Mazelen en opvang

28-03-2024 11:03 289 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mini Green is 12 maanden en krijgt eind mei haar bmr vaccinatie. Ze gaat in april 1 dag per week naar de opvang en vanaf mei 2 dagen.

Nu was ik net op het consultatiebureau voor een andere vaccinatie, ik raakte in gesprek met de jeugdverpleegkundige, en die gaf aan dat er enkele besmettingen zijn binnen de gemeente (niet op 'mijn' opvang overigens). Ik had ook een vervangende arts, omdat de vaste arts druk bezig was met het RIVM, aldus de verpleegkundige. We zitten ook niet bijzonder ver van eindhoven af.

En nu twijfel ik dus een beetje om miniGreen toch thuis te houden tot na de vaccinatie. Dat is overigens niet zomaar geregeld, man moet dan een dag rondkrijgen op zijn werk; vrij vragen of extra ouderschapsverlof (wat financieel best een kluif is), en ik zou een dag minder moeten reintegreren. In juni start ik een opleiding dus dat zou dan wel ineens een hele grote stap zijn, miniGreen naar de opvang en ik vol aan de slag. Maar we zouden het wel rond kunnen krijgen denk ik.

Aan de ene kant zijn er wel vaker uitbraken, aan de andere kant: voor die twee maanden, wil ik het risico lopen?

Wat zou jij doen?

Totaal aantal stemmen: 149

Thuishouden (68%)
Naar de opvang (32%)
Alle reacties Link kopieren Quote
In dit geval zou ik thuishouden tot na de vaccinatie. Omdat het in jouw gemeente speelt. In mijn gemeente speelt het helemaal niet en dán zou ik het overdreven vinden. Maar omdat je geen controle hebt over de anderen, zou ik wachten tot na de vaccinatie.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens met Doreia*, in jouw gemeente is er dus sprake van mazelen, dus ik zou voorzichtig zijn tot na de vaccinatie. Wachten tot na de vaccinatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag ook eens na op de opvang, sommige hebben al regels mbt vaccinaties
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik vind het nog wel lastig omdat het niet 'officieel' is aangegeven, ook op de website van het GGD in deze regio staat dat er geen mazelenuitbraak is. Ik denk dat we nu gewoon een plan B gaan maken voor als we haar thuishouden, ze gaat op maandag naar de opvang en volgende week met pasen gaat ze dus sowieso niet. We hoeven het niet nu te beslissen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het mogelijk om de vaccinatie te vervroegen? Dat wordt veel gevraagd momenteel, misschien kan dat bij jullie ook wel. Ik lees dat het kan vanaf de leeftijd van 1 jaar.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 28-03-2024 11:17
17.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
28-03-2024 11:14
Vraag ook eens na op de opvang, sommige hebben al regels mbt vaccinaties
Tja, ze zit op de babygroep dus daar is sowieso het merendeel niet van gevaccineerd omdat dat te vroeg is
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk inderdaad dat ik haar dan liever nog thuis zou houden als het enigszins kan en jullie het geregeld krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
28-03-2024 11:15
Is het mogelijk om de vaccinatie te vervroegen? Dat wordt veel gevraagd momenteel, misschien kan dat bij jullie ook wel.
dat kan alleen bij een uitbraak, vaccinatie werkt pas optimaal na 14 maanden
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
28-03-2024 11:15
Is het mogelijk om de vaccinatie te vervroegen? Dat wordt veel gevraagd momenteel, misschien kan dat bij jullie ook wel.
Nog niet, al was dat wel onderdeel van het gesprek met het rivm zei de arts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah wat een lastige situatie hè! Ik weet ook niet zo goed wat ik zou doen. Gelukkig speelt het hier in de regio nog niet, maar ik maak me ook wel een beetje zorgen om mijn baby. Het kan zo overspringen.
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
28-03-2024 11:15
Tja, ze zit op de babygroep dus daar is sowieso het merendeel niet van gevaccineerd omdat dat te vroeg is
Maar als de ouderen kinderen wel gevaccineerd moeten zijn om anders niet te mogen blijven dan heb je al weer minder risico.

Ik weet dat nu vaak anders is maar 15 jaar terug moest je kind bij opvanglocaties van mijn kinderen alle vaccinaties hebben anders mocht je niet meer komen en vaccinatieboekjes zijn echt wel bekeken, bij aanmelden maar later ook wel eens naar gevraagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ervaring mee met mijn oudste kind. In de zomer van 2013 was in ons gemeente een uitbraak, zoontje was toen 11 maanden.
Mijn zoontje ging wel gewoon naar de opvang, kreeg met 11 maanden vervroegd de BMR vaccinatie en 3 dagen later had hij toch de mazelen. Deze overigens niet opgelopen in de opvang, want daar waren geen kinderen met de mazelen, maar via het buurmeisje dat hij even vluchtig gezien had in de supermarkt.
Gelukkig had hij geen complicaties, buiten de hoge koorts, erg verkouden zijn en totaal niet fit zijn (en de mega vele vlekjes).
Hij mocht trouwens gewoon naar de opvang (wat wij niet deden, want hij was echt ziek), dus dat zou ik ook zeker uitvragen bij je KDV.

Een vriendje van hem is destijds wel thuisgehouden van de opvang, en kwam dus ook niet in de supermarkt etc.
Wat ik nu zou doen is denk ik toch ook thuis houden tot de vaccinatie erin zou zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
montblanc schreef:
28-03-2024 11:18
Ah wat een lastige situatie hè! Ik weet ook niet zo goed wat ik zou doen. Gelukkig speelt het hier in de regio nog niet, maar ik maak me ook wel een beetje zorgen om mijn baby. Het kan zo overspringen.
ongelooflijk lastig!

ik zou hier als ouder van een jonge baby zo verschrikkelijk giftig om worden dat je jezelf dit soort vragen moet stellen omdat een paar mutsen teveel (altijd moeders) teveel tiktok kijken :-(
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen mijn jongste ongeveer deze leeftijd had was er ook een uitbraak. Het RIVM heeft toen baby's vanaf 9 maanden al gevaccineerd met een aangepaste doses. En dan met 14 maanden nog een keer. Kinderen vanaf 1 jaar kregen de vaccinatie toen wat eerder. Ik ga ervan uit dat ze nu gaan beslissen of ze dat nuweer moeten doen.

Je zou kunnen vragen of jouw kind wat eerder gevaccineerd kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
28-03-2024 11:43
ongelooflijk lastig!

ik zou hier als ouder van een jonge baby zo verschrikkelijk giftig om worden dat je jezelf dit soort vragen moet stellen omdat een paar mutsen teveel (altijd moeders) teveel tiktok kijken :-(
Eens hoor, maar mijn zoontje kreeg het van zijn buurmeisje die dus wel gevaccineerd was en heel mild de mazelen had. Dus hij kreeg het van een kindje dat wel gevaccineerd was..
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
28-03-2024 11:43
ongelooflijk lastig!

ik zou hier als ouder van een jonge baby zo verschrikkelijk giftig om worden dat je jezelf dit soort vragen moet stellen omdat een paar mutsen teveel (altijd moeders) teveel tiktok kijken :-(
Want de andere ouder is er niet bij bij zulke beslissingen?
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
28-03-2024 11:43
ongelooflijk lastig!

ik zou hier als ouder van een jonge baby zo verschrikkelijk giftig om worden dat je jezelf dit soort vragen moet stellen omdat een paar mutsen teveel (altijd moeders) teveel tiktok kijken :-(
Je mag er van uit gaan dat elke ouder een weloverwogen beslissing neemt en heus niet zo maar klakkeloos iets over neemt van TikTok (?).
Je kunt net zo goed besmet raken door een gevaccineerd kind.
Bij mijn dochter op de opvang had een gevaccineerd kind het (mild), en heeft ook baby’s besmet.
Overigens zijn de besmette kinderen gelukkig niet heel ziek geworden. Flinke koorts, en vlekken. Natuurlijk wel heel vervelend, maar ik bedoel je kunt niet alleen de ongevaccineerde kinderen de schuld geven van besmetting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
28-03-2024 12:27

Overigens zijn de besmette kinderen gelukkig niet heel ziek geworden. Flinke koorts, en vlekken. Natuurlijk wel heel vervelend, maar ik bedoel je kunt niet alleen de ongevaccineerde kinderen de schuld geven van besmetting.
Nee, inderdaad, de schuld ligt bij hun ouders, en dat er meer uitbraken komen, komt ook door die ouders, die snappen niet wat groepsimmuniteit betekent.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
28-03-2024 12:29
Nee, inderdaad, de schuld ligt bij hun ouders, en dat er meer uitbraken komen, komt ook door die ouders, die snappen niet wat groepsimmuniteit betekent.
Tja, zolang het in Nederland nog steeds een keuze is om het niet te doen houdt je dit toch.
En ik denk dat het alleen maar erger word, helemaal na het hele corona circus, dat heeft zeker niet mee geholpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je het kan regelen stem ik ook voor thuishouden. Als er iets superbesmettelijk is dan zijn het de mazelen wel en het heerst al binnen jouw regio. Kan er ook wel pissig om worden dat helaas veel ouders denken dat ze op een niveau van een arts/viroloog kunnen meepraten. Dat je zelf dit risico wil lopen met je kind is al schandalig maar dat je hierin ook anderen in meetrekt die nog niet gevaccineerd zijn of vanwege gezondheidsredenen niet gevaccineerd mogen worden en andere kwetsbare groepen is al helemaal schandalig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je de mogelijkheid hebt zou ik thuishouden, zelf had ik toendertijd die mogelijkheid niet. Gelukkig speelde het toen niet!
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
28-03-2024 12:27
Je mag er van uit gaan dat elke ouder een weloverwogen beslissing neemt en heus niet zo maar klakkeloos iets over neemt van TikTok (?).
Je kunt net zo goed besmet raken door een gevaccineerd kind.
Bij mijn dochter op de opvang had een gevaccineerd kind het (mild), en heeft ook baby’s besmet.
Overigens zijn de besmette kinderen gelukkig niet heel ziek geworden. Flinke koorts, en vlekken. Natuurlijk wel heel vervelend, maar ik bedoel je kunt niet alleen de ongevaccineerde kinderen de schuld geven van besmetting.
mwah, de categorie mensen die dingen doen of juist niet doen, omdat het op facebook/instagram/tiktok staat, is groter dan jij denkt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
28-03-2024 12:27
Je mag er van uit gaan dat elke ouder een weloverwogen beslissing neemt en heus niet zo maar klakkeloos iets over neemt van TikTok (?).
Je kunt net zo goed besmet raken door een gevaccineerd kind.
Bij mijn dochter op de opvang had een gevaccineerd kind het (mild), en heeft ook baby’s besmet.
Overigens zijn de besmette kinderen gelukkig niet heel ziek geworden. Flinke koorts, en vlekken. Natuurlijk wel heel vervelend, maar ik bedoel je kunt niet alleen de ongevaccineerde kinderen de schuld geven van besmetting.
Helaas mag je dat dus wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
28-03-2024 12:27
Je mag er van uit gaan dat elke ouder een weloverwogen beslissing neemt en heus niet zo maar klakkeloos iets over neemt van TikTok (?).
Je kunt net zo goed besmet raken door een gevaccineerd kind.
Bij mijn dochter op de opvang had een gevaccineerd kind het (mild), en heeft ook baby’s besmet.
Overigens zijn de besmette kinderen gelukkig niet heel ziek geworden. Flinke koorts, en vlekken. Natuurlijk wel heel vervelend, maar ik bedoel je kunt niet alleen de ongevaccineerde kinderen de schuld geven van besmetting.

Uhm, jawel hoor. Als iedereen gevaccineerd was dan kwamen de mazelen helemaal niet meer voor. Groepsimmuniteit is een lastig concept voor velen..

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven