Schoonmoeder en -zus niet met kerst

24-11-2014 23:20 82 berichten
Al een paar jaar verloopt de kerst ongeveer zo:



Schoonmoeder: 'Wat zullen we doen met kerst? Om nu zelf te gaan koken, zie ik eigenlijk niet zo zitten. Mijn oven heb ik al in geen jaren gebruikt. We kunnen natuurlijk ergens gaan eten, maar dat loopt wel snel in de papieren.

Bij jullie? Ja, maar dan gaan we niet weer steengrillen, hoop ik. En dan moet ik 's avonds in het donker weer terug met de bus.'



Van schoonzus, veertig jaar, horen we in eerste instantie niks, want ze is druk, waarmee weet niemand, ze heeft geen baan, geen gezin, ook geen rijbewijs. Bij haar thuis kan niet, want het is niet opgeruimd. Verder wil ze ook niet steengrillen en ziet ze er ook tegen op om met het openbaar vervoer weer naar huis te moeten.

Ze houdt haar handen voor haar oren als onze zoon van vijf een enthousiaste kreet slaakt en trekt haar neus op als wij onze tanden in een mals stukje vlees willen zetten.



Uiteindelijk zitten we aan onze dis met door mij bereide gerechten en speelt man voor taxichauffeur.

Dit jaar heeft mijn familie wat georganiseerd, vanwege de afstand blijven we twee dagen, wat inhoudt dat schoonmoeder en zus het nakijken hebben met kerst.



Hoewel ik me ieder jaar niet probeer te ergeren en ik dit jaar zin heb in kerst met mijn familie, vind ik het toch sneu voor ze.



Iemand ook kerstsores met familieleden?
Oh ja: detail, hij is de Bob dus ik neem gewoon een wijntje. En nog 1
@Whopper: bizar. Hoe ontzettend ongastvrij. Of zijn het gewoon hele domme mensen?
Nou ik heb me ook jaren verzet hoor, Suze. Maar omdat voor onze zoon mijn schoonouders de enige opa en oma nog zijn gaan we maar weer dit jaar. Maar ik vind dat incasseren gewoon echt heel moeilijk. Ik snap TO dan ook wel. Het gaat niet van harte met die familie zo te lezen. Dan is een keertje kerst op jouw manier ook wel leuk. Wissel het af zou ik zeggen, volgend jaar weer je schoonfamilie
Ik laat me daar niet over uit Suze. Ik kan je wel vertellen dat ik nooit begrepen heb hoe er zo'n leuke man uit heeft kunnen komen.
quote:Suze02 schreef op 25 november 2014 @ 08:26:

En toch kan je er ook voor kiezen om die ene dag die voor hen belangrijk is gewoon te incasseren. Doe ik al jaren. Ik bedank gewoon netjes voor de meestal totaal niet mijn smaak cadeautjes, doe net of ik gourmetten een feest vind en zie hoe mijn kinderen wel genieten: prima! Morgen ben ik weer aan de beurt.Gedoog kerst? Doen wij ook al jaren!
Ik snap het wel Whop, ik heb het alleen opgegeven. Ik zie de zin er niet van in om te blijven hopen op een Kerst in het Shangrila of Emirates Palace. Het zit er gewoon niet in. Maar 2e kerstdag en oud en nieuw kunnen we gewoon doen wat we willen.
quote:whopper schreef op 25 november 2014 @ 08:31:

Ik laat me daar niet over uit Suze. Ik kan je wel vertellen dat ik nooit begrepen heb hoe er zo'n leuke man uit heeft kunnen komen.En die leuke man is van jou, Ha!
quote:sandt2.0 schreef op 25 november 2014 @ 08:31:

[...]





Gedoog kerst? Doen wij ook al jaren!Precies.
quote:whopper schreef op 25 november 2014 @ 08:29:

Nou ik heb me ook jaren verzet hoor, Suze. Maar omdat voor onze zoon mijn schoonouders de enige opa en oma nog zijn gaan we maar weer dit jaar. Maar ik vind dat incasseren gewoon echt heel moeilijk. Ik snap TO dan ook wel. Het gaat niet van harte met die familie zo te lezen. Dan is een keertje kerst op jouw manier ook wel leuk. Wissel het af zou ik zeggen, volgend jaar weer je schoonfamilieWij spreken altijd af, dat we alleen terug onderweg, in de auto even onze frustraties lossen. Daarna is het klaar en doen we weer gezellig! Zijn elk jaar dezelfde frustraties en het ritje is maar tien minuten!
quote:Suze02 schreef op 25 november 2014 @ 08:33:

Ik snap het wel Whop, ik heb het alleen opgegeven. Ik zie de zin er niet van in om te blijven hopen op een Kerst in het Shangrila of Emirates Palace. Het zit er gewoon niet in. Maar 2e kerstdag en oud en nieuw kunnen we gewoon doen wat we willen.Haha nou dat zie ik er zeker wel een keer van komen en dat duurt niet lang meer kan ik je vertellen. Ik ben er zo klaar mee hier!
quote:sandt2.0 schreef op 25 november 2014 @ 08:34:

[...]





Wij spreken altijd af, dat we alleen terug onderweg, in de auto even onze frustraties lossen. Daarna is het klaar en doen we weer gezellig! Zijn elk jaar dezelfde frustraties en het ritje is maar tien minuten!Ik kan een uur mijn gal spuwen. En meestal ben ik na 45 minuten wel klaar
Ik helemaal niet want de kinderen

En het is 2 uur rijden....
Alle reacties Link kopieren
O vrouwen...... als ik dit zo lees ben ik zo blij om in het buitenland te wonen..... Ik zou met mijn schoonfamilie dezelfde problemen hebben..... Als ze nu een weekje komen is het afzien, maar daardoor hebben we wel stressvrije feestdagen
Alle reacties Link kopieren
Mijn man moet meestal werken met kerst, nou ja, één kerstdag dan. Dus die andere kerstdag brengen we meestal door met het gezin. Kerstavond doen we cadeautjes, wederom op voorwaarde dat hij niet werkt. Mijn grootste cadeau is dat we geen contact meer hebben met mijn schoonouders en ik daar dus ook niet heen hoef om ons urenlang te laten beledigen met allerlei steken onder water.
Kijk, en daar maak je dus een denkfout: je zet een hele week afzien af tegen 1! middag/avond...
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar een kerstdag gehad die extreem druk was. Zo druk dat het niet gezellig meer was. Dit jaar met zn allen besloten dat we dat niet meer zo doen.

De tweede kerstdag vond ik heerlijk. Voor het eerst een heel kerstmenu gekookt. Voor de mensen waarvan ik hou. Mijn dochter deed de aankleding mijn zoon deed de drankjes. Visite werd in de watten gelegd. Het eten was niet zo heel culinair maar alles er omheen maakte het voor mij een echte kerst.

Dit jaar is nog onduidelijk. Ik zit in een verhuizing en wil dus het liefst in het nieuwe huis zijn.

Ik lees hier over die borrel. Dat lijkt mij wel een heel leuk idee. Kunnen familie en vrienden ook vanuit het kerstdiner bij familie eventjes langswippen. Veel mensen hebben al wat gepland namelijk.



Het liefst ga ik op vakantie maar dat zit er even niet in.
Suze02: ben ik met je eens, hoor, die ene dag in het jaar. En toch zoals Whopper zegt gaat er best een hoop negatieve energie inzitten, vanwege die ergernissen.

Wat wel helpt is omdenken: dankzij mijn schoonmoeder heb ik nu wel een leuke vent



Zoals Vlinder kerst viert, daar teken ik voor, lekker ongedwongen zonder gedoe.

Zo te lezen wordt er door velen heel wat af gemopperd op de terugweg in de auto.



Heel ongastvrij, trouwens Whopper, dat ze zo weinig rekening houden met jou.
quote:whopper schreef op 25 november 2014 @ 08:14:

Ze zeggen er meestal niet zoveel van. Beginnen met ; maar je mag toch wel kip? Alsof het met ' mogen' te maken heeft...en kip geen dier is. En dan zeggen ze ; dan haal je het vlees er toch uit?

En dan is het meestal afgedaan. Ze stoppen op verjaardagen ook nog steeds met de schaal met worst bij mij hoor, met de in ham gerolde augurken. En dan zeggen ze ; jij mag toch wel groenten?

Dit jaar neem ik denk ik maar een tupperware bakje met eigen eten mee. Kom ik de dag tenminste een beetje door zonder honger.Wat ontzettend asociaal en ongastvrij.
quote:Suze02 schreef op 25 november 2014 @ 08:40:

Ik helemaal niet want de kinderen

En het is 2 uur rijden....



Tja, onze kinderen zijn pubers en die doen vrolijk mee! Ik ga alles wat krom is niet meer recht praten. Ze mogen hun mening hebben, en moeten ook leren met die frustratie om te gaan.



Vorig jaar kregen we geen taart bij de koffie, want er was niet meer genoeg. Oké kan gebeuren, maar dan kun je ook gewoon niet over taart praten, gewoon net doen of er geen taart was! Of je haalt genoeg taart, onze jongste is elf, dus we komen al heel wat jaren met zijn vijven. Maar toen ineens kreeg neefje wél taart, want die houdt niet van toastjes en toen ik die taart zag, hadden er nog echt wel zeven stukjes van gesneden kunnen worden. Tja, pubers zien dat ook! En heel netjes dat ze dat niet bij oma gaan bediscussiëren, maar pas in de auto!
Alle reacties Link kopieren
Whopper, ongelooflijk!



Hier hebben wij ons dit jaar ook onttrokken aan kerst met de familie.

Vorig jaar voor het eerst, wij organiseerden. Ik dacht gezellig mijn familie ook uit te nodigen, maar dat werd absoluut niet op prijs gesteld. Aangezien wij er geen problemen in zagen hadden vriend en ik ze al uitgenodigd en werd het een klein drama.

Pasen met de schoonfamilie, gedoe. Sint met de schoonfamilie, gedoe. Dus wij hebben nu aangekondigd dat wij niet mee zullen doen aan de komende kerstviering.

Nu bestaat de schoonfamilie uit directe schoonfamilie en stiefschoonfamilie. Het eerste deel is welkom met kerst langs te komen, het andere deel laten we maar even gaan, daar bevinden zich de moeilijkdoeners.

Vriend moet veel werken en heeft alleen met kerst vrij, dus wij hebben gezegd dat we alleen maar willen relaxen die twee dagen.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Vriend en ik doen niet aan verplichtingen in de decembermaand. Familie zien we wanneer we er zin in hebben, we zijn niet zo van geforceerde gezelligheid. Of gedoogkerst, dat klinkt me als afschuwelijk en onnodig lijden in de oren. Waarom doen jullie jezelf dit aan?
Ik denk niet eens dat ze het expres doen. Het heeft nooit zo goed geklikt tussen mijn schoonfamilie en mij. Ik denk dus dat ze me gewoon over het hoofd zien ofzo.
quote:Annelaure schreef op 25 november 2014 @ 09:48:

Vriend en ik doen niet aan verplichtingen in de decembermaand. Familie zien we wanneer we er zin in hebben, we zijn niet zo van geforceerde gezelligheid. Of gedoogkerst, dat klinkt me als afschuwelijk en onnodig lijden in de oren. Waarom doen jullie jezelf dit aan?



Omdat ik nou eenmaal voor deze meneer en kinderen gekozen heb.



Weet je, in menselijke relaties moet je nou eenmaal regelmatig dingen waar je geen zin in hebt.

Verplichtingen zijn onderdeel van het leven. Ik zie echt het probleem niet in een gedoogkerst. Wat is het verschil met een andere gedoogzaterdag of zondag? Dat het toevallig Kerstmis is? Dat is ook maar gewoon een dag van 24 uur hoor (na ja, in ons geval 2 dagen van 24 uur ).



Waarom doe jij jezelf geforceerde gezelligheid aan? Want ook krampachtig denken dat je niets wil forceren is natuurlijk gewoon een manier van forceren.

(goeie zin wel )
quote:whopper schreef op 25 november 2014 @ 09:54:

Ik denk niet eens dat ze het expres doen. Het heeft nooit zo goed geklikt tussen mijn schoonfamilie en mij. Ik denk dus dat ze me gewoon over het hoofd zien ofzo.Jij bent 2 meter, best knap van ze
Ik ben vlak voor kerst jarig.

Dit jaar heb ik al mijn lieve vrienden uitgenodigd om uit eten te gaan in mijn favoriete restaurant. Alleen de mensen die ik daarbij wil hebben. En ik ga ze schandalig laten verwennen. Champagne, alles erop en eraan. En ik ehb voor iedereen een goodybag voor mee naar huis met spulletjes die zij leuk vinden. En dat wordt mijn moment, om al die kersten met mijn en zijn familie goed te maken. Dus. En niemand die dat gaat verzieken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven