Schoonmoeder praat haar mond voorbij...

28-10-2012 09:54 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd of ik nu overgevoelig ben...

Ik ben ruim 10 weken zwanger en aankomende week hebben we dé echo. Het gaat allemaal hartstikke goed maar ik vind het echomoment ontzettend spannend..



Vrij vroeg hebben we onze ouders verteld dat er een kleine op komst is en mijn 2 beste vriendinnen.



Deze week heeft mijn vriend het aan zijn zus verteld. Hij heeft een goede band met haar en we vonden het ook gewoon leuk om te delen. Zijn ouders waren hier bij.



Nu heeft schoonmoeder het verteld aan zoon die nog thuis woont...Ik vind dat helemaal niet leuk..Ik had het leuk gevonden als vriend het zelf had kunnen vertellen na de echo..



Schoonmoeder vertelde dit aan mij vrij nonchalant. Ik heb nog niet gereageerd maar eigenlijk wil ik dit nog wel doen..Vriend vind het ook jammer maar hij vindt het niet zo nodig om er iets van te zeggen..."Het is nu toch al gebeurt"...



Wat vinden jullie?



(liever niet quoten ivm herkenbaarheid zal ik wat details weghalen)
Alle reacties Link kopieren
quote:fruitkoningin schreef op 28 oktober 2012 @ 11:13:

[...]





Zou je misschien de quote weg willen halen ivm herkenbaarheid?



Koffiespetters op mijn scherm, mijn zondagochtend is weer top!
Alle reacties Link kopieren
quote:Goldielocks schreef op 28 oktober 2012 @ 11:18:

Oh let op, nog even en de OP is weg...



Zeker niet, ik vraag om jullie mening dus verwijder hem daar zeker niet om..

Ik wil alleen wat details zo meteen verwijderen (wanneer we het hebben verteld, hoe lang ik zwanger ben..)

Dus een vriendelijk verzoek om even dat stukje te verwijderen uit de quotes.
Nu ik er even over nadenk, besef ik me dat ik het bij mijn 2 beste vriendinnen ook eerder wist dan hun moeders.

Beiden belden ze me me positieve test in de handen.



Een vriendin vertelde het pas 2 maanden later aan haar moeder, en de andere weken later.



Dat is toch helemaal niet erg!?

Ik heb het trouwens gewoon bij beiden stil gehouden tot zij zelf aan gaven dat de wereld het mocht weten, dat is toch niet zo moeilijk!?
Alle reacties Link kopieren
Dit doet me denken aan een situatie van een vriendin van mij: Op een feestje heeft ze verteld dat ze zwanger was. Helemaal leuk natuurlijk. Uiteindelijk bleek dat ze het de opa en oma in spe nog helemaal niet hadden verteld. Die kwamen er toevallig achter, omdat iemand ze in de supermarkt feliciteerde met de komst van hun eerste kleinkind. Dat was een hele lullige situatie.



TO: Je maakt hier een probleem van die er niet is. Natuurlijk mag je het jammer vinden dat je vriend het niet zelf heeft kunnen vertellen, maar je kunt het je schoonmoeder niet kwalijk nemen.
Ik zou er zelf nooit voor kiezen om zo je voorkeuren voor bepaalde familieleden door te laten schemeren. Lijkt me voor aanstaande oma zo vreemd, dan mag haar ene kind het wel weten, maar de andere niet. Je kan niet verwachten dat je schoonmoeder jouw rangorde qua familieleden gaat overnemen....

Ik zou er zelf niet meer over beginnen, want ik denk dat je nu bij een tweede zwangerschap wel andere keuzes zou maken wat betreft je familie inlichten. Dus zie er het nut niet van in, je hebt alleen maar kans op ruzie.
Alle reacties Link kopieren
En straks ga je je druk maken wie je na de bevalling het eerst gaat bellen.



(Ik herken het hoor, ik reageerde helemaal niet goed op die horrormonen. Gelukkig draaide ik vrij snel weer bij. Komt met jou ook helemaal goed. En ja: dit zijn echt de hormonen!)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het meegemaakt van de kant van broertje.

Ouders, vrienden, zelfs collega's wisten het, wij hoorden het 2 dagen later.

We hadden elkaar in de tussentijd zelfs nog gesproken...

Kan je wel vertellen dat ik me toen behoorlijk gepasseerd voelde.

Blijkbaar was iedereen belangrijker om het te delen dan wij als direct gezinslid.

Kortom, ik vind dit echt een fout van jullie zelf en geef schoonmoeder groot gelijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me wel voorstellen dat ouders het eerder weten dan broers en zussen.



Ik kan me echter niet voorstellen dat je onderscheid maakt tussen broers en zussen, zeker niet als het gaat om een broer die nog thuiswoont.



En ik kan het me van schoonmoeder ook goed voorstellen dat ze het uit enthousiasme vertelt aan haar zoon.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik zou het altijd eerder tegen mijn (schoon)ouders, broer, zus en zwager zeggen dan tegen een buitenstaander.

Dus als ik vanwege omstandigheden al heel vroeg op mijn werk zou moeten delen dat ik zwanger ben, dan vertel ik het de genoemde mensen nog een tikkeltje eerder.
Alle reacties Link kopieren
Denk je echt dat je de enige bent die zoveel weken zwanger is op dit moment?



Maak jezelf niet belangrijker dan je bent hoor.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste reactie was ook: wat een gezeik.



Aan de andere kant gaat het hier niet over iets enorms. Vriend van TO komt uit een groot gezin, schrijft ze. Er zijn dus blijkbaar nog meer broers/zussen die het ook nog niet wisten. De echo was twee dagen later, dus het is ook weer niet zo dat broer als enige langdurig buitengesloten zou worden. Ik begrijp wel dat je het graag zelf had verteld.



Maar goed, ze heeft het verteld, en er een punt van maken heeft geen enkele zin. Het is jammer, maar niet iets heel groots.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 oktober 2012 @ 10:25:

Het is ook heel lastig om iets, waar je zo vol van bent ( grootouders worden ) niet te bespreken in je eigen huis omdat er nog een zoon thuis woont. Misschien heeft die knul zelf iets vermoed en heeft schoonmoeder het bevestigd.





Tot hier met lezen maar ik heb beeld bij het bovenstaande. De dame in kwestie heeft een nog thuiswonend kind nota bene.

Die verkneukelt zich, is blij, verheugt zich en mag niks zeggen tegen haar eigen kind en de aanstaande oom van de baby!

Dat je het wil vertellen wanneer en aan wie je wil prima, maar denk wel een beetje na over wat je van iemand vraagt en aan wie je het vraagt.



Zelf snap ik nooit wat van al die geheimzinnigheid. Er komen een baby, dat is alles. Hartstikke leuk, feest. Vooral voor de aanstaande ouders, grootouders en direct betrokkenen meestal.

Wees blij dat mensen er zo happy mee zijn dat ze het gewoon niet voor zich kunnen houden van de pret en de blijdschap. Beter dan volkomen onverschilligheid lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:-no-nick- schreef op 28 oktober 2012 @ 10:42:

[...]



op alfabetische volgordenee op basis van aantal duimpjes op fb
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik denk dat je geen rekening hebt gehouden met het feit dat de broer van je man nog thuis woont. Mensen die in een huis wonen delen vaak dingen, zeker dingen die belangrijk voor ze zijn.



Verder denk ik dat je schoonmoeder gedacht heeft: gelijke monniken gelijke kappen, dus als dochter het mag weten, mag zoon het ook weten.





Daarom vind ik het alleen terecht dat je je hier over opwind als je uitdrukkelijk tegen schoonmoeder gezegd hebt dat je wil dat ze het aan niemand en dan ook niemand verteld.

Maar goed, het is al meerdere keren gevraagd of je dat gedaan hebt en daar geef je steeds geen antwoord op.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je nog twee dagen moet tot de echo, waarom dan geen twee dagen wachten en het iedereen in één keer vertellen?

Heb je ook dit gezeur niet.
Iedereen van de inner circle in mijn leven wist het op dezelfde dag.

Bij mij wisten een paar collega's het zelfs eerder dan mijn man. Omdat ik dacht dat ik helemaal niet zwanger was en om van het gezeur af te zijn een zwangerschapstest kocht terwijl ik aan het werk was, daar de test deed en met de positieve test, totaal overrompeld, de wc uit kwam.

Met mijn twee bazen en mijn beste vriend hebben we vervolgens mijn man gebeld.

En hij heeft er nog nooit een punt van gemaakt dat het zo gegaan is. Sterker nog, we vinden het een prachtverhaal.
Ik snap het wel.

Vind het altijd zwaar asociaal als mensen dat denken te moeten vertellen. Er mankeer jou niks aan jou mond, en dit nieuws is leuker om zelf te vertellen.



Als jij haar er duidelijk op gewezen hebt dat zij het niet mocht doorvertellen, zou ik haar er toch even op wijzen dat wat zij deed, niet de afspraak was!
Alle reacties Link kopieren
Maar begrijp ik dan goed dat schoonmoeder het ook al een tijd wel voor zichzelf gehouden heeft? Jullie hebben het vrij vroeg verteld aan ze zeg je. En deze week aan zus.

Dan is het toch redelijk logisch dat schoonmoeder nu denkt dat dit dus het moment is dat de lijn van broers/zussen het mag weten. En ze waarschijnlijk blij is dat ze weer vrij kan praten in haar eigen huis?

(In het geval dat het klopt, dat schoonmoeder het dus al een tijdje wist, ik snap echt niet hoe je er NIET bij kunt nadenken dat dit lastig is voor haar. En dan heeft ze het dus nog best een tijd volgehouden!)
Je zult maar een probleem hebben zeg. Je stelt je aan TO ( en je bent heel erg herkenbaar door je OP, ik zou hem weghalen)
Alle reacties Link kopieren
quote:_ninthe_ schreef op 28 oktober 2012 @ 11:55:

Ik snap het wel.

Vind het altijd zwaar asociaal als mensen dat denken te moeten vertellen. Er mankeer jou niks aan jou mond, en dit nieuws is leuker om zelf te vertellen.



Als jij haar er duidelijk op gewezen hebt dat zij het niet mocht doorvertellen, zou ik haar er toch even op wijzen dat wat zij deed, niet de afspraak was!We hadden het inderdaad duidelijk gezegd..en daarbij vind ik het ook echt iets van ons..
Alle reacties Link kopieren
quote:noodles schreef op 28 oktober 2012 @ 11:24:

Ik heb het trouwens gewoon bij beiden stil gehouden tot zij zelf aan gaven dat de wereld het mocht weten, dat is toch niet zo moeilijk!?



Lijkt me nogal een verschil of je het stil moet houden voor een vriendin, of voor een familielid. Want meestal wordt je bij die tweede zelf ook iets. Dus niet alleen je broer wordt vader, jij wordt ook tante. En in geval van TO, schoonmoeder wordt oma.



En daarbij houd je het voor vriendinnen meestal stil voor mensen die het tochal niet veel kan schelen / er niet zoveel mee hebben. Maar TO haar schoonmoeder moest het stilhouden voor iemand die er heel veel mee te maken heeft en zelf ook oom wordt.
Alle reacties Link kopieren
En de omakoorts wordt alleen maar erger.



Je kunt niet van je schoonmoeder verwachten dat ze haar mond houdt tegen haar eigen, thuiswonende kind. Jammer dat dit gebeurd is, maar helaas niets aan te doen. Je vraagt in de OP of je overgevoelig bent: Ja dat ben je. Dat krijg je meerdere keren te horen, maar je blijft het probleem bij je schoonmoeder leggen. Vraag dan niet om onze meningen.
quote:fruitkoningin schreef op 28 oktober 2012 @ 11:57:

[...]





We hadden het inderdaad duidelijk gezegd..en daarbij vind ik het ook echt iets van ons..



Als je het duidelijk hebt gezegd is het inderdaad wel jammer ja.Dan zou ik het ook niet raar vinden als je er achteraf wat van zegt. Heb je ook duidelijk gezegd dat ze het aan niemand, ook niet aan andere familie mocht zeggen? Mijn ervaring is dat mensen zo hun eigen interpretatie van 'niemand anders' hebben. Mijn moeder bijvoorbeeld interpreteert dat altijd als: niet aan wild vreemde, maar familie/intimi wel. Er kan ook een soort onuitgesproken logica voor iemand zijn, zo van: als piet het weet, mag kees het ook weten, want die zijn gelijk qua nabijheid.

Wat BGB zegt: ik denk dat het voor heel veel moeders heel raar is dat het ene kind het wel weet en het andere niet en dat het simpel weg niet in haar hoofd op komt dat ze het dan niet aan het andere kind mag vertellen. Als jij dan zegt: ik wil niet dat je het door verteld, denkt ze: ja niet aan de melkboer.
Dear god als dit je problemen zijn dan ben je een gezegend mens....wat een bullshit om hier over de emmer van te gaan en een topic over te openen....

Wordt nog wat als de baby er is! Wie mag er als eerste op kraamvisite komen?? Oh wacht, gewoon die broer natuurlijk niet vertellen dat die kleine er is...
Alle reacties Link kopieren
Los van dat ik het nogal een gedoe vind om zoveel te plannen rondom de aankondiging van een zwangerschap, kan schoonmoeder best twee dagen (let wel: het gaat niet om een familiegeheim, het gaat over TWEE dagen) haar mond houden tegen haar zoon. Dat is natuurlijk ook geen drama en het komt vast wel vaker voor. Ik vertel mijn kinderen ook wel eens iets niet, en soms weet de één ook dingen die de ander niet weet. Mijn kinderen bespreken ook wel eens iets met één van ons en niet met de ander. Het is echt niet zo dat iedereen altijd alles meteen moet weten.
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven