Scheiden als je kinderen hebt: hoe doe je dat???

02-02-2016 21:42 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en heb me aangemeld omdat ik dringend advies nodig heb. Ik ben inmiddels al 11 jaar bij mijn man en ik ben er sinds een half jaar eigenlijk wel uit dat ik wil scheiden. Ik durf alleen niet. Mijn man is in het verleden heel erg dominant en egoïstisch geweest en mijn leven draaide eigenlijk, naast de kinderen, vooral om hem. Dat zou allemaal niet zo erg geweest zijn als alles wat ik deed om hem tevreden te houden gewaardeerd werd, maar dat werd het niet. Toen hij me een half jaar geleden doodleuk vertelde dat ik maar eens naar de sportschool moest gaan omdat hij me seksueel niet meer aantrekkelijk vond, was voor mij de maat eigenlijk wel vol. Maar ja, we hebben twee kinderen van 8 en 5, dus toch maar in relatie therapie gegaan. In therapie hebben we flinke stappen gemaakt en mijn man ziet nu echt wel in hoe zijn gedrag in het verleden is geweest en doet nu heel erg zijn best om te veranderen. Bij mij is echter door alles wat er gebeurd is het gevoel gewoon weg. Op seksueel gebied voel ik niks meer voor hem. Mijn zelfvertrouwen is zodanig gedaald door hem dat ik me volgens mij nooit meer mooi zal voelen bij hem. Ook merk ik dat ik niet meer graag bij hem ben. Ik ben het liefst alleen thuis met de kinderen of op mijn werk. Met andere woorden, het kan niet meer goed komen. Mijn probleem is alleen dat ik bang ben om er een punt achter te zetten. Mijn grootste angst is het verdriet van de kinderen. Maar ook dat ik de kinderen minder zal zien en ik ben erg bang dat mijn man mij door middel van de kinderen zal proberen te raken omdat ik degene ben die wil scheiden. Advies gevraagd dus op dit gebied. Hoe kan ik van hem scheiden? Hoe zorg ik ervoor dat het voor de kinderen zo soepel mogelijk verloopt? Hoe zorg ik ervoor dat hij mij niet gaat proberen te raken met de kinderen? Hoe ga ik om met mijn schuldgevoelens omdat ik het veilige leventje van mijn kinderen ga verstoren? Hoe ga ik mijn kinderen na de scheiding weer gelukkig maken?

Ik ben zo onzeker, maar wil zo niet meer verder.
Is hij altijd zo geweest? Waarom neem je kinderen met zo iemand?
een man of vrouw wordt vaak niet leuker erop na een scheiding naar zijn/haar ex partner....
Alle reacties Link kopieren
Je gaat naar een advocaat en zeg: ik wil scheiden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een eikel. Je moeder ligt op sterven en hij wil seks. Perse anaal. Geen nee accepteren. Pak je biezen. Mijn gevoel zou ook weg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je nu nog therapie? Dit lijkt me precies iets wat je in therapie moet gaan bespreken. Een goede therapeut probeert niet perse je huwelijk te lijmen. Het kan je ook duidelijker laten zien waarom je niet meer verder wilt met je man.

Je man doet nu zijn best, maar jouw vertrouwen is weg, en dat kan ik me goed voorstellen na alles wat er al die jaren is gebeurd. Het is alleen lastig in te schatten of dat iets is wat nooit meer terug kan komen, of dat je man op den duur toch nog wel je vertrouwen terug kan winnen en jullie huwelijk kan verbeteren.

De therapeut kan je hopelijk helpen hier meer inzicht in te krijgen. En als het niet meer te redden valt, dan kan je ook met meer zelfvertrouwen de keuze maken om te scheiden.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er ook gescheiden moeders hier aanwezig? Wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Als t op is, is t op.

En zolang je bij je ex in de buurt blijft wonen kunnen je kinderen zowel genoeg tijd bij hem als bij jou doorbrengen. En kan hun sociaal leven en weekendsport doorgaan of ze nu bij jou of bij hem zijn. Hoe staat hij tegenover co ouderschap of denk je dat hij jou voor de kinderen laat opdraaien?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Elke relatie is anders. Er zijn op het forum genoeg mensen die gescheiden zijn. Mensen die kunnen overleggen met hun ex, en mensen die nog steeds ruzie hebben met ex. Over alles.

Daarom mijn advies om te zorgen dat je een gelijke partij zal zijn.

Want als je na de scheiding nog jarenlang ruzie hebt, wat is dan de verbetering?
Alle reacties Link kopieren
Poeh, steeds als er een topic komt over mensen die willen scheiden zijn er bergen reacties van mensen die vinden dat je ondanks dat er geen liefde meer is van tenminste één kant, je voor de kinderen bij elkaar moet blijven.



Dat blijf ik een aparte stelling vinden.



Als het over is, is het over. Als je ongelukkig bent in het huwelijk, en/of er geen liefde meer is, is scheiden het juiste. TO geeft aan therapie gehad te hebben, en heeft er dus van alles aan gedaan.



Jammer dat er vandaag de dag nog steeds zoveel mensen zijn die koste wat het kost bij elkaar willen blijven omdat er kinderen in het spel zijn. Alsof je kinderen gelukkig worden als je zelf ongelukkig in een huwelijk blijft zitten. Goed voorbeeld geef je je kinderen dan mee.
If no one comes from the future to stop you from doing it, then how bad of a decision can it really be?
Alle reacties Link kopieren
Ze moet zelf weten wat ze doet. Maar een scheiding maakt niet dat man opeens wél naar haar luistert als zij iets zegt.

Het is niet de oplossing van haar probleem. Die strijd blijft als ze niks verandert. En hoe wordt het dan beter voor de kinderen?



Ze moet dus aan de bak, haar op de tanden kweken, weerbaar worden. En dan pas scheiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ruim 2 jaar geleden geleden gescheiden en wij hebben 2 kinderen. Als mijn ex toen moeite had willen doen voor ons; relatietherapie en energie steken in ons huwelijk, had ik een gat in de lucht gesprongen.

Dat was echter niet zo en ik ben jaren uitgescholden ed door hem dus ik had gevoelsmatig geen keuze en we zijn dus gescheiden.



Alleenstaand ouderschap is geen makkie; ik heb 2 kinderen die extra zorg nodig hebben (autisme en ADHD), meer werken en meer financiële zorgen. Ik heb er echter nog geen moment spijt van gehad. Ondanks alle zorgen hoef ik niet meer op mijn tenen te lopen, met buikpijn het moment af te wachten tot hij thuiskomt. Ik voel me gelukkig en geniet van het leven met mijn kinderen.



Mijn advies aan jou zou zijn om zeker relatietherapie te gaan doen! Je moet bedenken dat je, als je gaat scheiden, ook nog met elkaar moet communiceren (wel meer dan nu wellicht) dus van die therapie kun je alleen maar vruchten plukken.
Ik ben gescheiden. Tot op heden niet gelukkiger. Wacht rustig af. Ex wou scheiden. Denkt dat dat hem gelukkiger maakt. Ik hoop het. Dan is al deze ellende niet voor niets.



Wat ik raar vind is dat jij je jaren opoffert (waarom??) en je je man dat kwalijk neemt. Jij deed dat. Had dat niet gedaan.. Als je vist naar complimenten, krijg je ergens de reden te horen waarom je ze niet krijgt. Slank is niet perse mooi. Ook niet na 2 kinderen. Mager of slappig is ook slank.
Alle reacties Link kopieren
Bij elkaar blijven voor de kinderen is altijd een slecht plan. Kinderen merken en voelen alles. Spanningen en onechtheid helemaal. Scheiden is pijnlijk maar duidelijk!
quote:Louise70 schreef op 03 februari 2016 @ 12:34:

Bij elkaar blijven voor de kinderen is altijd een slecht plan. Kinderen merken en voelen alles. Spanningen en onechtheid helemaal. Scheiden is pijnlijk maar duidelijk!Hoewel mensen elkaar dat graag vertellen, is er geen wetenschappelijke basis voor. In tegendeel.
quote:Prins_Joe schreef op 03 februari 2016 @ 06:29:

Poeh, steeds als er een topic komt over mensen die willen scheiden zijn er bergen reacties van mensen die vinden dat je ondanks dat er geen liefde meer is van tenminste één kant, je voor de kinderen bij elkaar moet blijven.



Dat blijf ik een aparte stelling vinden.



Als het over is, is het over. Als je ongelukkig bent in het huwelijk, en/of er geen liefde meer is, is scheiden het juiste. TO geeft aan therapie gehad te hebben, en heeft er dus van alles aan gedaan.



Jammer dat er vandaag de dag nog steeds zoveel mensen zijn die koste wat het kost bij elkaar willen blijven omdat er kinderen in het spel zijn. Alsof je kinderen gelukkig worden als je zelf ongelukkig in een huwelijk blijft zitten. Goed voorbeeld geef je je kinderen dan mee.Persoonlijk maakt het me geen drol uit. Ik vind alleen wel dat het wat minder hypocriet is als je gewoon toegeeft dat het belang van de kinderen niet voorop staat. Mensen die zichzelf wijs maken dat het voor kinderen beter is om te scheiden, dan ongelukkig maar beschaafd bij elkaar te blijven, liegen zichzelf voor en ontkennen gewoon alle statistieken. Mag, maar dat hypocriete gelul over dat de kinderen op de eerste plaats komen, stoort mij persoonlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind juist wel dat het belang van de kinderen voorop staat. En juist daarom denk ik dat het beter is om te scheiden als de liefde er niet meer is.



En de meningen verschillen hier kennelijk behoorlijk over, want ik denk juist dat de mensen die zichzelf wijsmaken dat bij elkaar blijven voor de kinderen, hun eigen angsten vaak laten overheersen en de kinderen daarin als smoes gebruiken.
If no one comes from the future to stop you from doing it, then how bad of a decision can it really be?
Alle reacties Link kopieren
quote:Prins_Joe schreef op 03 februari 2016 @ 12:44:

Ik vind juist wel dat het belang van de kinderen voorop staat. En juist daarom denk ik dat het beter is om te scheiden als de liefde er niet meer is.



En de meningen verschillen hier kennelijk behoorlijk over, want ik denk juist dat de mensen die zichzelf wijsmaken dat bij elkaar blijven voor de kinderen, hun eigen angsten vaak laten overheersen en de kinderen daarin als smoes gebruiken.Momenteel zijn mijn kinderen eigenlijk ook de enige reden waarom ik nog bij mijn man ben. Als wij geen kinderen hadden gehad, was ik allang weg geweest. Voor hen ben ik bereid al die moeite van therapie en dergelijke te doen. Maar wat als het ondanks die therapie en de verbeteringen die daaruit komen toch niet beter wordt? Ik ben veranderd door die therapie. Ik ben zekerder van mezelf geworden en zelfstandiger. Mijn man vind dat moeilijk. Hij noemt me afstandelijk en zegt dat hij zijn oude vrouw terug wil, maar haar wil ik niet meer zijn omdat ze zo over zich heen liet lopen. Vooral mijn dochter heeft wel degelijk last van hoe de situatie nu is. Ze merkt de spanningen op en is huilerig als ik niet lekker in mijn vel zit. Ze heeft me ook al weleens verteld dat ze bang is dat we gaan scheiden.
quote:19mama83 schreef op 03 februari 2016 @ 13:16:

[...]





Momenteel zijn mijn kinderen eigenlijk ook de enige reden waarom ik nog bij mijn man ben. Als wij geen kinderen hadden gehad, was ik allang weg geweest. Voor hen ben ik bereid al die moeite van therapie en dergelijke te doen. Maar wat als het ondanks die therapie en de verbeteringen die daaruit komen toch niet beter wordt? Ik ben veranderd door die therapie. Ik ben zekerder van mezelf geworden en zelfstandiger. Mijn man vind dat moeilijk. Hij noemt me afstandelijk en zegt dat hij zijn oude vrouw terug wil, maar haar wil ik niet meer zijn omdat ze zo over zich heen liet lopen. Vooral mijn dochter heeft wel degelijk last van hoe de situatie nu is. Ze merkt de spanningen op en is huilerig als ik niet lekker in mijn vel zit. Ze heeft me ook al weleens verteld dat ze bang is dat we gaan scheiden.Ze is bang dat jullie gaan scheiden. Klinkt dat als een kind dat lijdt onder jouw ongeluk, of als een kind dat lijdt onder de manier waarop jullie haar "lastig vallen" met jullie ongeluk/onvermogen?
Alle reacties Link kopieren
quote:19mama83 schreef op 03 februari 2016 @ 13:16:

[...]

Momenteel zijn mijn kinderen eigenlijk ook de enige reden waarom ik nog bij mijn man ben. Als wij geen kinderen hadden gehad, was ik allang weg geweest. Voor hen ben ik bereid al die moeite van therapie en dergelijke te doen. Maar wat als het ondanks die therapie en de verbeteringen die daaruit komen toch niet beter wordt? Ik ben veranderd door die therapie. Ik ben zekerder van mezelf geworden en zelfstandiger. Mijn man vind dat moeilijk. Hij noemt me afstandelijk en zegt dat hij zijn oude vrouw terug wil, maar haar wil ik niet meer zijn omdat ze zo over zich heen liet lopen. Vooral mijn dochter heeft wel degelijk last van hoe de situatie nu is. Ze merkt de spanningen op en is huilerig als ik niet lekker in mijn vel zit. Ze heeft me ook al weleens verteld dat ze bang is dat we gaan scheiden.



Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat iedereen bij het minste geringste moet gaan scheiden!



Je geeft het antwoord zelf al. Je hebt er voor je gevoel alles aan gedaan. Je hebt het geprobeerd, therapie gehad en het wordt niet beter. Dan is toch de volgende logische stap dat je gaat scheiden? En nee, dat is even niet leuk voor de kinderen nee. Dat is het nooit als papa en mama gaan scheiden. Maar als je dat op een normale manier kan regelen (daar zijn vaak wel twee partijen voor nodig overigens) zullen de kinderen er uiteindelijk ook baat bij hebben als jij weer beter in je vel zit en wellicht met iemand anders gelukkig wordt.



Voor jezelf kiezen betekent niet dat je je kinderen ondergeschikt maakt! Integendeel zou ik bijna zeggen! Voor jezelf kiezen betekent dat je er voor kiest gelukkig te worden, en daarmee jezelf de kans geeft om ook je kinderen gelukkiger te maken dan wanneer je in een liefdeloos huwelijk blijft hangen!
If no one comes from the future to stop you from doing it, then how bad of a decision can it really be?
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 03 februari 2016 @ 13:21:

[...]



Ze is bang dat jullie gaan scheiden. Klinkt dat als een kind dat lijdt onder jouw ongeluk, of als een kind dat lijdt onder de manier waarop jullie haar "lastig vallen" met jullie ongeluk/onvermogen?Wij proberen juist om haar er niet lastig me te vallen. Daar hebben we duidelijke afspraken over, normaal tegen elkaar doen waar de kinderen bij zijn. Ze pakt de spanningen gewoon op, ze merkt het. Overigens lukt het mijn man niet altijd om normaal te doen waar de kinderen bij zijn. Hij heeft zijn woede niet altijd onder controle. Laatst liep hij ook weer hardop klagend de trap af. Toen ik hem hierop aanspraak beweerde hij dat de kinderen het niet gehoord zouden hebben.
quote:19mama83 schreef op 03 februari 2016 @ 13:30:

[...]





Wij proberen juist om haar er niet lastig me te vallen. Daar hebben we duidelijke afspraken over, normaal tegen elkaar doen waar de kinderen bij zijn. Ze pakt de spanningen gewoon op, ze merkt het. Overigens lukt het mijn man niet altijd om normaal te doen waar de kinderen bij zijn. Hij heeft zijn woede niet altijd onder controle. Laatst liep hij ook weer hardop klagend de trap af. Toen ik hem hierop aanspraak beweerde hij dat de kinderen het niet gehoord zouden hebben.

Ik bedoel het niet als kritiek he



Maar wat je vertelt illustreert mooi dat kinderen scheiden negatief zien (en terecht, blijkt uit onderzoek), en dat ze geen interesse hebben in het (on)geluk van hun ouders, zolang ze er niet mee geconfronteerd worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 03 februari 2016 @ 13:32:

[...]



Ik bedoel het niet als kritiek he



Maar wat je vertelt illustreert mooi dat kinderen scheiden negatief zien (en terecht, blijkt uit onderzoek), en dat ze geen interesse hebben in het (on)geluk van hun ouders, zolang ze er niet mee geconfronteerd worden.



Bedoel je dit daadwerkelijk als voorbeeld waarom TO niet zou moeten scheiden??



Natuurlijk zien kinderen scheiden over het algemeen als iets negatiefs. Maar dat betekent toch niet dat je daarom maar moet blijven zitten? Omdat de kinderen dat veel leuker vinden?
If no one comes from the future to stop you from doing it, then how bad of a decision can it really be?
Alle reacties Link kopieren
Als TO wil scheiden van deze man dan mag zij dat toch? Als zij het gevoel heeft dat deze relatie geen zin meer heeft dan heeft zij toch het recht om wel gelukkig te worden? Ik snap de reacties van de meeste hier niet hoor.

Je moet nooit bij iemand blijven vanwege de kinderen. Kinderen komen daar wel overheen. Jij hebt zelf ook nog een leven.
quote:Liefje10 schreef op 03 februari 2016 @ 14:13:

Als TO wil scheiden van deze man dan mag zij dat toch? Als zij het gevoel heeft dat deze relatie geen zin meer heeft dan heeft zij toch het recht om wel gelukkig te worden? Ik snap de reacties van de meeste hier niet hoor.

Je moet nooit bij iemand blijven vanwege de kinderen. Kinderen komen daar wel overheen. Jij hebt zelf ook nog een leven.

Onderzoek heeft duidelijk laten zien dat kinderen van gescheiden ouders zelf ook een grotere kans hebben om te scheiden en dat zij later meer moeite hebben met relaties onderhouden. Het beschadigt kinderen dus wel.



Als pa en ma elkaar niet de tent uit vechten en redelijk neutraal met elkaar omgaan is een scheiding voor een kind onwenselijk en zal het een kind aan zijn reet roesten of zijn ouders gelukkig zijn en nog seks hebben. Als er felle ruzies en geweld in het spel zijn wordt het een ander verhaal.



Een goede reden dus om kritisch te zijn op met wie je een gezin begint en een goede reden om alles uit de kast te halen om de relatie te laten slagen.
quote:Liefje10 schreef op 03 februari 2016 @ 14:13:

Als TO wil scheiden van deze man dan mag zij dat toch? Als zij het gevoel heeft dat deze relatie geen zin meer heeft dan heeft zij toch het recht om wel gelukkig te worden? Ik snap de reacties van de meeste hier niet hoor.

Je moet nooit bij iemand blijven vanwege de kinderen. Kinderen komen daar wel overheen. Jij hebt zelf ook nog een leven.

Natuurlijk mag ze scheiden maar het fabeltje dat kinderen er niets aan overhouden, flexibel zijn en gelukkig worden van een gelukkige moeder is onzin.



Scheiden doe je bijna nooit voor de kinderen en altijd voor jezelf (behoudens extreme gevallen). Hou je motieven zuiver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven