Teleurgesteld in de kraamweek

04-05-2016 18:28 299 berichten
Onlangs ben ik bevallen van mijn derde kind. Een prachtige zoon.



En ondanks dat ik het vooraf wist, uitgesproken heb naar mijn man, ben ik toch teleurgesteld in mensen om ons heen. Een paar voorbeelden:



Ik heb voor een vriendin die 2jr geleden haar 2e kreeg voor een weeshuis aan maaltijden gebracht, een kraammand gemaakt en haar oudste opgevangen.

En zij kwam op kraambezoek en gaf een knuffel leeuw.



Een buur gezin waarvan een kind lange tijd in het ziekenhuis lag, hebben we ook gekookt en kinderen opgevangen. En daarvan kwam niets terug.



Ik weet dat ik altijd klaar sta voor anderen, attent ben en vaak ja zeg op hulp vragen.

Maar ik krijg het niet terug, op geen enkele manier.

Ik bedoel niet dat ik alles op een weegschaal leg, maar het contrast is zo groot.



Ik vind het moeilijk hiermee om te gaan. Het zullen ongetwijfeld ook hormonen zijn waardoor ik die teleurstelling groter maak/voel. Maar het voelt wel verdrietig dat men het van ons aanneemt, erom vraagt, maar ons niet de moeite waard vind iets voor ons te doen.
Had je diezelfde hulp ook nodig?
Ik kan prima koken, of een pizza in de oven stoppen. Maar dat is nu net niet het punt.
Alle reacties Link kopieren
Verwachting is de moeder van alle teleurstellingen. Ik snap wel dat t je verdrietig maakt, wat je geeft zie je graag terug maar niet iedereen is zo attent als jij. Gefeliciteerd met je knulletje!
Ik denk dat iedere vrouw die net bevallen is hulp nodig heeft. Ik vind het heel verdrietig is dat deze mensen niets voor jou hebben gedaan.

Hoe liep het helpen destijds, was jij degene die het voorstelde? Of vroegen ze het?

Blijkbaar kom je wel over op mensen als de persoon die wel altijd alle balletjes in de lucht houdt... Das ergens toch wel positief?
Dat is ook zo gatekeeper. Man en ik hebben het vooraf erover gehad, en dat we het niet verwachten. Maar toch, als het dan toch echt blijkt dat ze het niet nodig vonden om voor ons te doen is het toch teleurstellend.



Dank voor je felicitatie.
Alle reacties Link kopieren
Had je verwacht dat ze je kinderen uit logeren namen?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Nicol87 schreef op 04 mei 2016 @ 18:32:

Ik denk dat iedere vrouw die net bevallen is hulp nodig heeft. Ik vind het heel verdrietig is dat deze mensen niets voor jou hebben gedaan.

Hoe liep het helpen destijds, was jij degene die het voorstelde? Of vroegen ze het?

Blijkbaar kom je wel over op mensen als de persoon die wel altijd alle balletjes in de lucht houdt... Das ergens toch wel positief?Een vraag nav mijn vraag of ik wat kon doen
quote:Monatala schreef op 04 mei 2016 @ 18:33:

Had je verwacht dat ze je kinderen uit logeren namen?Nee, maar een pannetje soep/pasta/ weet ik veel wat had best welkom geweest.
Als je hulp wilt moet je het vragen. En als je hulp wilt aanbieden, moet je dat doen zonder daar iets voor terug te verwachten. Ik vind het nogal niet wat om van anderen te verwachten dat ze dezelfde inspanningen leveren als jij doet.

Ik zou zelf nooit op die manier hulp aanbieden, dat komt niet in me op, maar als je erom zou vragen zou ik het zeker doen.
Heb jij veel familie en vrienden en denken ze allemaal van elkaar dat jij het niet nodig hebt?



Van harte trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat je dan toch wel teleurgesteld bent, dat zou ik ook zijn! En met de kraamhormonen al helemaal. Het hoeft niet even groot te zijn, maar een beetje attent mag best toch?



Als ik in de buurt zou zijn, zou ik spontaan wat voor je maken. Het is je gegund! Een kraamvrouw verdient het, vind ik dan. Ze hebben nog vijf weken, toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:dobbey schreef op 04 mei 2016 @ 18:34:

[...]





Nee, maar een pannetje soep/pasta/ weet ik veel wat had best welkom geweest.



Oprechte vraag hoor, die indruk kreeg ik. Een pannetje soep was idd wel

aardig geweest. Waren zij alleenstaand ofzo? Dat ze dachten dar je man dat allemaal wel zou doen? Anders vraag je er zelf om?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ik snap je gevoel.



Je hebt een goed hart en je helpt anderen graag, dat maakt dat je waarschijnlijk veel voor anderen over hebt. Heel veel andere mensen zijn echter veel meer met zichzelf bezig en veel minder geneigd zich om anderen te bekommeren. De enige oplossing is: niet meer zoveel doen voor degenen die dat ook niet voor jou doen!
Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon trouwens!
Verwachtingen zorgen voor teleurstellingen. Zelf onderneem je van alles, dat moet je vooral blijven doen, vanuit jouw overtuiging om het juiste te doen. Ik zou het niet doen om hetzelfde terug te verwachten.

Als je hulp nodig hebt, zou ik het vragen. Mensen zijn niet allemaal zo assertief richting anderen.

Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 04 mei 2016 @ 18:35:

Als je hulp wilt moet je het vragen. En als je hulp wilt aanbieden, moet je dat doen zonder daar iets voor terug te verwachten. Ik vind het nogal niet wat om van anderen te verwachten dat ze dezelfde inspanningen leveren als jij doet.



Helemaal mee eens!



En gefeliciteerd
aan het typen...
Mooi dat je het doet, maar dan moet je het juist zonder verwachtingen doen. Ik zou zelf wel weten als ik alles uit de kast zou trekken, het niet terug moet verwachten. Ik vind persoonlijk dat je wel heel veel gedaan hebt. En niet iedereen is zo om hetzelfde te doen.



Jammer, maar helaas. Ik zou er me niet te veel van aantrekken.
Ik ben het ermee eens dat je vooral moet blijven wie je bent, MAAR grenzeloos behulpzaam en attent blijven t.o.v. mensen die dat nooit terug doen vind ik belachelijk. Dan ga je je gebruikt voelen.
quote:MinkeDeWit schreef op 04 mei 2016 @ 18:35:

Als je hulp wilt moet je het vragen. En als je hulp wilt aanbieden, moet je dat doen zonder daar iets voor terug te verwachten. Ik vind het nogal niet wat om van anderen te verwachten dat ze dezelfde inspanningen leveren als jij doet.

Ik zou zelf nooit op die manier hulp aanbieden, dat komt niet in me op, maar als je erom zou vragen zou ik het zeker doen.Wat niet? Een pannetje soep of een bak lasagna meenemen? Vragen of de kinderen even een uurtje mee naar de speeltuin willen?
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat er niemand even een keer voor jullie voor een maaltijd heeft gezorgd of een middag je andere kinderen te spelen heeft gevraagd. Als kraamverzorgende probeer ik ook vaak voor mijn cliënten te koken. Sommigen zeggen wel dat dat niet nodig is maar uiteindelijk zijn ze er meestal toch hartstikke blij mee.
quote:Libra1990 schreef op 04 mei 2016 @ 18:46:

Ik ben het ermee eens dat je vooral moet blijven wie je bent, MAAR grenzeloos behulpzaam en attent blijven t.o.v. mensen die dat nooit terug doen vind ik belachelijk. Dan ga je je gebruikt voelen.Ligt er ook aan of die mensen er om gevraagd hebben. Je moet wel je eigen grenzen bewaken uiteraard, maar blijf vooral jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen, ik zeg niet dat jij dat doet hoor TO, die doen dingen voor mensen zodat die ander bij hun in "de schuld" staat. En dan krijg je, waarom doe je dat niet voor mij? Ik heb toen en toen zo veel voor jou gedaan!! En dan voelt die ander zich bijna schuldig terwijl die er niet om had gevraagd.
aan het typen...
Mijn ervaring is dat mensen die zo makkelijk gebruik maken van dat soort extreme vriendelijkheid, helaas zelf (vaak) weinig in huis hebben om terug te geven.

Je weet nu dat je dat soort dingen alleen maar moet doen in het vervolg als je er echt toevallig heel veel zin en tijd voor hebt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik na dit soort ervaringen alleen nog maar geef aan kennissen wat mij goed uitkomt.



In ieder geval: Gefeliciteerd met je derde! En wat niet is kan nog komen en dan uit een hoek waarvan je het niet verwacht.
Ik ben net zoals jou To. Ik sta altijd voor een ander klaar ga voor je door het vuur. Maar als ik het nodig heb staat niemand van mijn vriendinnen klaar voor mij. Mijn oma zei altijd: je leert mensen pas kennen als jij het moeilijk hebt en zij staan er niet om jou te helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven