Trouwen, ik weet niet wat ik wil en ik weet niet wat er kan

16-10-2013 14:30 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff... Al tijden struin in het internet af op zoek naar opties, mogelijkheden en inspiratie. Ik heb het gevoel dat ik er een beetje in verzuip, te meer omdat ik er steeds meer achter kom dat ik niet weet wat ik wil. En mijn vriend evenmin.



Mijn hoofd loopt om en mijn emoties hebben de overhand laatste tijd, dus alvast excuses voor een warrig verhaal, maar hier komt het.



Onze situatie: we hebben het altijd over trouwen gehad als iets dat ooit nog wel kwam. We zijn allebei niet de meest romantische types en zijn er verder niet zo mee bezig geweest.



Nu is er een kindje op komst en willen we vooral dat alles zo goed en snel mogelijk geregeld is. In die zin dat ons kindje automatisch ook door mijn vriend 'erkend' is en dat mocht één van ons iets overkomen, de ander niet met lege handen achterblijft (zo is bijvoorbeeld het huis momenteel nog alleen van mijn vriend).



We zouden natuurlijk gewoon alles kunnen regelen en mijn vriend zijn kindje laten erkennen, maar we zijn er wel uit dat we toch graag willen trouwen. (Toch is het ergens dus nog steeds een optie om pas veel later te trouwen, zodat we overal tijd en geld voor hebben en nu gewoon het kindje te erkennen en bij een notaris te laten regelen dat het huis in geval van overlijden naar mij en ons kindje gaat. Echter zou dat op zich ook al best duur zijn samen, en dan kunnen we misschien net zo goed meteen trouwen, was onze overweging).



We hebben alleen zo weinig geld. En als ik dan alle mogelijkheden zie op internet, dan zou ik toch ook veel dingen niet willen missen. Een mooie trouwreportage bijvoorbeeld, op foto's of film, een grote taart, muziek... maar vooral de mogelijkheid om deze dag met onze vele goede vrienden en familie te delen.



We bedachten laatst dat we misschien best op maandagochtend konden trouwen, gratis. Dan mag je echter alleen max twee getuigen pp mee naar binnen nemen. Daarmee laten we zoveel mensen letterlijk in de kou staan, en dat voelt voor mij toch niet goed.



Het liefst zou ik denk ik een relatief kleine maar originele bruiloft hebben, met onze belangrijkste vrienden (dat zijn er echter nogal wat), en met alleen de onderdelen die wij belangrijk vinden. Dus de ceremonie op het gemeentehuis en een feest, taart met zijn allen en mooie foto's of film.



Sorry, zoals ik zei een vaag verhaal... Wat ik hiermee wil? Vooral advies denk ik, en ook meningen, al is het maar ter inspiratie. Hebben jullie misschien nog gouden tips? Voor een niet al te dure en toch originele trouwdag? Bijvoorbeeld de reportage? Of de trouwringen (kijk momenteel op etsy, daar al wel wat leuke ringen voorbij zien komen voor weinig geld), jurk, pak, schoenen, haar, uitnodigingen, trouwbedankjes, muziek, taart en alles wat ik nog niet heb bedacht?



Bedankt voor jullie tijd (en vooral geduld) en bij voorbaat voor eventuele reacties en tips!
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet nu gratis trouwen en over een paar jaar een groot feest organiseren ?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon op maandagochtend langs het stadhuis, krabbel zetten en samen lekker gaan lunchen. S'avonds met je dierbare lekker uit eten of een borrel thuis of op een locatie.



Ik heb niet het idee dat jullie nu echt op een grote witte jurk bruiloft zitten te wachten maar vooral voor jullie kind het geregeld willen hebben.

Dit is niet duur en misschien wel zo leuk
Alle reacties Link kopieren
Deze situatie heb ik ook gehad. Alleen hebben wij de keuze gemaakt voor een geregistreerd partnerschap. Als je dit doet tijdens de zwangerschap is de voogdij net zo goed geregeld als bij een huwelijk. Kun je daarna altijd nog trouwen.

Wij willen pas trouwen met alles erop en eraan als onze dochter het bewust meekrijgt.

We hebben daarna nog een klein feestje gegeven en gaan het goed aanpakken als de tijd juist is voor ons.

Wens je veel succes met je keuze.
I love my poppetje
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in onze armere tijd ook op het gemeentehuis getrouwd op maandagochtend. Maar het was niet zo dat er alleen maar getuigen mee mochten hoor. We waren wel met een klein clubje. En we hebben daarna net een iets grotere club lekker ontbeten bij een lunchtentje hier in het centrum. Niet overdreven duur. Maar lekker broodjes en croissantjes enzo, verse jus. En aan het einde een taart. Is dat wat?



(Ondertussen ben ik gescheiden dus het is geen garantie tot een gelukkig huwelijk )
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor nu goedkoop trouwen en heel klein. Je bent zwanger en dat is al genoeg om je mee bezig te houden.

Dan doe je later een groot feest om het echt te vieren.



Ik ben ook onder een beetje tijdsdruk getrouwd. Op zich hebben we een leuke bruiloft gehad maar ik had het graag iets relaxter gehad met meer tijd om te bedenken wat ik nu echt wilde.
Gefeliciteerd met je zwangerschap en aankomende huwelijk



Mijn tip:

schrijf eens op wat jouw meest ideale trouwdag zou zijn (en het liefst ook die van hem ). Wat is er voor nodig om dit te realiseren? Wat is voor jullie prima om eruit te laten? Bij welke 'onderdelen' die nodig zijn kun je besparen? (Wil je bijv. een designer jurk of is een mooie cocktailjurk of 2e-hands jurk ook goed?)

Op deze manier bekijk je per item wat jullie willen en wat de mogelijkheden zijn.



Ook kun je ervoor kiezen om nu in het klein te trouwen en als de kleine geboren is een feestdag maken voor iedereen. Nadeel kan zijn dat het echte huwelijk minder feestelijk aanvoelt. Voordeel is dat je later een feest kunt geven waar, hoe en met wie je maar wilt. Je kunt dan je eigen ceremonie maken.
Alle reacties Link kopieren
Oehh wat leuk, het plannen van een bruiloft! Snap dat je financieel wat beperkt bent, maar dat maakt de uitdaging alleen maar groter toch?



Tips op volgorde zoals in je OP:

Heb je een goede vriend(in) of kennis die mooie foto's maakt, en dit tegen een vergoeding voor jullie zou willen doen? Een echte fotograaf is natuurlijk wel professioneel e.d., maar merk de laatste paar jaar dat fotograferen een opkomende hobby is geworden! Mocht je dit niet hebben, ik heb een vriendin die naast haar studie fotografeert, en heel graag bruiloften zou doen.



Ringen hoeven niet duur te zijn, wil je persé gouden ringen? Zag dat ze bij de Lucardi ook mooie aanbiedingen hebben. Plus zoek een s op google naar 'relatie of vriendschapsringen'. Zijn vaak zó veel goedkoper terwijl ze echt door kunnen voor een trouwring!

Wij hebben trouwens in plaats van een sieraad gekozen voor een tatoeage op de ringvinger. Beide hetzelfde. Kost i.v.m. een echte trouwring niks. Je moet tatoeages wel leuk vinden wil je dit doen haha, en het geeft erg leuke reacties moet ik zeggen!



Er is een Amerikaanse site, die werkelijkheid van álles verkoopt. Weet alleen niet of ik de naam mag noemen, je kan er diverse bruidsjurken vinden, schoenen, lingerie. Uitnodigingen en zelfs trouwbedankjes! Je kan natuurlijk ook een jurk huren, dat scheelt ook ontzettend jn de prijs.



Heb je al een beetje nagedacht over een eventuele locatie, afgezien van het gemeentehuis? Weet niet of jullie gelovig zijn, maar in de kerk passen natuurlijk tig mensen, die in dat geval aanwezig zouden kunnen zijn bij het huwelijk
this too shall pass..
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken! (En LadyZiva voor de felicitatie ) Ik ga er weer verder over denken. En inderdaad eens een lijstje maken van wat we echt belangrijk vinden en wat de opties zijn. Misschien ook een idee om het uit te stellen of het heel klein te doen. Missprr, jij hebt een geregistreerd partnerschap gedaan en wilt later nog trouwen. Moet je dan niet weer eerst 'scheiden'? (of je laten 'deregistreren'?)
Alle reacties Link kopieren
Oxygen, bedankt voor de praktische tips! Ga meteen even goed bestuderen haha
Alle reacties Link kopieren
Misschien ken je iemand die mooie foto's kan maken en kun je die persoon vragen om het vast te leggen?

Iemand anders vragen voor de video?



Wat is jullie maximale budget voor de trouwerij en welke kosten ga je sowieso hebben (stel dat je niet op maandagochtend gratis trouwt)?



Het is jammer dat het nu herfst richting winter gaat, anders zou je wellicht bij iemand een grote tent in de tuin kunnen zetten en daar een feest maken. Misschien ken je iemand met een grote ruimte (schuur?) waar het overdekt en warm genoeg is en waar je met een bescheiden clubje mensen een feestje kunt hebben?



Misschien ken je mensen die goed zijn in taarten maken of in hapjes maken en willen die mensen je wel bij staan?

Wellicht een student (zoon/dochter van een kennis? neef/nicht die jonger is) die tegen een (beperkt) tarief wel de drank en de hapjes richting gasten toe wil regelen op het moment zelf?



Hoef je alleen nog te zorgen dat je drank en eten en dergelijke op de locatie hebt waar je het gaat vieren.



Een en ander behoeft afhankelijkheid van de welwillendheid van familie/vrienden, maar dan krijg je het wel goedkoper en kun je er toch iets leuks van maken. Een trouwjurk koop je op marktplaats of via internet bij bijvoorbeeld een bonaparte. Dan heb je misschien toch een hele mooie trouwjurk, maar betaal je niet meteen de hoofdprijs. Of misschien ouders die het zo fijn vinden dat hun dochter gaat trouwen, dat ze (als ze daar toe in staat zijn) een trouwjurk of iets anders sponsoren?
Alle reacties Link kopieren
quote:oxygen- schreef op 16 oktober 2013 @ 14:48:

Oehh wat leuk, het plannen van een bruiloft! Snap dat je financieel wat beperkt bent, maar dat maakt de uitdaging alleen maar groter toch? Ergens vind ik het inderdaad ook wel een leuke uitdaging!



Tips op volgorde zoals in je OP:

Heb je een goede vriend(in) of kennis die mooie foto's maakt, en dit tegen een vergoeding voor jullie zou willen doen? Een echte fotograaf is natuurlijk wel professioneel e.d., maar merk de laatste paar jaar dat fotograferen een opkomende hobby is geworden! Mocht je dit niet hebben, ik heb een vriendin die naast haar studie fotografeert, en heel graag bruiloften zou doen.



Ringen hoeven niet duur te zijn, wil je persé gouden ringen? Zag dat ze bij de Lucardi ook mooie aanbiedingen hebben. Plus zoek een s op google naar 'relatie of vriendschapsringen'. Zijn vaak zó veel goedkoper terwijl ze echt door kunnen voor een trouwring! Ben inderdaad op altenatieve plekken aan het kijken. Hoeft voor mij niet per se goud te zijn, hoewel ik dat wel het mooist vind. Ik vind het het belangrijkst dat het mooi staat en tijdloos is

Wij hebben trouwens in plaats van een sieraad gekozen voor een tatoeage op de ringvinger. Beide hetzelfde. Kost i.v.m. een echte trouwring niks. Je moet tatoeages wel leuk vinden wil je dit doen haha, en het geeft erg leuke reacties moet ik zeggen! Ook over gedacht, ben erg tattoofan, maar niet zo van tattoos op zichtbare plekken... Bovendien hebben mijn schoonouders ditzelfde gedaan, dus voelt het al wat minder 'eigen' dan



Er is een Amerikaanse site, die werkelijkheid van álles verkoopt. Weet alleen niet of ik de naam mag noemen, je kan er diverse bruidsjurken vinden, schoenen, lingerie. Uitnodigingen en zelfs trouwbedankjes! Je kan natuurlijk ook een jurk huren, dat scheelt ook ontzettend jn de prijs. Noem alsjeblieft de naam, desnoods verwijder je m later weer! Ik ben zo op zoek naar praktische tips ook en naar goedkope opties...



Heb je al een beetje nagedacht over een eventuele locatie, afgezien van het gemeentehuis? Weet niet of jullie gelovig zijn, maar in de kerk passen natuurlijk tig mensen, die in dat geval aanwezig zouden kunnen zijn bij het huwelijk Als we wat verderop in de winter trouwen, mogen we het huis van vrienden lenen als locatie. Zij zijn dit nu aan het bouwen, dus dat zou wel heel gaaf zijn!
Alle reacties Link kopieren
[quote]arnan86 schreef op 16 oktober 2013 @ 14:50:quote:Missprr, jij hebt een geregistreerd partnerschap gedaan en wilt later nog trouwen. Moet je dan niet weer eerst 'scheiden'? (of je laten 'deregistreren'?)



Je moet je geregistreerd partnerschap laten omzetten naar een huwelijk, puur administratieve handeling voor zover ik weet. Geen ceremonie of wat dan ook daarbij.



Je mag ook inderdaad geen geregistreerd partnerschap én huwelijk tegelijkertijd hebben. Dus ik zou zeggen, als je toch voor een huwelijk zou willen gaan, doe dat dan vooral.



En anders misschien over 5 jaar nog eens een groot 5-jarig huwelijksfeest doen eventueel inclusief hernieuwing van de trouwbeloftes?
Alle reacties Link kopieren
Eerst de praktische zaken regelen, dan pas de leuke dingen.



Jullie krijgen een kindje samen, er is een huis, aanspraak op pensioen en nalatenschap.



Als je trouwt, regel je alles in één keer. Een contract, waarin alles wat juridisch nodig is is vastgelegd. Kind erkend en vader heeft gezag. Pensioen geregeld, erfenis geregeld, het huis geregeld. Wil je uitzonderingen op de gemeenschap van goederen dan regel je dat eenvoudig in huwelijkse voorwaarden. Trouwen is bij uitstek het contract dat geschikt is om zaken tussen partners te regelen als er kinderen in het spel zijn.



Waar jij je verder druk over maakt is de bruiloft, het feest, de leuke kant. Dat heeft niks met de huwelijkssluiting te maken,wat feitelijk gewoon de ondertekening van een contract is.



Zorg dat alle juridisch goed geregeld is. De goedkoopste manier is gewoon trouwen op maandagochtend. Feestje kan ook later gegeven worden. Bijvoorbeeld een jaar later als er meer geld is, je bent echt niet de eerste die dat zo doet.



Wees echter niet zo stom om alles uit te stellen omdat je ooit, wanneer de geldboot binnen komt een grote bruiloft wilt vieren. Gebeurt er wat in de tussentijd dan loop je misschien tegen allerlei problemen aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:babsje22 schreef op 16 oktober 2013 @ 14:54:

Misschien ken je iemand die mooie foto's kan maken en kun je die persoon vragen om het vast te leggen? Kan zo niemand bedenken, maar zal eens rondvragen. Denk je niet dat het belangrijk is een echte trouwfotograaf te hebben? Die weet op welke momenten hij waar moet zijn?

Iemand anders vragen voor de video?



Wat is jullie maximale budget voor de trouwerij en welke kosten ga je sowieso hebben (stel dat je niet op maandagochtend gratis trouwt)? Ons budget is echt nihil, maar ga denk ik mijn ouders om een lening vragen. Dat betekent wel dat we alles echt zo goedkoop mogelijk moeten doen. Kosten die we sowieso hebben zijn 408 euro voor het trouwen op gemeentehuis als we niet op maandagochtend maar wel onder kantoortijden trouwen. Andere kosten zouden dan de trouwjurk zijn, die van mij inderdaad ook een avondjurk mag zijn met een mooi vintage jasje ofzo (winter)



Het is jammer dat het nu herfst richting winter gaat, anders zou je wellicht bij iemand een grote tent in de tuin kunnen zetten en daar een feest maken. Misschien ken je iemand met een grote ruimte (schuur?) waar het overdekt en warm genoeg is en waar je met een bescheiden clubje mensen een feestje kunt hebben? Als we nog even wachten mogen we het huis van een vriend lenen, dat nu verbouwd wordt... Dat zou wel gaaf zijn denk ik. Tegelijk heb ik natuurlijk een voorstelling van hoe het wordt, maar geen idee of die erg overeenkomt met de werkelijkheid. Wel is het zo dat het een huis is, met tuin etc, terwijl we zelf op een klein appartementje wonen. En chic wordt het ook wel, hun kennende.



Misschien ken je mensen die goed zijn in taarten maken of in hapjes maken en willen die mensen je wel bij staan?

Wellicht een student (zoon/dochter van een kennis? neef/nicht die jonger is) die tegen een (beperkt) tarief wel de drank en de hapjes richting gasten toe wil regelen op het moment zelf? Goed idee! Ik ga eens rondvragen.



Hoef je alleen nog te zorgen dat je drank en eten en dergelijke op de locatie hebt waar je het gaat vieren.



Een en ander behoeft afhankelijkheid van de welwillendheid van familie/vrienden, maar dan krijg je het wel goedkoper en kun je er toch iets leuks van maken. Een trouwjurk koop je op marktplaats of via internet bij bijvoorbeeld een bonaparte. Dan heb je misschien toch een hele mooie trouwjurk, maar betaal je niet meteen de hoofdprijs. Of misschien ouders die het zo fijn vinden dat hun dochter gaat trouwen, dat ze (als ze daar toe in staat zijn) een trouwjurk of iets anders sponsoren? Dat wordt lastig denk ik, hoe graag ze ook zouden willen. Ze kunnen me misschien wel wat lenen. Ik ben op zoek naar een jurk op internet, vooral marktplaats, maar vind het lastig omdat de jurk nogal afhangt van onze overige beslissingen. Als we snel gaan trouwen heb ik bijvoorbeeld nog maar een klein buikje, maar eind februari (waar we ook sterk over denken omdat we dan precies acht jaar samen zijn) is het al een flinke toeter...
Alle reacties Link kopieren
Markovic, bedankt voor je advies. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Vind het een heel waardevolle kijk op de zaken
Op maandagochtend gratis trouwen met bijvoorbeeld ouders als getuigen (zodat die er wel bij zijn). Daarna kaartjes sturen naar alle betrokken familie en vrienden en uitnodigen voor een feest bij jullie thuis. Je kunt dan bijvoorbeeld door iemand die thuis zelf mooie/bijzondere taarten maakt (zie je veel tegenwoordig, even googlen) een taart laten maken, die je met familie en vrienden erbij aansnijdt. Verder bijvoorbeeld een buffet (eventueel alle gasten iets laten meebrengen). Ik denk dat je de kosten daarmee aardig laag hpudt.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst dubbel gefeliciteerd!



Ik heb niet alle reacties gelezen, maar je kunt in veel gemeenten op locatie trouwen. Wij zijn op vrijdagochtend getrouwd in een goed restaurant, met alleen (naaste) familie erbij. Ambtenaar en dominee kwamen beiden daarheen. Daarna met familie geluncht. Toen naar huis - zelfs nog een middagdutje gedaan, de tuin gaan versieren en om 18u kwam de cateraar. Voor iets van ¤ 17 p.p. hadden we een lekker bbq-buffet. Drank kochten we zelf in, cateraar nam glazen mee. Afspraak met lokale wijnwinkel dat zij kwamen leveren en het overschot kwamen ophalen.



Als je tuin te klein is, zou je een bos of park kunnen overwegen, waar dat toegestaan is. Oja, we hadden voor de mannen een Dixie gehuurd



Vuurkorven in de tuin, uitnodigingen per mail verstuurd en een fotograaf via Marktplaats. Witte jurk bij een (goedkope) avondjurkenwinkel gekocht voor ¤ 75 en echt goed passend laten maken voor ¤ 30. Alles bij elkaar zo'n ¤ 3000.



Ik zou het volgende keer weer zo doen!
Alle reacties Link kopieren
Haha vooruit, vertaal het volgende even naar het Engels dan heb je je website



Licht in de doos (punt com)
this too shall pass..
Alle reacties Link kopieren
Er is nog wel een verschil tussen gratis op maandagochtend trouwen en trouwen op zaterdag op de mooiste locatie in de stad. De tarieven zijn gewoon te vinden op de gemeentesite, of kun je opvragen bij je gemeente.



Een jurk kun je ook zo duur maken als je zelf wilt. Op iedere hoek van de straat is wel iemand die als hobby 'taarten maken' heeft, dus daar zou je je bruidstaart kunnen halen.

Een zaaltje in bijvoorbeeld een buurthuis is goedkoper dan een zaal in een kasteel.



En zo zul je gewoon afwegingen moeten maken, omdat je al je vrienden (en kennissen) wilt uitnodigen.



Het is het een of het ander.



Veel voorbereidingsplezier.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook zwanger en we gaan over 2 weken trouwen. Het is echt niet ideaal ivm geld en ik begrijp je stress dan ook heel goed, heb er zelf ook veel last van gehad en soms nog haha. We hebben besloten alleen de naaste familie uit te nodigen, we zitten dan toch al op 30 mensen. Later in de avond komen er nog wat collega's. We trouwen later op de middag zodat we geen dagprogramma hoeven te hebben. We hebben wel een zaal moeten huren maar voor de rest doen we alles zelf met hulp van familie. Daardoor kunnen we veel besparen. Het scheelt dat mijn vriend en schoonbroer kok zijn en het hele buffet de dag van te voren maken, bruidstaart maakt mijn schoonbroer. Kleding heb ik van mijn moeder gekregen, geen echte trouwjurk. Mijn vriend huurt een pak. Prof fotograaf is een cadeautje van mijn schoonmoeder. Uitnodigingen goedkoop via internet. Bedankjes doen we niet. We hebben houten ringen haha, voor ringen hebben we echt het geld niet en het zegt ons niet zoveel ook, deze vind ik wel mooi. Er is een muziekinstallatie, we kunnen gewoon de laptop aansluiten en via een app heb ik daar afspeellijsten op gemaakt. Beetje out of the box denken eigenlijk en om hulp durven vragen! Het wordt wel altijd meer dan je denkt...
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp overigens dat ¤ 3000 niet goedkoop is hoor, maar wellicht zitten er wat suggesties tussen. We hadden 's avonds ong. 60 gasten. En gewoon een eigen playlist op de Ipod.
- Eenvoudig en leuk trouwen. Geen stress.

- Met 12 1/2 jaar getrouwd een groot feest. Ook gezellig voor de kinderen.

- Met 25 jaar een nog groter feest.

- Met 40 jaar een knalfeest.

Zo gaat het in mijn familie. Bevalt uitstekend.
Alle reacties Link kopieren
quote:oxygen- schreef op 16 oktober 2013 @ 15:10:

Haha vooruit, vertaal het volgende even naar het Engels dan heb je je website



Licht in de doos (punt com)



Licht-in-de-doos is naar mijn beste weten een Chinese site trouwens, maar absoluut een hele goede tip. Ze hebben hele betaalbare (trouw)jurken, die ze ook nog eens voor je op maat kunnen maken. Volgens mij kan je er makkelijk een paar uurtjes browsen naar leuke spulletjes. :D



Heb verder geen tips, want ik ben nooit getrouwd. Maar ik ben wel redelijk verslaafd aan shoppen in China.
Alle reacties Link kopieren
je trouwt maat 1 keer en ik denk niet dat je wilt terug kijken op een gratis maandagochtend trouwerij. Het hoeft niet luxe te zijn, maar er mag wel een vleugje klasse zijn?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven