Schoonmoeder en -zus niet met kerst

24-11-2014 23:20 82 berichten
Al een paar jaar verloopt de kerst ongeveer zo:



Schoonmoeder: 'Wat zullen we doen met kerst? Om nu zelf te gaan koken, zie ik eigenlijk niet zo zitten. Mijn oven heb ik al in geen jaren gebruikt. We kunnen natuurlijk ergens gaan eten, maar dat loopt wel snel in de papieren.

Bij jullie? Ja, maar dan gaan we niet weer steengrillen, hoop ik. En dan moet ik 's avonds in het donker weer terug met de bus.'



Van schoonzus, veertig jaar, horen we in eerste instantie niks, want ze is druk, waarmee weet niemand, ze heeft geen baan, geen gezin, ook geen rijbewijs. Bij haar thuis kan niet, want het is niet opgeruimd. Verder wil ze ook niet steengrillen en ziet ze er ook tegen op om met het openbaar vervoer weer naar huis te moeten.

Ze houdt haar handen voor haar oren als onze zoon van vijf een enthousiaste kreet slaakt en trekt haar neus op als wij onze tanden in een mals stukje vlees willen zetten.



Uiteindelijk zitten we aan onze dis met door mij bereide gerechten en speelt man voor taxichauffeur.

Dit jaar heeft mijn familie wat georganiseerd, vanwege de afstand blijven we twee dagen, wat inhoudt dat schoonmoeder en zus het nakijken hebben met kerst.



Hoewel ik me ieder jaar niet probeer te ergeren en ik dit jaar zin heb in kerst met mijn familie, vind ik het toch sneu voor ze.



Iemand ook kerstsores met familieleden?
Moet je vaker doen, met jouw eigen familie afspreken met kerst. Zou er ook voor passen om zo'n schoonmoeder/zus te entertainen en te voederen. Dat je man die dagen ook iets met z'n moeder wil doen, okee, maar waarom moet die zus meekomen? Die is volwassen, die kan haar eigen plan trekken met eigen vrienden of gewoon net als op andere dagen met haar magnetronmaaltijd voor de tv gaan zitten.

En als jij al vaker voor gastvrouw hebt gespeeld voor de schoonmoeder is het de volgende keer haar beurt om iets te regelen voor jullie. Als ze zelf niet wil koken neemt ze jullie maar mee uit eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat je het ook sneu voor ze vindt. Echter, misschien zorgt dit ervoor dat ze zelf ook wat actiever worden. Als je al niet met de bus naar huis wil, terwijl er al voor je gekookt wordt en je al jaren zelf niets hoeft te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe reageerden schoonmoeder en zus? Snap dat je het ergens sneu vindt, maar aan de andere kant laat ze het nu zelf maar eens op gaan lossen. Die schoonzus klinkt trouwens niet helemaal 100%. En beiden klinken alsof ze last hebben van aangeleerde hulpeloosheid.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, bij ons in de familie is het ook vaak om en om. Misschien eens afspraken maken voor volgend jaar? Dus schoonzus het ene jaar, schoonmoeder het andere jaar en jullie het 3e jaar. En wat iemand doet moet hij/zij zelf weten maar de persoon die aan de beurt is, die regelt iets.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, niet meer dan normaal lijkt me dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Kom op TO, even wat assertiever worden. Jij hoeft hen niet gelukkig te maken.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik het voor de afwisseling eens heerlijk vinden.



Hier: geen sores. Gewoon lekker met mijn newborn onder de (mini) kerstboom. En verder helemaal niks.
Elninjoo:



Appelientjex: aangeleerde hulpeloosheid, wat een mooie term. Zo had ik er nog niet over nagedacht.

In dat geval is het goed als ze zelf het wiel moeten uitvinden.



Minimouse: goeie tip, voortaan gaan we per toerbeurt.
Lijkt mij een verademing voor jou. Een kerst met weinig gedoe



Snap dat je het sneu vindt, zijn toch (aangetrouwd weliswaar) familie.
Hier geen kerstsores, mijn schoonfamilie en eigen familie doen nooit moeilijk. Vorig jaar zijn we bij schoonfam begonnen met de kerstborrel ipv diner (en dat bevalt heel goed), sinds de neefjes en nichtjes ook oud genoeg zijn om tot laat op kunnen blijven. Wij zijn aan die kant de enige met kleine kinderen dus de borrel is bij ons, dan kunnen de kleintjes naar bed en bovendien hebben wij er plezier in speciale hapjes en drankjes te serveren.



Aan mijn kant zijn er 5 kinderen van 6 mnd tot 10 dus waarschijnlijk doen we bij mijn ouders een kerstbrunch of -lunch of mijn zus en ik gaan op verschillende dagen naar onze ouders. We weten nog niet hoe en wat, maar mijn moeder zei al dat 3e, 4e of 5e kerstdag wat haar betreft ook prima is. Zolang die boom er nog maar staat zeg maar.



Ik vind het wel heel leuk om op die dagen samen te zijn met beide fams maar gelukkig hoeft dat voor niemand per se op een bepaalde dag of met een diner ofzo. Ondanks dat pakken we qua eten altijd wel uit, aan beide kanten zijn wel hobbykoks namelijk. Hoeft niet veel te zijn, of luxe, als het maar een beetje anders dan normaal is. Met diëten wordt nooit rekening gehouden zolang het niet echt voor iemands gezondheid is (met allergieën oid dus wel, maar met Sonja Bakker niet).



Volgens mij staan mensen die eisen stellen sowieso niet zo te springen om bij je op bezoek te komen. Het zou mij namelijk geen bal uitmaken om voor het 30e jaar te steengrillen als ik het sowieso leuk zou vinden om te komen. Eigenlijk vind ik steengrillen en gourmetten enzo ook best wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ach het kan altijd erger zullen we maar zeggen....



Een vriendin van mij die heeft geen ouders meer en haar familie heeft haar laten vallen. Het eerste jaar mocht ze bij haar oom en tante kerst vieren en daarna is ze nooit meer uit genodigd wat resulteerd in elk jaar met kerst alleen. Hoewel ze wel uitgenodigd word door mensen zegt ze ook altijd je nodigt me of uit omda tje het wilt en niet omdat je het zielig vind... En ik kan me daar wel wat bij voor stellen. Wij nodigen haar elk jaar uit maar meer omdat het leuk is met de spelletjes achteraf etc. Ik kan me in haar positie ook wel voorstellen je bent alleen en voelt jezelf opgedrongen omdat mensen je zielig vinden omdat je alleen bent met de kerst en zit dan met een berg familie op gescheept die je allemaal niet kent.



Nu zijn mijn vader en moeder niet meer zo van de kerst tradities. En is er weinig familie wat we uitnodigen. Wij vieren het al jaren met vrienden. Gezien het feit dat je altijd wel gezeik hebt met familie rond de kerst.



Zo komt de broer van mijn moeder niet als hun zus komt en andersom. Mijn moeder zit daar altijd maar tussen in dus die heeft gezegd dan bekijken jullie het maar! Je kan het via onze manier vieren als het bij ons gevierd word en anders is het jammer. Want als het bij hun gevierd werd moest je je maar aanpassen aan wat hun wilde.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder, wat een leuk idee zo'n kerstborrel. Jullie doen dat dan 's avonds neem ik aan?

Ik vind kerst wel leuk maar ik vind het meestal zo'n lange zit en na 3 uurtjes ben ik vaak ook wel uitgekletst
quote:minnimouse schreef op 24 november 2014 @ 23:53:

Vlinder, wat een leuk idee zo'n kerstborrel. Jullie doen dat dan 's avonds neem ik aan?

Ik vind kerst wel leuk maar ik vind het meestal zo'n lange zit en na 3 uurtjes ben ik vaak ook wel uitgekletst





De borrel is 's avonds vanaf een uur of 8. We beginnen gelijk met een feestelijk drankje, een scropino ofzo en die maakt mijn man dan op dat moment. Voor de kinderen maken we een virgin cocktail. We zorgen dat er genoeg bier, wijn en fris is (sterke drank wordt zelden gedronken en hebben we nog wel). En we maken bijzondere hapjes. Mijn man heeft zich in zijn hoofd gehaald om moleculaire hapjes te maken dit jaar. De voorraadla is nu een soort lab.....Ook als het helemaal mislukt wordt het vast leuk, en er zijn altijd nog gewoon chips en nootjes. Maar het is wel een stafeestje want wij hebben een kookeiland met een halfronde bar eraan, daar staat iedereen altijd rondom als wij koken. Je moet vooral voorkomen dat het een zitfeestje wordt. Bij ons zit men wel op barkrukken hoor, maar daar moet je er dan ook wel weer te kort van neerzetten.



Voordeel van zo'n borrel is dat je ook gewoon na twee drankjes (cola light van mijn part) met goed fatsoen naar huis kunt gaan, je hoeft geen heel diner uit te zitten.



Maar mijn fam en schoonfam wonen allemaal in de buurt, straal van 15 km. Wij hebben dus nooit slapers ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn moleculaire hapjes?
Moleculair koken is een heel aparte stroming of discipline of hoe je het ook maar wil noemen, van koken. Dan maak je bijvoorbeeld schuim van sla of je maakt een soort van badparel van een cocktail, een geleibolletje met drank erin. Het komt er meestal op neer dat je vrij normale etenswaar op een manier klaar maakt die niet bij de eigenschappen van het product past, maar wel heel hoog op smaak.



Koken wordt dan een soort scheikundepracticum. Als het lukt is het fantastisch en heel bijzonder als het niet lukt is de performance an sich eigenlijk ook wel leuk, zeker als het heel erg mislukt .Net als vroeger bij scheikunde dus.



Het is het tegenovergestelde van boerentapa's zeg maar. Al zorg ik wel dat ik die ook in huis heb natuurlijk.
Boerentapa's zijn overigens gewoon kaas en worst. Er was ooit een forummer die een topic plaatste omdat de buren niet genoeg bedankt hadden voor de boerentapa's die ze had meegenomen: een homp kaas en een leverworst bleken dat te zijn. Geweldig topic was dat.
Alle reacties Link kopieren
Geniet lekker van de kerst zonder je schoonfamilie!



En als ik het zo lees, denk ik dat zij er ook niet erg rouwig om zijn. Ik vier al jaren geen kerst meer, ik heb er helemaal niets mee. Toen het nog 'moest', was ik ook altijd zo iemand die er vreselijk tegenop zag om ingewikkeld te moeten koken voor iedereen, of met het openbaar vervoer terug te moeten, of als vegetariër urenlang 'gezellig' naar een (vlees)fonduepan te zitten staren, etc.



Toevallig kwam het een paar jaar achter elkaar zo uit dat of man of ik moest werken met de feestdagen en zo kwam ik erachter dat ik het veel fijner vindt om al die opgelegde kersttoestanden te ontlopen. Heel stiekem hebben we ook weleens een jaartje allebei vrij gehad, maar dat hebben we niemand in de familie verteld. Toen zijn we lekker samen romantisch uit eten geweest en naar een hotel gegaan. Heerlijk, zó vond ik de feestdagen voor de verandering wel eens leuk.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Klinkt leuk Vlinder!

Voor mij alleen te hoog gegrepen.
Alle reacties Link kopieren
To, schoonzus en schoonmoeder kunnen toch samen kerst doorbrengen?
Je bent zelf een theepot
Ik heb geen familie meer dus ik heb er dit jaar met lange tanden mee ingestemd bij mijn schoonfamilie kerst te vieren. Ben heel benieuwd. Ken ze al 15 jaar maar er is eigenlijk nooit iets voor mij om te eten. Laatste kerstdiner kon ik kiezen uit vlees en vis. En ik ben al zo lang ik me kan heugen vegetariër. Ik ging dus naar huis met slechts een bolletje vanilleijs in mijn maag. Later bij een etentje was er voor mij nog wat wit stokbrood over. van alle chinees die ze hadden gehaald was er niet één gerecht zonder vlees.....Ik heb dit jaar mijn man opgedragen te zorgen dat ik fatsoenlijk te eten zou krijgen. Hij regelt het maar met zijn familie. Ik kijk ernaar uit, dat begrijp je.



Ik begrijp jouw keus dus ook heel goed, geen gezeik. Lekker met jouw familie. Gewoon doen en je niet schuldig voelen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon wegwezen met de kerst, geen gedoe met moeilijke eters, geen uren in de keuken.
verba volant, scripta manent.
Wat ongastvrij Whopper, wat raar dat ze dan niets voor jou hebben. Wat zeggen ze dan. Ze zien toch dat jij niet eet?
Ze zeggen er meestal niet zoveel van. Beginnen met ; maar je mag toch wel kip? Alsof het met ' mogen' te maken heeft...en kip geen dier is. En dan zeggen ze ; dan haal je het vlees er toch uit?

En dan is het meestal afgedaan. Ze stoppen op verjaardagen ook nog steeds met de schaal met worst bij mij hoor, met de in ham gerolde augurken. En dan zeggen ze ; jij mag toch wel groenten?

Dit jaar neem ik denk ik maar een tupperware bakje met eigen eten mee. Kom ik de dag tenminste een beetje door zonder honger.
Altijd weer goed voor het nodige gezeik; kerst!



Wij vieren al jaren kerst met mijn familie, een kerstdiner met vijftien personen bij mij thuis. Iedereen brengt iets mee, maar ik heb de meeste ruimte dus is het bij ons. Bij schoonouders gaan we even langs, voor koffie of borrel, aan grote diners doen ze daar gelukkig iet meer. Schoonmoeder wil het liefst dat al haar drie kinderen met aanhang en kleinkinderen tegelijk komen, maar ze wil niks afspreken of vastleggen, het moet spontaan . Tja, dat lukt dus niet. Meestal gaan wij dan na kerktijd koffiedrinken, en als we dan weer weg willen gaan, komt broer er aan. Dan begint schoonmoeder te hinten dat we echt niet weg kunnen gaan, want het is net zo gezellig. Jaar in jaar uit bleven we dan nog even, maar sinds een jaar of drie gaan we wel gewoon weg. Tweede kerstdag hebben we altijd het traditionele, heel veel gangen restjes diner, met onze kinderen. Dus willen we op tijd thuis zijn om één en ander klaar te maken.
En toch kan je er ook voor kiezen om die ene dag die voor hen belangrijk is gewoon te incasseren. Doe ik al jaren. Ik bedank gewoon netjes voor de meestal totaal niet mijn smaak cadeautjes, doe net of ik gourmetten een feest vind en zie hoe mijn kinderen wel genieten: prima! Morgen ben ik weer aan de beurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven