Schoonmoeder en -zus niet met kerst

24-11-2014 23:20 82 berichten
Al een paar jaar verloopt de kerst ongeveer zo:



Schoonmoeder: 'Wat zullen we doen met kerst? Om nu zelf te gaan koken, zie ik eigenlijk niet zo zitten. Mijn oven heb ik al in geen jaren gebruikt. We kunnen natuurlijk ergens gaan eten, maar dat loopt wel snel in de papieren.

Bij jullie? Ja, maar dan gaan we niet weer steengrillen, hoop ik. En dan moet ik 's avonds in het donker weer terug met de bus.'



Van schoonzus, veertig jaar, horen we in eerste instantie niks, want ze is druk, waarmee weet niemand, ze heeft geen baan, geen gezin, ook geen rijbewijs. Bij haar thuis kan niet, want het is niet opgeruimd. Verder wil ze ook niet steengrillen en ziet ze er ook tegen op om met het openbaar vervoer weer naar huis te moeten.

Ze houdt haar handen voor haar oren als onze zoon van vijf een enthousiaste kreet slaakt en trekt haar neus op als wij onze tanden in een mals stukje vlees willen zetten.



Uiteindelijk zitten we aan onze dis met door mij bereide gerechten en speelt man voor taxichauffeur.

Dit jaar heeft mijn familie wat georganiseerd, vanwege de afstand blijven we twee dagen, wat inhoudt dat schoonmoeder en zus het nakijken hebben met kerst.



Hoewel ik me ieder jaar niet probeer te ergeren en ik dit jaar zin heb in kerst met mijn familie, vind ik het toch sneu voor ze.



Iemand ook kerstsores met familieleden?
quote:Suze02 schreef op 25 november 2014 @ 09:55:

[...]





Jij bent 2 meter, best knap van ze

Ik dacht nog; zal ik erbij zetten dat dat best knap is met mijn hoogte, maar jij dacht er gelukkig ook aan. Misschien ben ik wel bedreigend voor ze ofzo. Het zal wel.



(dat jij dat weet trouwens, dat ik zo hoog ben... knap onthouden. Jij bent wél attent zo te horen)
quote:whopper schreef op 25 november 2014 @ 09:56:

Ik ben vlak voor kerst jarig.

Dit jaar heb ik al mijn lieve vrienden uitgenodigd om uit eten te gaan in mijn favoriete restaurant. Alleen de mensen die ik daarbij wil hebben. En ik ga ze schandalig laten verwennen. Champagne, alles erop en eraan. En ik ehb voor iedereen een goodybag voor mee naar huis met spulletjes die zij leuk vinden. En dat wordt mijn moment, om al die kersten met mijn en zijn familie goed te maken. Dus. En niemand die dat gaat verzieken.Wat een top idee! Dat wordt zeker een hele mooie avond.
Geen gedoe dit jaar.

Vanwege vakanties, een operatie, twee verjaardagen en werk hebben we alles (lunch, borrel, diner, feestje) en iedereen (schoonfamilie, familie, vrienden) verspreid en verdeeld over de weken voor kerst.

Op ons gemak de festiviteiten af, zelf 1 dinertje organiseren en straks alleen 2-e kerstavond de deur uit.
quote:Annelaure schreef op 25 november 2014 @ 09:48:

Vriend en ik doen niet aan verplichtingen in de decembermaand. Familie zien we wanneer we er zin in hebben, we zijn niet zo van geforceerde gezelligheid. Of gedoogkerst, dat klinkt me als afschuwelijk en onnodig lijden in de oren. Waarom doen jullie jezelf dit aan?



Omdat het de ouders van mijn man zijn. Voor hem zijn ze nog wel belangrijk, en hij hoopt nog altijd op betere tijden. Die hoop ga ik hem niet ontnemen. Het zijn ook geen slechte mensen, zolang we alleen met schoonouders zijn gaat het best goed. Ze zijn erg eenvoudig en rechtlijnig. Kerstkransjes zijn commerciële onzin! Met kerst eten ze gewone koekjes en gewone chocolaatjes. Net zo lekker, vinden zij. Voor ons heeft dat ook met sfeer te maken.



Pas zodra hun andere schoondochter komt wordt het anders. Die weet altijd wel iemand te kakken te zetten, meestal mij of één van onze kinderen. Daarbij kan ze dingen dan zó zeggen dat schoonmoeder een soort van mee gaat doen.
quote:Suze02 schreef op 25 november 2014 @ 09:54:

[...]





Omdat ik nou eenmaal voor deze meneer en kinderen gekozen heb.



Weet je, in menselijke relaties moet je nou eenmaal regelmatig dingen waar je geen zin in hebt.

Verplichtingen zijn onderdeel van het leven. Ik zie echt het probleem niet in een gedoogkerst. Wat is het verschil met een andere gedoogzaterdag of zondag? Dat het toevallig Kerstmis is? Dat is ook maar gewoon een dag van 24 uur hoor (na ja, in ons geval 2 dagen van 24 uur ).



Waarom doe jij jezelf geforceerde gezelligheid aan? Want ook krampachtig denken dat je niets wil forceren is natuurlijk gewoon een manier van forceren.

(goeie zin wel )Ik doe dus helemaal niet aan gedoogdagen. Volgens jou ben ik onmenselijk maar ik doe dus alleen waar ik zin in heb, ik forceer dus geen gezelligheid en ik zet mezelf al helemaal niet in een situatie die ik moet gedogen. De enige verplichting in mijn leven is werk, en ik heb leuk werk.
quote:Suze02 schreef op 25 november 2014 @ 09:54:

[...]





Omdat ik nou eenmaal voor deze meneer en kinderen gekozen heb.



Weet je, in menselijke relaties moet je nou eenmaal regelmatig dingen waar je geen zin in hebt.

Verplichtingen zijn onderdeel van het leven. Ik zie echt het probleem niet in een gedoogkerst. Wat is het verschil met een andere gedoogzaterdag of zondag? Dat het toevallig Kerstmis is? Dat is ook maar gewoon een dag van 24 uur hoor (na ja, in ons geval 2 dagen van 24 uur ).



Waarom doe jij jezelf geforceerde gezelligheid aan? Want ook krampachtig denken dat je niets wil forceren is natuurlijk gewoon een manier van forceren.

(goeie zin wel )En dit dus, je maakt soms gewoon die ander blij en daar kun je dan zelf ook weer blij van worden! Omdenken! Past prima in de kerstgedachte.
quote:Annelaure schreef op 25 november 2014 @ 10:05:

[...]



Ik doe dus helemaal niet aan gedoogdagen. Volgens jou ben ik onmenselijk maar ik doe dus alleen waar ik zin in heb, ik forceer dus geen gezelligheid en ik zet mezelf al helemaal niet in een situatie die ik moet gedogen. De enige verplichting in mijn leven is werk, en ik heb leuk werk.Ach, onmenselijk is een groot woord. Maar het klinkt verre van sociaal.
quote:Annelaure schreef op 25 november 2014 @ 10:05:

[...]



Ik doe dus helemaal niet aan gedoogdagen. Volgens jou ben ik onmenselijk maar ik doe dus alleen waar ik zin in heb, ik forceer dus geen gezelligheid en ik zet mezelf al helemaal niet in een situatie die ik moet gedogen. De enige verplichting in mijn leven is werk, en ik heb leuk werk.





Ik zou dus zelf echt niet lekker slapen als ik wist, dat mensen op mijn bezoek hebben zitten wachten of in ieder geval hadden gehoopt en dat ik dan niet ben geweest. Hoe stroef het soms ook loopt, ik gun ze geen eenzame kerst. Of nog erger dat ze ergens anders tot last zijn.



Mijn man had vroeger een depressieve tante, die op loopafstand woonde. Haar kinderen vierden geen kerst met haar, niemand vierde kerst met haar. Dus kwam ze even aanwaaien bij mijn schoonouders op etenstijd, gezellig voor die mensen.
Dat klinkt fijn Sandt.
quote:sandt2.0 schreef op 25 november 2014 @ 10:09:

[...]





Ik zou dus zelf echt niet lekker slapen als ik wist, dat mensen op mijn bezoek hebben zitten wachten of in ieder geval hadden gehoopt en dat ik dan niet ben geweest. Hoe stroef het soms ook loopt, ik gun ze geen eenzame kerst. Of nog erger dat ze ergens anders tot last zijn.



Mijn man had vroeger een depressieve tante, die op loopafstand woonde. Haar kinderen vierden geen kerst met haar, niemand vierde kerst met haar. Dus kwam ze even aanwaaien bij mijn schoonouders op etenstijd, gezellig voor die mensen.Jeetje, wat deprimerend. Er zit niemand eenzaam en alleen hoor. Ergens vind ik het ook denigrerend om uit medelijden langs te gaan ipv uit zin en plezier.
Jij denkt serieus dat er geen mensen eenzaam en alleen zijn? Wow.

Maar het is wel duidelijk: jij en ik zitten niet op dezelfde sociale lijn.
Ik doe het ook echt voor mijn man hoor, zoals hij ook dingen voor mij doet. Wij doen dat voor elkaar. Dat het een avondje doorbijten is voor mij dat is dan maar zo. Hij heeft ook door moeten bijten al die keren bij mijn doodzieke ouders.

Goed voor de lijn ook nog, kerst met schoonfamilie.
Er zijn zoveel mensen eenzaam. Je zou ze de kost moeten geven

Misschien een idee voor volgens jaar....
Jij gaat iig niet volledig volgegeten met een plofmaag naar huis
Laat ze lekker samen kerst vieren, hoef je niet sneu te vinden hoor. Wedden dat ze thuis blijven nu ze zelf wat moeten doen.

Geniet van je eigen kerst en geef aan dat volgende jaar een van die 2 aan de beurt is. Ivm oven die al een jaar niet gebruikt is en je nu ook al weet dat je huis niet opgeruimd is.
Idd Whop. In het eerste het beste verpleeghuis zitten ze waarschijnlijk al met velen te verpieteren.
quote:Annelaure schreef op 25 november 2014 @ 10:15:

[...]



Jeetje, wat deprimerend. Er zit niemand eenzaam en alleen hoor. Ergens vind ik het ook denigrerend om uit medelijden langs te gaan ipv uit zin en plezier.





Medelijden is in ons geval een groot woord. Op hun manier verheugen ze zich enorm op ons bezoek, met kerst. Deels omdat dat zo hoort, deels omdat ze ons graag zien. Wie ben ik dan als ik hen ga vertellen dat ze al hun verwachtingen maar over boord moeten zetten. Ze maken er geen groots feest van, bedenken niet van te voren, dat als iedereen op de koffie komt, dan er dan genoeg taart zou moeten zijn. Ze willen niks afspreken, en dat maakt het lastiger om er op in te spelen, wie wanneer komt en wat er nodig is. Maar ik kan dat niet veranderen. Dit is voor hen kerst, zo deden hun ouders dat vroeger ook. Al dat nieuwerwetse geregel en af spreken past niet bij hen. Een diner waar iedereen iets mee brengt is ook gedoemd te mislukken, dat hebben we al eens geprobeerd. Dus blijft er niet veel over.



Zij hebben hele andere verwachtingen van kerst dan ik (dan wij) en dat kunnen we alleen maar respecteren.
quote:Suze02 schreef op 25 november 2014 @ 10:17:

Jij denkt serieus dat er geen mensen eenzaam en alleen zijn? Wow.

Maar het is wel duidelijk: jij en ik zitten niet op dezelfde sociale lijn.wat mooi gezegd!
quote:Annelaure schreef op 25 november 2014 @ 10:15:

[...]



Jeetje, wat deprimerend. Er zit niemand eenzaam en alleen hoor. Ergens vind ik het ook denigrerend om uit medelijden langs te gaan ipv uit zin en plezier.
quote:Suze02 schreef op 25 november 2014 @ 10:20:

Idd Whop. In het eerste het beste verpleeghuis zitten ze waarschijnlijk al met velen te verpieteren.Maar ook jonge mensen hoor, vergis je niet...
Alle reacties Link kopieren
Wat zal jij het gezellig hebben met Kerst, dit jaar geen sores. Nee, het is totaal niet zielig voor je schoonmoeder en schoonzus, je mag ook een keer aan jezelf denken. Geniet ervan.



Zelf heb ik altijd een hekel aan 2e Kerstdag, dan gaan we naar mijn ouders en er is altijd gezeik. De laatste keer werd er aan mij gevraagd of ik iets wilde regelen in een restaurant, dat had ik dus ook gedaan, mijn ouders de offerte goedgekeurd en na afloop was er niets goed gedaan door mij. Helaas is er dit jaar ook wat voorgevallen tussen mijn ouders en mij, dus 2e Kerstdag heb ik gelukkig vrij, samen met mijn man gaan we een keer genieten van een rustige dag zonder gezeur en gemiep van mijn ouders, zus, broer en aanhang. Mijn man is ook erg blij daarmee, voor hem was het meer een verplichting dan gezelligheid.



Kerst met mijn schoonfamilie is altijd gezellig, niets moet, alles kan. Ze laten je in je waarde en er is nooit gezeur over wie wat doet met eten of hoe laat we er moeten zijn. Zo een gigantische verademing ten opzichte met de verplichte dag met mijn ouders.
quote:Annelaure schreef op 25 november 2014 @ 10:05:

[...]



Ik doe dus helemaal niet aan gedoogdagen. Volgens jou ben ik onmenselijk maar ik doe dus alleen waar ik zin in heb, ik forceer dus geen gezelligheid en ik zet mezelf al helemaal niet in een situatie die ik moet gedogen. De enige verplichting in mijn leven is werk, en ik heb leuk werk.



Wow.



Mijn man is iets traditioneler dan ik en vindt dat het bij bepaalde dagen 'hoort' om 'gezellig bij elkaar te zitten'. Als het gaat om verjaardagen kan ik me daar wel aan onttrekken (ga op doordeweekse avonden pertinent niet mee naar een verjaardag van schoonfamilie), maar ja, als hij graag zijn ouders en zus wil zien op zijn verjaardag, heb ik daar niet zo veel over te zeggen.

En zo wil ik mijn man ook geen verdriet doen door te zeggen 'eerste kerstdag vier je maar lekker alleen met je familie'. En daarnaast zou ik het andersom ook niet leuk vinden, dus voor wat hoort wat. Maar dan uit liefde.



Edit: Wat Whopper ook al gezegd had dus eigenlijk...
Alle reacties Link kopieren
@lisaviva: ik weet niet hoe oud en gezond je schoonouders zijn, maar het kan ook dat mensen gewoon opzien tegen de organisatie van een kerstdiner. En dat de 'aangeleerde hulpeloosheid' (mooie term) misschien wel een kreet om wat hulp is. Zo maar een gek idee, maar zou het werken als jullie het hoofdgerecht verzorgen, je maffe schoonzus zorgt voor het voorgerecht, je schoonouders alleen het nagerecht doen, en dat je het dan daar viert? En vervolgens zorg je met z'n allen dat het ook weer wordt opgeruimd? Dan verdeel je het werk een beetje eerlijker. En als mensen zelf mede-verantwoordelijk worden voor het diner, zullen ze misschien niet zo maar meer hun tanden ophalen...
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Alle reacties Link kopieren
Oh, er zijn heel veel eenzame mensen. Bij ons in de familie wordt het om en om gedaan met ons gezin, het gezin van de zus van mijn moeder en mijn oma, met alle aanhang e.d.

De zus van mijn moeder is getrouwd met een man die een alleenstaande broer van dik in de 60 heeft (type eeuwige vrijgezel) en een eenzame moeder.



Als het kerst bij mijn moeder is, dan nodigt zij dat oude mensje en die eenzame broer van haar zwager ook uit. Die 2 personen extra maakt ook niet uit.



Of ze het echt waarderen weet ik niet, die 2 zijn niet zo spraakzaam



In de zomer gaven mijn ouders een barbecue en toen nodigden ze spontaan de zus van mijn vader uit met haar man, gewoon omdat het gezellig was en omdat die 2 het momenteel moeilijk hebben. Ze waren helemaal overdonderd. Heel leuk om te zien.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kant van de familie is met kerst altijd 1 groot feest, ook voor de aangetrouwde kant zeg maar. We kijken er allemaal altijd erg naar uit. De kant van mijn man hebben we geen contact mee en dat is naar, maar hij vind het niet extra naar omdat het kerst is. Dat scheelt wel.



En er zijn zat mensen eenzaam met kerst. De oudtante van mijn vader bijvoorbeeld, zat altijd alleen in het bejaardentehuis. Toen hij daarachter kwam werd ze bij ons familie feest uitgenodigd en daar zat ze elk jaar te stralen. Echt leuk. Helaas kan ze dit jaar niet komen, maar ze heeft wel gezelschap gelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven