Sjacherijnig, ongezellig en saai

08-05-2007 11:39 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is de afgelopen maanden echt een ramp om mee te leven.

Hij wordt sjacherijnig van de kleinste dingen en ontploft dan tegen mij of de kinderen. We moeten echt op onze tenen lopen om het gezellig te houden. Iedere avond als de kindjes op bed liggen, valt hij na ongeveer een half uur naast me op de bank in slaap.

Ik word echt gek van hem en heb af en toe de neiging om hem eruit te trappen. Herkent iemand dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag hem regelmatig wat er nu eigenlijk aan de hand is. Hij komt dan met een verhaal dat hij zoveel verantwoordelijkheden heeft en dat iedereen hem maar een "lulletje" vindt etc. etc. cursus ? andere baan ?

Natuurlijk ga ik hem dan vertellen dat dat helemaal niet zo is, dat hij heel goed is in zijn vak, een goede lieve vader etc. etc. en natuurlijk dat ik altijd aan zijn kant sta. Vroeger hielpen dit soort gesprekken voor een hele tijd (minstens een paar maanden) maar we zijn nu dus in een situatie beland waarin ik kan praten als brugman maar als er morgen weer iets gebeurt, we weer terug bij af zijn. is dit denk je de oorzaak van zijn gedrag ? is niet niks als je je zo voelt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.


Ik ben zelf ook niet perfect. Heb vaak al iets gezegd terwijl ik beter mijn mond had kunnen houden en heb 1 hobby: uitslapen.

Vroeger was (en nu ook nog bij tijd en wijle) inderdaad een lieve, warme man die van mij hield zoals ik was (impulsief en bijdehand). Hij kwam regelmatig met een "verrassing" aanzetten om mij mee uit te nemen o.i.d.

Dit laatste is echt al in geen maanden gebeurd. Laatst was ik jarig en heeft hij gewoon een klus aangenomen zodat hij om half 7 de deur uitging (ik kon dus zelf 3 kinderen aankleden en op school krijgen etc.), had geen kadootje voor de kinderen (voor mij) geregeld en kwam 's avonds om half 7 pas weer thuis. Hij was wel zo aardig om ze alledrie naar bed te brengen maar toen hij om half 9 naast me op de bank zat, viel hij om 9 uur in slaap.

Overigens heb ik wel een e-card en een bezorgd bosje bloemen gekregen met een geschreven kaartje (niet zijn handschrift). Hoogst verbaasd was hij dat ik het allemaal nogal mager vond.

Misschien ben ik ook wel een verwend kreng die gewoon het gevoel van haar eigen vent wil krijgen dat ze leuk, lief en knap is. Maar goed, waar het om gaat is dat als ik kritiek lever, hij helemaal door het lint gaat en vervolgens dagenlang met een baklap rondloopt. Moet ik dit dan maar accepteren? Ik weet niet of ik dat kan...
Niemand is perfect, je zal allebei je makkes hebben en dat mag ook. Alleen is er nu wat meer aan de hand.

Is het een idee om een dag of 2 of een avond tijd voor elkaar te maken en er serieus over te praten, zonder te vervallen in kritiek of jamaar jij dit en jamaar jij zus (want dan is het eind zoek).

Nouja ik roep maar wat.



Ik herken het een beetje van mn ouders, mn vader was ook altijd zo humeurig. Hij had inderdaad een depressie, en mijn moeder riep altijd dat hij zich niet moest aanstellen. Die twee konden echt niet meer met elkaar communiceren. Uiteindelijk zijn ze gescheiden. Omdat ze nooit hebben geprobeerd nader tot elkaar te komen en elkaar zwart maakten. Nu zijn ze gelukkiger zonder elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Je praat dus al met hem maar het helpt niet. Dan kan ik alleen maar beamen wat Mabel schreef:

En als dat allemaal niet helpt of lukt, moet je hem vragen om (tijdelijk) het huis te verlaten. Dat jij het wilt ondergaan is je eigen keuze, maar dat je kinderen sidderen van angst voor hun vader vind ik te èrg voor woorden.



Ik ben het daarmee eens omdat ik weet hoe erg kinderen kunnen lijden onder zo'n situatie. Mijn eigen dochter is daardoor een tijd erg depressief geworden. Ik ben haar twee keer bijna kwijtgeraakt. Dus, zorg alsjeblieft goed voor je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Nou bianca,. afgelopen zondag heeft hij lekker tot 12 uur uitgeslapen bijvoorbeeld en heb ik me 's avonds uitdrukkelijk aangeboden voor zijn ???? genot.niet JULLIE genot , of bedoel je dt er ook mee ?  Verrassingen plannen etc. daar was hij altijd van, ik niet zo.

Misschien moeten we inderdaad een weekendje weg samen maar weet je wel wat je dan allemaal moet regelen met 3 kleine kinderen?ja dat weet ik .nou én .  Waarom kunnen we niet gezellig in ons eigen huis fijne avonden beleven omdat j dan ook de vaatwasser moet inruimen en de bel gaat en de tv aanstaat .......... in plaats van dat ik zit te werken of tv te kijken omdat hij weer ligt te snurken? als hij niet snurkt ..wat doe je dan samen met hem ? Misschien snurkt hij wel OMDAT jij werkt ? Omdat het anders toch weer een avondje bankhangen en praten over de drie kinderen wordt , omdat hij dat wel een beetje gezien heeft .....

Ik denk dat het alles bij elkaar is .klote baan , klote collega 's , voorspelbaarheid , vrouw die niet lacht omdat hij niet lcht waardoor hij ook niet lacherig meer wordt waar jij dan ook weer van baalt................................
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren






Madeliefje, met deze laatste post schep je een wat genuanceerder beeld.

Je man kan dus wel degelijk lief en attent zijn, het chagrijnige zit dus niet in zijn persoonlijkheid.

Dan lijkt me inderdaad dat er nu een concreet probleem speelt en dat je hem moet vragen wat er aan de hand is.

Verder ben ik het helemaal met Mabel eens en met BGB.

Ik vind het toch niet goed van je man dat de kinderen ook het slachtoffer zijn van zijn ontevredenheid, dat pleit niet voor hem.

Het depressieve zit wel in zijn persoonlijkheid, het sjachrijnige misschien niet alhoewel dat de uiting is van zijn depressiviteit.

En wat is dan een goede reden om je zo op te stellen, vraag ik me af. Natuurlijk is het moeilijk om je eigen zaak op te bouwen etc. maar als je dat kunt doen terwijl je je niet druk hoeft te maken over je financiële verplichtingen, lijkt het mij te doen.

Vanochtend nog (was hij boos op mij-zie boven) trok hij mijn dochter

(22 mnd) aan haar arm naar de woonkamer omdat ze niet wilde dat ik wegging naar mijn werk. Ik vond het zo zielig!
Alle reacties Link kopieren




quote: Madeliefje69 reageerde



Nou bianca,. afgelopen zondag heeft hij lekker tot 12 uur uitgeslapen bijvoorbeeld en heb ik me 's avonds uitdrukkelijk aangeboden voor zijn ???? genot.niet JULLIE genot , of bedoel je dt er ook mee ?  Nou, ik zal je dan ook maar alles vertellen: Madelief was ongesteld dus ja, alleen zijn genot. Verrassingen plannen etc. daar was hij altijd van, ik niet zo.

Misschien moeten we inderdaad een weekendje weg samen maar weet je wel wat je dan allemaal moet regelen met 3 kleine kinderen?ja dat weet ik .nou én . Dat  moet  IK dan wel allemaal regelen, ja! Waarom kunnen we niet gezellig in ons eigen huis fijne avonden beleven omdat j dan ook de vaatwasser moet inruimen en de bel gaat en de tv aanstaat .......... in plaats van dat ik zit te werken of tv te kijken omdat hij weer ligt te snurken? als hij niet snurkt ..wat doe je dan samen met hem ? Misschien snurkt hij wel OMDAT jij werkt ? Omdat het anders toch weer een avondje bankhangen en praten over de drie kinderen wordt , omdat hij dat wel een beetje gezien heeft .....

Ik denk dat het alles bij elkaar is .klote baan , klote collega 's , Hij werkt  al een tijdfje niet meer voor een baas maar voor zichzelf...
voorspelbaarheid = dus niet voorspelbaar maar juist spannend volgens mij , vrouw die niet lacht omdat hij niet lcht waardoor hij ook niet lacherig meer wordt waar jij dan ook weer van baalt................................Ik lach nog steeds hoor, hij is elke keer boos of sjacherijnig, niet  ik!
Alle reacties Link kopieren
Madelief, ik heb het idee dat jouw geduld met hem OP is en jij geen zin of geen energie ( ervoor over ) hebt om er nog iets van te maken...........

Prima , op zich ....... maar spreek dat dan uit ; als eerste naar jezelf toe...................naar hém toe lijkt me ook wel zo handig ............. enneh....hier ook maar ; elke tip of truc of mogelijke oplossing ketst af op een "JA < MAAR " van jou.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me goed vergissen hoor , maar ik heb het idee dat jouw man zich gevangen voelt zitten ;



eigen zaak ................

drie ! kinderen

een vrouw die geen kans onbenut laat om te vertellen dat hij dankzij haar zijn zaak op kan zetten ( of jij zegt dat niet maar hij ervaart dat zo )

een vrouw die de deur niet meer uit wil om samen wat leuks te doen want o, o, o wat een gedoe

een vrouw wiens hoogtepunt bestaat uit uitslapen ( en logisch , met drie kinderen en een baan )

redelijk naar de 40 lopend ...........gok maar wat ( zwembandje , beginnende kale kruin , na het avondeten tijdens journaal in slaap vallen -> o jee; nou ben ik nét mn eigen ouwe heer )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote bgb:

elke tip of truc of mogelijke oplossing ketst af op een "JA < MAAR " van jou.





Ik denk dat dat komt omdat Madelief die tips en trucs al geprobeerd heeft en vastgesteld heeft dat ze niet werken.

Behalve dan die tip over een gezamenlijk uitje: die ketst af op het feit dat het moeilijk is om te organiseren. Maar wellicht denkt M. (corrigeer me als dat nie zo is) dat zo'n uitje niet voldoende is om de relatie te herstellen, en ik denk dat ze daarin gelijk heeft.

Kennelijk is er iets behoorlijk ernstigs aan de hand (depressie? gevoelens voor een andere vrouw??), en hebben alle pogingen van Madelief om er iets aan te doen niets opgeleverd, en is haar geduld nu inderdaad op.

Maar, Madelief, wat denkt je van de suggestie om je man te vragen om tijdelijk het huis te verlaten omdat de sfeer nu erg schadelijk is voor de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
bgb, ik vind dat je het nu toch een beetje karikaturaal stelt :



een vrouw die geen kans onbenut laat om te vertellen dat hij dankzij haar zijn zaak op kan zetten ( of jij zegt dat niet maar hij ervaart dat zo )

een vrouw die de deur niet meer uit wil om samen wat leuks te doen want o, o, o wat een gedoe

een vrouw wiens hoogtepunt bestaat uit uitslapen ( en logisch , met drie kinderen en een baan )



Ik vind dit erg overdreven.



En de andere zaken die je noemt (3 kinderen, eigen zaak enz.) zijn in mijn ogen heel gewone dingen die miljoenen mensen hebben, die daar niet depressief van worden.

Overigens, dat haar man van die dingen depressief wordt kun je hem niet verwijten, maar haar ook niet!
Alle reacties Link kopieren


quote bgb:

elke tip of truc of mogelijke oplossing ketst af op een "JA < MAAR " van jou.





Ik denk dat dat komt omdat Madelief die tips en trucs al geprobeerd heeft en vastgesteld heeft dat ze niet werken.ja ? o, ja dat zou ook kunen ...op mij kwam het over dat ze er bij voorbaat al vanuit ging dat ze vast niet zouden werken.

Behalve dan die tip over een gezamenlijk uitje: die ketst af op het feit dat het moeilijk is om te organiseren. moeilijk , niet onmogelijk...... ook daar wil ik wel tips voor geven ! Maar wellicht denkt M. (corrigeer me als dat nie zo is) dat zo'n uitje niet voldoende is om de relatie te herstellen, en ik denk dat ze daarin gelijk heeft.Nee, hehe...van één uitje gaat een  k*thuwelijk bijv. niet over.....het kan wel de oorzaak zijn van elkaar weer eens anders bekijken , van ontspannen met elkaar omgaan , van tijd hebben voor elkaar , tijd némen voor elkaar
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
bgb, ik vind dat je het nu toch een beetje karikaturaal stelt :ik ga uit wat van wat zij schetst................zó komt het bij MIJ over....... gelukkig maar dat het bij jou anders overkomt en jij het vanuit een andere hoek bekijken kan en van uit die hoek adviezen geeft, maar het komt ook idd heel karikaturaal  bij mij over, kan er niks aan doen .... maar kan moeilijk tips vanuit een andere invalshoek dan de MIJNE gaan aandragen. :D



een vrouw die geen kans onbenut laat om te vertellen dat hij dankzij haar zijn zaak op kan zetten ( of jij zegt dat niet maar hij ervaart dat zo )

een vrouw die de deur niet meer uit wil om samen wat leuks te doen want o, o, o wat een gedoe

een vrouw wiens hoogtepunt bestaat uit uitslapen ( en logisch , met drie kinderen en een baan )



Ik vind dit erg overdreven. ja, meid, da's je goed recht.......



En de andere zaken die je noemt (3 kinderen, eigen zaak enz.) zijn in mijn ogen heel gewone dingen die miljoenen mensen hebben, die daar niet depressief van worden. áls het een depressie IS , he ....... mogen "leken " dat vaststellen ?

Overigens, dat haar man van die dingen depressief wordt kun je hem niet verwijten, maar haar ook niet! Neuh , je kunt hooguit kritiek hebben op de manier van hoe ermee om te gaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel, ik zit ook beetje in zo'n situatie. Mijn partner heeft ook een eigen zaak, ook dankzij mij en is sinds het opstarten van de zaak niet zozeer humeurig of chagrijnerig, maar wel gestresseerd, gespannen en altijd druk. Ik ben het beu, wat heb ik eraan? Dan denk ik ook man als je je zaak niet aankan, kap er dan mee, maar zijn trots zeker? We hebben dan nog niet eens kinderen.


Ik vraag hem regelmatig wat er nu eigenlijk aan de hand is. Hij komt dan met een verhaal dat hij zoveel verantwoordelijkheden heeft en dat iedereen hem maar een "lulletje" vindt etc. etc.

Natuurlijk ga ik hem dan vertellen dat dat helemaal niet zo is,



Ondanks je goede bedoelingen geef je hem daarmee ms juist wel het gevoel dat hij een lulletje is. Je stelt je immers op als iemand die het beter weet, hem vertelt dat zijn gevoel niet juist is.

Mogelijk helpt het als je eens vraagt waarom hij dat denkt/voelt.

En als hij zoveel verantwoordelijkheden heeft, zou je daar eens op kunnen ingaan. Misschien als hij zich daarover eens vrij kan uitspreken tegen een verstandige luisterende volwasse (jij dus) hij het wat minder erg ziet of, als hij inderdaad veel hooi op zn vork heeft, samen kunnen brainstormen over hoe het anders kan.

Doorbreek het patroon eens, reageer eens anders dan hij van je gewend is.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik weer een hele goeie raad van je, Mabel!
Dat vind ik weer een hele goeie raad van je, Mabel!
Dank je, ik heb dan ook een ruime ervaring :D
Alle reacties Link kopieren




quote: Madeliefje69 reageerde



Ik vraag hem regelmatig wat er nu eigenlijk aan de hand is. Hij komt dan met een verhaal dat hij zoveel verantwoordelijkheden heeft en dat iedereen hem maar een "lulletje" vindt etc. etc.

Natuurlijk ga ik hem dan vertellen dat dat helemaal niet zo is,



Ondanks je goede bedoelingen geef je hem daarmee ms juist wel het gevoel dat hij een lulletje is. Je stelt je immers op als iemand die het beter weet, hem vertelt dat zijn gevoel niet juist is.

Mogelijk helpt het als je eens vraagt waarom hij dat denkt/voelt.

En als hij zoveel verantwoordelijkheden heeft, zou je daar eens op kunnen ingaan. Misschien als hij zich daarover eens vrij kan uitspreken tegen een verstandige luisterende volwasse (jij dus) hij het wat minder erg ziet of, als hij inderdaad veel hooi op zn vork heeft, samen kunnen brainstormen over hoe het anders kan.

Doorbreek het patroon eens, reageer eens anders dan hij van je gewend is.




O.K. dus ik zou niet moeten zeggen dat hij geen lulletje is? Dat snap ik toch niet helemaal. Ik mag/moet toch wel zeggen dat IK er in ieder geval niet zo over denk?

Sinds begin 2006 heeft hij zijn baan opgezegd en is zijn eigen zaak begonnen. Dit hebben we toen in goed overleg samen besloten. Ik heb zelf ook een eigen bedrijf (samen met mijn broer/ouders) en heb het gewoon ook heel druk hiermee en met ons gezin. Maar ik loop toch ook niet de hele dag te snauwen en te mokken?



Ik ga natuurlijk wel je raad opvolgen en zal serieus op zijn probleem ingaan maar diep in mijn hart vind ik het allemaal nogal aanstellerij.

Maar nu heb ik dan wel een vervolgvraag: want stel je dus voor dat 'm daar de kneep zit, moet ik dan daarna steeds begrip hebben voor zijn buien? 

Het is namelijk niet automatisch zo dat als je de reden van zijn gedrag boven water hebt, zijn gedrag zal veranderen.

Ik heb echt al heel vaak met hem dit gesprek gevoerd en vroeger was ie dan dus voor een lange tijd weer gezellig maar dit gesprek heb ik dus gisterenavond met hem gehad (waarbij ik natuurlijk wel in alle toonaarden ontkende dat hij "een lulletje" zou zijn) en vanochtend deed hij weer precies hetzelfde.



En BGB: ik denk echt niet dat hij gevoelens voor iemand anders zou hebben, dat is echt de reden niet voor zijn gedrag. Niet dat ik zo'n vrouw ben die zegt: Mijn man zou nooit vreemdgaan. Maar op dit moment is dat echt niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Oh, excuus het was Reiger die dat zei over een andere vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga hem niet zijn eigen huis uitzetten (suggestie van Reiger). De kinderen zijn echt heel dol op hun pappa. Hij is/was altijd degene van de leuke dingen doen met de kinderen en mamma hoort hier bij het interieur :)

En natuurlijk zijn die kinderen af en toe ook heel irritant en ongehoorzaam etc. etc. en ik word ook wel eens boos op ze, maar hij slaat echt door (gelukkig tot nu toe alleen verbaal). En daarna is hij dan dus sjacherijnig.



De vorige keer heb ik hem verzocht, dat als hij in zo'n bui is, hij in zijn eigen kantoor gaat zitten met de deur dicht aub (ik ben heel gevoelig voor zijn negatieve spanningen).

Maar op de lange termijn is dat natuurlijk geen optie....
Alle reacties Link kopieren
Ik ga natuurlijk wel je raad opvolgen en zal serieus op zijn probleem ingaan maar diep in mijn hart vind ik het allemaal nogal aanstellerij.
Volgens mij zit daar (een deel van) het probleem. Ik wil je niet aanvallen, maar uit je posts krijg ik het gevoel dat jij eigenlijk vindt dat je man zich nu maar eens over die vervelende buien heen moet zetten en weer normaal moet gaan doen, want ten slotte heb jij er al vaak iets over gezegd tegen hem en daarbij, jij red het toch ook allemaal, dus waarom hij dan niet? Met andere woorden: ik krijg de indruk dat je zijn gevoel niet echt serieus neemt ("allemaal nogal aanstellerij"), dat je niet werkelijk de moeite neemt om je in hem te verdiepen, omdat je eigenlijk vindt dat hij gewoon wat flinker zou moeten zijn.

 

Bergijp me niet verkeerd, ik kan me levendig voorstellen dat je gek wordt van zijn gedrag. Ik zou me ook doodergeren als mijn partner zich zo zou opstellen. Ik krijg al de kriebels als ik jouw verhaal lees! Maar...jij kan wel vinden dat hij zich aanstelt en dat hij geen reden heeft om

ontevreden te zijn, maar de realiteit is dat hij zich wel zo voelt. Wat jij  aankan hoeft je man nog niet aan te kunnen. Hij zit nu een maal heel anders in elkaar dan jij. Zijn leven ziet er, zo te lezen, bovendien ook anders uit dat het jouwe. Je zegt dat praten niet helpt, een weekendje weg is veel geregel, maar je wilt ook niet dat hij een tijdje ergens anders gaat wonen. Tja, wat wil je dan? Zoals Reiger al schreef, voor je kinderen is dit nog veel vervelender dan voor jou. Laat de situatie niet te lang doorsudderen en bedenk wat je echt wilt. Of je wilt er voor gaan en dan doe je ook echt je best om je man uit dat dal te trekken (en laat je je dus niet tegenhouden door dingen als :"Ik kan dit wel aan, waarom hij niet?" en "nu moet ik een oppas regelen") of je stopt ermee. Maar dit is echt funest voor je kinderen. Want je doet er zelf nogal luchtig over, maar ik vind de dingen die jij beschrijft echt te ver gaan in het bijzijn van kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
diep in mijn hart vind ik het allemaal nogal aanstellerij.
En rèken maar dat jouw man dit haarscherp aanvoelt!



Ben het volledig eens met de post van Janis. Als je uit deze impasse wilt komen is stap 1: het serieus nemen van je man en zijn problemen.

Ook al zijn ze in jouw beleving 'aanstellerij', voor hem is het pure ernst (en dat blijkt wel uit zijn gedrag).

Hij is jou niet en hij beleeft het leven op zijn eigen manier.

Om er sàmen uit te komen, zul je begrip en respect op moeten brengen voor zijn beleving en zijn problemen.

Als dat voor jou niet acceptabel is of je kunt het niet opbrengen, rest je eigenlijk niets anders dan uit elkaar te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga natuurlijk wel je raad opvolgen en zal serieus op zijn probleem ingaan maar diep in mijn hart vind ik het allemaal nogal aanstellerij.

Maar nu heb ik dan wel een vervolgvraag: want stel je dus voor dat 'm daar de kneep zit, moet ik dan daarna steeds begrip hebben voor zijn buien? 

Het is namelijk niet automatisch zo dat als je de reden van zijn gedrag boven water hebt, zijn gedrag zal veranderen.

Ik heb echt al heel vaak met hem dit gesprek gevoerd en vroeger was ie dan dus voor een lange tijd weer gezellig maar dit gesprek heb ik dus gisterenavond met hem gehad (waarbij ik natuurlijk wel in alle toonaarden ontkende dat hij "een lulletje" zou zijn) en vanochtend deed hij weer precies hetzelfde.





Ik had ook bovenstaande gekopieerd, zonder dat ik de reacties erna nog had gelezen!!.

In bovenstaand stukje staat hoe je werkelijk over hem denkt.

Je neemt hem en zijn problemen totaal niet serieus.

Hij moet zich niet aanstellen, jij bent tenslotte degene die alles draaiende houdt en hij kan een beetje freewheelen en doen waar hij zin in heeft.

Het moet maar eens afgelopen zijn met die flauwekul.



Dit voelt hij feilloos aan.

Dit is nu precies hetgeen er meestal omgekeerd gebeurd.

De man die de vrouw niet serieus neemt en haar bijdrage aan het gezin bagatelliseerd en onderwaardeerd.

Jullie hebben hulp noidg, anders komen jullie er samen niet uit!.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik er zo van lees riekt het toch wel heel erg naar depressie.



Het zich een lulletje voelen, komt echt overeen met het minderwaardigheids gevoel wat een depressie nou eenmaal met zich meebrengt. Ook dat vele slapen is een teken volgens mij!



De meeste mannen lezen niet zoveel, en weten dan dus ook niet (zoals wij vrouwen) dat depressie een heel veel voorkomend probleem is, waar best wat aan te doen is.



De meeste mannen zijn ook niet snel naar een dokter te krijgen, ze moeten eerst altijd een hartaanval krijgen voordat ze daar het nut van inzien.



Ik vind dat de TO starter daar weinig aan kan doen en met 3 kleine kinderen kan je echt wel een handje gebruiken om het allemaal reilend en zeilend te houden.



Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je niet aanvallen, maar uit je posts krijg ik het gevoel dat jij eigenlijk vindt dat je man zich nu maar eens over die vervelende buien heen moet zetten en weer normaal moet gaan doen, want ten slotte heb jij er al vaak iets over gezegd tegen hem en daarbij, jij red het toch ook allemaal, dus waarom hij dan niet? Met andere woorden: ik krijg de indruk dat je zijn gevoel niet echt serieus neemt ("allemaal nogal aanstellerij"), dat je niet werkelijk de moeite neemt om je in hem te verdiepen, omdat je eigenlijk vindt dat hij gewoon wat flinker zou moeten zijn.





Ik ben het voor een deel met bovenstaande posting eens. Namelijk: dat je van je man niet kunt eisen dat hij luchtig met zijn problemen omgaat, dat hij het allemaal maar aan moet kunnen net zoals jij. Hij is kennelijk wat gevoeliger voor stress dan jij. (En hij heeft ongetwijfeld weer andere goede eigenschappen die jij in mindere mate hebt dan jij.)

Maar dat geeft je man daarom nog niet het recht om zijn frustratie af te reageren jou en de kinderen.

Ik begrijp jouw kant dus ook.

Ik denk dat je man z'n frustratie misschien makkelijker te boven kan komen (en ze dus niet meer op jou afreageren) als jij echt begrip voor hem zou tonen.Met begrip bedoel ik dus: dat je zijn problemen niet afwimpelt, dat je hem een luisterend oor biedt als hij ergens over klaagt en hem niet vertelt dat het allemaal onzin is. Gewoon hem steunen door hem te vertellen dat je het rot voor hem vindt dat hij zich zo voelt, maar hem zeker niet vertellen dat je vindt dat wat hij zegt en voelt onzin is. Als je dat soort communicatie niet gewend bent, is het een goed idee om er een boek over te lezen, de bibliotheken staan er vol van.

Als je dat gedurende een behoorlijke tijd geprobeerd hebt, en er is nog geen verbetering te merken in zijn gedrag naar jou en de kinderen, dan kun je nog altijd andere middelen aangrijpen.
Alle reacties Link kopieren
PS ik ben het met andere posters eens dat hulp van buitenaf misschien erg nodig is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven