Terug blijven vallen in slechte vriendschap.

22-04-2017 16:35 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
bericht verwijderd
anoniem_257823 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 15:41
99.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga samen activiteiten ondernemen. Museumbezoek, sporten, naar de film. Niet tegenover elkaar de wereld bekritiseren, maar erop uit. Wil ze dat niet, dan zou ik de contacten verminderen. Zowiezo is het goed om ook andere contacten aan te halen en dan met die personen bovenstaande te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat vindt zij hiervan?
Alle reacties Link kopieren
quote:foeksia72 schreef op 22 april 2017 @ 16:43:

Ga samen activiteiten ondernemen. Museumbezoek, sporten, naar de film. Niet tegenover elkaar de wereld bekritiseren, maar erop uit. Wil ze dat niet, dan zou ik de contacten verminderen. Zowiezo is het goed om ook andere contacten aan te halen en dan met die personen bovenstaande te gaan doen.



Dat werkt gewoon niet. wij hebben geen positieve invloed op elkaar. Of we nu in een museum zijn of in een bar. Deze vriendin staat inmiddels totaal buiten de maatschappij, en is boos op zichzelf, iedereen en de wereld. Om het een soort van dragelijker te maken kiest ze voor het roddelen over andere mensen, maar onlangs was ik een keer met haar toen we een bekende tegen kwamen en toen durfde ze haar niet eens aan te kijken.



Ik besef dat het eigenlijk heel zielig is voor haar, en dat het ook slecht is van mij dat ik eigenlijk iemand ''gebruik'' die ik nodig heb als ik te lang alleen ben.



Maar ik wil juist leren hoe ik mezelf toe kan spreken op zwakke momenten. In zekere zin is het net een verslaving, en ik ''val steeds terug'' door dan toch na een X aantal weken weer contact op te nemen. Terwijl dat voor zowel mij als X niet goed is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Koffiehagedis schreef op 22 april 2017 @ 16:43:

Wat vindt zij hiervan?



Dat weet ik niet. X heeft een soort houding van ''het maakt me allemaal niet meer uit'' en schopt spreekwoordelijk gezien tegen alles wat los en vast zit. niets/ niemand deugt meer, maar ondertussen is X vooral teleurgesteld in zichzelf en het leven denk ik.



Maar in plaats van haar schouders er onder zetten en ergens voor gaan blijft ze al jaren hangen in zielsmedelijden, geroddel en gezeur. En als ik me even niet lekker in mijn vel voel, ga ik daar lekker in mee, maar daarna voel ik me zo slecht over mezelf want het is zo totaal niet helpend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken je probleem wel en het is inderdaad iets waarin je gemakkelijk terugvalt, mensen afkraken / afbranden. Maar wordt je hier zelf gelukkig van? Ik niet. Ik denk dat je dit haar ook duidelijk moet maken, ik wil bij je langs komen MAAR we gaan het niet over dit of dat hebben. Daarnaast denk ik toch dat het belangrijk is je open te stellen voor nieuwe mensen, niet heel de wereld behalve jullie 2 is vrijgezel en tevens ook al ben je geen vrijgezel hoef je nog niet elke avond aan elkaar geplakt op de bank te zitten toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:dobel schreef op 22 april 2017 @ 16:54:

Ik ken je probleem wel en het is inderdaad iets waarin je gemakkelijk terugvalt, mensen afkraken / afbranden. Maar wordt je hier zelf gelukkig van? Ik niet. Ik denk dat je dit haar ook duidelijk moet maken, ik wil bij je langs komen MAAR we gaan het niet over dit of dat hebben. Daarnaast denk ik toch dat het belangrijk is je open te stellen voor nieuwe mensen, niet heel de wereld behalve jullie 2 is vrijgezel en tevens ook al ben je geen vrijgezel hoef je nog niet elke avond aan elkaar geplakt op de bank te zitten toch?



Ik heb ook nog wel andere vriendinnen hoor! Maar X is iemand die altijd beschikbaar is, dus als ik me verveel en het wordt me echt te veel, bel ik X, want ik ben voor X de enige vriendin dus zij staat altijd paraat zeg maar.



En ik denk dat dit ook een beetje het probleem is : Ik denk dat X al te ver 'heen' is om nog gewoon op een ongedwongen manier positieve dingen mee te doen. Ze is psychisch te aangetast, is inmiddels bang voor mensen, maar probeert dat juist weer te verbloemen door zich heel arrogant op te stellen, met andere woorden : Ze is psychologisch gezien nogal een puinhoop, die alleen maar erger wordt. Alleen al als ik haar iets zie bestellen in een cafe, weet ze al nauwelijks hoe ze met het personeel moet praten, want ze zit zo erg met zichzelf in de knoop, dat het bijna niet meer te ''ont knopen'' is. En helaas blijft ze ook steevast voor de negatieve oplossing kiezen (passief zeuren, roddelen en zelf niets aan je leven doen) in plaats van proberen de situatie te veranderen.



Kortom : Ik ben geen goede vriendin voor X omdat ik X eigenlijk gebruik om mijn eigen eenzaamheid op te vullen. X is geen goede vriendin voor mij omdat ze een en al negativiteit is en volgens mij ook niet meer van plan is nog iets te gaan bereiken in het leven.
Blijkbaar hebben jullie dezelfde humor en manier van naar mensen kijken.

Ik vind dat je erg negatief over jezelf en je vriendin praat.

Jullie gezamenlijke kringetje is klein en je maakt weinig meer samen mee.

Dus dan blijf je hangen in praten over iets anders gemeenschappelijks, namelijk jullie oude vrienden.

Nieuwe herrinneringen maken dus, dus ik zou naar de bios met haar gaan, wat drinken en dan naar huis.

Keer erop kun je dan roddelen over die rare barman of hoe oud de hoofdrolspeelster van de film is geworden.

Zelf erop letten dat je het.onderwerp niet laat afdwalen door over oude contacten te herkauwen.

En ik vind het heel verdrietig te horen dat zodra je een leuke relatie hebt je deze vriendin laat vallen.

Daarmee ontken je ook een deel van jezelf denk ik. Je zit et niet voor niks ieder weekend.

Je zult nog iemand missen met wie je je zo op je gemak voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 22 april 2017 @ 16:59:

Blijkbaar hebben jullie dezelfde humor en manier van naar mensen kijken.

Ik vind dat je erg negatief over jezelf en je vriendin praat.

Jullie gezamenlijke kringetje is klein en je maakt weinig meer samen mee.

Dus dan blijf je hangen in praten over iets anders gemeenschappelijks, namelijk jullie oude vrienden.

Nieuwe herrinneringen maken dus, dus ik zou naar de bios met haar gaan, wat drinken en dan naar huis.

Keer erop kun je dan roddelen over die rare barman of hoe oud de hoofdrolspeelster van de film is geworden.

Zelf erop letten dat je het.onderwerp niet laat afdwalen door over oude contacten te herkauwen.

En ik vind het heel verdrietig te horen dat zodra je een leuke relatie hebt je deze vriendin laat vallen.

Daarmee ontken je ook een deel van jezelf denk ik. Je zit et niet voor niks ieder weekend.

Je zult nog iemand missen met wie je je zo op je gemak voelt.



Ik snap je punt en zo denk ik er ook wel eens over. Bioscoop is bijvoorbeeld al lastig, want daar krijgt ze last van paniek-aanvallen en ze heeft epilepsie.



Heb al heel vaak geprobeerd om iets soortgelijks te doen als wat jij zegt, maar X is ook niet meer in staat om nieuwe contacten op te doen. Ze voelt zich bij mij op haar gemak en zeker, maar als er wel eens een derde bij komt, dan steekt ze liever haar hoofd in de grond, dan is ze zo enorm onzeker dat normaal contact nauwelijks mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Jij zult de kracht moeten vinden om verandering aan te brengen.

Als het aan haar ligt zal het altijd hetzelfde blijven omdat ze niet bepaald in een konstruktieve tijd van haar leven zit. Dus zal ze ook niet herkennen dat het bepaald niet goed voor haar is om zo negatief te zijn.

Jij herkent dat wel dus moet jij de spiraal doorbreken.

Als zij dus geen andere soort interaktie in jullie vriendschap kan hebben op het moment is het ws beter als je haar een tijd niet meer ziet. Dat is ook eerlijk naar haar toe. Wees er aktief in en neem kontakt met haar op op een helder moment voor jou waarin je even duidelijk ziet hoe destruktief jullie relatie is en wat het met je doet.

Zeg haar dat je merkt dat jullie samen altijd veel roddelen en negatief zijn over anderen en dat je daar net zo'n groot aandeel in hebt maar dat je ook merkt dat het niet goed voor je is om dit te doen en dat je dat niet langer wil doen.

Kijken hoe ze hier op reageert. Wil ze ook proberen kontakt te onderhouden zonder negatief te zijn en zich uit te laten dan is er een kans voor jullie vriendschap op dit moment. Zo niet, en ze is niet bereid om te veranderen dan kun je zeggen dat het beter is als je een tijdje geen kontakt meer hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Verbinder schreef op 22 april 2017 @ 17:05:

Jij zult de kracht moeten vinden om verandering aan te brengen.

Als het aan haar ligt zal het altijd hetzelfde blijven omdat ze niet bepaald in een konstruktieve tijd van haar leven zit. Dus zal ze ook niet herkennen dat het bepaald niet goed voor haar is om zo negatief te zijn.

Jij herkent dat wel dus moet jij de spiraal doorbreken.

Als zij dus geen andere soort interaktie in jullie vriendschap kan hebben op het moment is het ws beter als je haar een tijd niet meer ziet. Dat is ook eerlijk naar haar toe. Wees er aktief in en neem kontakt met haar op op een helder moment voor jou waarin je even duidelijk ziet hoe destruktief jullie relatie is en wat het met je doet.

Zeg haar dat je merkt dat jullie samen altijd veel roddelen en negatief zijn over anderen en dat je daar net zo'n groot aandeel in hebt maar dat je ook merkt dat het niet goed voor je is om dit te doen en dat je dat niet langer wil doen.

Kijken hoe ze hier op reageert. Wil ze ook proberen kontakt te onderhouden zonder negatief te zijn en zich uit te laten dan is er een kans voor jullie vriendschap op dit moment. Zo niet, en ze is niet bereid om te veranderen dan kun je zeggen dat het beter is als je een tijdje geen kontakt meer hebt.





dit heb ik in nagenoeg dezelfde bewoordingen al eens aangehaald. Heb al een paar keer X en mijzelf geconfronteerd met een tekst van :'' Hee, wij zitten nu eigenlijk wel te roddelen over Ansje En Keesje, maar die zitten nu lekker met hun partner op de bank op zaterdagavond in hun koopwoning, en wij zitten maar een beetje over hen te snerken terwijl we niets beters hebben''.



Maar X kan uren en uren roddelen over anderen, maar zodra je haar confronteert met haar eigen situatie, dan slaat ze stil, breekt het zweet haar uit en wil ze naar huis. Ze heeft -voor zichzelf- gewoon inmiddels zo veel opeengestapelde problemen dat ze niet meer weet hoe ze het aan moet pakken of hoe ze haar leven op de rit moet krijgen. Kennelijk heeft ze voor zichzelf besloten om dit te gaan negeren in plaats van er aan te gaan werken, en als je haar dus confronteert, laat ze heel duidelijk merken dat je haar een richting op duwt waar ze het niet over wil hebben, en gauw weer over Ansje wil beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Je vriendin is stil blijven staan in het leven, en vertoont weinig signalen dat ze bereid en in staat is om het leven weer op te pakken.



Als zo iemand niet wil, verval je automatisch in het verleden inderdaad. Als de mensen uit het verleden wél verder gegaan zijn, dan ontstaat er al snel wrok. Klinkt als een hele ongezonde situatie, en ik denk dat het hier nog wordt onderschat. Iemand die al jaren zichzelf afzondert en geen deel (meer) uitmaakt van de maatschappij, krijg je echt niet zo 1,2,3 weer op gang om even over koetjes en kalfjes te praten en leuk nieuwe contacten op te gaan doen. Die mensen hebben zichzelf gewoon te erg beschadigd en daar serieuze begeleiding in nodig.
Deze zin stoort me behoorlijk

Wat enorm treurig en vooral misplaatst. Voornamelijk vanuit X haar kant, maar ook vanuit mijn kant, want ik kan mijn tijd ook beter besteden maar ben daar gewoon te passief en lui voor.



Het is ook vanuit jou enorm treurig en misplaatst.

Ik vind je overkomen als een egoïstisch persoon. Je kijkt neer op degene waar je tijd mee doorbrengt en doet dat af als met haar 'meegaan in het negatieve', getuige de opmerking die je maakt, maar je bent geen haar beter.

Ik geloof best dat jullie niet het beste in elkaar naar boven halen, maar jij komt an sich ook niet als een aardig persoon over.
Je klinkt toch wel als een lieve vriendin.

Maar je mag best voor jezelf kiezen toch.

Door bij haar te hangen ben je misschien niet alleen maar krijg je ook niet wat he wenst.

Want ze wil niet uit.

Dus ik zou of in mijn eentje eens wat ondernemen of eens om je heen zoeken naar nieuwe contacten.

En daarnaast kun je ook na een tijdje wek weer contact met haar hebben maar dan niet meer uit wanhoop, maar gewoon eens een uurtje.

Of niet. Misschien dwingt dat haar ook eens tot actie.
Overigens komt dit topic me heel bekend voor. Tijdje terug was er precies zoiets. Ook een topic van jou?
Klinkt gewoon als symbiose. Je wil liever negativiteit dan alleen zijn, en zij ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:eva-luna schreef op 22 april 2017 @ 17:15:

Deze zin stoort me behoorlijk

Wat enorm treurig en vooral misplaatst. Voornamelijk vanuit X haar kant, maar ook vanuit mijn kant, want ik kan mijn tijd ook beter besteden maar ben daar gewoon te passief en lui voor.



Het is ook vanuit jou enorm treurig en misplaatst.

Ik vind je overkomen als een egoïstisch persoon. Je kijkt neer op degene waar je tijd mee doorbrengt en doet dat af als met haar 'meegaan in het negatieve', getuige de opmerking die je maakt, maar je bent geen haar beter.

Ik geloof best dat jullie niet het beste in elkaar naar boven halen, maar jij komt an sich ook niet als een aardig persoon over.Idem.
Alle reacties Link kopieren
Dan zul je dus je conclusie moeten trekken en een einde aan de relatie moeten maken.

Jij moet de sterke zijn en je kracht gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Je bent ons ervan aan het overtuigen dat ze echt wel een heel vervelend persoon is. Klinkt voor mij als hetzelfde negatieve en nare roddelen als waarvan je anderzijds aangeeft het niet meer te willen doen. Misschien zit mensen om je heen afkatten en in een negatief daglicht stellen in je aard, en verdient zij, zeker als ze zo in de knoop zit met zichzelf, ook wel een veel betere vriendin dan jij wilt of kunt zijn. 'Meegaan in haar negativiteit' is wel heel makkelijk jezelf boven haar plaatsen. Je bent geen haar beter.
koffiehagedis wijzigde dit bericht op 22-04-2017 18:02
Reden: Te snel op versturen geklikt.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare oordelen over iemand die een aandoening heeft en die eenzaam is.



Je vraagt iemand die een gebroken been heeft ook niet om een marathon te lopen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:eva-luna schreef op 22 april 2017 @ 17:17:

Overigens komt dit topic me heel bekend voor. Tijdje terug was er precies zoiets. Ook een topic van jou?Je was me voor.
Alle reacties Link kopieren
Applaus voor jezelf hoor.
Maak er een Challenge van. Net als die dingen van Een Jaar Geen Nieuwe Kleren, 100 Dagen Geen Seks of Tot Kwart Over Drie Geen Alcohol.

De Challenge is: een maand lang alleen maar aardige dingen over anderen zeggen.



Maar ik moet toegeven dat ik ook twee keer afstand genomen heb van een vriend en een vriendin die alleen maar negatief konden doen. Het zuigt je echt mee de put in. Hoe prettig het ook kan zijn om af en toe je gal te spuien - met de nadruk op af en toe - en hoe goed je ook begrijpt waar het vandaan komt.
TO, in plaats van naar je vriendin te kijken en wat ze allemaal fout doet kun je beter naar jezelf kijken en je afvragen waarom je je eenzaam voelt en daaraan gaan werken.

Heb je geen hobbies? Of andere dingen die je heerlijk vindt om te doen thuis?

Ik woon ook alleen en vind dat heerlijk. Kan heel erg genieten van een avond alleen thuis en uitgebreid in bad gaan, lekker koken voor mezelf, kaarsjes aandoen, film kijken etc.

Wat is dan die leegte in jezelf die je op wilt vullen?

Een vriend gaat daar echt geen verandering in brengen als je simpelweg niet happy bent met jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al tegen haar gezegd dat je niet opknapt van roddelen en het daarom niet meer wil doen, en gevraagd of ze je daarmee wil helpen?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven