. Het was nooit goed genoeg voor hem en er zijn dingen gebeurd die ik niet kan vergeten/ loslaten. Om een voorbeeld te noemen; toen mijn moeder op sterven lag, is hij boos geworden omdat ik geen zin had in sex. Hij zei dat de dingen wel gewoon doorgingen ondanks dat mijn moeder op sterven lag. Ik vind het heel moeilijk om hem dit te vergeven, om over vergeten nog maar niet te spreken. Hij zegt dat hij me niet kwijt wil, maar ik twijfel eraan of het hem om mij gaat. Ik denk dat hij gewoon zijn fijne leven niet kwijt wil en dat hij het ziet als gezichtsverlies als hij zou scheiden.

Dat het zielig is voor mijn kinderen ben ik helemaal met je eens. Ik heb dit ook absoluut niet zo gewild. Maar opgroeien in een gezin waar altijd spanningen zijn, is ook geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbs schreef op 02 februari 2016 @ 22:26:

Ik lees dat TO afgrijsen is gaan voelen voor haar man. En dat is heel ver weg van liefde.Precies. Terwijl hij zijn fouten heeft ingezien en positief aan het veranderen is. Dat is vrij uitzonderlijk hier op het forum, menig vrouw zou juist een gat in de lucht springen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
quote:Liefje10 schreef op 02 februari 2016 @ 22:25:

Als jij niet gelukkig bent kan je je kinderen ook niet compleet gelukkig maken toch? Als jij eerlijk bent tegen je kinderen dan komt dat wel goed.



De eerste tijd is het altijd moeilijk. Voor iedereen maar dat wordt ook beter. Dan ben jij weer gelukkig en zien de kinderen dat ook.



Je moet toch niet bij iemand blijven omdat je kinderen hebt? Zelf ongelukkig blijven voor de rest van je leven omdat je kinderen hebt?het is een misvatting om te denken dat je kinderen gelukkig worden van een "moeder die op zoek gaat naar haar eigen geluk" (zoals scheiden en een nieuw vriendje zoeken)
quote:Dubbs schreef op 02 februari 2016 @ 22:26:

Beter nu dan in de puberteit.



Ik lees dat TO afgrijsen is gaan voelen voor haar man. En dat is heel ver weg van liefde.

niet echt. het is een heftige emotie, en ik lees dat TO zich afgewezen voelt door haar man.

liefde en haat liggen dichtbij elkaar. onverschilligheid dat is de emotie die ver is van liefde of haat
Alle reacties Link kopieren
Je hebt hem nu leren kennen door die therapie en wat je gezien hebt heeft je ogen geopend. Je respecteert hem niet meer zoals vroeger. Dat begrijp ik eruit.



Om opnieuw alleen (met je kinderen) verder te gaan heb je moed en doorzettingsvermogen nodig, het werkt niet om hem te gaan minachten en vervolgens lafhartig bij hem te blijven. Dan lieg je eigenlijk tegen hem en jezelf want je blijft alleen om praktische redenen bij hem.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:SweetFirefly schreef op 02 februari 2016 @ 22:12:

Vindt hij jou nog steeds niet meer aantrekkelijk? Wat gaf hij daar als onderbouwing aan? En waarom voel jij in seksueel opzicht niets meer voor hem? Heb je uberhaupt geen zin in sex? Vind je hem fysiek wel aantrekkelijk.

Sexualiteit binnen een huwelijk is heel erg belangrijk en een heel intiem onderdeel omdat het een van de zaken is die je over het algemeen alleen met je partner deelt. Als er geen sex meer is dan is het bijna altijd het begin van het einde. Het is een illusie om te denken dat jullie kinderen dan niet merken dat jullie ongelukkig zijn. Dat kan namelijk heel veel spanningen opleveren.



Sex is voor mij heel erg beladen geworden. Ik voel me niet meer mooi bij mijn man. Ik heb jarenlang gesmacht naar een complimentje, maar nooit gekregen. In plaats daarvan zei hij dingen als "die kleren kunnen echt niet meer". Als klap op de vuurpijl nog het bericht dat hij me seksueel niet meer aantrekkelijk vind en dat ik maar naar de sportschool moet, terwijl anderen me juist altijd vragen hoe ik nog zo slank kan zijn na twee kinderen.

Daarnaast heeft hij een periode gehad waarin hij graag anale seks wilde. En ondanks dat ik heb aangegeven dat ik dit niet wilde, bleef hij aandringen en steeds weer proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 februari 2016 @ 22:34:

[...]



het is een misvatting om te denken dat je kinderen gelukkig worden van een "moeder die op zoek gaat naar haar eigen geluk" (zoals scheiden en een nieuw vriendje zoeken)Je moet ook niet vergeten dat kinderen wel ongelukkig kunnen worden van een ongelukkige moeder en ouders die steeds ruzie maken. Dat heb ik zelf namelijk ook ervaren als kind.
Alle reacties Link kopieren
Hij vond jou zo bijzonder dat hij kinderen met je wilde. Dat is toch ook een compliment. Net zoals jij hem koos als vader van je kinderen. Misschien verlang jij naar een letterlijk "ik vind je de mooiste vrouw op aarde " en is hij meer het onbewust onromantische type : ze weet toch dat ik haar mooi vind en van haar houd. Dat hoef ik toch niet continu te zeggen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Jij verwijt hem dat hij jouw grenzen niet respecteerde.

Werk dan nu aan het bewaken van jouw grenzen, zodat je een gelijkwaardige partij bent.

Samen of gescheiden. Maar nu kun je Calimero zeggen dat hij dominant is, of leren hoe daarmee om te gaan.

Een zielige verdrietige gescheiden moeder is geen grote verbetering.

Een gelukkige zelfstandige moeder wel.
quote:19mama83 schreef op 02 februari 2016 @ 22:41:

[...]





Je moet ook niet vergeten dat kinderen wel ongelukkig kunnen worden van een ongelukkige moeder en ouders die steeds ruzie maken. Dat heb ik zelf namelijk ook ervaren als kind.Anekdotisch bewijs is geen bewijs. Liscdaarvan kan je ook geen ruzie maken. Ongeluk waar ze niets van merken boeit kinderen niet. En ja, daar is wel wetenschappelijk bewijs voor
quote:19mama83 schreef op 02 februari 2016 @ 22:41:

[...]





Je moet ook niet vergeten dat kinderen wel ongelukkig kunnen worden van een ongelukkige moeder en ouders die steeds ruzie maken. Dat heb ik zelf namelijk ook ervaren als kind.jouw ervaring is jouw ervaring. onderzoekers trekken andere conclusies.
Probeer je in te denken dat je kinderen een week aaneengesloten bij hem zijn. Je bent niet bij ze, je weet niet wat er in hen omgaat, je kunt ze niet zien of horen wanneer je wil.



Weegt die gedachte zwaarder dan je huidige huwelijkse staat, dan kun je of aan je huwelijk werken of aan die gedachte wennen.

Ik zou toewerken naar het laatste.
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 februari 2016 @ 22:34:

[...]



het is een misvatting om te denken dat je kinderen gelukkig worden van een "moeder die op zoek gaat naar haar eigen geluk" (zoals scheiden en een nieuw vriendje zoeken)

Inderdaad! Het meest gehoorde drogargument bij scheiden.



Ik zeg niet dat iedereen ten alle tijden tegen wil en dank samen moet blijven. Maar doe niet alsof het beter is voor je kinderen om je eigen belang voorop te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven