Scheiden, hoeveel ruimte geven

29-04-2017 13:33 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Na een huwelijk van enkele jaren, individuele therapiën, relatietherapie en een hoop geduld, energie en teleurstelling heb ik eindelijk besloten om een punt achter onze relatie te zetten. We hebben geen kinderen, geen koophuis. We hebben echt geprobeerd er iets van te maken, maar het is gewoon op.

Ik heb het mijn partner verteld en hij snapt het en zag het al aankomen, maar vind het ontzettend moeilijk. Ik heb na het gesprek wat spullen gepakt en logeer nu tijdelijk bij een vriendin zodat we allebei ruimte hebben, met de afspraak dat hij een bericht stuurt als hij eraan toe is om te gaan praten over de verdeling, etc.



Dit is nu ruim twee weken geleden en ik heb nog niets gehoord. Uiteraard wil ik hem de ruimte geven, want ik ben degene die uiteindelijk de knoop heeft doorgehakt. Hij hield nog veel van mij en had het nog willen blijven proberen, dus ik heb hem veel pijn gedaan met mijn beslissing. Dat snap ik allemaal, maar toch wil ik ondertussen wel afspraken gaan maken. Ik wil door, hoe egoïstisch dat misschien ook klinkt.



Kan ik het "maken" om een bericht te sturen met de vraag of hij al toe is aan het maken van afspraken samen? Hoe veel tijd zat er bij jullie tussen de beslissing en het werken aan de officiële scheiding zelf?



Alvast bedankt.
Mijn eerste man was degene die wilde scheiden. Daarna heb ik heel snel, een paar dagen later, de touwtjes in handen genomen en heb alles in gang gezet. Ik was er ook niet heel erg kapot van, dat scheelt natuurlijk wel.
Nee een bericht sturen kan je niet maken. Ik zou gewoon even langs gaan.
Langsgaan is toch veel pijnlijker voor hem als hij nog in de ontkenningsfase zit? Ik zou dan eerder een bericht sturen waarin je de regie niet bij hem legt, maar aangeeft dat je dan en dan dingen wilt gaan regelen. Zeg een termijn van over twee weken. Dan kan hij er alvast over nadenken en zich voorbereiden.



Realiseer je dat jij emotioneel gezien al wat stappen vooruitloopt op hem en je een balans moet vinden tussen jouw en zijn tempo.
Ga langs en maak gace to face een afspraak om het eea in gang te zetten.

De kans is aanwezig dat hij die stap niet zet in de hoop dat jij bijtrekt. Of niet kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:poeziewoezie schreef op 29 april 2017 @ 13:38:

Nee een bericht sturen kan je niet maken. Ik zou gewoon even langs gaan.Wel? Ik kan me dan juist weer niet voorstellen dat hij daarop zit te wachten.
Jij hebt de keus gemaakt dus vind ik dat jij ook door moet pakken. Om op zijn actie te gaan zitten wachten is eigenlijk van hem vragen dat hij ook klaar is om te scheiden. En dat kan wel een tijdje duren lijkt me. Er is geen enkele partij gebaad bij deze constructie, hoe nobel het ook lijkt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.



Daarnaast vraag ik me af wat er allemaal verdeeld moet worden en hoeveel tijd dat nou helemaal moet kosten? Jij wilt scheiden dus neem dan ook de verantwoordelijkheid om dit in gang te zetten.
Ik zou wel een berichtje sturen met daarin of je misschien langs kan komen om afspraken te maken.

Straks zit je over een half jaar nog te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet erg vinden om de boel in gang te zetten. Het is niet dat ik niet durf of het van hem af wilde laten hangen, maar zo overstuur als hij was wilde ik hem geen beslissingen opdringen. Hij heeft bijvoorbeeld ooit gezegd niet in deze provincie te willen wonen zonder mij, maar is samen met mij verhuisd. Ik vind het prima om een andere woning te zoeken, daar niet van, maar misschien wil hij wel weg. Verder hebben we redelijk wat spaargeld en duurdere spullen, maar dat gaat natuurlijk 50/50.



Wellicht inderdaad even een bericht sturen of ik op een bepaalde datum langs kan komen.
quote:KingsAndQueens schreef op 29 april 2017 @ 13:47:

[...]





Wel? Ik kan me dan juist weer niet voorstellen dat hij daarop zit te wachten.



Misschien niet. Maar hij zat ook niet te wachten op een scheiding.

Je zal dit toch op een zo'n volwassen mogelijke manier moeten oplossen samen, en dan

ontkom je er niet aan om elkaar te spreken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een berichtje sturen dat je graag een afspraak zou willen maken om dingen door te spreken. Dan laat je het nog open maar weet hij wel dat je graag verder gaat. Mocht je over een week nog geen concreet voorstel van zijn kant hebben, dan een berichtje sturen met een concreet voorstel van jouw kant, bijv 'kan ik zondagmiddag langskomen?'
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet zonder berichtje vooraf langsgaan. Dat zou mij helemaal verkeerd vallen als ik hem was.
quote:poeziewoezie schreef op 29 april 2017 @ 14:18:

[...]





Misschien niet. Maar hij zat ook niet te wachten op een scheiding.

Je zal dit toch op een zo'n volwassen mogelijke manier moeten oplossen samen, en dan

ontkom je er niet aan om elkaar te spreken.

Ja natuurlijk maar daar wil TO nou juist een bericht over sturen. Dat is juist de beste manier. Je gaat toch niet zo maar langs?



Ik zou uiteraard een bericht sturen. En niet met de vraag OF hij er al aan toe is, maar met de vraag WANNEER hij er over wil praten. Je mag het beste een beetje concreet maken. Je geeft hem dan de ruimte om een termijn/datum aan te geven maar je geeft hem niet de ruimte om het maar voor zich uit te blijven schuiven.
quote:shifty schreef op 29 april 2017 @ 14:57:

[...]



Ja natuurlijk maar daar wil TO nou juist een bericht over sturen. Dat is juist de beste manier. Je gaat toch niet zo maar langs?



Ik zou uiteraard een bericht sturen. En niet met de vraag OF hij er al aan toe is, maar met de vraag WANNEER hij er over wil praten. Je mag het beste een beetje concreet maken. Je geeft hem dan de ruimte om een termijn/datum aan te geven maar je geeft hem niet de ruimte om het maar voor zich uit te blijven schuiven.Ja, zo bedoelde ik het ook. Een scheiding kan je niet via de app regelen lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Pfff... Hij dacht dat dit voor altijd zou zijn. Dan vind ik twee weken niet overdreven lang hoor. Geef die man de tijd om zichzelf te herpakken; jullie hebben afgesproken dat hij contact zou leggen als hij eraan toe was om te overleggen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:DG2015 schreef op 29 april 2017 @ 15:23:

Pfff... Hij dacht dat dit voor altijd zou zijn. Dan vind ik twee weken niet overdreven lang hoor. Geef die man de tijd om zichzelf te herpakken; jullie hebben afgesproken dat hij contact zou leggen als hij eraan toe was om te overleggen.Na een huwelijk van enkele jaren, individuele therapiën, relatietherapie en een hoop geduld, energie en teleurstelling heb ik eindelijk besloten om een punt achter onze relatie te zetten ... Ik heb het mijn partner verteld en hij snapt het en zag het al aankomen.



En waar lees jij dat hij dacht dat dit voor altijd zou zijn? En na twee weken kan je toch al wel een afspraak plannen? Hij hoeft niet morgen alles geregeld te hebben en hij hoeft er ook niet morgen over heen te zijn. Maar hij gaat toch ook niet een maand lang in een hoekje van de kamer liggen jammeren? Kom op. Als ze het huis niet was uitgegaan hadden ze waarschijnlijk al veel eerder een gesprek over gehad.
Mijn advies zou zijn om juist ook goed contact te houden nu met elkaar. Ik zie vaak bij scheidingen dat de ex-partners op basis van goedbedoelde adviezen van familie/vrienden vrij snel tegenover elkaar kunnen komen te staan. En dan wordt het steeds lastiger om samen goeie afspraken te maken.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kun je na twee weken wel een afspraak plannen, maar waarom dan in eerste instantie aangeven dat hij zelf mag aangeven wanneer hij daar aan toe is? Het zijn twee weken hè, niet twee maanden...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik zou niet alles bij hem laten liggen maar daarom is de afspraak van op hem wachten ook niet heel handig...



Ik zou ook even langs gaan of bellen ofzo wanneer jullie een afspraak kunnen maken om om tafel te gaan om dingen te bespreken.
Bel hem even, vraag hoe het met hem gaat en klinkt hij oké dan de vraag stellen om langs te komen voor de regeling. Hangt hij snikkend aan de telefoon, laat het er dan bij. Het is ook niet weer zo plat als een berichtje sturen maar misschien ook minder confronterend dan voor de deur staan.
Je kon het ook 'maken' om de scheiding aan te kondigen, waarom nu dan opeens wel met zijn gevoelens rekening houden?
Ik zou de touwtjes in handen nemen. Dan is het achter de rug en kun je verder.
quote:bossanova schreef op 29 april 2017 @ 16:19:

Je kon het ook 'maken' om de scheiding aan te kondigen, waarom nu dan opeens wel met zijn gevoelens rekening houden?Wat is dat voor vreemde opmerking? Je weet toch niet hoe ze de scheiding gebracht heeft? Natuurlijk is het nooit een leuke boodschap, maar waar maak jij uit op dat ze daarvoor niet met zijn gevoelens rekening heeft gehouden? Door het feit dat ze wilde scheiden na heel veel geprobeerd te hebben om de relatie te redden? Dat kan nu eenmaal gebeuren. Netjes van TO dat ze ook in het verdere proces rekening met hem wil blijven houden.
Ik vind twee weken wel erg snel. Geef hem even tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ditquote:Fleet schreef op 29 april 2017 @ 15:53:

Bel hem even, vraag hoe het met hem gaat en klinkt hij oké dan de vraag stellen om langs te komen voor de regeling. Hangt hij snikkend aan de telefoon, laat het er dan bij. Het is ook niet weer zo plat als een berichtje sturen maar misschien ook minder confronterend dan voor de deur staan.
You're a diamond dear, they can't break you

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven